Hur tog/tar ni ut föräldraledigheten/föräldrapenningen?

Bukefalos 30 år!

Jag var hemma runt 10 månader på heltid, sen tog min partner över och var hemma runt 6 månader.

Det jag skulle gjort annorlunda är att ta ut fler dagar med framför allt första barnet. Alla pratade bara om att spara på dagar, så jag tog väl ut 3-4 per vecka, vilket gjorde ekonomin klart ansträngd. Sen fick vi ett barn till rätt snart och började ta av hans dagar så när storebror fyllde 4 år blev vi av med ett gäng dagar, som skulle ha gjort mycket större nytta under första året.

Så nu när nummer 3 är på gång är planen att se till att dagarna går åt, och att det inte ska vara riktigt så tufft ekonomiskt.

Åh, vad synd att dagarna försvann för er!

Jag kan också svara utifrån hur vi har planerat, bebis föds om ca två månader ☺️

Vi kommer vara hemma tillsammans första fyra månaderna. Jag tar då ut semester en månad och full föräldrapenning tre månader, min sambo ingenting.

Sen jobbar han heltid och jag är hemma heltid i ungefär sex månader, då tar jag inte ut någon FP utan vi hoppas klara oss på hans lön.

Sen tänkte vi köra 50/50 en månad eller två och även då hoppas vi klara oss på lön.

Efter det är han hemma på heltid ca sex månader och tar då ut fem dagar i veckan för att skydda SGI då bebisen hunnit fylla ett. Jag kommer nog inte jobba riktigt heltid då utan typ 75–80% men det bestämmer vi senare ☺️ eventuellt tar jag ut någon dag då också för att skydda SGI.

Sen kommer vi använda resten av dagarna till att förlänga sommarsemestern, jul osv. Eventuellt om vi vill vara lediga tillsammans någonting mer också, att den ena tar semester och den andra FP. Satsar på att ha 96 dagar kvar vid fyra års-dagen.

Kom ihåg att ni bör få föräldralön/ föräldrapenningtillägg också 😊. Nu vet jag inte var ni jobbar och hur det nu funkar på olika ställen, men min man fick föräldralön om han var ledig (minst) ett halvår sammanhängande (oavsett grad av fp). Min tror jag inte var villkorad, men hans var ju 4 ggr min så. Så det kan vara värt att kolla upp om ni inte redan har koll på det :).

Förresten, det här med SGI (allmän fråga). Jag tjänar 310 400 om året (30' i lön, men jobbar 80%), hur mycket får jag då per dag i sjukpenning, ska jag kunna räkna ut det? Fattar inte? Hjälp en trög, tack.

Kom ihåg att ni bör få föräldralön/ föräldrapenningtillägg också 😊.
Ja, tack för påminnelsen! Jag får 365 dagar och han får 180, verkar hos oss båda som att det är kopplat till uttag av föräldraledighet hos arbetsgivaren (rimligt nog) så FK har inte med det att göra. Så det blir ju några kronor extra varje månad vi är FL.

Det där med SGI vid deltidsjobb har jag tyvärr noll koll på, enda anledningen att jag tror mig förstå FK för egen del är att jag jobbar kontorstider 100%, alla andra varianter verkar krångligare 😅

Ja, tack för påminnelsen! Jag får 365 dagar och han får 180, verkar hos oss båda som att det är kopplat till uttag av föräldraledighet hos arbetsgivaren (rimligt nog) så FK har inte med det att göra. Så det blir ju några kronor extra varje månad vi är FL.

Det där med SGI vid deltidsjobb har jag tyvärr noll koll på, enda anledningen att jag tror mig förstå FK för egen del är att jag jobbar kontorstider 100%, alla andra varianter verkar krångligare 😅

😊 Ja, precis det är från jobbet min mans är villkorad, hade han varit ledig kortare hade han inte fått några pengar. Tänkte eftersom du skrev att din man skulle börja jobba igen efter 4 mån. Ifall det är så för honom med.

Okej, tack hoppas någon annan vet. Ja, det är en hel vetenskap det här!

Åh, vad synd att dagarna försvann för er!

Kom ihåg att ni bör få föräldralön/ föräldrapenningtillägg också 😊. Nu vet jag inte var ni jobbar och hur det nu funkar på olika ställen, men min man fick föräldralön om han var ledig (minst) ett halvår sammanhängande (oavsett grad av fp). Min tror jag inte var villkorad, men hans var ju 4 ggr min så. Så det kan vara värt att kolla upp om ni inte redan har koll på det :).

Förresten, det här med SGI (allmän fråga). Jag tjänar 310 400 om året (30' i lön, men jobbar 80%), hur mycket får jag då per dag i sjukpenning, ska jag kunna räkna ut det? Fattar inte? Hjälp en trög, tack.

Sjukpenning är väl 80 % av din sjukpenninggrundande inkomst, ungefär. Ob kan påverka lite negativt.

Vi var lediga tillsammans första 2 månaderna. Sen var jag ledig 6-7 månader på heltid. Därefter gick vi 50/50 (halva veckan var) i 4 månader. Sedan var min partner ledig på heltid i 6-7 månader.

Hela första året tog vi bara ut 2 föräldradagar/vecka. Efter första året tog vi ut 5 föräldradagar/vecka för att behålla SGI, fram till att hon började förskolan.

Vi hade ekonomisk möjlighet att göra såhär, och vi är jättenöjda med att ha haft så många föräldradagar sparade då jag ÄLSKAR att ha långledigt på sommaren. Så jag har varje sommar varit ledig totalt 7-9 veckor varje sommar och ofta 3 veckor varje vinter. Inga problem att heller ta föräldradagar för en resa på hösten t.ex.

Vi var jättenöjda med upplägget och kommer göra likadant med nästa barn om vi får ihop det ekonomiskt. I alla fall vad gäller att spara föräldradagar. Exakt hur vi lägger upp ledigheten kommer behöva se lite annorlunda ut då min partner nu är egenföretagare och det är svårt för honom att sätta företaget helt på paus, så kanske att vi lite tidigare börjar gå 50/50 och gör så kanske hela föräldraledigheten ut.

Vi var hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma 6 månader, mannen 4 månader, jag 3 månader, mannen 6 månader. Hyfsat jämnt, men blev uppdelat pga mannens jobb krävde närvaro vissa perioder. Han jobbade även en dag i veckan under sin ledighet.

Vi tog inte ut någon föräldrapenning under barnets första år, båda fick föräldralön från jobben. Sen barnet börjat förskolan så jobbar båda 80 %. Jag tar inte ut fp, men mannen gör. Min 80%-lön är samma som annens 100%-lön, så vi siktade på att göra ekonomin jämlik.

Vi har använt föräldradagarna till att förlänga ledigheten med 3 v var på sommaren och några veckor runt jul. I år fyller barnet 4 och det ser ut som att vi precis hinner göra av med det vi måste för att det inte ska brinna inne. Jag tycker upplägget har funkat bra och hade inte ändrat nåt om jag kunde göra om det.

Vi var hemma tillsammans den första månaden, sedan jag 8 månader och sedan min man ett år. Vi var ganska sparsamma med att ta ut föräldrapenning fram tills 1-årsdagen, sedan togs 5 dagar föräldrapenning/v. Sedan förskolestart tar maken ut 1 fp-dag/v (jobbar 80%) och jag jobbar 75% utan fp (har högre lön). Vi vill gärna ha extra dagar kvar till lov, studiedagar och förlängda semestrar de kommande åren.

Vi har lagt en tydlig plan i excel, så det är ingen risk att dagar fryser inne vid 4-årsdagen. Det kan vara ett tips även för andra! Jag har hört både om de som önskade att de tog ut fler och färre dagar det första året.

Med nästa bebis planerar vi ett annat upplägg eftersom jag tyckte att det var isolerande att vara hemma själv så länge. Denna gång hemma 2 månader ihop, jag 4 månader och sedan varannan dag fram tills 1-årsdagen. Vi tar föräldrapenning utifrån hur mycket som behövs för att "gå runt". Sedan är maken hemma fram till förskolestart.

Senast ändrad:
Barn nr 1:
Hemma tillsammans två veckor. Sen jag hemma på heltid i sju månader. Det skulle varit 9 men jag mådde för dåligt av att vara hemma på heltid med bebis. Pga förlossningsdepression gick pappan från ca månad 4 hem en dag i veckan med dubbeldagar.
Från 7 mån var vi hemma 50% båda två, och jobbade växelvis 2 och 3 dagar i veckan. Från 1 år jobbade jag heltid och pappan hemma heltid.

Barn nr 2: minns inte helt men vill minnas att vi var hemma ihop en månad. Sen jag heltid i 5 månader. Från månad 5 var jag hemma 40% och pappan 60%. Pappan hemma på heltid från 1 år tror jag. Eller möjligen gick vi omlott tills det var dags för förskola.

Båda barnen inskolade runt 1,5 år. Inget av barnen har ammat som huvudföda.

Ja, hur gjorde eller gör ni?
Och blev det bra eller är det något ni i efterhand velat gjort annorlunda?
Jag tog 8 månader, min man 5 månader, mamma en, sedan blandade vi semestrar osv till ngn månad till och förskoleplats. Det fungerade bra. Jag tog nog fullt och han 5 dgr i veckan och fick ersättning upp av sitt jobb. Han tog inskolningen, vilket tog längre tid än man hade trott. Det slutade på något vis i att vi hade tagit väldigt jämnt.

Senast ändrad:
Jag var sjukskriven tre månader efter förlossningen pga depression. Då tog min man ut 5 dagar per vecka.
Efter fyra månader började jag jobba en dag i veckan och tog ut 4 dagar FP.
När ungen var 8 månader började jag jobba fyra dagar i veckan, maken var hemma då.
När han var 1 år och 4 månader började han på förskolan. Jag tog inskolningen.

Min man har oregelbunden arbetstid så han är hemma med sonen ca 3 vardagar i veckan. Jag är föräldraledig på fredagar, tar ut ersättning på lägstanivå för att skydda sgi.

Jag var hemma runt 10 månader på heltid, sen tog min partner över och var hemma runt 6 månader.

Det jag skulle gjort annorlunda är att ta ut fler dagar med framför allt första barnet. Alla pratade bara om att spara på dagar, så jag tog väl ut 3-4 per vecka, vilket gjorde ekonomin klart ansträngd. Sen fick vi ett barn till rätt snart och började ta av hans dagar så när storebror fyllde 4 år blev vi av med ett gäng dagar, som skulle ha gjort mycket större nytta under första året.

Så nu när nummer 3 är på gång är planen att se till att dagarna går åt, och att det inte ska vara riktigt så tufft ekonomiskt.

Gjorde samma misstag med första! :arghh: Snålade så enormt med dagarna första året för att kunna vara hemma lite längre, levde nästan enbart på makens lön och tog knappt ut några dagar alls. Riktigt tufft att inte få ut några "egna" pengar. Fick sedan nytt jobb och började jobba heltid när hon var 17 månader. Så de enda dagarna vi han ta ut var i princip mellan 12 och 17 månader och sedan tog vi ut så många vi kunde när lillasyster föddes för att kunna vara hemma tillsammans, men hon fyllde fyra tre månader senare så då brann det inne massor av dagar.

Med första var det jag som tog ut större delen av föräldraledigheten då jag blev arbetslös i och med att jag gick på föräldraledighet. Men hon är född i maj så vi var hemma över sommaren tillsammans i början!

Med andra var vi hemma båda två på 100% en månad och började sedan jobba halvtid båda två resten av föräldraledigheten. Delade dagarna rakt av och jobbade hemifrån mycket, vilket ändå innebar att vi många dagar han få vårt jobb gjort på förmiddagen båda två och kunde hitta på saker tillsammans på eftermiddagen vilket var väldigt mysigt! :heart Men jag kan också ångra lite att jag inte hade några dagar då jag var helt ledig och kunde planera in mer större saker att ta sig iväg på.

Andra skolade vi in vid 12 månader, men tog istället ut en dag i veckan hela första året. DET om något kan jag verkligen rekommendera att göra om man har möjlighet. Vi tog ut onsdagar, så veckorna blev aldrig mer än två dagar långa i sträck.

Vår son är född i december, så först tog sambon ut dom vanliga 10 dagarna, och efter det hade han semester ett tag. Så vi fick väl lite över en månad ihop i början, vilket var skönt! Sen var han hemma varje måndag i några månader, det gillade jag mycket!
Jag var hemma 10 månader, vi tänkte först 7-8, men sonen ammade fortfarande för ofta då, och kunde bara somna av att liggammas i sängen eller soffan, och var allmänt för mammig. Så det fick bli 10! :)

Nu gör vi så att vi jobbar 2 veckor, hemma 2. Vi jobbar i 2 veckors sprints (samma ställe) så det blir smidigt med planeringen. Så kommer vi köra tills det är dags för förskola, sonen kommer då vara 17 månader

I början tog jag ut 5 dagar i veckan, sen insåg vi att vi ville spara lite fler dagar, så innan han fyllde ett tog vi 0 dagar under två månader. Vi hade tur och fick en bonus från jobbet i samma veva, på ca 4 månadslöner sammanlagt, vilket såklart underlättade väldigt!

Om vi skulle gjort något annorlunda.. Vet inte, jag är ändå rätt nöjd med hur det blev! Hade nog velat ha kommit tillbaks till jobbet lite tidigare, men som sagt sonen var väldigt väldigt mammig så
Men kanske att forsätta ta dubbeldagar en dag i veckan lite längre :)

I grova drag:
Barn 1: blandat att jag var själv FL och att vi båda var hemma ihop. Kanske 5 månader ihop totalt första året. Därefter gick barnet på fsk korta dagar i ett par månader och jag jobbade 60%. Sedan var min man FL heltid 4 mån med barnet.

Barn 2: Själv FL första 2 mån, därefter båda hemma ihop i 4 mån, sedan jag själv i 2 mån. Därefter mannen själv i 8 mån, men jag hade sommarsemester 6 veckor under den tiden också.

Utöver det har vi tagit ut föräldraledigt på somrarna och vid resor andra tider på året. Mest min man eftersom han bara har 25 dagar semester/år, jag har mycket mer och kan ta ut det i stor omfattning. Jag räknade lite på hur mycket föräldradagar vi har kvar nu, och vi kan ta ut 36 veckor (5 dagar/vecka) framöver (högdagar). Det är 5 veckor/år i drygt 7 år som exempel. Sedan har vi ett gäng lågdagar också att toppa upp med. Det kommer mest bli min man som tar ut resten av dagarna pga våra olika semesterförutsättningar.

Jag var hemma ett år med båda, exet tog ut noll dagar. Det lilla som blev kvar (tog ut fullt nästan hela året) har använts till att dryga ut sommarledigheten och kunna spara semesterdagar. Jag hade inte råd att ta ut mindre än fullt.

Ja, hur gjorde eller gör ni?
Och blev det bra eller är det något ni i efterhand velat gjort annorlunda?
Typ inget första året och sen 5 dgr i veckan från de fyllt ett. Förskola från 1,5 -2 år på barnen.

Med facit i hand har vi snålat för mycket. Man får inte ta lågdagar försen ngt visst på högdagar

Snart en månad sen minsta barnet av fyra började förskolan

Vi har idag 85 lågdagar och 320 högdagar kvar som vi inte riktigt vet var vi ska göra av 🙈 skulle slösat mer när vi väl var hemma

Vi har idag 85 lågdagar och 320 högdagar kvar som vi inte riktigt vet var vi ska göra av 🙈 skulle slösat mer när vi väl var hemma

Ja, jag tror att om man inte brukar/vill/kan vara riktigt långledig (eller har någon dag i veckan man fortsatt är föräldraledig) eller om man får barn relativt tätt så är det helt onödigt att spara massa dagar!

Vi har som sagt tagit ut MÅNGA föräldradagar varje år då vi har jättelånga sommarlov, och trots detta så kom vi precis under 96 dagar vid 4-års åldern (max antal dagar man får spara efter den åldern). Så sparar man för mycket på dagarna i början utan tydlig "plan" så förstår jag verkligen att många brinner inne.

Nu börjar dock dagarna sina här vid 6 års ålder , tror vi har omkring 50-60 dagar kvar så skulle vi inte få ett nytt barn hade vi bara kunnat förlänga våra sommarlov ett par år till ☺️

Med första barnet var vi hemma tillsammans i 12 veckor pga att hon föddes strax innan sommaren. Sen var jag hemma heltid till hon var cirka 8 månader. Mjukstartade med 50% en månad och sedan heltid medan min man var hemma tills hon skolades in. Hon ammade när jag började jobba men den gick bra ändå. Hon skolades in vid cirka 15 månaders ålder och då gick vi båda ner i tid till cirka 85-90% så blev dagarna på förskolan lite kortare. Vi använde sparade föräldradagar för att skydda vår SGI.

Med andra barnet var vi hemma tillsammans i två veckor sen var jag hemma heltid tills hon var knappt 8 månader och började då jobba 30% två månader fram till semestern sen 100% efter semestern. Hon ammades också men det gick bra att jobba ändå. Hade en bättre pumpa denna gång vilket var smidigt. Min man var hemma heltid tills hon skolades in vid 16 månader. Jag tog FL 2 veckor för inskolning.

Vi jobbade båda deltid även i början då. Men sen började jag ett nytt jobb med kortare heltid så jag har jobbat heltid och min man deltid.

Vi har tagit 4-5 FL dagar per vecka men har ändå haft tillräckligt med dagar kvar för att gå ner i tid med skyddad SGI och ta extra ledigt.

Vi är väldigt nöjda med upplägget. Båda har verkligen fått vana i att ta ansvar för barnen. Att vara föräldraledig är verkligen ingen viloledighet. Synnerligen inte med två barn.

Ja, jag tror att om man inte brukar/vill/kan vara riktigt långledig (eller har någon dag i veckan man fortsatt är föräldraledig) eller om man får barn relativt tätt så är det helt onödigt att spara massa dagar!

Vi har som sagt tagit ut MÅNGA föräldradagar varje år då vi har jättelånga sommarlov, och trots detta så kom vi precis under 96 dagar vid 4-års åldern (max antal dagar man får spara efter den åldern). Så sparar man för mycket på dagarna i början utan tydlig "plan" så förstår jag verkligen att många brinner inne.

Nu börjar dock dagarna sina här vid 6 års ålder , tror vi har omkring 50-60 dagar kvar så skulle vi inte få ett nytt barn hade vi bara kunnat förlänga våra sommarlov ett par år till ☺️
Ja så är de! Jag har planerat kommande 10 år så vi vet hur många dagar per år vi ska ta ut 🙈 men vi har bra jobb, tar i princip inte vab och sådär. Ska jag gå ner i tid får jag endå göra i princip samma jobb på jobbet så de känns onödigt och har 31 semesterdagar om året

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Barnsäkra hemmet
  • Uppfostran (er vs era föräldrars mm)
  • Vilket sparande är “bäst” att behålla?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka