hur värmer ni era hus?

Sv: hur värmer ni era hus?

I vårt hus så är det just nu direkt-el. Vi har dock inte tänkt använda elementen så mycket, utan har tänkt elda i kakelugnen samt kaminen som finns.

Till sommaren, när alla renoveringar ska vara klara *pepparpeppar*, ska det vara ett vattenburet system som värms upp av pellets.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Jordvärmen ska väl vara bättre än bergvärmen om jag har fattat våran rörmockare rätt.

Ja, jordvärmen utarmar inte jorden på samma sätt som det blir i bergvärmehålet (vad jag har förstått). Vi ahr heller inte märkt att snön skulle smälta mer långsamt där vi lagt jordvärmen och ahr inte heller haft problem med att jordnivån har sjunkit i spåren efter kedjegrävaren.

Vi är supernöjda, det enda vi inte gillar är att det ibland knäpper i rören vår och höst.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Finns det något som ni tycker är negativt med den form ni valt och skulle ni vilja byta? Till vad i så fall??
Vi värmer huset med vatten/vatten värmepump (grundvatten), plus öppen spis med insats för trivseleldning på vintern. VP:n är tillräckligt kraftig (max 17 kW) för att klara sig helt(!) utan eltillskott även riktigt kalla vinterdagar. Elkassett finns förstås monterad som backup, men är frånskiljd med egen brytare. Vp:n värmer tappvatten i en separat 300 liters vv-beredare vid sidan av.
Hade vi haft egen skog så hade vi istället förmodligen valt en rejäl vedpanna och 1-2 kubik acctank, för att spara elkostnad och vara mer oberoende.

Vatten/vatten värmepump har fördelen av att verkningsgraden är i princip oberoende av utomhustemperaturen; grundvattentemperaturen (åtminstone här) varierar bara några få grader över året. Dessutom är det ett oerhört bekvämt sätt att värma hus och vatten, i praktiken helt underhållsfritt.

Största nackdelen är att man fortfarande är beroende av el. Det innebär elkostnad, samt sårbarhet vid elavbrott. Därför kommer vi förmodligen att komplettera med en liten vattenmantlad braskamin, i storleksordningen 6-8 kW.
En annan nackdel är den relativt stora initialkostnaden för en stor vp-installation komplett med borrhål.
 
Senast ändrad:
Sv: hur värmer ni era hus?

luftvärmepump och vattenelement, el när temperaturen kryper nedåt, samt öppen spis.

Luftvärmeanläggningen (fr -06) fanns i huset när vi köpte det och jag det blir klart billigare än el såklart, men ändå är systemet krångligt. I ett gammalt hus från 20-talet som vi har med en tillbyggd del så är temperaturen och elementens standard ganska ojämn. Det gör att vi inte kan använda termostaten inne i huset för då får systemet fnatt och går på el hela tiden. Fick en räkning på drygt 6000 en månad när vi testade... Den går i stället på termostaten som är ute men det är ju inte alltid temperaturen stämmer med hur det känns i huset. Är det lite ruggigt och en 5-6 grader kan det kännas onödigt kallt i huset. Vi är på väg att sätta in en murspis som vi kan komplettera med när det känns svalt. Den öppna spisen är snygg men ger noll värme och jag vägrar förstöra den med en spiskassett.
 
Senast ändrad:
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi hade två kakelugnar men eftersom de inte höll för provtryckning har vi tagit ner den ena och ska ersätta den med en kamin enbart för mysets skull (och ifall strömmen går).
Den andra får stå kvar som "prydnad".

Man kan sätta om kakelugnar så fungerar det som om de var nya. Kakelugnar värmer kanon och är så himla fina tycker jag.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har bergvärme.
Och vedspis och öppen spis som vi satt i en kassett i!!

Alldeles underbart!!!

Mysfaktorn är jättehög när man eldar!!!
 
Sv: hur värmer ni era hus?

*KL*

Numera pellets. Har även vedpanna och elpatron om det skulle krisa. Vattenburet system.

Innan vedpanna utan acc.tankar och elpatron.

Jag ÄLSKAR pelletspannan! Jämn värme dygnet rum, samma 'varma värme' som av ved (inte den 'kallare' som av el). Det är samma värme dygnet runt, väldigt liten arbetsinsats fastän vi har litet förråd, men behöver mata den max var tredje dag, häller då i säckar. Som levereras hem till verandan med ett telefonsamtal, inget vadkapande och bärande och bubbande.

Pengamässigt så än är det ungefär samma kostnad som ved + el iom investeringskostnaden, men för samma pengar får vi en helt annan värme, och dygnet om. Sätta ner fötterna på varmt golv på morgonen, komma hem efter 12 h borta mitt i smällkalla vintern och det är varmt osv. Sen när lånet är av/nerbetalt kommer pelletseldningen bli betydligt billigare/månad.

Tillägg: har faktiskt en öppen spis med. Men den är bara mysfaktor, det är att elda för kråkorna värmemässigt.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Är det en ny panna? Vilket märke är det på den pannan och vad kostade den isf?

Vi är spekulanter på ett hus som har en 30 år gammal ved/el kombipanna. Den funkar visserligen, men (om vi köper huset) funderar vi ändå på byta ut den rätt snart. Speciellt om vi kan få ner priset lite. Vi funderar då på en kombipanna med dubbla brännare, alltså pellets/el/ved. Känns driftsäkert eftersom man kan köra med ved eller el om nu pelletsen skulle ta tokslut (av nån anledning) och även elda med ved om strömmen skulle gå. I huset finns även en öppen spis.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi ska bygga hus i sommar och kommer att ha en ventilation med värmeåtervinning ("omvänt kylskåp" - jag fattar ärligt talat inte riktigt hur det går till), luftvärmepump med golvvärme, och solar för varmvatten.

Det viktigaste för oss var dock en god isolering. Vårt hus har ett beräknat primärenergibehov på 14,8 kWh/m2/år.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi har också en luftvärmepump, vattenburen till elementen. Dessutom har vi en kakelugn mitt i huset som eldas i dagligen. Ganska billig uppvärmning.
till ts;
De vattenburna luftvärmepumparna har blivit effektivare och är billigare att instalera än bergvärme som kräver borrning/grävning.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Uppdaterar! Vi har numera installerat bergvärme och det fungerar alldeles utmärkt än så länge :)
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Ni som har bergvärme - har ni enskilt vatten?
Hur har i.s.f. borrandet av bergvärmen påverkat detta?
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Tycker också att vår luft-vatten värmepump fungerar bra! Jag brukar jämföra elförbrukning med mina föräldrar som har bergvärme och vi har kommit fram till att så länge temperaturen håller sig över noll grader så är vår anläggning billigare i drift, men när det blir kallare så är deras överlägsen vår. Nu är det ju sällan särskilt kallt här på vintern, så för vår del känns det bra. Vi sparade ju rättså mycket på att slippa gräva, som du också säger.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Satte in en luftvärmepump för två år sedan(15.000kr) , eldar i braskamin, har elelement.
Kan säga att sedan vi satte in pumpen så har vi sparat mkt pengar.
Bor i ett stort gammalt (1800-talet) hus, med många små rum (installatören var skeptisk;)). Men det har fungerat väldigt bra, iofs så eldar vi inte så mkt numer, vi har ju värme ändå. Har endast två element på, i badrummet och i ett rum som är väldigt avsides.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

I mitt exs hus stod det en gammal panna från -65 (tror jag) när vi flyttade in, vi satte en pelletsbrännare i den och det funkade utmärkt, minst lika bra som i den "nya" (-02) pannan vi köpte senare, och han som installerade brännaren till oss har haft mycket positiva resultat av att installera brännare i de gamla pannorna.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

Vi eldar med ved i en panna i källaren. Ganska stor men en kall vinter behöver den fyllas full ungefär var 3-4 timme för att elden inte ska dö. (Är så tråkigt att få sprutt på det igen :p)

Värmen går automatiskt till alla gamla element i gamla delen av huset, för att få värme i resten av huset måste pumpen sättas på när elden kommit igång.

Ved tar vi i skogen, antingen genom att fälla döda träd eller ta redan nerfallna träd (vilket det finns gott om nu i stormtider). Är ett stort bolag som äger skogen så de ser det mest som att vi röjer lite gratis åt dem. Mkt billigt och naturvänligt :D För att få igång elden så använder vi alla tidningar och all reklam vi får, sen brukar pappa även elda upp allt skräp som är av papper/kartong och viss plast.

Att vedeldning skulle vara miljövänligt är såvitt jag vet en grov missuppfattning.
 
Sv: hur värmer ni era hus?

*KL*

Luft-vatten värmepump från Sanyo.
Vattenslingor i hela bottenplanet, ingen annan uppvärmning. Mycket nöjda hittills!
Produktinfo om vår panna:

Luft-vatten värmepump med hög verkningsgrad. Ger dig effektiv, energisnål villavärme med varmare vatten
än bergvärme, ända upp till 70°C även när vintern är
som kallast. Den är lika effektiv som bergvärme, men du
behöver inte borra en meter.
• Kräver inget borrhål
• Enkel installation
• Miljövänlig
• Klarar h?gtemperatursystem
• LŒga driftkostnader
• 5 års Värdebevis utan finstilta villkor
• Konstruerad för nordiskt klimat
• Drift ner till -15°C med oförändrad värmeeffekt
• Arbetsområde ner till ner till -20°C
• Behovstyrd effektreglering för högsta energibesparing
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
973
Senast: hagel
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 397
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 287
Senast: farin
·
Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
556
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp