hur uttalar du ordet?

Huawei - Wah-wey.
När jag köpte min första var det ingen som ens visste om det här märket. Jag uttalade det tydligt, nästan bokstaverade det Hua-wei. Med min andre Huawei-telefon hade märket blivit kändare och det var mycket reklam på tv.
 
Jag köpte shiitake en gång på Ica. Innan jag hade självscanning så i kassan så letar kassörskan efter vilken svamp det är. Tänkte hjälpa till o sa att det var shiitake. Hon letar vidare o säger sedan med en väldigt överlägsen ton: jaha, du menar shai tejk.

Ridå på den!

Jag tror faktiskt att min syster hörde av sig till chefen på stället och klagade :D
 
i Frankrike som blev rättad på ett matställe då hon uttalade chevre rätt. Det uppskattade hon inte.

Fast med tanke pa sa manga Engelska ord som fullstandigt mordas i bade uttal och stavning pa Svenska finner jag det helt rimligt. Allt blir ju forsvenskat i Sverige (och ja, jag ryyyyssser nar jag hor vissa uttal pa Engelska)

Jag ringde och kollade med min spansktalande svärdotter och hon säger mohito.

Sa uttalas det i Mexico.

Vår Hyundai är en Tucson, och hur uttalar man det? Vi säger Taxson, det låter så gulligt.

Svardottern har ratt, Tuson uttalas det.

Nar jag undervisade i Svenska till vuxna utomlands var det ljud de hade svarast for y. Det ar helt orimligt att tro att laneorden ska uttalas pa perfect "forsta sprak" efter att de lanats in till ett annat sprak.
 
Jag kommer från Dalarna och säger måln.

Men jag har, efter att ha bott i Skåne i sex år, börjat säga stövv-larr istället för för stövlar, något min pappa trackar mig för.

Jag säger även Faa-lunn nuförtiden istället för Falun.
 
Molln, möögel, kane korso om hundrasen. Följer nog alltid regeln om kort/lång vokal framför dubbel/enkel konsonant. Kommer från Lund och det hörs.

När det gäller Nike så blir det som det låter om det är namn, men Najki om det är märket.

Osten är svår, försöker blanda lite så det blir chävre för att smälta in...
 
Fast med tanke pa sa manga Engelska ord som fullstandigt mordas i bade uttal och stavning pa Svenska finner jag det helt rimligt. Allt blir ju forsvenskat i Sverige (och ja, jag ryyyyssser nar jag hor vissa uttal pa Engelska)

I kategorin självsäkra skåningar med minst sagt tveksamma uttal kan jag lägga till min morbror, som brukade uttala jeans som "changs" och "science fiction" som (ungefär) "sijåns fjåns". "Det är nån sån där sijåns fjåns".
 
Ni som uttalar mögel med långt ö, ändrar ni uttalet när ni säger mögligt, eller blir det också med långt ö?
 
"En sån där stimmig schäferaktig du vet." Funkar bra på alla belgiska vallhundar...
Jag har aldrig sett en som är strimmig, färgen finns helt enkelt inte hos rasen.
34397
 
I kategorin självsäkra skåningar med minst sagt tveksamma uttal kan jag lägga till min morbror, som brukade uttala jeans som "changs" och "science fiction" som (ungefär) "sijåns fjåns". "Det är nån sån där sijåns fjåns".

Påminner mig om en sommarjobbare som berättade när en kund frågade vart ”sjean basjon” fanns. Han hade lite svårigheter att lista ut vad det var men de visade sig vara Scan bacon.
 
Ni som uttalar mögel med långt ö, ändrar ni uttalet när ni säger mögligt, eller blir det också med långt ö?

Långt ö i alla lägen!

Jag tänkte på ”fjorton” igår efter att ha läst denna tråd, jag säger första o:et kort men tror inte att alla gör det? Svårt att skriva fonetiskt för det är ju inte fjårton men inte heller fjoorton. Samma o som uttalet av första o:et i ”fotboll” i Göteborg, som ju uttalas foppoll 😄
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp