Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

TinyWiny

Trådstartare
Hur skrämmer man bort en räv som har blivit väl närgången? I vintras hittade vi ofta bajs på baktrappan till huset (som vetter mot stallet) från räven och i morse så var den inne i stallet :eek: Där vill jag verkligen inte ha den! Jag har stallkatter och jag vill gärna ha dem kvar. Jag vill inte att de flyttar eller blir tagna av räven. Det är en riktigt stor och ståtlig räv och att skjuta den är verkligen inget alternativ.

Hjälp! Hur skrämmer jag bort den?
I morse så bankade jag först på rutan men då vände den sig bara om och när jag öppnade dörren och skrek så tittade den på mej för att sedan lunka iväg. Jag stod alltså bara fyra-fem meter ifrån den så den är verkligen alltför närgången.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Heder åt dig som inte har bössan som förstaval.:bow:

Men faktiskt så har jag ingen aning om hur man skrämmer bort en närgången räv, jag undrar om det går?? med snälla metoder??

Jag har bra staket, eller väldigt, väldigt bra, så det är mitt sätt att hålla räv borta.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Förslag:

1 Jaga efter den med kvasten i högsta hugg och utstöt alla möjliga slags hemska vrål. Upprepa varje gång räven syns och förfölj den så långt och länge som möjligt.

2 Skaffa/låna en tuff hund och ha den med när du jagar räven. En normalbegåvad hund fattar direkt vad som är meningen med upptåget och kommer självmant att jaga räven därefter. Sov för öppet fönster så hunden känner lukten när räven kommer på natten, och släpp ut hunden när den säger till.

3 Det enda riktigt effektiva sättet är att skjuta räven. Tyvärr. Du får väga dina katter mot räven. :eek:

LIA
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Ja en sådan ska jag se om det inte kan införskaffas! Tack!
Grannarna lär ju hata mej men jag får väl låtsas som om jag inte fattar vad de pratar om :angel: Jag är ju nästan döv så jag kan ju låtsas att jag inte har hört något alls och att jag inte vet vem som kan ha åstadkommit ljudet :D
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Vi har bra staket tyckte jag. Min lille hund tar ju sig inte ut. Det är ca 120 cm högt och har för säkerhets skull ett elband längst ned (= hunden går aldrig nära staketet). Det är sådana där små maskor som man har till kycklingar men nog tusan hade vi en räv i trädgården ändå en dag :mad: Men ut kom den inte igen så jag fick gå och öppna grinden åt stackaren så att den skulle kunna komma ut.

Att döda ett djur gör man i min värld endast när djuret lider. Jag skulle inte klara av att be någon annan skada eller döda ett djur bara för att den stör mej. Jag klarar knappt av att döda flugor... ja jag vet jag är mesig och blödig.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Ja vråla och skrika kan jag ju och det är vad jag har gjort när den har synts till. Springa efter kan jag tyvärr inte pga mina handikapp.

Jag har en ganska tuff hund men han är liten, 14 kg och 38 cm hög (korsning jackrussel-dansk-svenskgårdshund) och jag är rädd att räven skadar honom :crazy: Annars hade han nog gärna dragit efter en räv om jag hade bett honom men då bryter jag väl mot jaktlagen? Jag har ju verkligen fått jobba med att han inte ska jaga katterna i stallet så skulle jag tillåta att han jagar räven så skulle han säkert göra det. Men som sagt, vågar jag det? Han är helt viltren som det är nu. Han visar inget intresse alls för harar eller råddjur så frågan är om jag inte biter mej själv i svansen om jag låter honom jaga räven? Då kanske han ger sig iväg på äventyr själv sedan så att det inte går att ha honom lös sen.

Angående skjuta så nej, jag klarar det inte och isåfall så skulle hela familjen på 5-7 djur få stryka med för hur ska jag veta vilken av dem det är som är så närgången?

Tusan vilket svårt dilemma :( Jag vill ju verkligen inte att räven skadar katterna heller.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Elstaket, så han får en stöt, brukar hjälpa :)
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Jag har en ganska tuff hund men han är liten, 14 kg och 38 cm hög (korsning jackrussel-dansk-svenskgårdshund) och jag är rädd att räven skadar honom :crazy: Annars hade han nog gärna dragit efter en räv om jag hade bett honom men då bryter jag väl mot jaktlagen? Jag har ju verkligen fått jobba med att han inte ska jaga katterna i stallet så skulle jag tillåta att han jagar räven så skulle han säkert göra det. Men som sagt, vågar jag det? Han är helt viltren som det är nu. Han visar inget intresse alls för harar eller råddjur så frågan är om jag inte biter mej själv i svansen om jag låter honom jaga räven? Då kanske han ger sig iväg på äventyr själv sedan så att det inte går att ha honom lös sen.

Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag inte är särskilt förtjust i rävar. Men...
Under drygt tio års tid så har vi haft en stor grann rävhona med lya strax intill gården. Hon har bara kommit ner och norpat åt sig nån enstaka höna om året så hon gjorde egentligen ingen större skada. Henne satte vi 'jaktförbud' på häromkring. När hon bodde här så var det sällan vi råkade ut för andra rävar.
Hon ingick liksom i inventarierna.

När hon kom ner skickade jag hundarna efter henne. Oftast min Jack Russel (25,5cm hög). Du behöver nog inte oroa dig för att räven ska skada din hund.
Räven var det enda viltet hon jagade under sina 13 år. Älg, rådjur, harar etc tittade hon bara på. I början tittade hon bara på räven men efter att jag sprang som en galning efter Tant Röd och vrålade så kom hon på att det var ganska kul.

Tyvärr har nog gamla Tant Röd strukit med i vinter. Senast vi såg henne var i höstas. Hon var nästan helt vit i ansiktet så det syntes att hon hade några år på nacken. Sällan man kan följa en räv i så många år.

Vill du inte släppa hunden på räven så finns det några andra grejer du kan pröva som väsnas bra. (Gillade idén med gastutan:laugh:)
Fyll en drickburk med lite skruv och annat skrammel. Kasta efter räven när den 'hälsar på'. Funkar fint med plåtburk också.
Ut på trappen och slamra med kastrull & lock samtidigt som du vrålar.
Vet de som har kastat smällare efter också för att skrämmas och det har funkat. (gillar det inte men men:grin:) Ha saker i beredskap som du kan kasta efter Röding. Har du tur så träffar du men den skadas inte.

Lycka till och hoppas du hittar nåt sett som funkar.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Till stallingången?
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Ja visst är det på ett sätt roligt at ha en rävfamilj så nära. Det är underbart att varje sommar få se när valparna tumlar runt i kvälls solen :love: Bara de kunde hålla sig i skogen så hade jag varit glad liksom... Häromkring är det inga jägare som skjuter räv. De anser att räven gör nytta genom att ta sork och vi har aldrig haft problem med sork i gräsmattan så länge vi har bott här så det kanske fungerar. Man ser aldrig sorkhögar i massor på ängarna heller som man kan se på vissa ställen.

En burk med skrammel ska jag fixa redan idag, det var ett bra tips!
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Till stallingången?

Förlåt :o Jag var så trött när jag svarade att jag trodde du menade runt trädgården :o
Jo vi har klurat på att sätta upp en tråd, dels mellan huset och stallet men också direkt i stalldörren. Risken är ju bara att katterna går emot den men de lär sig ju var den är och räven kommer ju bara i gyning och skymning och ser den kanske inte direkt om man tar en tunn tråd. Det kan ju räcka med en pärla så kanske den anser att det var så obehagligt att den inte kommer tillbaka.

Tack för ditt tips och förlåt igen.
 
Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!

Jag har en ganska tuff hund men han är liten, 14 kg och 38 cm hög (korsning jackrussel-dansk-svenskgårdshund) och jag är rädd att räven skadar honom :crazy: Annars hade han nog gärna dragit efter en räv om jag hade bett honom men då bryter jag väl mot jaktlagen?
Du får ju freda dig och dina hemdjur mot rovdjur så du bryter inte mot jaktlagen ifall räven är inne i stallet och härjar!

Däremot ska du inte vara ett dugg rädd för att släppa lös din hund på räven. Din hund är ju avlad för att jaga!! Den vet precis vad den ska göra om du tillåter den.

/Ramona med lösspringande JRT och som aldrig haft problem med räv!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 057
Senast: Sassy
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 050
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 536
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp