hur värmer ni era hus?

Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har ju precis satt in vår luft-vatten pump. Vår skorsten gick sönder och eftersom vi hade en vedpanna från början av 60-talet, beslöt vi att göra något annat. Vi funderade på bergvärme (min bror och mina föräldrar har det, och är jättenöjda) men VVS-firman på orten rekommenderade faktiskt luft-vatten pump numera om man bor i södra Sverige. Vårt system, inklusive bortforsling av den gamla pannan, gick på 116 000 kr totalt. Borrning till bergvärme lägger på ytterligare ca 40 -50000 kr. Eftersom det är så milt här nere tyckte de inte att den extra kostnaden var värt det, även om luft-vatten pumpen inte är riktigt lika effektiv som bergvärmen om det blir jättekallt. Men när det inte är jättekallt är luft-vatten pumpen billigare att driva än bergvärmepumpen, så därför rekommenderade de denna anläggning åt oss. Än så länge är vi nöjda. Jag kollar förbrukning noga, och känner att den är hyfsat låg.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har bergvärme, tidigare hade vi olja/el.
Vi sparar ca 15000 kr/år genom att byta värmesystem.
Vårt byte kostade totalt 97000 kr och det är verkligen värt det!

Vi är såå nöjda, jämn bra värme och vi har ca 22 grader inne nu mot 20 innan och ändå är års kostnaden så mycket lägre:banana:

Vi hade två kakelugnar men eftersom de inte höll för provtryckning har vi tagit ner den ena och ska ersätta den med en kamin enbart för mysets skull (och ifall strömmen går).
Den andra får stå kvar som "prydnad".

Vi har vattenburet system och golvvärme i hallen och i vardagsrummet.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har vattenburet värmesystem, golvvärme i hela huset som *tyvärr* bara drivs med elpanna. Har en kakelugn, men det är mest en mysfaktor och det blir inte många eldningar i den per år.

Driftskostnaden är dock inte extremt hög i jämförelse med andra hus i samma storlek - dock alldeles för hög anser jag med dagens elpris så något ska vi göra åt det..

Med ett nybyggt hus antar jag att ni direkt satsar på vattenburen värme. Jag skulle satsa på berg eller jordvärme direkt.

Vårt hus är renoverat i början på 90-talet och håller värmen bra och det är inte ofta golven står på (har justerbara reglage i varje rum) under den mildare delen av året.

Jag funderar på att komplettera vårt system med en luft-vatten värmepump - har hittat en pump för vårt klimat och i rätt storlek för ca 40 000 som kan anslutas till vårt system direkt.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi eldar med ved i en panna i källaren. Ganska stor men en kall vinter behöver den fyllas full ungefär var 3-4 timme för att elden inte ska dö. (Är så tråkigt att få sprutt på det igen :p)

Värmen går automatiskt till alla gamla element i gamla delen av huset, för att få värme i resten av huset måste pumpen sättas på när elden kommit igång.

Ved tar vi i skogen, antingen genom att fälla döda träd eller ta redan nerfallna träd (vilket det finns gott om nu i stormtider). Är ett stort bolag som äger skogen så de ser det mest som att vi röjer lite gratis åt dem. Mkt billigt och naturvänligt :D För att få igång elden så använder vi alla tidningar och all reklam vi får, sen brukar pappa även elda upp allt skräp som är av papper/kartong och viss plast.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Pelletsbrännare/kamin.Funkar bra när man inte drabbas av strömavbrott, för då slutar givetvis pelletsbrännaren att funka då den går på lite el.Nu har vi däremot köpt ett elverk så nu ska vi kunna använda pelletskaminen även vid strömavbrott.Tidigare hade vi bara direktverkande el samt eldningsmöjligheter i kök, bastu, sovrum.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Hej!

Förra våren installerade vi vattenburet system värmt via vedeldning. Har vattenburen golvvärme i hall och vardagsrum, i övriga huset element.
Finns även en varmvattenberedare för att få varmvatten under sommaren när vi inte eldar i pannan.
Vi har även en stor Bergslagskamin (gjutjärn) i vardagsrummet som vi använder då det är riktigt kallt ute. Det blir snabbt en go värme av den!!!

Innan vi bytte uppvärmning hade vi direktverkande el och gamla element. Kom då upp i en kostnad av ca 2500 kr i månaden och då hade vi ca 17 grader inne.
Nu eldar vi för ca 250 kr/mån och har en elräkning på 800 kr/mån, vi har alltså mer än halverat vår värmekostnad!!

Installationen av nytt värmesystem gick på ca 80000 i materialkostnad, då gjorde sambon allt själv!
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Har jordvärme och eldar även med ved. Innan vi byggde kall lösdrift för korna, för sjutton år sedan, så hade vi la´gårdsvärme. Tog till vara den värmen som korna gav i den uppbundna driften. Men med kall lösdrift så belv det ju inte mycket värme att få låna av de små korna;) , så då blev det jordvärme i stället.

Kicki :laugh:
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Ja, att elvärme är INTE kul... Vi tvingades slå på elpatronen i två månader, medans vi väntade på värmepumpsinstallationen, och då gick elen på ca 1700 kr/mån trots ett vattenburet system. Vi hade också ca 17 grader inomhus då.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

KL
Vi eldar havre och har ackumulator-(stavas?)tank där vi kan koppla in solfångare senare. Tidigare eldade vi med ved/olja, och kostnaderna har sjunkit betydligt. vi har haft havrebrännare i fyra år nu och är supernöjda!
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Har jordvärme och eldar även med ved. Innan vi byggde kall lösdrift för korna, för sjutton år sedan, så hade vi la´gårdsvärme. Tog till vara den värmen som korna gav i den uppbundna driften. Men med kall lösdrift så belv det ju inte mycket värme att få låna av de små korna;) , så då blev det jordvärme i stället.

Kicki :laugh:

Vi har pratat om detta att ta värme från djupströbädden, men vi har inte hittat nån info om det. Är det samma som ni hade eller tog ni utav luftens värme? Hur funkade det?
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har pratat om detta att ta värme från djupströbädden, men vi har inte hittat nån info om det. Är det samma som ni hade eller tog ni utav luftens värme? Hur funkade det?


Vi tog värmen från luften och det var kanon!

Kicki :laugh:
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Nu värmer vi huset med olja. Men det är ju äckligt dyrt.
Så planen är att byta till pellets och även installera en braskamin.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har jordvärme och kassett i öppna spisen. Vi har sänkt förbrukningen från 43.000 kvh till 19.500 kvh (huset är 295+60kvm), sedan vi fått barn ligger den dock på 23.000. Vi har fruktansvärt gamla vitvaror så när vi väl byter dem räknar jag med att förbrukningen går ner.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Jordvärmen ska väl vara bättre än bergvärmen om jag har fattat våran rörmockare rätt.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Jordvärme.

Vi har en mobil fotogenkamin och fotogen hemma för ca 5 dagars bruk för nödfallsanvändning.

/KT
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Det fanns bara direktverkande el när vi flyttade in, men nu för tiden är alla element avstängda. Kanske elementet i badrummet är på på vintern, vi öppnar fönstret varje gång vi duschar, lite kyligt när det är kallt ute.

Annars värmer vi huset med vår lilla kamin. Kombinerad ved-och pellets. Veden har vi gratis så länge vi hämtar den från skogen, tror inte ens vi betalar drivmedel till traktorn själva.. Lite jobb blir det, men mycket värme! Pellets använder vi bara när vi är hemifrån en vecka på vintern eller så.

Juni-September brukar vi inte behöva elda alls, så de månaderna står värmekostnader på noll. Jo, vi lever nog ganska billigt :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur värmer ni era hus?

Använder solfångare och ved panna och så har vi kamin inne. Funkar bar solfångarna gör att man inte böhöver elda somma,sen vår och tidig höst.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Hurra, en värmetråd, just vad jag behövde!

Är det inte fler som använder pellets?

Funderar på det nämligen.

Nån som testat en kombinerad pellets/vedpanna?
 
Sv: hur värmer ni era hus?

En Baxi multiheat 25Kw panna som vi kan köra pellets/spannmål och flis i.
Kör dock pellets idag.

Har även en luftvärmepump som går nu på sommaren när pannan är avstängd.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 395
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
555
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 114
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 440
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp