Hur tänker ni om ston i avel?

Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vi har inte negativt tänkande av oss själva utan av erfarenhet ;) Det är för många kockar när det gäller resultatredovisningen från ridtävlingar tyvärr. Det är mer fel än rätt i resultatredovisningen så numera tar man vad som står med en klackspark då man vet att hälften finns inte med och det som finns med kan mkt väl vara fel. Tråkigt men sant. Klubbar rapporterar inte in resultaten, klubbar säger att de har rapporterat in men ingenting finns att finna på ridsportsförbundets databas, i vissa fall kan man hitta resultat från ett par av starterna i en tredagars tävling där ett par starter helt saknas i resulataten, Resultat i en 120 står plötsligt som en 130 och vise versa. Hittar du fel och rapporterar det till ridsportsförbundet så är det enda svar du får att man inte kan ändra något i efterhand ???? Har påpekat massor av fel till dem bla tex tävlingar där delar av klasserna saknas men nej ingeting alls blir ändrat så inte lönt att ha bry med det.
När jag skulle ta ut resultatredovisning på hingsten när han skulle visas på prestation så saknades ca hälften av hans resultat i databasen, så i stället för att skriva ut hans resultat från databasen så fick jag sätta mig och gå in på varje klubb han tävlat på och leta upp resultatlistor och skriva ut dem. Den databasen är den som en gång om året (med ett års fördröjning) överförs till blupdatabasen (Asvh). Så två år efter de tävlat kommer några av deras placeringar över till "stam"databasen. På samtliga av mina hästar saknas en stor del av deras placeringar.
Inte heller går det att avläsa vilken nivå de tävlar på mer än att de har placeringar i lätt, msv el svår. Är ju en viss skillnad merit mässigt om en häst tävlar 140-150 med ett antal placeringar i 140 mot den som tävlar 120-125 med ett antal placeringar i 125 dock ser det precis likadant ut i databasen då båda har placeringar i msv punkt slut.

Det är för bedrövligt :(
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jo Gylle jag vet att det har varit så länge och jag vet hur dåligt det fungerar precis som du säger, men det jag såg som mest intressant i förslaget var just en bra databas att lägga uppgifterna i och här visar Masse en mycket intressant sida som borde vara mycket värd även inom ridsporten. Finns en lättanvänd sån och sanktioner mot klubbar som inte får in sina resultat vore det fantastiskt för ridsporten tycker jag! Det kanske är orealistiskt, men i dagens IT-samhälle låter det väldigt konstigt. Idag har trots allt de flesta klubbar hemsidor med resultat från sina tävlingar.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Det vorde väl inte vara så svårt iom att alla tävlingar (nästan) går genom tdb.
Förskjutton en privatperson satt och gjorde en sådan databas idiellt under många år för distansen (att han la ner den sedan utan förvarning är en annan sak). Det är färre tävlingar och starter i distans än dressyr och hoppnig men om databasen fanns så borde det gå att få in siffrorna korrekt (även för lokal).
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Finns en lättanvänd sån och sanktioner mot klubbar som inte får in sina resultat vore det fantastiskt för ridsporten tycker jag! Det kanske är orealistiskt, men i dagens IT-samhälle låter det väldigt konstigt. Idag har trots allt de flesta klubbar hemsidor med resultat från sina tävlingar.

Visst borde det kunna ordnas. Men jag vet inte om sanktioner mot klubbarna hjälper så mycket. Jag vet många fall där klubbarna faktiskt har rapporterat in, och rapporterat in rätt. Men ändå finns inte resultaten med i statistiken. De har t o m påtalat detta, och skickat in uppgifter på nytt. Men det hjälper inte. Och frågan är vad det beror på?

Det är iofs samma sak med funktionärer. Inte helt lätt att få sin adress ändrad när man flyttar, eller att bli bortplockad från ett "extra" distrikt när man inte längre pendlar. Trots många kontakter med både distriktet och Ridsportsförbundet centralt.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

kl

tror det ligger mkt i det naffa skriver, ett gäng uppfödare har jättekoll men när jag kikade på hblunghäst för ett tag sedan så var det flera som ej kunde redogöra för mödernet alls. De kunde pappa och morfar på sina uppfödningar..

Sen tycker jag också att det är en del spekulanter som inte heller bryr sig om mödernet. När man presenterar sitt sto och vad mödernet lämnat så känner man sig tjatig:o

Mitt sto är en klass I märr, hon har inte tävlat utan gick direkt in i avelsboxen som 3åring, hon är inte skadad - går att rida så ej heller galen :D.
A-premierad och mamma och mormor Elit. Nu tillhör hon ingen hblstofamilj utan fullblodsstofamilj 4.
Sen tycker jag att även ASVH kan dra sitt strå till stacken genom att rodda mer för att man höjer avelsbokstäver samt också lyfter fram stona ännu mer.
Nu är jag lite nördig då jag kommer skicka in för höjning (Elit) för vårt stos "kusinbarn" men gör detta då jag tycker det är så viktigt att man faktiskt höjer till Elit för de ston som är berättigade..

På hingstsidan skulle det också vara intressant om de kunde rodda mer för hingstens möderne för många gånger är det ett rent dektektivarbete att få fram ngt vettigt om hingstarnas möderne. Se bara under bruksproven, hur mkt sägs det om hingstarnas möderne?

Håller med ,självklart spelar stoet en stor roll i det hela .!

Själv hade jag aldrig avlat på ett sto som hade haft ett genetiskt fel eller varit farlig..!!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Jag vill ha en vaken, känslig och intelligent häst. När jag köpte mitt sto var hon argsint mot både människor och andra hästar och lättstressad. Det är hon inte idag, hon är lugn, tillgiven och lättlärd. Arbetsvillig. Ibland kan hon reagera lite irrationellt på vissa sorters ljud men sån blev hon efter att ett ridhus rasade ihop över henne. Alltså en reaktion på vad hon varit med om, precis som det tidigare beteendet från ridskoletiden.

Alla tre avkommorna är vakna och känsliga men inte besvärliga utan lättlärda och roliga att ha att göra med. En är inriden och en under inridning, de har hittills varit okomplicerade.

Vad kul att du fått de avkommor du önskat!:)

Stoet behöver ju inte vara farlig/ tjurig i grunden, kan blivit illa behandlad ,dåliga memoriers osv(som du nämnt ovan.)

Man ska avla på det som känns rätt, och sedan ska man även klara att det man avlar fram känner jag.!!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

problemet inom ridsporten är att det inte finns någon samordning mellan sport och avel, så det är helt olika register som inte går att samköra.

Kom på en sak till.
Minns du då vi höll på att maila kors och tvärs mellan olika avelsförbund för att få ihop en fungerande ammajour.
Året innan som den sen väl kom igång.

Jag minns alla tveksamma svar, Att både tidningen Ridsport och Travronden var totalt ointresserade i ämnet.

Trots att jag la ner veckor på detta så var det bara en tidning som la ut min annons om att folk kunde ringa ASVT numret.
Det var tips-tidningen Guiden. Som inte ens har med saken att göra.
Sedan följde nån hästsalutidning som jag faktist inte ens minns vad den hette.

På den tiden, 12 år sedan, så hade ju olika raser, men dock inte alla, en icke fungerande jour. Vissa tog t.o.m. betalt för tjänsten :cool:

Ulna8 försökte och hade något som påminde om dagens jour.

Men i övrigt var intresset lika med noll.

Och det berodde på en enda sak.
Tankesättet man sköter sig själv och skiter i andra.
Avelsförbunden var alltså totalt ointresserade av att ha samarbete med varann.

Men vi vet ju alla hur det är idag.

Detta är ETT exempel på rejäl påtryckning från alla håll för att få snurr i maskineriet.

I dagens dataålder så ska inte nåt förbund skylla på tusen saker för att inte stona ska vara sökbara.
Vissa heter samma sak. OK.

Finns det 150 Huldor så får jag träff på samtliga.
Men fortfarande klart enklare. Då man sedan har ålder och diverse andra kriterier att söka med.

Blodbanken är ett lysande exempel på hur stort ett register kan bli.
Och vad jag har för mig så började detta men en enkel privatpersons intresse.
Blodbanken används inte bara i Sverige utan av dom flesta som har travmärrar i hela världen, eller är köpare eller är säljare.
Den killen skulle ha fått Nobelpriset!!

Den är en ovärderig hjälp till oss som är i avelsbranchen.

Inget är omöjligt.
Men det behövs nytänkande.

AM
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

För det första är inte ett bra psyke likhetstecken med lugn och stillsam?
Jag anser att både hingst och sto ska ha ett bra psyke som gör dem till trevliga hästar att ha att göra med, sunda individer, utan alltför mycket knepigheter av olika slag. Om man inte är hundra procent säker på att man själv kommer att ta hand om hästen under hela dess liv, finns ingen anledning att ta fram individer som kan vara svåra att placera maa sitt psyke och som kan få problem på grund av det hos framtida ägare.

Det kan vara mycket som påverkar ridbarhet och samarbete med hästen eller hästens tillvaro i stort, allt ifrån en stark benägenhet till stress, stereotypa beteenden, aggressivitet mot andra hästar och/eller människor, till klaustrofobi som gör hästen svårlastad och många gånger svårhanterad. Det finns så väldigt många exempel på mindre lämpliga psyken. En sån häst kan fungera bra om den hamnar rätt, men det finns ingen anledning att föra såna gener vidare, kan jag tycka.

Nej det behöver det inte vara.!

Man ska avla fram det man klarar av anser jag.!!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Kan väl tillägga angående diskussion att det finns så mycket halvblod i Sverige.
Den orsaken landar platt på backen.:D

Blodbanken hanterar 1,5 miljoner sulkyhästar. Enligt infot på sidan..

AM
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Delvis knapp

Det behöver ju egentligen inte vara krångligare än som på All Pedigree Thoroughbred Online eller Pedigree online All Breed Database

Jag gjorde en sökning på min favorithäst från den tiden jag gick på ridskola i tonåren. Hästen hette Timara och det fanns 6 hästar i databasen med det namnet, varav 2 som var svenskt varmblod. Hon var efter Jarramas- Gaspari, så jag klickade henne och fick upp det här.
Hennes möderne går då att spåra ända bak till mitten på 1800-talet :)

Om man då jämför med motsvarande databas för fullbloden, så finns t ex Mother Goose
och om henne står hennes resultat, att hon blev US Champion som två-åring, samt att hon var mormor till Almahmoud (som anses vara en av de mer inflytelserika fölstona)

Bara som exempel :D
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Dock finns det betydande felkälla där då allting i dessa databaser läggs in av vem som helst, härstamningarna är ofta fel då någon lägger till den härstamning de känner till på hästen brunte att det inte är samma brunte det reflekterar de inte över. Ibland blir det uppenbart när tex ett fullblod fått en fjordingmamma men många gånger slinker det igenom och ingen tänker på det och tror alltså att hästen brunte är en avkomma till helt andra föräldrar än vad den faktiskt är.

Skall man ha en säker databas så fungerar det inte att vanliga användare själv kan lägga in uppgifterna, tänk så många svårklass hästar vi skulle ha då.......
Skall du ha en säker databas så skall allt som läggs in enbart göras på verifierade uppgifter och vips så blev det en helt annan sak än när det är tusentals personer som knappar in och fyller på uppgifter.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

precis!!!!

jag har många gånger försökt hitta info ang. mina stons mödrenelinjer utan nämbart resultat, visst jag kan kolla på vissa databaser men hur vet jag att de stämmer?

den lilla infon som jag har om mitt första stos mor kommer i tur från stoets uppföddare och jag har haft stora svårigheter att kolla upp om detta verkligen stämmer.

så varför är det inte lättare att hitta info om ston i denna miljonsport som ridsport är?!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Och inte blir det lättare när inte ens avelsförbunden är beredda att ställa upp med uppgifter, i det fallet inte asvh utan holstein.
Mitt ena sto (mitt tävlingssto som jag hade innan jag började sniffa mer på avel) trodde jag först inte hade någon märkvärdig stostam på de knapphändiga uppgifterna jag hittade i den danska databasen. Dock började aningarna komma efter lite spårande när det visade sig vad uppfödaren var för någon till hennes mormor. Fick hjälp här inne av insatt duktig tysktalande som helt enkelt ringde holsteinerförbundet för att få fram mer info och jo vist mamman tillhörde en välkänd holsteinerstostam och vi fick numret till saken hör att i den danska databasen finns bara inlagt de led som står i mammans pass och naturligtvis är det sista stoet ett sto som inte finns att finna i någon av de databaser som finns på nätet mkt troligt är namnet felstavat då det ser väldigt knepigt ut varför den som ringde även bad om att få stamuppgift på denna häst varpå det enda svar hon får är att tyvärr de uppgifterna finns inte i datorn då de är för gamla utan de finns i arkivet så det kan hon inte hjälpa till med.............. Sett till stamstoet och när detta sto är fött så saknas det troligen en enda häst för att knyta ihop henne med sin stofamilj, vilket bla medför att hon inte ens i databaserna tex paardenfokken finns att finna under sin stofamlij då det enbart går att knyta ihop dem till dem baklänges. För hur många andra är det samma sak, vilket medför att det blir svårare och svårare att följa stofamiljerna och vad de ger idag.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Dock finns det betydande felkälla där då allting i dessa databaser läggs in av vem som helst, härstamningarna är ofta fel då någon lägger till den härstamning de känner till på hästen brunte att det inte är samma brunte det reflekterar de inte över. Ibland blir det uppenbart när tex ett fullblod fått en fjordingmamma men många gånger slinker det igenom och ingen tänker på det och tror alltså att hästen brunte är en avkomma till helt andra föräldrar än vad den faktiskt är.

Skall man ha en säker databas så fungerar det inte att vanliga användare själv kan lägga in uppgifterna, tänk så många svårklass hästar vi skulle ha då.......
Skall du ha en säker databas så skall allt som läggs in enbart göras på verifierade uppgifter och vips så blev det en helt annan sak än när det är tusentals personer som knappar in och fyller på uppgifter.

Det var ett exempel på hur man kan göra och vilken info man kan lägga upp :)
Flera i tråden påpekade problemet med samma namn osv, därför pratade jag om första sökningen. Det finns trots allt, förhoppningsvis, inte flera ston med samma namn, samma födelseår och samma mor och far.

Själva resultatet av sökningen ger ju ett antal generationer med info om hästarna och även bilder.

Det begriper väl jag också att kreti och pleti inte kan in och peta i en databas om det ska kunna anses som tillförlitliga uppgifter :p

Det är ett hästjobb att försöka skapa en sådan informationskälla, men någonstans måste ju någon börja. Om det är så att det tar stopp pga saknad info någonstans, så kan man ju iaf spåra bak dit och om ett antal år så kommer det ändå att vara förtjänstfull information.
Att fullbloden och travarna kan spåras så pass bra är ju för att en gång i tiden så tog någon tag i det och började sammanställa informationen.

(För fullbloden kan man iof anta att uppgifterna är relativt tillförlitliga, eftersom informationen är lätt tillgänglig på många andra ställen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vare sig det gäller ston, som den här tråden egentligen skall handla om, eller hingstar, så har den halkat in på ett grundläggande problem, nämligen den dåliga och inaktuella tävlingstatistiken. ASVH har ofta fått bära hundhuvudet för detta, men egentligen är det SRC som borde kritiseras. Det finns verkligen mycket att lära av trav och galopp, även ifall deras ekonomiska resurser inte finns på ridhästsidan. Mera samarbete kanske?

Några ideer :

Anpassa ridsportåret till den internationella kalendern, ex FN i Tyskland liksom WBFSH räknar sportåret från 1 oktober till 30 september följande år. Då skulle det gå att få med sportresultaten snabbare eftersom säsongerna för unghästtävlingarna och de "riktiga" tävlingarna skulle sammanfalla, och kunna uppdateras samtidigt.

På sikt bort med alla hästar och ponnyer, med okänd härstamning, sådant är otänkbart inom trav och galopp. OBS, detta betyder inte att det måste vara en gdk stam, utan just känd och verifierad. Betyder inte heller att man blir utsparkad, utan man sätter ett datum, ex fr.o.m. födelseåret 2014 kan endast hästar med känd stam lösa licens. Tror att stamlösa hästar snabbt skulle försvinna, för egentligen beror det på slarv (ex.inte skaffat pass i tid), fusk (ej betalat fölavgift) eller något man vill dölja (handlare som inte vill att man skall kunna gå direkt till uppfödaren, eller uppfödare som säljer måndags exemplar).

Man borde enas (avel och sport) om en vettig tävlingsstatistik och ha sökbara databaser, där man kan söka på hingstar, ston, stofamiljer, uppfödare, årgångar, livstids vinstsummor, det går säkert att hitta fler parametrar. Inget fel att ta efter Jahrbuch Zucht eller Blodbanken. Hade förhoppningar på den ”nya” TDB men kan inte se att den erbjuder särskilt mycket. Helt OK att ta betalt för detta.

BLUP är ju en "prediction" som borde vara intressant att komplettera med ett facit i form av en riktig tävlingsstatistik. Travet har ju också ett BLUPliknande system, men jag tror inte man bryr sig så mycket om det, utan det är resultaten i form av tider, pengar och hur man lyckas i de klassiska loppen som gäller.

Den resultat service SRC ger nu är ju sämre än vad min gamla kalender från 1983 erbjöd. Där fanns en sammanställning över hur många avkommor varje hingst hade, som tävlade, med namn, placering L-M-Sv, samt den totala prissumman. Även i äldre hingstkalendrar redovisades Avkommornas Totala Prissumma (jfr Lebensgewinnsumme). T.ex i 1994 års Flyinge katalog kan man utläsa att för Maraton 600 var den då 598.560:-. När blev pengar helt ointressant för ridsporten? Inom trav och galopp är det ett av de viktigaste kriterierna hur man rankar framgångsrika hingstar och ston.

ASVH borde åtminstone klara av att ta med SWB-hästarna ur WBFSH statistiken för att mata in i BLUP systemet, det gäller inte alltför många hästar, så även om det måste göras för hand borde det vara en överkomlig uppgift. De internationellt tävlande hästarna är ju avelns främsta ambassadörer. Var stolt över dem och skryt upp dem så gott det går. Vore det inte lämpligt med en tribut till Master som har varit den högst rankade SWB hingsten i flera år? Utländska källor har presterat ett mycket utförligare material om Master än vad hans eget förbund fått ihop.

Mera ideer?
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Delvis kl

Att åter ta upp det här med hur viktiga pengar faktiskt ÄR inom ridsporten!

Uppfödningen av halvblodshästar görs till största del för att generera pengar.
Vinstsummorna är mindre inom ridsporten, ja, mende finns.
Även i lokal får man ofta en premie, jag har själv fått det flera gånger, även om det bara är 500kr är det en vinstsumma, det är generering av pengar.

Pengar styr hela vårt samhälle, och det styr aveln (återigen vill jag påpeka att med avel menar jag inte "lilla Lisas" hobbyavel).

Det finns ingen uppfödare som inte vill generera pengar.
Därför förstår jag inte motståndet och den negativa inställningen?

Det här behövs. Det hade underlättat enormt. Det är ett hästjobb (haha) och någon måste göra det, det kanske inte fungerar klanderfritt direkt, men om kanske 10 år har vi en väl fungerande databas även över halvbloden. Att skjuta problemet framför sig genom att säga att det inte går och det inte finns pengar inom ridsporten gör ju inte saken lättare. Visst, alla info om alla ston kanske inte kommer finnas med, men ju längre tiden går desstu mer komplett kommer ju databasen bli! All info om alla fullblod finns inte heller med, men det fungerar ändå! :)
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Vilken bra vändning den här diskussionen har tagit! Det är helt i linje med ämnet för jag tror att om man lyckades komma tillrätta med en mera samlad information om både hingst och sto så skulle aveln med olämpliga ston saneras en hel del.

Nu med lättillgänglig sperma från superhingstar till vilket sto som helst i princip känns det extra viktigt att lägga energi på detta tycker jag! Självklart går det om viljan finns. Märkligt egentligen att inte mycket av detta redan är gjort i dagens informationssamhälle där det mesta finns tillgängligt med några knapptryck!
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

Det här behövs. Det hade underlättat enormt. Det är ett hästjobb (haha) och någon måste göra det, det kanske inte fungerar klanderfritt direkt, men om kanske 10 år har vi en väl fungerande databas även över halvbloden [min markering]. Att skjuta problemet framför sig genom att säga att det inte går och det inte finns pengar inom ridsporten gör ju inte saken lättare. Visst, alla info om alla ston kanske inte kommer finnas med, men ju längre tiden går desstu mer komplett kommer ju databasen bli! All info om alla fullblod finns inte heller med, men det fungerar ändå! :)

Om något sådant här ska genomföras så ska man titta på alla raser inte bara halvbloden. Givetvis ska sedan alla rasföreningear kunna plocka ut sina hästar men statestiken behöver föras centralt (förslagsvis av SRF) för alla. Inom distansen håller en ny distanslista på att bygggas upp. Den är långt ifrån färdig men det blir inte bara araberna utan travarna, korsningarna och givetvis även SWB. Än så länge finns inga stammar inlagda men jag gissar att det kommer med i förlängningen.
Du kanske menade samma som jag skriver nu men tyckte det kunde vara värt att betona för man kan inte kräva av tävlingsarrangörerna att de ska redovisa till flera olika databaser för att täcka upp för alla rasföreningar.
 
Sv: Hur tänker ni om ston i avel?

precis!!!!

jag har många gånger försökt hitta info ang. mina stons mödrenelinjer utan nämbart resultat, visst jag kan kolla på vissa databaser men hur vet jag att de stämmer?

den lilla infon som jag har om mitt första stos mor kommer i tur från stoets uppföddare och jag har haft stora svårigheter att kolla upp om detta verkligen stämmer.

så varför är det inte lättare att hitta info om ston i denna miljonsport som ridsport är?!

Om du verkligen letat runt och ändå inte hittat några meriter så beror det nog troligtvis på att det inte finns så mycket meriter.

Allmänt tillägg till databasdiskussionen: Ni som skriver att man måste börja nånstans. Ja, det är ju precis det ASVH har gjort med blup.se... Man kan söka efter hästarna på namn, födelseår, föräldrar, kön, mor- o farföräldrar. Det går att klicka sig bakåt i stammen och det är direktlänkar till avkommor. Fortfarande finns massor av fel och det fattas jättemycket info på vissa hästar, men förhoppningsvis blir det bättre allteftersom. Ambitionen är ju att tävlingsresultaten ska komma in direkt. Men det kräver att SvRF tävlingsdatabas synkas med blup.se, vilket kostar pengar. Drömmen vore ju om alla utländska resultat kom med också, men dit är det nog långt... Det finns inte alls samma pengaresurser på ridhästsidan som inom galopp o trav.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 919
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 170
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 036
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp