hur värmer ni era hus?

Penny_Lane

Trådstartare
Som rubriken frågar. Har värmer ni era hus?

Någon som har kakelugnspannan?
*jordvärme?
*bergvärme?
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har bergvärme och även kasett i öppna spisen. Finns också två kakelugnar och en rörspis.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har en luftvärmepump.

Så fort det börjar regna pengar från himlen;) så har vi tänkt att även installera någon liten trevlig eldstad.
Ifall strömmen går så är det ju inte helt fel att kunna värma huset lite hjälpligt utan el.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har bergvärme, funkar super. Har även en liten ellåda som reserv om något skulle krångla (hur den funkar är jag dock inte insatt i).
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har vattenburen värme som värms i vedpanna och nu har vi även solpaneler som värmer vattnet :banana:
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Bor fortfarande hemma, men föräldrarna bränner pellets vad jag vet. Använder vid behov, ibland när vi har ved så förbränns det oxå. Dock kan jag inget om detta, för det är mest pappa som trixar med det.

Elräkningen blir lite mindre enligt honom :)
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har vattenburen värme, som värms av pelletseldad panna.
Plus att vi har en insatskamin i öppna spisen.
På sommaren slår vi över på varmvattenberedare så vi slipper ha pannan igång bara för varmvattnets skull.
Och i badrummet har vi värmeslingor i golvet.
 
Senast ändrad:
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har fjärrvärme i vårt hus, vi är nöjda med det och det är hyfsat billigt oxå.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har vattenburen värme som värms med vedpanna alternativt med el. Det går att köra pannan på olja också men vi har ingen oljetank.

Ej godkänd kakelugn finns i huset, funderar på att få bort den och ersätta med en kamin eller liknande.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Täljstenskamin i vardagsrum
Luftvärmepump

Finns vattenburet för el eller olja men det har vi inte haft på nåt i vinter utan eldat
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Hyreshuset:
Vattenburet halva huset med ved + elpatron.
Direktverkande el andra halvan + vv-beredarna.

Nya huset:
Vattenburet hela huset inkl. garaget med pelletspanna.
Pannan värme även VV och det finns en öppen spis i vardagsrummet.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi eldar bara ved i kamin :angel:

Kan bli j*vligt kallt på morgonen ibland, men jag har vant mig :D
Det är ett litet hus också, en våning och från början en sportstuga..
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har vedpanna och en öppenspis som vi bara eldar i då och då. Till sommaren ska även en vedspis in i köket.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har luftvärmepump och eldar i kamin. Dessutom har vi direktverkande el, men har tack o lov inte behövt använda elementen mer än i tvättstugan o på toa de senaste vintrarna.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vattenburen värme från fliseldning + kakelugn och vedspis som används när det är som kallast. Vi har en öppen spis också, men den har vi inte använt hittills...

Eftersom flisen ska fyllas på varje dag ( hämtas i 4 ikeapåsar i ladan på andra sidan gården) blir det ganska mycket jobb. Som ved - värmer fler gånger ;) eftersom man blir varm av att elda med.
Men, det är bra ändå eftersom flis är så billigt!
Så länge pannan hänger med fortsätter vi nog med det här.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi eldar i vedpanna i källaren med oljeelement hos pappa, vi har även elvärme.

Hos mamma har vi bara elelement men på nya stället är det pellets.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

När vi köpte vårt hus fanns det en kombipanna el/olja/ved men den var så gammal och dålig att vi inte vågade elda i den utan fick köra på enbart el. Nu har vi installerat luftvärmepump och kamin och det blev en klar förbättring i plånboken! :)
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Tack för alla era svar.

Jag håller själv på att bygga hus just nu, därav frågan. Jag vill gärna ha nån form av värme som är "billig" i drift. (jag vet att inget är gratis) Har funderat på att värma det 250 kvm stor huset vi håller på att bygga med nån form av jordvärme eller bergvärme, samt kompletera med en kakelugnspanna (om det går). I köket blir det nog nån form av agaspis ved eller kokseldad.

Finns det något som ni tycker är negativt med den form ni valt och skulle ni vilja byta? Till vad i så fall??
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har, efter mycket övervägande, satt in en luft-vatten värmepump. När skorstenen lagats har vi även en kamin.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 395
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
555
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 115
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 440
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp