hur uttalar du ordet?

Åh apropå bacon, när jag växte upp så trodde jag att det stavades benken eftersom mina föräldrar uttalade det så :cautious:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Jag är född och uppvuxen i Stockholm och säger:
-Mååln
-Kex
-Gossejur
-Krichansta

Jag är lite nördig när det kommer till utländska uttal och googlar/youtubar ofta efter rätt när jag stöter på ett nytt ord som det verkar vara lite oklarheter kring. Det tillsammans med min "rätta-uttal-touretts"gör mig till en fruktansvärt oskön person ibland.
(Men därför kommer också Sebija, Paeja, CHIVONCHY (givenchy) LOXITÀN (loccitane), Edinborough etc. naturligt ut i rätt format.

Många tycker dessutom att jag uttalar mitt eget namn svårt.
När jag själv uttalar det för t.ex. amerikaner eller britter så går det INTE. Men om en skåning uttalar mitt namn så kommer det alltid ett "Oooh, EIYDALEYINA - now I get it!" som svar.. Därav får mina skånska vänner mer än gärna presentera mig för samtliga utländska bekanta.
 
Jag uttalar mögel och mögligt med kort ö.
Mög däremot blir med långt, brett, östgötskt ö, ett jävla möööög!

Jag och min kille uttalar Boxholm helt olika trots att vi pratar samma dialekt, det är intressant.
 
Kapar tråden lite och frågar hur fanken uttals yacht egentligen? Jag har hört allt från jott, jakt, till yyyaaacht.

I övrigt säger jag Ståkkålm inte Stock’hålm
 
Kl

Kom o tänka på denna tråden i veckan
Skulle köpa mig lite dessertost. Går till ostdisken och frågar efter "Chävr".... tjejjen i disken fattar ingenting.
Bokstaverar Chevrè varpå tjejjen "åh ja du menar chevré."
ja jo.... jag fick ju rätt ostbit iaf.

Jag har jobbat i delikatessdisk och jag tror att alla mina kollegor sa chevré. Det var liksom bara att acceptera till slut ;)
 
Men jag tror få svenskar kan få till franska r särskilt väl faktiskt. Så även om de skulle säga t:et så skulle resten vara försvenskat :D.
Jag begär absolut inte franskt uttal men jag FATTAR INTE varför man tar bort T?? :arghh:
Vi sväljer ju aldrig T på svenska?

(sorry för skrik ;))
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 517
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp