Bukefalos 28 år!

Hur ska jag kunna ta hand om barn, gråter varenda dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då tycker jag du kan förklara vad du menar med det. För den du svarade menade på att Ts inte bör ha barn pga av asperger. Jag ifrågasätter det skarpt och anser att Ts kan visst ha barn och få hjälp att hantera sin AS. Precis som alla med AS kan. Att Asperger i detta läget egentligen inte är vad man bör fokusera på utan vad Ts vill.

Skit. Snack. :meh:

Jag har ingenstans skrivit att aspergare inte bör skaffa barn, inte heller är det en åsikt jag har men väljer att låta bli att skriva! Jag vet inte hur du snurrat in dig i den fantasin, men den har då inget med mig att göra!

Jag vände mig emot ditt svammel om
asperger är faktiskt inget problem om man vill och jobbar för att hitta sina egna lösningar i vardagen
vilket är totalt jävla nonsens. Men efter att ha läst igenom vad som skrivits i tråden medan jag var borta så kan jag konstatera att det inte går att komma någon vart, så tro du att man kan vilja sig problemfri (och om man har problem så vill man inte tillräckligt mycket :banghead:) så kan jag ha min åsikt att nej, det funkar verkligen inte så. :up:

Och vill du, av någon ganska obegriplig anledning, tycka synd om mig för att jag anser att aspergers inte är något man rycker upp sig ifrån så bjuder jag på det också.

Men däremot, som sagt, kan du ge blanka fan i att tillskriva mig åsikter i stil med att aspergare inte kan bli bra föräldrar/inte borde få barn.
 
Kanske för att vissa här faktiskt antytt att folk med AS faktiskt inte klarar av barn. Att det inte går att fungera bra i ett sådant liv. Annars hade jag inte skrivet om det.

Då läser du våra inlägg som fan läser bibeln. Ingen har sagt det, bara att det är bra att tänka efter en extra gång om man redan har existerande svårigheter. Det är du som skriver gång på gång att alla kan och skiter fullkomligt i att det faktiskt inte bara är att vilja tillräckligt så går det.
 
Jag har faktiskt varken lust eller ork att sitta och läsa igenom sidorna. Tror du mig inte och tror du att jag sitter och försvarar folk med AS att dom faktiskt klarar betydligt mer än folk verkar tro om dom hittar sin strategi att lösa vardagliga saker på så får det vara så.

Du får hemskt gärna försvara folk med AS, de(vi) klarar oerhört mycket. Däremot är KAN diagnosen i vissa fall göra det svårt att klara föräldraskapet, oavsett hur mycket man än vill det.

Det är din generalisering jag vänder mig mot, inte påståendet om att personer med AS klarar oerhört mycket(inklusive i väldigt många fall att vara bra föräldrar)
 
vilket är totalt jävla nonsens. Men efter att ha läst igenom vad som skrivits i tråden medan jag var borta så kan jag konstatera att det inte går att komma någon vart, så tro du att man kan vilja sig problemfri (och om man har problem så vill man inte tillräckligt mycket :banghead:) så kan jag ha min åsikt att nej, det funkar verkligen inte så. :up:
Som skrivet innan, det räcker inte enbart med vilja, man måste ha drivkraften också och då kan man ha många möjligheter att göra det man vill.
Och vill du, av någon ganska obegriplig anledning, tycka synd om mig för att jag anser att aspergers inte är något man rycker upp sig ifrån så bjuder jag på det också.
Och ja, när du är såpass inne på att det inte finns någon hjälp och olika möjligheter så tycker jag synd om dig.
Men däremot, som sagt, kan du ge blanka fan i att tillskriva mig åsikter i stil med att aspergare inte kan bli bra föräldrar/inte borde få barn.
Då kan du isåfall uttrycka dig bättre så det inte blir en tolkning på det sättet. Och inte ifrågasätta att det finns otroligt mycket hjälp för folk med AS.
 
Som skrivet innan, det räcker inte enbart med vilja, man måste ha drivkraften också och då kan man ha många möjligheter att göra det man vill.

Och ja, när du är såpass inne på att det inte finns någon hjälp och olika möjligheter så tycker jag synd om dig.

Då kan du isåfall uttrycka dig bättre så det inte blir en tolkning på det sättet. Och inte ifrågasätta att det finns otroligt mycket hjälp för folk med AS.
Men vad menar du med drivkraft? Vad är skillnaden mot viljan?
 
Du får hemskt gärna försvara folk med AS, de(vi) klarar oerhört mycket. Däremot är KAN diagnosen i vissa fall göra det svårt att klara föräldraskapet, oavsett hur mycket man än vill det.

Det är din generalisering jag vänder mig mot, inte påståendet om att personer med AS klarar oerhört mycket(inklusive i väldigt många fall att vara bra föräldrar)
Jag generaliserar ingenting. Jag skriver bara att om viljan till barn finns, om man känner att man verkligen vill ha barn och har drivkraften så finns det många möjligheter att få det även om man har AS. Självklart blir det svårt, det har jag inte skrivit någonstans att det inte blir. Men det går att leva ett bra liv med barn om man får rätt hjälp och stöd i vardagen om man faktiskt vill ha barnet och drivs av den viljan. Man ska inte underskatta en sådan drivkraft faktiskt.
 
@Grazing Jag har kanske missat det, men har någon verkligen ifrågasatt om det finns hjälp att få för folk med asperger? Eller sagt att ingen med asperger kan bli en bra förälder?

Tråden måste ha flera sidor som gått mig obemärkt förbi isåfall, för det har jag inte sett.

Det jag mest har sett nu på slutet är folk som protesterar mot ett något naivt och väldigt generaliserande uttalande om att har man bara tillräckligt med vilja och drivkraft så ordnar sig allt.
 
@Grazing Jag har kanske missat det, men har någon verkligen ifrågasatt om det finns hjälp att få för folk med asperger? Eller sagt att ingen med asperger kan bli en bra förälder?

Tråden måste ha flera sidor som gått mig obemärkt förbi isåfall, för det har jag inte sett.

Det jag mest har sett nu på slutet är folk som protesterar mot ett något naivt och väldigt generaliserande uttalande om att har man bara tillräckligt med vilja och drivkraft så ordnar sig allt.
Tack!
 
Men snälla du, det hänger inte bara på viljan enligt mig. Och jag vet att det är olika för alla.

Okej, vad bra! jag tror dock att folk kan ha missuppfattat dig(jag gjorde ju det). Jag får liksom lite känslan av att både jag du liksom talar lite förbi varandra och upprepar samma saker hela tiden. Vi kanske misstförstår varandra pga att vi har svårt att tolka den andras uttryckssätt

För övrigt känns det lite otrevligt med "men snälla du" (jag hoppas jag är snäll men jag tror inte det var det du menar det känns mest som att du blir lite frustrerad över att vi inte kommunicerar så bra(se ovan).
 
@Grazing Jag har kanske missat det, men har någon verkligen ifrågasatt om det finns hjälp att få för folk med asperger? Eller sagt att ingen med asperger kan bli en bra förälder?

Tråden måste ha flera sidor som gått mig obemärkt förbi isåfall, för det har jag inte sett.

Det jag mest har sett nu på slutet är folk som protesterar mot ett något naivt och väldigt generaliserande uttalande om att har man bara tillräckligt med vilja och drivkraft så ordnar sig allt.
Vem har sagt att allt ordnar sig automatiskt? Knappast, man får ju jobba för det med, kämpa för det och hitta rätt vägar. Knappast enkelt. Och har man det drivet så går det även om det är jobbigt.

Och ja, det är folk som ifrågasatt att det finns hjälp att få.
 
@Gimlan jag vet ju inte exakt vad Grazing menar men jag tolkar vilja som en önskan och drivkraft som motorn som får dig att nå det du önskar?
Bara en tanke.
 
Jag blir beklämd av den här tråden. Fel jag blir inte beklämd jag blir livrädd. Efter att ha läst allt nedlåtande om hur omöjligt det är för personer med AS att bli bra föräldrar så inser jag att det är lika bra att jag och alla andra AS människor genast blir tvångsteriliserade. FYFAN vad nedlåtande ni är. TS har ingen möjlighet i världen att ta någa beslut utifrån den här tråden.

Du har alltså missat att flera av oss i tråden själva har AS och alltså har perspektiv inifrån på vilka problem diagnosen kan medföra? Ingen har sagt att folk med AS eller andra funktionshinder bör förbjudas att skaffa barn. Däremot har vi försökt påpeka att diagnosen i sig medför vissa svårigheter, och att det är viktigt att tänka på inför ett så stort beslut som att bli förälder. Eller ska vi låtsas som ingenting och bara agera hejaklack istället för att försöka ge råd utifrån våra egna erfarenheter?
 
Vem har sagt att allt ordnar sig automatiskt? Knappast, man får ju jobba för det med, kämpa för det och hitta rätt vägar. Knappast enkelt. Och har man det drivet så går det även om det är jobbigt.

Och ja, det är folk som ifrågasatt att det finns hjälp att få.

Nu är du ju där igen. "Har man drivet så går det". Vad säger du till den stackare som kanske sitter här och läser och har världens driv för något, behöver ju inte vara barn utan vad som helst, gör allt hen kan, och ändå inte får det att fungera? "Sorry vännen men du vill nog inte tillräckligt mycket" eller kanske "Hoppsan hejsan, du verkar ha missat drivkraften helt"?

Har man det drivet så är det ändå inte säkert att det går, fast man jobbar och kämpar hårt för det.
 
Jag generaliserar ingenting. Jag skriver bara att om viljan till barn finns, om man känner att man verkligen vill ha barn och har drivkraften så finns det många möjligheter att få det även om man har AS. Självklart blir det svårt, det har jag inte skrivit någonstans att det inte blir. Men det går att leva ett bra liv med barn om man får rätt hjälp och stöd i vardagen om man faktiskt vill ha barnet och drivs av den viljan. Man ska inte underskatta en sådan drivkraft faktiskt.

Att det finns mängder av möjligheter att få barn, med eller utan stöd och hjälp, om man har AS vet jag fortfarande ingen som motsatt sig.

Den här meningen tycker jag dock är oerhört generaliserande.

Men att något är helt omöjligt köper inte jag om man faktiskt verkligen vill.
 
Du har alltså missat att flera av oss i tråden själva har AS och alltså har perspektiv inifrån på vilka problem diagnosen kan medföra? Ingen har sagt att folk med AS eller andra funktionshinder bör förbjudas att skaffa barn. Däremot har vi försökt påpeka att diagnosen i sig medför vissa svårigheter, och att det är viktigt att tänka på inför ett så stort beslut som att bli förälder. Eller ska vi låtsas som ingenting och bara agera hejaklack istället för att försöka ge råd utifrån våra egna erfarenheter?
Jag har igen inte skrivit någonstans att diagnosen inte medför kämpigheter och svårigheter. Inte någonstans har jag skrivit att det räcker med att säga att man vill så löser sig allt automatiskt. Även om man själv har Asperger eller kanske pga av det så bör man också ha kunskapen att Asperger visar sig på massor av olika sätt, det finns massor av olika svårigheter som inte stämmer in på alla. Därför är det relativt orelevant i sammanhanget då det är Ts upplevelser som räknas. Hur hon som individ kan klara av saker och ting.

Och vill Ts ha barn så tycker jag man bör stötta i det läget och uppmuntra till det då det faktiskt finns mycket hjälp att få.
 
Nu är du ju där igen. "Har man drivet så går det". Vad säger du till den stackare som kanske sitter här och läser och har världens driv för något, behöver ju inte vara barn utan vad som helst, gör allt hen kan, och ändå inte får det att fungera? "Sorry vännen men du vill nog inte tillräckligt mycket" eller kanske "Hoppsan hejsan, du verkar ha missat drivkraften helt"?

Har man det drivet så är det ändå inte säkert att det går, fast man jobbar och kämpar hårt för det.
Vad är det som inte ska gå med rätt hjälp och stöd?
 
Och ändå vill du inte dela denna vetskap med oss som undrar - det är uppenbarligen inte bara jag som missat dessa inlägg.
Vilken vetskap? Att jag inte orkar sitta och bläddra tillbaka och hitta citat? Det är inte så viktigt för mig att bevisa faktiskt tyvärr.

Och vad göra ens med infon? Skriva att jahaa det fanns någon som motsatte sig att det finns hjälp för AS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 133
Senast: Qelina
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 188
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp