Hur ska jag kunna ta hand om barn, gråter varenda dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det som inte ska gå med rätt hjälp och stöd?

Vad som helst egentligen. Jag vill inte hänga ut folk i min närhet genom att ta deras situationer som exempel, men jag känner flera som verkligen vill och har drivkraft till saker men som trots det inte KAN få det att fungera. Inte utan att ta så mycket hjälp att någon annan får göra jobbet åt dem, men då vet jag inte om man kan säga att det fungerar för personen som vill?

Men det kan handla om att skaffa barn eller husdjur. Det kan handla om arbete. Olika sociala sammanhang. Ja, i stort sett vad som helst.
 
Fast vad är skillnaden, i slutänden? En diagnos är liiiite mer hugget i sten än vilja.
Jag pratar inte om diagnoser överhuvudtaget!
enbart vad vilja kontra drivkraft kan vara men inte i gällande diagnoser.
Skillnaden är väl att du kan önska något väldigt mycket men du har inte orken att börja jobba mot målet?

Om vi nu talar utanför diagnosaspekten och enbart om ordens betydelse alltså.
 
Jag pratar inte om diagnoser överhuvudtaget!
enbart vad vilja kontra drivkraft kan vara men inte i gällande diagnoser.
Skillnaden är väl att du kan önska något väldigt mycket men du har inte orken att börja jobba mot målet?

Om vi nu talar utanför diagnosaspekten och enbart om ordens betydelse..
Fast jag pratar om vilja/drivkraft i relation till ämnet och mao i relation till diagnos. Inget annat.
 
Då får du acceptera att jag avfärdar dig som någon som kämpar med halmgubbar och inte är värd att ödsla mer tid på.
Har jag på något sätt visat att det är viktigt att du håller med mig? Att det är viktigt att du vet att jag svarade en att det faktiskt finns hjälp att få? Nej, så för mig gör det ingenting ifall du slutar ödsla tid på mig.
 
Jag har igen inte skrivit någonstans att diagnosen inte medför kämpigheter och svårigheter...

Jag tilltalade inte ens dig i det citerade inlägget, så du behöver inte komma med samma tjat som tidigare en gång till.
 
Jag har igen inte skrivit någonstans att diagnosen inte medför kämpigheter och svårigheter. Inte någonstans har jag skrivit att det räcker med att säga att man vill så löser sig allt automatiskt. Även om man själv har Asperger eller kanske pga av det så bör man också ha kunskapen att Asperger visar sig på massor av olika sätt, det finns massor av olika svårigheter som inte stämmer in på alla. Därför är det relativt orelevant i sammanhanget då det är Ts upplevelser som räknas. Hur hon som individ kan klara av saker och ting.

Och vill Ts ha barn så tycker jag man bör stötta i det läget och uppmuntra till det då det faktiskt finns mycket hjälp att få.

Min fetning.

Just därför är det ju extra märkligt att du påstår att det handlar om vilja och drivkraft. Du verkar ju medveten om att folk är olika oavsett om de har diagnoser eller inte men ändå så fortsätter du att hävda att det är vilja och drivkraft som räknas. Jag får det inte att gå ihop. För mig blir det lite som att du säger emot dig själv och det är förvirrande.
 
Ingen idé att ens försöka @Monstermom en dels världsbild innehåller inga andra nyanser än svart/vitt o när kartan inte stämmer så är det fel på terrängen. Det är bara för dig att förstå att det är du som missuppfattat o att det är du som skriver så att alla andra misstolkar det du skriver. O så blev du visst lite förnedrande klappad p huvudet igen, lilla gumman.
 
För att det är det som diskuteras just nu uppenbarligen. Varför ens annars dra in Ts diagnos i frågan om det inte har en stor betydelse. Men det har du uppenbarligen missat isåfall den lilla diskussionen.
Ja men det är ju TS diagnos som ställer till det för henne.
 
Ingen idé att ens försöka @Monstermom en dels världsbild innehåller inga andra nyanser än svart/vitt o när kartan inte stämmer så är det fel på terrängen. Det är bara för dig att förstå att det är du som missuppfattat o att det är du som skriver så att alla andra misstolkar det du skriver. O så blev du visst lite förnedrande klappad p huvudet igen, lilla gumman.
Du kan ju erkänna att det du skrev var fruktansvärt kokat och kunde tas otroligt illa. Du borde använda huvet lite innan du kommenterar någon.
 
Har inte läst hela tråden utan enbart skumläst.

Jag vart oönskat gravid för ca 2 1/2 år sedan med en kille jag bara dejtat 6 veckor. Min situation var inte som din, jag har ingen diagnos, jag hade fast jobb, lägenhet, bil. Men däremot så ville pappan i fråga verkligen inte ha barn till skillnad från din kille. Jag var dessutom helt övertygad om att jag aldrig skulle kunna genomföra en abort, fram tills den dagen jag upptäckte att jag var gravid, jag har dessutom alltid velat ha barn.

Men jag velade något så fruktansvärt och hade även jag en tråd här på buke då där jag fick enormt mycket stöd och hjälp i mina funderingar. Jag ältade och ältade både i tråden, för mig själv, med vänner och med pappan i fråga.Jag vill inte göra abort, jag hade ju alla dom rätta förutsättningarna förutom just ett stabilt förhållande med en partner som ville ha barn, vilken är en ganska väsentlig del i det hela.


Min historia i sig hjälper inte dig eftersom det är så olika situaitoner, men det jag vill säga är att du ska göra det som känns rätt för DIG . Ditt beslut ska grunda sig i vad DU vill, inte vad någon annan vill, någon annan säger/skriver här eller någon annanstans, inte för hur du tycker det ska vara. Enbart i vad som känns rätt för dig. Nu målar väl även jag upp skräckscenario, men du måste föreställa dig att du kan bli ensam och att det kan bli ett "besvärligt" barn och fundera på om du skulle orka det. Jag visste att även om jag skulle bli ensam så skulle jag fixa det, för jag har ett fantastiskt nätverk med vänner och familj som hade ställt upp till tusen, även om jag självklart skulle få dra det tyngsta lasset ensam. Jag var övertygad om att pappan i fråga aldrig skulle överge sitt barn om jag behöll det, men man kan aldrig veta.

Jag bestämde mig för att behålla och berättade det för pappan i fråga, det samtalet slutade inte som jag hade tänkt. Det slutade med att jag bestämde mig för abort, han lyckades övertyga mig om att det var det rätta, han sa alla dom rätta sakerna för att manipulera mig. Han lyckades övertyga mig om att abort var det rätta och jag lyckades övertyga mig själv om att det var det rätta, för det var inte så jag ville ha barn. Jag ville ha hela grejen, jag ville ha en familj, inte veta från start att jag skulle bli ensamstående. Och det finns många stunder under dom här åren som jag har ångrat mig, avskytt mig själv för att jag valde abort. Och dom andra stunderna har jag vetat att det var det rätta, för jag ville inte ha barn under dom omständigheterna oh eftersom pappan i fråga visade sig efteråt inte alls vara den jag trodde så är jag glad att jag inte har ett barn att uppfostra tillsammans med honom i hela barnets liv.

Men summan av det hela, det jag lärde mig mest av detta var att ALDRIG låta någon annan styra mitt beslut, det är din kropp och därför måste det vara dit beslut även om pappan naturligtvis ska vara delaktig och du ska prata med honom om alla tänkbara scenarion. Hur krasst det än låter så är det vi kvinnor som bär barnet i våran kropp, det är vårat beslut i slutändan om det ska växa i våran mage eller inte. Och den enda garantin du har är att behåller du så kommer du få leva med det, pappan kan rent krasst försvinna.

Vill inte skrämma dig och vill inte säga att såhär blir det. Jag är övertygad om att du fixar det vilket bslut du än tar, så länge du tar det beslutet som är rätt för dig. För du måste leva med ditt beslut oavsett vilket det blir.

sorry för rörigt inlägg..
 
Även folk med diagnoser kan ha olika drivkrafter och viljor i livet. Dock får dom arbeta för att nå dit dom vill på olika sätt.
Det har jag inte sagt något om. Däremot vad är skillnaden och vilja och drivkraft? Sen var det ju lite annat, men det valde du visst bort helt. Det som i stort handlade om att det inte går att jämföra äpplen och päron.
 
Fast jag pratar om vilja/drivkraft i relation till ämnet och mao i relation till diagnos. Inget annat.
Aha ok, det kan jag inte svara på eftersom jag inte har en diagnos själv men ordens betydelse är ju desamma.
*lägger till att jag har ingen diagnos jag känner till - en släkting till mig sa att alla som har en enormt djurintresse, specialintresse har nog sannolikt en liten bokstav/skvätt av diagnos i sig :D * Ja och jag skämtar nu och min släkting skämtade också men ibland undrar jag om hon inte har en liten poäng.
 
Senast ändrad:
Vad är det som inte ska gå med rätt hjälp och stöd?

Vilken hjälp och stöd skulle kunna ändra hur en person fungerar?

Jag menar om min hjärna fungerar på vis Y så kan jag ju inte bara ändra den till att fungera på vis X liksom? Eller det kanske blir tydligare om jag säger att en person med asperger inte börjar fungera som en diagnosfri person bara för att den får hjälp och stöd.

Jag använder asperger som exempel för att jag har den diagnosen(jag pratar alltså INTE om TS på något vis utan generellt)
 
Men summan av det hela, det jag lärde mig mest av detta var att ALDRIG låta någon annan styra mitt beslut, det är din kropp och därför måste det vara dit beslut även om pappan naturligtvis ska vara delaktig och du ska prata med honom om alla tänkbara scenarion. Hur krasst det än låter så är det vi kvinnor som bär barnet i våran kropp, det är vårat beslut i slutändan om det ska växa i våran mage eller inte. Och den enda garantin du har är att behåller du så kommer du få leva med det, pappan kan rent krasst försvinna.
:bow: :bow: :bow:
 
du förstår mig precis. det är inte bara att anpassa sig jag måste veta att jag klarar att anpassa mig innan jag tar detta beslut, måste vara tvåhundra procent säker för det är en ny människas liv jag snavarar för och jag vill inte få ett barn som får en mamma som inte mår bra av själva barnet de känner det.

Jag tänker lite på att du har häst(ar?). Det är ju långt ifrån samma sak som ett barn, men det innebär i alla fall också ansvar för en annan individ. Kanske kan det ge någon ledtråd om hur du skulle reagera på att få ansvaret för ett barn. Har du helhetsanasvar för hästen/hästarna? Har du eget stall eller behöver du hantera andras regler och önskemål? Hur funkar det i så fall? Har du krav på att allt behöver skötas på samma sätt, med samma rutiner eller brukar du variera det beroende på omständigheterna? Behöver du t ex planera när du ska åka till stallet eller funkar det att åka lite när det passar, beroende på vad annat som händer den dagen? Har det hänt att dina planer med hästarna behövt ändrats oförutsett och hur funkar det?

Jag förstår precis vad du menar med att man först inte alls känner något speciellt för en häst, och sedan älskar den över allt annat. Det känner jag igen :)
 
Men självklart från båda håll.. jag kan ex fortfarande bli galen på den barnmorskan som sa till mig att det gör inte ont att föda barn. Jag tyckte att det gjorde skitont att föda barn! Men sen finns det ju de där det bara tjoffar ut barn, eller som har väldigt hög smärttröskel. Jag tillhör inte den kategorin.

Ja, precis som jag fortfarande kan bli galen på folk som ska tala om hur lätt och roligt det alltid är med barn. :grin:
JAG tillhör inte den kategorin.


Däremot tyckte jag min första förlossning var en baggis. ;)
Men det brukar jag inte ta som motivationsexempel till kvinnor med förlossningsrädsla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 506
Senast: fejko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 100
Senast: Qelina
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 139
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp