Hur tillagas grön sparris?

Jag använder gärna fulbiten också men då skivad i soppa eller liknande. Hatar att ta bort smakliga delar och slänga. Samma med broccoli, stammen i skivor är gudomligt gott i soppa.

Skär dock bort nån centimeter där den brukar ha torkat.
Jag gillar också (den spänstigaste halvan av) stumpen tunt skivad rå i sallad. Smakar lite sockerärta.
 
För femtioelfte gången ska jag ge mig på att försöka anrätta sparris. Men det blir inte bra, trådigt som gamla rabarber, segtuggat och inte gott. Följer anvisningar, men det blir ändå inte bra. Finns det någon bukefalist som sitter på något knep att få till en sparris med spänst och lenhet?
Stek den ganska snabbt på hög värme i smör och ha på flingsalt :)
 
Jag brukar bryta av dem, de knäcks automatiskt mitt där det trådiga/tråkiga tar slut och det mjälla börjar. Det kan kännas lite slösigt, men jag vet att jag slipper trådighet eller tuggighet. Sedan kokar jag eller ångar i kanske 3-4 minuter, eller steker i smör eller olivolja (och skivad vitlök mot slutet) beroende på vad jag är sugen på.
Om det känns slösigt, så kan man spara de trådiga bitarna, koka dem i vatten 10-15 minuter och sen hälla av, så har man en god sparrisbuljong att t ex använda till en sparrisrisotto.
 
Brukar bryta bort sista biten och steka i ugnen med lite olivolja och flingsalt på. 225 grader i 9-10 minuter, 12 om de är tjocka. Blir alltid lika gott. :) tycker det blir bättre än att koka dem.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 974
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp