Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Vilken biluthytning använder du? Jag har alltid varit tvungen att visa kreditkort då jag hämtat bilen, oberoende om den varit betald på förhand eller inte.
En gång hade jag ett prepaid kreditkort, som banken försäkrat att skulle fungera precis som ett kreditkort hos alla säljare, men blev stående på flygplatsen utan bil då biluthyrningen vägrade acceptera det eller vanligt bankkort.
Har hyrt bli på okq8 med vanligt bankkort. Kontant funkade inte😁
 
Vi har två. Ett Amex SAS där jag är huvudinnehavare och maken har ett tvillingkort. Ett Cirkle K Mastercard där maken är huvudinnehavare och jag har tvillingkortet. Vi betalar alla våra kostnader med dessa två kort. Amexet i första hand, Mastercardet som reserv. Amexet är utan kreditgräns, mastercardet har 50tusen har jag för mig. Vi betalar fakturorna varje månad.

Vi har nog haft kreditkort i 15år. Lösningen med att vi enbart nyttjar kreditkorten varje månad började vi nog med för 10-12 år sen. Vi ser bara fördelar med det.

Mvh Miks
 
Jag har ett Volvo-kort som anävnder när jag tankar och det är det kredit på. Sen har jag skaffat ett kort där jag i en app kan välja om jag vill att köpen dras direkt från kontot eller om jag vill att det kommer som en faktura senare. Känns bra att ha om det är nåtproblem med banken eller nåt. Jag har bara använt det vid ett tillfällen när min bank hade problem (kortet ej utfärdat av den banken) och då kunde jag ändå handla efter att jag ändrat till faktura i appen. Mycket smidigt!

Jag känner en som skulle hyra bil utomlands. Hyrbilsfirman krävde att de hade två kreditkort utfärdat på samma person för att få hyra bilen. Att hon hade ett kreditkort och hennes man ett annat räckte inte. De hyrde bilen tillsammans på en familjesemester. Mycket märkligt!
 
Ot-fråga!
Ni som har en bonus ni är nöjda med, vilket kort använder ni? Jag är lite sugen på ett coop-kort för mat/gemensamma nöjen. Men finns det något bättre?
Vart handlar du mest mat?
Tror de flesta har som system att man får olika mycket poäng beroende på vart man handlar. Har man coop-kort får man mest poäng per krona när man handlar på coop och motsvarande för tex ica.
Så handlar du mest på coop är nog det mest fördelaktigt, handlar du mest på tex ica eller annan stans är det säkert mer fördelaktigt med deras kort.
Coop har iofs via MedMera samarbete med flera butiker där man också får extra bonus, tex akademibokhandeln mm. Vet inte om ica eller andra utgivare har liknande.
Detta tycker jag är konstigt, jag får alltid faktura när jag hos vetrinären.
Tycker det varierar mellan olika kliniker. Där jag går med hund/katt betalar man alltid med kort på plats, de kliniker jag använt mest till hästen skickar faktura (efter att de direktreglerat så väldigt smidigt).
 
Jag har hyrt bil flera gånger, det funkar utmärkt med betalkort, i och för sig betalar jag grundkostnaden när jag hämtar bilen, Ingen har frågat efter kreditkort, bara efter betalning.

Det är främst i USA och Ryssland som jag upplevt att det kan vara svårt att klara sig alls utan kreditkort. De vill ha rätt rejäla säkerheter, det var därför jag skaffade ett "resekort" som bara används vid sådana tillfällen. Dessutom ska man ju spärra sitt kort om man behövt använda det vid det minsta tveksamma ställen, så reser man mycket är det vettigt att ha ett som man inte har några abonnemang eller liknande rullandes på så man slipper göra om alla betalregistreringar ett par gånger om året.

Vi använder bara kreditkort, men vi använder det som ett vanligt kort dvs inte utöver vår budget. Betalar fakturan månadsvis och behöver därför inte betala någon ränta. Vi får 0,5 % cashback på allt vi köper (blir ändå några hundralappar per år). Har även fått tillbaka pengar en gång när vi köpte bilbarnstol i affär och kunde visa att den var 500 kr billigare online. Så hittills har vi tjänat på det :) Men det förutsätter ju att man inte utnyttjar krediten!

Det var när vi stod utomlands på en flygplats och vi inte fick någon hyrbil som vi också lärde oss att hyrbilsbolagen ville att man skulle använda kreditkort :angel: Det var svettigt där ett tag. Det var efter den upplevelsen vi skaffade ett och sedan också insåg att det var fördelaktigt för oss.

Det var ungefär det jag insåg också. I Europa går det oftast att lösa ändå, men det kan skilja rätt rejält i pris mellan uthyrningsbolagen och det är synd att bli stående med en svindyr bil bara för att det var det enda bolaget som accepterar ens kort.

Detta tycker jag är konstigt, jag får alltid faktura när jag hos vetrinären.

Min veterinär slutade med fakturor, eftersom det blev så mycket tid och kostnad för honom att få in försenade betalningar. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att betala för en kortlösning istället, framförallt nu när de sjunkit så pass i driftpris. Att en större klinik som redan har administrativ personal kan hantera det är mer rimligt. För en ensam veterinär är det ju tid hen inte kan lägga på sånt som faktiskt är värdeskapande.
 
Är det utomlands så hänger väl kravet på kreditkort mycket ihop med att det på olika sätt är osäkrare/krångligare/dyrare att driva in en fordran än i Sverige? Alternativt att det blir det av att den man ska ha pengarna från bor i ett annat land.
 
Det är främst i USA och Ryssland som jag upplevt att det kan vara svårt att klara sig alls utan kreditkort. De vill ha rätt rejäla säkerheter, det var därför jag skaffade ett "resekort" som bara används vid sådana tillfällen. Dessutom ska man ju spärra sitt kort om man behövt använda det vid det minsta tveksamma ställen, så reser man mycket är det vettigt att ha ett som man inte har några abonnemang eller liknande rullandes på så man slipper göra om alla betalregistreringar ett par gånger om året.



Det var ungefär det jag insåg också. I Europa går det oftast att lösa ändå, men det kan skilja rätt rejält i pris mellan uthyrningsbolagen och det är synd att bli stående med en svindyr bil bara för att det var det enda bolaget som accepterar ens kort.



Min veterinär slutade med fakturor, eftersom det blev så mycket tid och kostnad för honom att få in försenade betalningar. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att betala för en kortlösning istället, framförallt nu när de sjunkit så pass i driftpris. Att en större klinik som redan har administrativ personal kan hantera det är mer rimligt. För en ensam veterinär är det ju tid hen inte kan lägga på sånt som faktiskt är värdeskapande.
Jag svarade ur ett svenskt perspektiv, ska man åka utomlands måste man kolla upp i förväg vad som gäller och anpassa sig. Cirkle K var det mest prisvärda i närheten dessutom. Ingen aning om jag skulle fått hyra av andra bolag. Däremot tog de kreditupplysning, vilket torde vara ett bra sätt att kolla om man kan betala.
 
Jag har flera kreditkort, tyvärr. Betalar av på dom mer eller mindre varje månad, men ibland händer skit som gör att jag måste använda dom igen och aldrig kommer ikapp som nu senast när a-kassan uteblir för 3 veckor i december, man ska till tandläkaren i januari osv... Så dom används dels för att kunna köpa mat och tanka, men också dyrare utgifter.

Ett Ecster (tidigare Gekås-kort) skaffade för att få rabattcheckar till Gekås genom att samla mat och bensin där. Har tyvärr fått lov att användas mer än till det tänkta pga lång arbetslöshet och annat tråkigt. Låg ränta, 1,192% (12 kr/1000 kr), så är inte jättestressad att betala av.

Ett nytt Gekås-kort, samma syfte som ovan men har fått användas till saker som tandläkare osv. Oklar ränta (resurs banks app suger), är prioriterad vid avbetalning i nuläget.

Ett kreditkort från min bank - används ej i nuläget men har tidigare använts till mat osv pga arbetslöshet. Men det är helt avbetalt, har inte velat avsluta det ifall det kniper sig tex att bilen går sönder. Dock väldigt hög ränta (11% eller nått).
 
Jag använder kreditkort när jag tankar och har även tänkt att det är bra till tex veterinärbesök om det inte går att direktreglera. På nätet handlar jag uteslutande med Klarna på 30-dagarsfaktura, så grejerna hinner komma innan man måste betala, och så betalar jag så fort de har kommit fram och ser ok ut.
 
Jag använder ju typ bara mitt bankkort, men jag har två stycken kreditkort - ett från LO med 40 000 kr på och ett First Card från jobbet med obegränsad kredit (scary! Haha!). Men jobbkortet använder jag ju bara när jag är iväg på konferenser och så och betalar hotell/middagar/taxi och annat som jag sen får tillbaka från jobbet, dock kan jag använda det privat om jag vill eftersom fakturan kommer hem till mig. Min man använder det kortet privat ofta (sitt eget då förstås, vi jobbar på samma ställe).

Men det lät ju jättebra det där med att man har två kort kopplade till samma faktura! Jag har velat ha två bankkort kopplade till samma konto, men det verkar inte banken så förtjust i (eller iaf inte förut när jag kollade).
 
Vart handlar du mest mat?
Tror de flesta har som system att man får olika mycket poäng beroende på vart man handlar. Har man coop-kort får man mest poäng per krona när man handlar på coop och motsvarande för tex ica.
Så handlar du mest på coop är nog det mest fördelaktigt, handlar du mest på tex ica eller annan stans är det säkert mer fördelaktigt med deras kort.
Coop har iofs via MedMera samarbete med flera butiker där man också får extra bonus, tex akademibokhandeln mm. Vet inte om ica eller andra utgivare har liknande.

Tycker det varierar mellan olika kliniker. Där jag går med hund/katt betalar man alltid med kort på plats, de kliniker jag använt mest till hästen skickar faktura (efter att de direktreglerat så väldigt smidigt).
Jag läste på om Coops kredit (där vi oftast handlar) och årsavgift för två kort hamnar på 400kr. Det tycker jag inte känns förmånligt nog. Jag får söka vidare!
 
Detta tycker jag är konstigt, jag får alltid faktura när jag hos vetrinären.
Det är väldigt ovanligt att det går med faktura, häromkring så vill dom alltid ha betalt direkt. Tack och lov för direktreglering hos försäkringsbolagen för det kan bli väldigt mycket annars.
 
Har ett kredit för nödfallssituationer via CircleK, supersmidigt.
Har lagt t.ex. spotify och netflix-abonnemang på det också, smidigt att slippa bevaka att det finns pengar på kortet just när de avgifterna dras. (Jag har nästan aldrig pengar på bankkortet, av säkerhetsskäl).
Har några gånger betalat med det när det inte gått att logga in på banken av någon anledning.

Väldigt skönt att ha det som back-up.
Men kreditkortsräkningar a la Sex and the City håller jag inte på med. ^^
 
Jag har ett billigt kreditkort med ok bonus. Nyttjar det för i princip alla inköp och betalar varje månad :)
 
Vilken biluthytning använder du? Jag har alltid varit tvungen att visa kreditkort då jag hämtat bilen, oberoende om den varit betald på förhand eller inte.

Jag har hyrt bil på OKQ8 och Circle K, aldrig behövt ett kreditkort för att vare sig hämta eller lämna (har vad jag minns bara hyrt bil där försäkringsbolaget bokat åt mig och stått för hela/en del av kostnaden). Men så har jag aldrig hyrt bil utomlands.
 
Jag har förutom 2 bankkort 1 kreditkort. Kreditkortet används till tanka bil och nätköp. Jag har satt ett maxbelopp på 15.000 kr. Jag fyller på det efterhand, så några räntor har jag aldrig drabbats av. Det är mycket enklare att använda för nätköp än bankkortet som måste låsas upp.
 
Jag har fyra. Ett tankkort som hänger kvar sedan det var billigare att tanka med deras egna kort.
Ett kombinerat bank och kreditkort.
Ett genom agria och ett som jag skaffade innan agria kom med sitt. De två sista har jag aldrig använt men känner att vid en katastrof och direktreglering inte funkar och pengarna som finns på tillgängliga konton inte räcker är det väldigt skönt att ändå få med sig djuret hem och inte behöva lämna det på klinik som säkerhet. Inget av dem kostar något att ha.

Tankkortet använder jag när jag tankar. Det går av vana också betalar jag fakturan när den kommer. Det kostar inget extra. Det kombinerade (som har en kredit på ringa 6000 kr) använder jag ibland krediten på om jag inte har tid att föra över pengar till det aktuella kontot just då men sedan för jag över direkt när jag har möjlighet. Det kostar inget om man gör det relativt omgående.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 139
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp