Hur väljer man att inte bli provocerad av en annan individ?

Vi kanske kan byta puckon med varandra?

Jag är också inne på speglingsteorin - har du funderat på varför den här personens uppenbarelse påverkar dig så oerhört mycket? Som du själv säger så ligger ju det här problemet hos dig, inte personen du retar dig på.

Jag föreslår motsatsen till många andra; lär känna människan. .

Haha ja byta irritationsmoment kanske vore bra? Man stör sig väl inte lika mycket då kanske

Personen innehar många egenskaper som är irriterande. Totalt egoist, pratar bara om sin egna lilla värld och gärna hela tiden. Har inte egna åsikter utan köper andras åsikter rakt av och gör de till sina. Snackar skit om ALLA. Har inte träffat en person med samma behov av att snacka skit om folk. Kan snacka skit om folk som jag inte har den blekaste aning om vilka de är och som personen egentligen borde vara tacksam till. Fattar inte behovet. Personen är jäkligt falsk. Ger dig ett leende i ansiktet, för att vända om och snacka skit eller spä på konflikter. Det är en sån person som gärna står lite bakom och eldar på konflikter mellan andra. Personen kliver inte själv in i drama, men ser gärna att drama utvecklas mellan andra.
Personen är inte speciellt omtyckt av 90% i umgängeskretsen. De flesta är rörande överens om just att personen gärna bara pratar om sig själv hela tiden, samt snackar en jäkla massa skit. Flera blir irriterade över beteendet, men inte lika påverkade som jag.
Jag tror inte jag är avundsjuk på beteendena. Jag kan prata själv, mina åsikter är mina egna och jag kan stå upp för dom. Prata skit, visst det gör väl alla ibland, men inte i den utsträckningen. Personen är väldigt negativ och sprider negativism omkring sig. Jag kan vara butter, men inte varje dag liksom.
Jag har inte träffat många som påverkar mig såhär. Den jag kommer ihåg mest hade helt andra drag som triggade min irritation. Den här personen påminner inte heller om någon annan jag ligger i konflikt med eller så. Jag bara ogillar personen skarpt.

Jag har försökt bli vän. Har umgåtts på tu man hand och verkligen försökt ge det hela en chans. Jag har tänkt att för husfridens skull bjuda till och försöka. Det blev värre och fler och fler egenskaper kom fram som jag ogillar skarpt. Det verkar vara en gemensam faktor för de flesta som umgåtts lite med personen ett tag. I början verkar personen ganska social och trevlig, om än väldigt egocentrerad. Sen kommer bara fler och fler egenskaper fram. Personen är inte alls smidig heller, kan snacka skit med mig om mina närmre människor. Varför då liksom?

Ja ignorera försöker jag och det funkar bra. Det är som sagt inte en person jag går runt och funderar på, det är när personen dyker upp som den här orimliga irritationen väcks. Jag bara önskar att personen kunde flytta till Kiruna och klippa alla band till människor jag känner. Då kunde människan få leva ifred där uppe och jag behövde aldrig mer tänka på individens existens.
Sen har personen betett sig riktigt grisigt mot mig vid tillfällen. Gått in i konflikter och gjort dom till sina, fast personen ifråga inte hade ett skit med saken att göra. Men det var efter jag redan avskydde personen så just det är inte grunden till mina reaktioner. Jag har ogillat personen från allra första början, men det stegras hela tiden.
 
Jag vill kunna förhålla mig neutral på insidan också.
Att komma dit är nog svårt. Kanske med mycket tid och "träning" (att du träffar personen och typ "miljö"tränar dig med denne). Men det är det väl inte värt om du inte planerar att ha mer umgänge än minsta möjliga.

Jag har också ett lite liknande irritationsobjekt i min umgängeskrets. Men det fungerar för det mesta bra att umgås i sällskap så jag kör på det, är trevlig (för jag vill vara trevlig!) när vi ses så. Snackar och kan faktiskt ha roligt. Men jag vägrar umgås på tu man hand eller i för litet sällskap. Ringer personen mig så låter jag i nio fall av tio bli att svara faktiskt. Men jag känner ofta att mina känslor inte riktigt är motiverade fullt ut så det är inte en situation jag gillar. Men samtidigt är du ju inte trevligt och schysst att hänga med någon trots att man själv inte vill.

Sedan tror jag att jag kan vara en sådan person som en del tok-triggas av. Har hänt fler än en gång att jag har träffat personer i olika sammanhang som direkt beter sig som om jag har varit dum mot dem eller något (dvs de är fett otrevliga mot mig). Men det är ytliga relationer så jag nöjer med att checka med andra i omgivningen om hur de uppfattar det hela (har jag varit dum?) och sedan konstatera typ att nähä, hen hälsar inte på mig när vi ses på stan. Knepigt men ingen förlust.
 
Vore konstigt om du inte reagerade då.

Undvik då du kan och när du inte kan, så säg ifrån. Vänligt men bestämt och rakt på sak: "Vad du är negativ." Eller "Jag gillar inte skitprat." Over and done with.
Precis så! Förstår inte riktigt hur personen kan fortsätta snacka så mycket skit om alla tycker att det är jobbigt. Men det gäller ju att man visar det då, inte nickar och hummar eller håller med.
 
Försök att börja tycka synd om personen, se hen som en missanpassad person. Tänk på hur tragiskt det är att någon beteer sig så fel. Man blir inte lika arg på någon som inte kan rå för sitt beteende. (Sen behöver du inte fundera över om det är verkliga begåvningsbrister eller inte som ligger bakom, även om det låter ganska troligt.)
 
@purity_666 Åh! Det är en skitspridare! Då förstår jag om du lackar!
Vid nästa tillfälle när ni träffas så säg: Jag gillar X och blir ledsen när du pratar skit om X så gör inte det är du snäll.
Och vips så kommer saker lösa sig utav sig självt för om det är något som skitsnackare avskyr så är det att bli stämplade som skitsnackare. Du visar dig rakryggad och är då inte längre intressant att skitsnacka med (men antagligen om tyvärr)
Sen om du gillar person X eller inte är egentligen oväsentligt.

Hojta till när du vill byta puckon bara! Jag har ett par på lager;)
 
Precis så! Förstår inte riktigt hur personen kan fortsätta snacka så mycket skit om alla tycker att det är jobbigt. Men det gäller ju att man visar det då, inte nickar och hummar eller håller med.

@purity_666 Åh! Det är en skitspridare! Då förstår jag om du lackar!
Vid nästa tillfälle när ni träffas så säg: Jag gillar X och blir ledsen när du pratar skit om X så gör inte det är du snäll.

Jag är inte sån som håller med. Säger personen tex "Jag tycker A är så otrevlig för att...." så säger jag bara att jag inte håller med utan tycker A är trevlig. Samma sak om personen säger att bananer är lila så säger jag att jag nog tycker dom är gula. Personen i sig är däremot sån som bara nickar. Personen kan själv berätta att denne lyssnat på långa skitsnacksutlägg om sina kompisar. Tycker tydligen det är bättre att lyssna på skitsnack och skvallra vidare än att bromsa det. Snackar någon skit om mina kompisar är jag lojal nog att stoppa det hela, säga typ "jag förstår att du är irriterad på beteendet men...."

Personen är jävligt inställsam också, det gör det hela dubbelt falskt. Är så jävla trevlig i ena stunden, för att sen gå till nästa person och prata illa. Men de flesta har ju genomskådat det. Att personen gladeligen utnyttjar vänliga människor gör inte det hela bättre. Jag önskar jag bara kunde känna att människan är en dryg jäkel utan att bli så enormt irriterad.
 
@purity_666

Det där lät ju som väldigt ocharmiga egenskaper allihopa. Jag har tyvärr inga bra tips förutom de du redan fått. Men däremot förstår jag inte riktigt hur den här personen kan hänga kvar i vänkretsen..? Speciellt om du säger att alla tycker likadant.
 
Haha ja byta irritationsmoment kanske vore bra? Man stör sig väl inte lika mycket då kanske

Personen innehar många egenskaper som är irriterande. Totalt egoist, pratar bara om sin egna lilla värld och gärna hela tiden. Har inte egna åsikter utan köper andras åsikter rakt av och gör de till sina. Snackar skit om ALLA. Har inte träffat en person med samma behov av att snacka skit om folk. Kan snacka skit om folk som jag inte har den blekaste aning om vilka de är och som personen egentligen borde vara tacksam till. Fattar inte behovet. Personen är jäkligt falsk. Ger dig ett leende i ansiktet, för att vända om och snacka skit eller spä på konflikter. Det är en sån person som gärna står lite bakom och eldar på konflikter mellan andra. Personen kliver inte själv in i drama, men ser gärna att drama utvecklas mellan andra.
Personen är inte speciellt omtyckt av 90% i umgängeskretsen. De flesta är rörande överens om just att personen gärna bara pratar om sig själv hela tiden, samt snackar en jäkla massa skit. Flera blir irriterade över beteendet, men inte lika påverkade som jag.
Jag tror inte jag är avundsjuk på beteendena. Jag kan prata själv, mina åsikter är mina egna och jag kan stå upp för dom. Prata skit, visst det gör väl alla ibland, men inte i den utsträckningen. Personen är väldigt negativ och sprider negativism omkring sig. Jag kan vara butter, men inte varje dag liksom.
Jag har inte träffat många som påverkar mig såhär. Den jag kommer ihåg mest hade helt andra drag som triggade min irritation. Den här personen påminner inte heller om någon annan jag ligger i konflikt med eller så. Jag bara ogillar personen skarpt.

Jag har försökt bli vän. Har umgåtts på tu man hand och verkligen försökt ge det hela en chans. Jag har tänkt att för husfridens skull bjuda till och försöka. Det blev värre och fler och fler egenskaper kom fram som jag ogillar skarpt. Det verkar vara en gemensam faktor för de flesta som umgåtts lite med personen ett tag. I början verkar personen ganska social och trevlig, om än väldigt egocentrerad. Sen kommer bara fler och fler egenskaper fram. Personen är inte alls smidig heller, kan snacka skit med mig om mina närmre människor. Varför då liksom?

Ja ignorera försöker jag och det funkar bra. Det är som sagt inte en person jag går runt och funderar på, det är när personen dyker upp som den här orimliga irritationen väcks. Jag bara önskar att personen kunde flytta till Kiruna och klippa alla band till människor jag känner. Då kunde människan få leva ifred där uppe och jag behövde aldrig mer tänka på individens existens.
Sen har personen betett sig riktigt grisigt mot mig vid tillfällen. Gått in i konflikter och gjort dom till sina, fast personen ifråga inte hade ett skit med saken att göra. Men det var efter jag redan avskydde personen så just det är inte grunden till mina reaktioner. Jag har ogillat personen från allra första början, men det stegras hela tiden.

Om det är så som du säger så förstår jag dig... hur orkar någon med en sådan personlighet :crazy:

Om nu 90% av umgängeskretsen ogillar personen, hur kan denne då vara kvar? Vad har övriga 10 sagt?

Personen är jävligt inställsam också, det gör det hela dubbelt falskt. Är så jävla trevlig i ena stunden, för att sen gå till nästa person och prata illa. Men de flesta har ju genomskådat det. Att personen gladeligen utnyttjar vänliga människor gör inte det hela bättre. Jag önskar jag bara kunde känna att människan är en dryg jäkel utan att bli så enormt irriterad.

Alltså, hur gamla är ni i umgängeskretsen? Det låter ju som om iaf personen i fråga är typ... max 16. Och varför är personen kvar? Om flera har genomskådat detta så borde hen ju åka ur gruppen snart, vem orkar med sådan skit?
 
Och varför är personen kvar? Om flera har genomskådat detta så borde hen ju åka ur gruppen snart, vem orkar med sådan skit?

Det handlar inte om min vänkrets, personen figurerar i min omgivning i annat sammanhang. Annars hade såklart personen inte varit kvar i gänget. Man kan inte välja alla man vill umgås med helt enkelt.
 
Jag är inte sån som håller med. Säger personen tex "Jag tycker A är så otrevlig för att...." så säger jag bara att jag inte håller med utan tycker A är trevlig. Samma sak om personen säger att bananer är lila så säger jag att jag nog tycker dom är gula. Personen i sig är däremot sån som bara nickar. Personen kan själv berätta att denne lyssnat på långa skitsnacksutlägg om sina kompisar. Tycker tydligen det är bättre att lyssna på skitsnack och skvallra vidare än att bromsa det. Snackar någon skit om mina kompisar är jag lojal nog att stoppa det hela, säga typ "jag förstår att du är irriterad på beteendet men...."

Personen är jävligt inställsam också, det gör det hela dubbelt falskt. Är så jävla trevlig i ena stunden, för att sen gå till nästa person och prata illa. Men de flesta har ju genomskådat det. Att personen gladeligen utnyttjar vänliga människor gör inte det hela bättre. Jag önskar jag bara kunde känna att människan är en dryg jäkel utan att bli så enormt irriterad.
Jag tänker att en sådan person antagligen mår väldigt dåligt. Tänk vad jobbigt att vara en sådan person som aldrig klarar av att stå fast vid någonting som alltid måste vara trevlig mot alla och sedan snacka skit om dem för att vinna vad den tror är gillande hos andra. Den måste vara jätteosäker.

Men som sagt om jag vore du och du verkligen vill sluta irritera dig på vederbörande skulle jag forska lite i mina egna känslor kring varför jag låter mig bli så berörd av den här personen. Är det en oro att den ska såra eller skada någon du bryr dig om eller är det en frustration över att den skadar sig själv? Det är lättare att hantera sin känslor om man vet vad de handlar om.
 
Det handlar inte om min vänkrets, personen figurerar i min omgivning i annat sammanhang. Annars hade såklart personen inte varit kvar i gänget. Man kan inte välja alla man vill umgås med helt enkelt.
Det var därför jag frågade, för jag fick det inte att gå ihop.
 
När du beskrev personen insåg jag att jag har en exakt likadan person i min "omkrets".
De gånger vi kan få tillfälle att ses genom gemensamma aktiviteter är vi åtminstone tre som alltid hoppas att hon inte kommer.

Hon snackar skit och skapar intriger, ljuger, pratar konstant (om sig själv) och söker verkligen bara uppmärksamhet och bekräftelse
:crazy:
På DBT:n kör vi ibland en mindfulnessövning där man först ska tänka på någon man älskar och så känna hur det känns i kroppen, vad som händer.
Efter en stund ska vi byta och istället tänka på någon vi verkligen avskyr, och lägga märke till förändringar i kroppen.
Och det finns verkligen ingen jag avskyr så mycket och så påtagligt som hon - och reaktionerna kommer omedelbart. Spänningar i käkar, rumt ögonen, i ansiktet, i händerna, i axlarna och lite överallt. Känslor som ilska, frustration, avsky, irritation väller över mig - och efter övningen är jag helt matt och har ont överallt. Efter att bara ha ägnat några minuter till att tänka på henne...
Det hjälpte åtminstone mig att förstå varför det var så jobbigt att träffa henne.
Så mycket energi som hon faktiskt tar.
Jag får försöka tänka på mig själv då när jag ser henne, försöka vara avslappnad i kroppen - för min egen skull.

Så ja, ett tips är kanske helt enkelt att du (kanske för dig själv) sätter ord på vad som händer i kroppen och försöker fokusera på att få bort spänningar (oftast i käkar och nacke för att man liksom "biter ihop") som blir och ser till att du mår så bra som möjligt när ni ses.

Sedan skulle åtminstone jag jobba med att inte döma personen och det jag stör mig på.
Om personen t.ex. har gula skor - och gula skor är det fulaste som finns enligt mig så får jag omvandla tanken "hahaha! Usch vilka hemska skor hon har på sig! Hur kan hon?" Till "hon gillar visst gula skor, trevligt för henne :)"
Det hjälper åtminstone mig att stå ut med henne, men säger man något hon tolkar som negativt kommer det alltid "är du sur på mig...?" "Nej." Men hon liksom nöjer sig inte med det, utan frågar runt bland de andra "är hon sur på mig? "Hon verkar vara sur på mig, men jag har ju inte gjort något. .."
Så drar hon till med något, virar in sig i offerkoftan, och det är DÄR alla irriterande egenskaper dyker fram...

Det tog ett tag innan jag kunde identifiera det och helt enkelt beskriva för henne att "nej, men just nu tar du för mycket energi eftersom. ..och jag har mitt eget att tänka på".
Det funkar bättre föe mig, men för de som inte gör så fortsätter hon att fråga andra om "den" personen är sur på henne.
Blä.
Blev matt av att bara skriva detta! :eek:
 
Sedan skulle åtminstone jag jobba med att inte döma personen och det jag stör mig på.

Ja lite så är det här också. Det är inte direkt så folk skuttar av glädje när personen dyker upp. Sen gör personen saker som folk irriterar sig på hela tiden också, men antar att man kanske irriterar sig mer just för att det är den personen.

Jag stör mig inte så mycket på småsaker hos personen, som vad den har på sig eller så. Det är mer personen i sin helhet som irriterar mig. Det är som du säger också, jag reagerar starkt så fort jag får syn på människan. Humöret slår om totalt och man ser ett svart åskmoln ovanför huvudet.

Jag tycker jag är bra på att acceptera människor på deras nivå, men den här triggar mig nåt enormt. Så onödigt att en bra stund kan bli kolsvart bara av att höra personens röst.
 
Finns det följafunktion på buke ??

buke har blitt som min bil :D Man kommer på nya saker hela tia :)
Ja det gör det.
Och man kan ställa in sin sekretess så att bara de som man följer kan se den privata profilen och starta en konversation.
Så har jag gjort.
 
Är det en person som befinner sig den sociala sfären så kan du vid behov undvika denne, och att slippa dras in i skitsnack är faktiskt inte särskilt komplicerat. 1) Byt ämne. 2) Svara att du inte tänker lyssna på negativa saker om person X. 3) Gå därifrån.

Jag kan inte sitta och lyssna på skitsnack, och därigenom förstärka beteendet, för att sedan springa och snacka skit om den som snackar skit... Det blir snurrigt värre.

Är det en arbetskollega så utför punkterna 1 eller 2. Då är du ju "fast" i högre grad och måste hitta vägar för ett fungerande samarbete.

Jag tänker liksom flera andra att en person som är väldigt utåtagerande eller passivaggressiv, har ett trist bagage med sig. Sedan är det inte mitt jobb att vara kurator, jag prioriterar mitt eget välmående först och främst. Men att gå runt och hetsa mot en person hjälper ju varken denne eller mig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 377
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 692
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp