Hur tänker ni om ston i avel?

Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

När du skriver om att psyket på stoet , undrar jag lite mer närmare på hur du menar??

Alla vill ha olika psyken på sina hästar, själv föredrar jag en lyhörd häst men ändå trevligt att rida .!

Om man nu vill ha en lugnare och stillsammare avkomma än stoet i fråga ,får man leta efter en hingst som är passande .!

Jag vill ha en vaken, känslig och intelligent häst. När jag köpte mitt sto var hon argsint mot både människor och andra hästar och lättstressad. Det är hon inte idag, hon är lugn, tillgiven och lättlärd. Arbetsvillig. Ibland kan hon reagera lite irrationellt på vissa sorters ljud men sån blev hon efter att ett ridhus rasade ihop över henne. Alltså en reaktion på vad hon varit med om, precis som det tidigare beteendet från ridskoletiden.

Alla tre avkommorna är vakna och känsliga men inte besvärliga utan lättlärda och roliga att ha att göra med. En är inriden och en under inridning, de har hittills varit okomplicerade.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Tycker absolut man kan jämföra travet med ridsportem, och galoppen med ridsporten!

Jag har jobbat på ett av Irlands största stuterier och är ganska insatt i hur det går till där.

Galoppen på Irland är lååångt större än ridsporten i Sverige. Ändå kollar man på stolinjerna, och det handlar om att man vet betydelsen av bra stolinjer. Här har man ett långt mer avancerat system för att matcha rätt hingst med rätt sto osv osv. Om man tar Tattersales nh auktion som går av stapeln i juni varje år, där det säljs över 1000 hästar, och katalogen är tjock som en bibel, så kan man utläsa allt om stolinjerna, om stoet startat, isf med vilket resultat och vilka resultat släktingar har haft. Även om hästar säljs privat är alla medvetna om vikten av stolinjerna.

Jag förstår inte varför man inte anser det lika viktigt inom ridhästaveln? Alla vet vem Cardento är inom ridhästaveln, alla vet vem Diaglyphard är inom galoppen. Så jag sägeri nte att man inte bryr sig om hingstarna inom travet och galoppen, MEN den avgörande skillnaden är att även en gröngöling inom galoppen har fått lära sig från början att stona är viktiga!

Det som krävs för att få upp ögonen för stona inom halvblodsaveln är kanske att man som säljare/uppfödare/tävlingsarrangör börjar nämna stona?

Jag som kommer från galoppen skulle ju aldrig köpa en häst enbart på faderstammen. Även om det är ett halvblod, och även om jag "bara" skulle ha den som hobbyhäst, för hästen måste ju passa till det ändamål jag köper den för!

Jag tror att man KAN få upp folks ögon för stona inom halvblodsaveln men man måste helt ändra sättet man saluför sina hästar och hur tävlingshästar presenteras.

Som du (eller va det någon annan, har tappat bort mig lite:p) skrev så vet de stora uppfödarna om stoets betydelse. Eller iaf hur viktigt det blivit nu när det finns så mycket "skräp-hästar" och man börjat lägga större vikt vid stostammen.

Men fakta kvarstår, "lilla Lisa" vet inte. Och "lilla Lisa" betäcker gärna sitt mediokra sto med en superhingst och tror hon ska se avkomman, eller rida den själv, i skandinavium. Det är en dröm som med största sannolikhet kommer krossas och ytterligare en medioker häst kommer ut på marknaden medan "lilla Lisa" köper en ny häst efter en superhingst och tror det blir skillnad. Även om mediokra hästar behövs till oss hobbyryttare, så ser jag fortfarande inte vitsen med att avla på ett mediokert sto och tro att man ska lyckas få en VM-häst. Då måste man vara medveten om att avkomman med största sannolikhet blir som stoet, eller möjligtvis snäppet över, men aldrig en VM-häst, om man inte har en jäkla tur i det geneetiska lotteriet.

Sen som någon skrev är ju utbildningen av hästen avhängande och inte att förglömma! :)

Svammel från min sida, ni får ursäkta! :bump:

Nu blandade du allt ihop det ordentligt, är ju ganska bra om du svarar på rätt sak som det handlade om.......... :angel:

Mitt svar handlade inte alls om vikten om stona utan var ett svar till Naffa när hon frågade om minnet att gösta i skogen hade sett brunte då och då och att sixten sett orvar göra det och det :D . Det var ett påpekande att ridsporten för det första är mkt mkt större än travsporten i antalet startande hästar varje vecka året runt. För det andra finns det ingen som helst nyhetsbevakning från alla dessa mängder tävlingar som pågår ute i landet varje helg. Det hade alltså inte ett dugg med vikten av stostammar att göra utan handlade enbart om ifall folk kom ihåg hästarna i minnet eller inte......

Har dock svårt att tro att galoppen på irland skulle vara större än ridsport i sverige i antalet startande i tävlingar ? Pågår det verkligen tävlingar på säg typ 40-50 olika ställen på irland med mellan 200-300 startande på varje ställe per dag ? Det är många tusen hästar som är igång på ridsportstävlingar varenda helg i sverige.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jag håller med Görel, vaken, känslig, intelligent, lyhörd och samarbetsvillig vill jag ha. Sådana hästar är roliga att hålla på med, både för proffs och amatörer.

Sen håller jag med Gylle i att bara för att en häst är "värsting-avlad" så behöver det inte innebära att det är hästar som som är svåra att ha att göra med eller är svårriddna. Det finns många hingstar som gett ett stort antal hästar som går svår klass och som även lämnar ett bra temperament. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

Så om mödernet då. Jag har valt att köpa ston som har ett bra möderne, hästar är sällan tillräckligt bra i mina ögon om de inte har det. ;) Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Väljer jag att betäcka med en hingst som inte har så känt eller bra möderne så är det en äldre hingst som presterat själv på hög nivå, visat att han håller, samt att det finns blodlinjer bakom honom som jag tror passar med stoet och intresserar mig. Förutom då att han kompletterar stoet väl. Då kan det vara värt att ta den chansen tycker jag. Men jag skulle inte välja en ung hingst på det sättet, där spelar mödernet större roll.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

För det första var mitt svar egentligen inte ett svar på det du skrev, utan snarare en reflektion över det du skrev. Nämligen att man inte kan jämföra travet och ridsporten, rent generellt, i avelssyfte. :)

Nu räknar jag inte in alla lokala/regionala tävlingar som pågår i landet eftersom de är totalt oviktiga i avelssyfte (bortsett från unghästklasser). Avlar man för mer än eget bruk avlar ju majoriteten fram hästar som man hoppas ska gå annat än 110 lokal. Allt annat kan ju ses som ren hobbyverksamhet och det anser inte jag vara relevant i frågan. Då är vi åter där med "lilla Lisa" som avlar på sitt mediokra sto. Hennes avkomma kommer ju med största sannolikhet inte synas på några tävlingar över regional nivå, och kommer inte göra någon skillnad för svensk halvblodsavel. Likaväl som att de hästar som inte räcker hela vägen inom galoppen på Irland inte startas utan blir ridhästar eller kattmat. Avelsmässigt är väl ändå inte detta någon uppfödares syfte? Varken inom ridsporten eller galoppen? Att avla fram mediokra hästar för annat än eget bruk? Det är inget man tjänar några pengar på, och håller man på med uppfödning utanför det egna nöjets skull är pengarna avgörande.

Sen att många hamnar på lokal/regional nivå är en annan femma. Jag syftar på tävlingar som tex Allsvenskan div 1 och Elit, SM och andra tävlingar (kanske framförallt där man får championatspoäng som man kan se på blup) där faktiskt de lyckade stona finns. Inte många vet väl någon känd hingst som bara tävlar 110? Man diskuterar de som tävlar 140 eller högre. Det är dessa hingstar man avser avla på, och därför ar det på dessa ston man ska lägga tyngdpunkten. Precis som man gör inom galoppen.

Om jag ska svara på din fråga angående tävlingar. Galoppen är enormt stor på Irland, och antalet hästar som startar likaså. Det finns betydligt fler små löpningar där än här. Många löpningar kan nog liknas vid våra lokla/regionala ridhästtävlingar. Tex alla löpningar som går på stränderna osv. Oavsett om tävlingarna är små, så bokförs ändå stoets prestationer. Och är stoet ostartat kan man gå tillbaka och se varför, och vad släktingar presterat, för att se om hästen är något att ha, och det är detta system som borde förbättras inom halvblodsaveln i mina ögon.

Men som sagt. Jag härör från galoppvärlden, där synen är en helt annan.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

kl

Nu har jag ingen aning om hur tävlingsresultat "bokförs"

Men en stor hjälp för att se om ston duger är ju om det fanns en databas över sådana.

Och jag som amatör, ska kunna gå in på Flashiga Märta och se, förutom stam, samtliga tävlingar hon startat i och vad hennes ungar har startat i osv.

Travsport/galopp har detta men har ridhästarna det?

Så svårt kan det inte vara att koppla upp mot nätet, tävlingsledaren eller nåt, och lista in resultat.

AM
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

problemet inom ridsporten är att det inte finns någon samordning mellan sport och avel, så det är helt olika register som inte går att samköra.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

kl

Nu har jag ingen aning om hur tävlingsresultat "bokförs"

Men en stor hjälp för att se om ston duger är ju om det fanns en databas över sådana.

Och jag som amatör, ska kunna gå in på Flashiga Märta och se, förutom stam, samtliga tävlingar hon startat i och vad hennes ungar har startat i osv.

Travsport/galopp har detta men har ridhästarna det?

Så svårt kan det inte vara att koppla upp mot nätet, tävlingsledaren eller nåt, och lista in resultat.

AM

Finns inte alls på samma sätt i ridsportsaveln. Det finns databaser bl a har ridsportförbundet en över tävlingar Men det är inte alla tävlingar som finns med i den och man måste veta lite om hästen för att hitta den där. Finns ingen som helst koppling till avkommor eller släktingar utan bara för de specifika hästen man sökt på underförutsättning att den har tävlingslicens.
Sedan finns ASVH:s databas med stammar och vissa resultat i den kan man bläddra och hitta info om andra hästar i stamtavlan. Men tyvärr är det en databas med stora brister och många fel.

Så det som finns inom trav och galoppavel med snabba uppdateringar om både kommande starter och resultat finns inte alls hos ridhästarna. Utan här får man vacker själv sätta sig och leta och faktiskt hoppas på tur att t ex en tävlingsarrangör faktiskt finns tillgänglig på nätet ibland.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Sen har vi ju de gamla tävlingskalendrarna där man verkligen kan få göra detektivjobb ibland. Hästnamn är felstavade, stammar är fel, det är en fördel att ha tillgång till stamböcker för att få bekräftat att den häst man gissar sig till att det gäller verkligen existerar.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Men detta är ju något man borde kunna lägga fram till ASVH eller liknande, jag menar kan man göra det inom galoppen kan man göra det inom ridsporten.

Även om det är ett tidskrävande jobb så är det ju något som man verkligen har nytta av iframtiden, som är värt besväret. Att hitta alla hästars resultat kan ju vara svårt, men de resultat som finns finns ju. Och framtida resultat kommer ju läggas in. Om tio år kommer det vara ett väl uppdaterat system som fungerar, kan man ju hoppas! :p
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Problemet är att man inte varit lika noga som inom trav- och galoppsporten. Halvblod registrerades inte förrän 1980 så hästar har bytt namn och ibland förlorat sin stam. Därför kan det vara väldigt svårt att hålla ordning på hästarna samt vara säker på deras rätta identitet.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

kl

Tycker att det finns lite negativt tänkande här.

Det finns ju nån sida där man kan titta på halvblod och deras stammar.
Där står det också, fast lite duddigt, om hon är betäckt och om hon har fått föl.

Den databasen skulle kunna utvecklas vidare där info om tävling skrivs in.

En början i alla fall.

Att redan innan, tycka, att tja, det kommer inte att gå därför att..är att vara konservativ :D

Det sitter ju så mycket folk vid sina skrivbord och tar betalt för utförda och icke utförda tjänster runt om bland förbunden.

Hyr in ett par datanördar så kommer det igång.

Jag tror att det är så det måste bli om man vill lyfta fram märrarna mer.
Dom måste vara sökbara helt enkelt.

Det verkar som ridförbunden är tröga.
Påminner lite om gubbarna på gamla gjuteriet hemmikring:
- Det har fungerat i 100 år så varför ändra?

AM
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Själv är jag ju så nördig att jag faktiskt tillhör de som har riktigt bra koll på mödernen, men så har jag ju också läst ett antal gamla tävlingskalendrar från pärm till pärm, ihop med en massa annat som jag kollat upp. Därför tycker jag att det är sorgligt när gamla fina tävlingsston inte har fått in sina meriter i databasen, här http://www.blup.se/sv-SE/horses/136935-juvelin är ett exempel på ett som gick svår hoppning på 70-talet. Däremot finns hennes mammas meriter!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Men sånt borde ju gå att komplettera. Och även om kanske mycket värdefull information om gamla ston inte finns med i databasen så finns iaf nyare stons meriter med, vilket är bättre än ingeting alls. Jag tycker inte heller man ska ge upp bara för att mycket gammal info saknas. Man måste ju börja någon gång! Om 30 år kommer man säkert vara enormt tacksam för att man började med det. Det kan ju utveckla aveln väldigt mycket!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Måste tillägga att för att ha någon som helst chans att få in lite svenskka hästar på den internationella marknade tror jag att detta hade varit ett enormt steg! Vi behöver göra allt vi kan för att fightas med tyskar och holländare, så upp till kamp kamrater! ;)
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vi har inte negativt tänkande av oss själva utan av erfarenhet ;) Det är för många kockar när det gäller resultatredovisningen från ridtävlingar tyvärr. Det är mer fel än rätt i resultatredovisningen så numera tar man vad som står med en klackspark då man vet att hälften finns inte med och det som finns med kan mkt väl vara fel. Tråkigt men sant. Klubbar rapporterar inte in resultaten, klubbar säger att de har rapporterat in men ingenting finns att finna på ridsportsförbundets databas, i vissa fall kan man hitta resultat från ett par av starterna i en tredagars tävling där ett par starter helt saknas i resulataten, Resultat i en 120 står plötsligt som en 130 och vise versa. Hittar du fel och rapporterar det till ridsportsförbundet så är det enda svar du får att man inte kan ändra något i efterhand ???? Har påpekat massor av fel till dem bla tex tävlingar där delar av klasserna saknas men nej ingeting alls blir ändrat så inte lönt att ha bry med det.
När jag skulle ta ut resultatredovisning på hingsten när han skulle visas på prestation så saknades ca hälften av hans resultat i databasen, så i stället för att skriva ut hans resultat från databasen så fick jag sätta mig och gå in på varje klubb han tävlat på och leta upp resultatlistor och skriva ut dem. Den databasen är den som en gång om året (med ett års fördröjning) överförs till blupdatabasen (Asvh). Så två år efter de tävlat kommer några av deras placeringar över till "stam"databasen. På samtliga av mina hästar saknas en stor del av deras placeringar.
Inte heller går det att avläsa vilken nivå de tävlar på mer än att de har placeringar i lätt, msv el svår. Är ju en viss skillnad merit mässigt om en häst tävlar 140-150 med ett antal placeringar i 140 mot den som tävlar 120-125 med ett antal placeringar i 125 dock ser det precis likadant ut i databasen då båda har placeringar i msv punkt slut.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Men sånt borde ju gå att komplettera. Och även om kanske mycket värdefull information om gamla ston inte finns med i databasen så finns iaf nyare stons meriter med, vilket är bättre än ingeting alls. Jag tycker inte heller man ska ge upp bara för att mycket gammal info saknas. Man måste ju börja någon gång! Om 30 år kommer man säkert vara enormt tacksam för att man började med det. Det kan ju utveckla aveln väldigt mycket!

Problemet (tidigare) har väl varit att det har funnits prestige i vem som ska få hantera informationen. För en så där 20 år sen, när jag precis hade avslutat studier i bland annat statistik på universitetsnivå, hade jag möjlighet att göra valfritt projektarbete. Då tog jag kontakt med ASVH för att höra om de var intresserade av att (helt kostnadsfritt) få arbete utfört med beskrivning av svenska stofamiljer (vidareutveckling av boken "Svenska stofamiljer" som sträckte sig fram till 1975) och med komplettering av tävlingsstatistik. Jag hade redan forskat mycket på egen hand och på den tiden kunde jag de svenska stammarna innan och utan. Men nej, det gick inte för man var tvungen att personligen känna de gamla svenska uppfödarna och deras historia :confused:. Det räckte alltså inte att ta fram material från stamböcker, hingstkataloger och årsböcker (tävlingsstatistik). Och dessutom var det Gunnar Henriksson som skulle göra det... Men han dog ju sedan, och det blev aldrig gjort. I alla fall inte i den utsträckningen som jag talade om.

Nu finns ju mycket på data, och det borde gå att samköra på något sätt. Idag har jag inte den tiden att lägga. Men har av eget intresse sammanställt en del om stofamiljer i new forestaveln. Där går det ju att få fram hyfsat med information om de svenska/nordiska ponnyerna genom bl a sukuposti, blå basen och new forestföreningens hemsida.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vilken fantastisk idé att se till att något sådant blir verklighet!

Nu har jag blivit tipsad om ATG:s sök sportinfo och vílken vansinnig skillnad när det gäller ordentlig information om båda föräldrarna!
Naturligtvis vore något sånt genomförbart även inom ridsporten, i dessa datortider. Sätter man som krav att resultat ska in på ett kontrollerat sätt så måste det ju göras. Det måste klubbarna enkelt kunna rapportera in.
Om det blir obligatoriskt kommer ju fler och fler att verkligen kräva att det görs ordentligt eftersom de vill ha sina hästars resultat redovisade.
Det kan inte hindra avel med Lilla Lisas kära men ständigt skadade sto men det kan ändå påverka på lång sikt tror jag, genom att stonas del lyfts upp!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vilken fantastisk idé att se till att något sådant blir verklighet!

Nu har jag blivit tipsad om ATG:s sök sportinfo och vílken vansinnig skillnad när det gäller ordentlig information om båda föräldrarna!
Naturligtvis vore något sånt genomförbart även inom ridsporten, i dessa datortider. Sätter man som krav att resultat ska in på ett kontrollerat sätt så måste det ju göras. Det måste klubbarna enkelt kunna rapportera in.
Om det blir obligatoriskt kommer ju fler och fler att verkligen kräva att det görs ordentligt eftersom de vill ha sina hästars resultat redovisade.
Det kan inte hindra avel med Lilla Lisas kära men ständigt skadade sto men det kan ändå påverka på lång sikt tror jag, genom att stonas del lyfts upp!

Det har varit obligatoriskt med resultatredovisning i massor av år redan och det har också i massor av år hetat att de klubbar som inte redovisar in sina resultat inte får nya propositioner godkända..... ja eller hur det fungerar inte ändå. Nu är det ju inte som vid en trav/galoppbana att det är anställd personal som är ansvariga ute på tävlingarna utan hela ridsporten byggs ju på frivilligt ideelt arbete ute i klubbarna. Det sitter kanske en människa i sekretariatet som knappt har en aning om hur programmen fungerar och tror att denna har skickat iväg resultaten, flera gånger är det så att det inte ens finns en internetuppkoppling på tävlingsplatsen, vilket då gör att någon frivillig skall ta med sig allt hem och skicka det osv. I många fall när man tryckt på en klubb om att de inte skickat resultaten så bedyrar de att det gjorde de så snart tävlingarna var slut men trots det så påstår ridsportsförbundet att de inte fått dem och ridsportsförbundet verkar uppriktigt skita i om resultaten finns inlagda eller inte med tanke på de svar man får om man påpekar fel, och det är klart för deras del spelar det ju ingen som helst roll det drabbar ju inte dem om något är fel.
Jag tror att en stor skillnad ligger i att det inte finns spel i ridsportsvärlden där är liksom inte en stor massa från allmänheten som skall satsa pengar och därmed kräver en stor insyn. Kan bara tänka mig vilket ramaskri det skulle vara om inte någonting var rätt på tex travresultaten så att folk satsade pengar på helt fel hästar utifrån resultaten.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jag håller helt med. Med "25 kotledsinflammationer" menade jag just en utbredd skadehistorik och ffa skador som går att relatera till varandra. En dålig hållbarhet helt enkelt.

Det halvblodsstoet jag har som ska betäckas i år avbröt sin karriär på tävlingsbanorna för att hon skadades men hon är fullt frisk idag, ej T-märkt. I princip skulle jag kunna sätta igång henne för tävling idag om jag ville men det känns inte riktigt aktuellt. ;)
Detta stoet är jag inte ett dugg rädd för att sätta i avel. Inte heller när det gäller en häst som ridits många år och varit halt någon gång. Det är vid upprepade skador (som inte är rena olycksfall) som jag drar öronen åt mig.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 919
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 169
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 035
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp