Hur tänker ni om ston i avel?

Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Och om jag inte har helt fel så adminstistreras både tdb och asvh's blup databas av equipe

Hur svårt kan det vara att få ihop akten om man vill ?

(jag som jobbar på världens största dtabasföretag säger - det är fanimej peice of cake)
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Det är det jag också menade för typ 50 inlägg sedan.
Hur svårt kan det vara??

Tror mer att det handlar om dom "som styr och ställer"

Lite grann som dom gjuterigubbarna jag skrev om tidigare.

"inget skall ändras, fungerat jämt, nytänkande är en synd, allt skall vara som vanligt"

Sitter det en massa gamla tanter/gubbar där och bestämmer så blir det svårt att vända skutan.

Hade det varit 22 åringar så hade denna databas varit på gång på måndag ;)

Men det skall stötas och blötas, det skall letas fel i idéerna, allt negativt skall påtalas..
Och som en känd revyperson från Närke brukar säga:

-Det går aaaaaaldrig!

En spark i baken behövs här! :D;)

Att börja med ston som är "färdigreggade" med klara papper och solklar stam är en bra början.
Sedan får man trassla vidare med dom som behöver lite mer efterforskningar.

Men enligt min åsikt är detta den enda vägen att få fram stomaterialet.

Kan se hela händelsen framför mig efter att databasen är igång:
-----------------------------------------------------
Hingstägare A på flaschig hingstvisning
-Ta min hingst AA. Han nedärver sig si och så, har den pappan som gjort allt detta. Och bra simmare har han. Du behöver enbart betala på 45 dygn..bl.a bl.a
Han kommer från Fritteland. Och du vet väl att där har dom bara elithingstar.
Har du tre märrar så får du 30 procent rabatt.

Stoägare B
-Nää.. Har kollat på linjerna och ser att det blir en inavelskofficiens på 12.
Och att din hingst morfarsfar vill jag inte linjeavla med mitt sto.
Kombinationen av dessa två individer blodsmässigt blir inte så bra.
Det ser vi ju på N, G, Y och 100 andra som har just denna blodslinje.
Dom kommer bara upp till lätt B och sen viker dom ner sig.
Och sköra blir dom också!
Går nog till din konkurrent i stället :D
----------------------------------------------------

Fattar ni vilken koll ni får på era ston? Om kanske vilka som bör stå över på den eller den hingsten?


AM
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Säger som Flippeti; inte svårt men kostar pengar. Någon som vill ha detta ska betala och det verkar inte vara prio ett för ridsportförbundet precis. Då blir det asvh dvs uppfödarna. Som knappt vill betala medlemsavgift ens. I t ex Tyskland är det helt annorlunda - där är ridsportförbundet FN mycket mer engagerade i vad som här är rena avelsområden, hingstprovens regelverk och unghästtester och blup-statistik t ex. Dock är väl tävlingsresultat direkt på blup-sidan på g inom kort och jag är rätt säker på att det betalas helt av asvh. Kanske dags att spärra sidan och ta betalt av alla icke medlemmar som använder den?
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Om du verkligen letat runt och ändå inte hittat några meriter så beror det nog troligtvis på att det inte finns så mycket meriter.

Ja visst kan det vara så att uppfödaren ljög då jag köpte min häst, men hon är köpt från en ganska stor uppfödare och om jag var de skulle jag vara försiktig med mitt rykte.

detta är den infon jag har hittat om min hästs mamma och syskon och deras avkommor.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10428785

Men hur vet jag att det stämmer, är infon uppdaterad, hur översätter man klasserna till det svenska systemet??????

Om det som uppfödaren sa då hon sålde hästen till mig så är det inte konstigt att den infon inte finns med i Blup eftersom hästens mamma har gjort sina resultat i Tyskland. Det känns som att jag inte kommer längre med hjälp av internet och min tyska är väldigt dålig minst sagt och därför har jag svårt att komma vidare.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Allmänt tillägg till databasdiskussionen: Ni som skriver att man måste börja nånstans. Ja, det är ju precis det ASVH har gjort med blup.se... Man kan söka efter hästarna på namn, födelseår, föräldrar, kön, mor- o farföräldrar. Det går att klicka sig bakåt i stammen och det är direktlänkar till avkommor. Fortfarande finns massor av fel och det fattas jättemycket info på vissa hästar, men förhoppningsvis blir det bättre allteftersom. Ambitionen är ju att tävlingsresultaten ska komma in direkt. Men det kräver att SvRF tävlingsdatabas synkas med blup.se, vilket kostar pengar. Drömmen vore ju om alla utländska resultat kom med också, men dit är det nog långt... Det finns inte alls samma pengaresurser på ridhästsidan som inom galopp o trav.

Håller helt med, absolut ingen ide att köra igång något nytt utan samarbete och förbättring av det som redan finns måste vara viktigast. Inget fel att snegla på andra system som fungerar.

Travets info är bra tycker jag, någon "nörd" som vet vem som utvecklat den?
Klicka gärna runt på detta exempel:
https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=202234

Givetvis borde också alla raser som tävlar i av SvRF anordnade tävlingar kunna ta del av resultaten. Ridhästsidan är ju egentligen hyfsad, medan det på ponnysidan är mycket fragmentariskt, dels ju uppdelningen på raser samt att så många som tävlar är stamlösa.

Bra om resultaten kommer snabbare till BLUP sidan. Som någon annan uttryckte, kanske dags att börja ta betalt för denna service.
Vidare vad det gäller ASVH så är det bara att uppmuntra alla som hittar fel, att skicka in en felanmälan, det brukar fixas så småningom.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Syftar du på svenska blup? För där är det ju endast svenska resultat som står med. Såvida inte de är tävlade av svensk ryttare utomlands.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jag skulle vilja kunna höja ston som är berättigade elit (inom tidsramen) även efter den. Att det ligger på uppfödaren/ägaren att hämta ut det i tid.
Kanske har inte uppfödaren kvar de linjerna när stoet är berättigat och så inser man det sen när man står med ett sto med en radda elit-ston i stammen som likväl står som b-premieradade. :grin:

Jag kontaktade blup ang att Cool Hill (e So what) resultat inte var inrapporterade. De hänvisar till Svenska ridsportsförbundet (där han har ett gäng resultat upp till svår klass) För att kanske ligger problemet i nån bugg hos dem. :confused:
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas. Ston med återkommande skador och bevisat dålig hållbarhet, som på goda grunder kan misstänkas ha sin grund rent genetiskt, ston som man själv anser har den absolut bästa härstamningen för att ta föl på (trots att andra kanske ser det mera nyktert) ston med psyken som inte är vad man ärligt vill ha, för att ta några exempel.

Ni som skriver här och sysslar med avel, handen på hjärtat, hur tänker ni? Är det hållbara, bra ston ni pratar om när ni ska betäcka? Eller ston med skador och osäker prognos och kanske vad andra skulle anse som mindre lämpliga psyken?

Jag har själv tagit föl på ett par ston tidigare och jag vet hur lätt det är att vilja ha en avkomma på sina som man själv tycker fina ston. :) Men ingen av dessa var skadad eller hade haft skador och det jag ser omkring mej nu är nästan som att dräktighet är en del av en konvalecens, eller som ett alternativ till att ta bort ett sto som i princip bevisat att det aldrig kommer att hålla och det gör mej upprörd.


Nu håller inte jag på med just halvblod men häst som häst i det här läget... Självklartv har individen en stor roll men när jag väljer avelsdjur, både sto o hingst så tittar jag även på mor å far å även mor å far föräldrar minst 3 generationer ner helst fem... Vad gäller hållbarhet å exteriör så vet man ju att det kan "blomma upp" saker som inte syns på individen men som ligger längr bak i generna så rent krasst kan en skrutt häst få topp avkommor för att det är en sk minus individ i en topp stam medans en kanon häst kanske bara lämnar sämre avkommor för att det är en pluss variant i en sämre stam/ kombination... Stoet å hingsten lägger lika många gener i fölet resten är miljö å hantering.

Jag väger alltså in individens (stoets) exteriör, temperament å prestationer med hingstens, å båda individerna föräldrar osv vissa "fel" ärt rasbundna och/eller ärftliga vissa "ploppar upp" med ett visst intervall så om man kan stammarna så kan man "se" förutse orsaken till ett eventuellt framtida problem och då kan man betäcka ett skadat/ dåligt/ fult mm sto.

Alla individer har fel, det finns ingen perfekt häst, man får helt enkelt bestämma sig för vilka fel man kan leva med å kombinera individer som kan kompletera varandra :)
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Tyvärr är det många som köper en häst utan att kolla upp meriterna först och sedan kommer de på i efterhand att det hade varit bra att veta. Det går att hitta tävlingsresultat som är gjorda utomlands också, men det kräver ju lite jobb. Vill man ha meriterna på papper så får man räkna med att lägga ner lite tid. Kommer man på det innan man har köpt hästen så kan man ju låta säljaren göra det jobbet ;)

Jag kommer inte in på din länk.

De olika länderna borde ju ha listor på vilken hinderhöjd/vilka rörelser som ingår i klasserna. Här är tex en länk där Hollands tävlingsklasser jämförs med andras (ranunkel la ut den i en annan tråd): http://www.kwpn.org/downloads/ENg_2.2.2.2._Dutch_Sportlevels.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Om det som uppfödaren sa då hon sålde hästen till mig stämmer så är det inte konstigt att den infon inte finns med i Blup eftersom hästens mamma har gjort sina resultat i Tyskland.

Fadeaway: Vad menar du???
nej, hennes mammas resultat finns inte med i blup eftersom de gjorde utomlands med en utlänsk ryttare.

Flippeti: Min häst köptes för hennes egna prestationer och skulle vara min tävlingshäst men en fraktur i hennes knä satte stopp för det och nu då hon är vårat avelssto blev helt plötsligt de där meriterna som hennes mamma har gjort väldigt viktiga.
Konstigt att du inte kommer in på min länk. den visar min hästs mammas pedigree och man kan klicka sig vidare på min häst syskon och deras avkommor. Där kan man också se påstådda resultat men tillbaka till min fundering. hur vet man att det stämmer, då jag tom kan gå in och ändra om jag vill.

testar att länka igen
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10428785
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jag kollade din länk och det som står där stämmer inte överens med det som står på sporthorse-data de skriver ut resultaten som t.ex showjumping 2-Sj6 eller showjumping intermediate.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Du får köpa tyska årsböcker och kolla i dem helt enkelt. Alla databaser där vem som helst kan skriva och ändra är naturligtvis inte att lita på. Om resultaten är från senare tid finns ofta resultatlistor ute på nätet på tävlingsplatsernas hemsidor. Fråga uppfödaren om vilka stora tävlingar som hon blivit placerad på.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Kommer inte in på din länk eftersom jag inte har någon inloggning till sidan.
Angående klassernas namn och svårighetsgrad så litar jag mer på vad som står på KWPNs hemsida än på en "alla får skriva vad man vill-webbplats"... Du får helt enkelt kontakta de som har hand om webbplatsen och fråga vad som betyder vad (även om det troligtvis inte går att lita på den infon ändå).

I den här databasen är det en person som lägger in all info, där ska resultaten vara mer verifierade (även om det säkert finns fel, precis som i alla andra register och databaser): http://www.equestrian-database.com

Det finns de som tar reda på info om stammar mot betalning, kan du inte själv så får du väl anlita någon som gör jobbet åt dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Angående klassernas namn och svårighetsgrad så litar jag mer på vad som står på KWPNs hemsida än på en "alla får skriva vad man vill-webbplats"...

Fattar inte riktigt vad du menar med detta ? Alla databaser är naturligtvis inte graderade efter KWPN/hollands använda klassgraderingar (som förövrigt nog är de virrigaste och mest missförstådda graderingar som cirkulerar där ute).

Tänk om det vore så enkelt att alla länder använde samma klassgraderingar så mkt enklare allt hade blivit eller helt enkelt alltid använde klassens höjd som klassgradering då hade inga missförstånd skett.

Här är för övrigt de klass graderingar som används i den omnämnda databasen.


Dr7 Dressage Novice
Dr6 Dressage Intermediate
Dr5 Dressage Grand Prix/Open/Advanced
Dr4 Dressage International
Dr3 Dressage Nations Cup
Dr2 Dressage European Championships
Dr1 Dressage Olympic/World Championships
Ev7 Eventing Novice
Ev6 Eventing Intermediate
Ev5 Eventing Grand Prix/Open/Advanced
Ev4 Eventing International
Ev3 Eventing Nations Cup
Ev2 Eventing European Championships
Ev1 Eventing Olympic/World Championships
Sj7 Showjumping Novice
Sj6 Showjumping Intermediate
Sj5 Showjumping Grand Prix/Open/Advanced
Sj4 Showjumping International
Sj3 Showjumping Nations Cup
Sj2 Showjumping European Championships
Sj1 Showjumping Olympic/World Championships

Jag gick in och tittade och hittade dem under hjälp, sitter själv och klurar, showjumping intermediate måste väl vara msv här och alla svår klass skall in i klassen grandprix/open/advanced väl ? Försöker bli klok på om jag skall ändra min med svårklassresultat som nu ligger i intermediate ?
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

I den här databasen är det en person som lägger in all info, där ska resultaten vara mer verifierade (även om det säkert finns fel, precis som i alla andra register och databaser): http://www.equestrian-database.com

Den databasen var ju inte särskilt mkt att hänga i julgranen, hur många hästar finns inlagda i den ? Inte ens mkt namnkunniga hästar/hingstar fanns att finna i den.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

De meriter som finns med i Equestrian database är troligtvis bättre verifierade än i databaser där vem som helst får skriva vad som helst. Det var det som var själva poängen, inte hur många hästar som finns i den... Alltså: OM man hittar sin häst i den databasen och det finns meriter inskrivet där så är det "säkrare" än om det står i en "vem som helst får skriva vad som helst-databas".

Listan du klippt in från Sporthorse-data anger ju fortfarande inte vilka hinderhöjder det handlar om. Säger mig ingenting :confused: I vissa länder räknas tex StG som svår dressyr, medan det i Sverige räknas som medelsvår. Finns säkert sådana skillnader i hoppningen också.
Det är för övrigt inte jag som undrar, det är Johanna som inte hittar några resultat på sina ston. Jag vet vad mina stons stammar har för meriter, de var i alla fall inte så svåra att hitta ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Det finns faktiskt en markant glapptid på internet när det gäller information om resultat har jag själv erfarit i mina sökningar. Prova att söka efter en hingst som hade sin storhetstid/tävlingsresultat strax före internets intågande så skall du se hur extremt magert det är. Är precis som att gamla hästar har alla varit noggranna att lägga in info om och de som varit aktuella under internettiden finns ju naturligtvis med, men de som inte hunnit bli "gamla" hingstar när internet kom men men dog/slutade tävla runt samma tid är nästintill omöjliga att hitta något om, det är riktigt frustrerande varje gång man söker info från typ mitten på 80 talet början 90 tal. Har råkat ut för det flera gånger och då talar jag ändå om hästar i de högsta klasserna där det är hundra att meriterna verkligen finns. I något fall även godkända hingstar som omnämns kort i texter men det går icke att hitta någon utförlig info om dem eller tex bilder.

Vad gäller att kontakta utländska förbund så är i alla fall mina erfarenheter inte särskilt goda, men jag kan ju haft otur dock gäller det mer än ett förbund. Väntar fortfarande på resultatverifiering på en landslagshäst dessutom gdk hingst som jag efterfrågade med flera påminnelser för 6 år sedan och återigen för 5 år sedan från ett utländskt tävlingsförbund än har det inte kommit och lär ju knappast göra det heller.........

Så att säga att bara för att man inte enkelt hittar något så är det faktiskt inte alls säkert att det inte finns speciellt om det handlar om den bortglömda "tidsåldern". Inte heller att förglömma att de utomlands ofta använder annat tävlingsnamn än avelsnamn vilket verkligen gör det svårt att söka på nätet.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Tack för översättningen!!!

var inne och tittade på din hemsida Flippeti och fann en häst som skulle kunna vara min hästs mamma namn, födelseår och pappa stämmer men inte mamma och det utlänska stamboksnr som finns i min hästs pass och på blup.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Ett sto med dåliga leder/röntgenfynd osv som är ungt och inte blivit utsatt för något som skulle kunna orsaka nämnd åkomma skulle jag inte sätta i avel. Psyket däremot är lite annorlunda. Kan ta ett exempel från egen erfarenhet. Vi hade två ston, lika gamla, betäcktes med samma hingst. Ena stoet var rätt nervöst av sig, kunde få för sig att sticka i skogen när man red, lättskrämd osv, den andra, lugn som en filbunke, var inget som kunde skrämma henne.
När fölen väl kom visade det sig att fölet till den nervösa märren var den lugnaste, medan det var fölet till den lugna märren som var nervös, osäker och lite mesig.
Personligen skulle jag nog ta ett föl eller två på märren och se hur det utvecklade sig, rent psykiskt. Om det dåliga psyket verkar gå i arv hos båda fölen mer eller mindre är det ingen häst jag skulle fortsätta ha i avel.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 919
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 172
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 037
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp