Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Okej, vad smart! Så du betalar ändå "räkningen" på direkten? Vilken bank har du ( om det är ok att jag frågar)?
Jag kan göra det på Danske Bank, alltså överföra direkt från mitt vanliga konto till mitt kreditkort på Danske Bank. Det görs på samma sätt som överföringen mellan mina konton. Mkt enkelt. Tror aldrig jag har väntat på fakturan för kreditkortet.
 
Det beror ju på hur man använder det. Det behöver ju inte alls vara så att man använder pengar som inte finns.
Instämmer, har man koll att man inte handlar över sin budget och alltid betalar när räkningen kommer så är det ju lugnt. Jag har ett kreditkort som ger 0,5% bonus på inköp, det använde jag t ex att betala en del av kostnaden (har valt 50.000 som gräns) när jag bytte bil sist och betalade "kontant". Det gav 2500 :- tillbaka, inte fy skam. Pengarna för bilköpet hade jag på mitt vanliga bankkonto, så resten av bilens pris betalade jag med bankkortet. Så fort köpet var gjort satte jag in det använda beloppet från kreditkortet så jag kunde fortsätta mina vanliga "småinköp" sedan, jag betalar alltid med kreditkortet och får vanligtvis tillbaka några hundralappar då och då.
 
Instämmer, har man koll att man inte handlar över sin budget och alltid betalar när räkningen kommer så är det ju lugnt. Jag har ett kreditkort som ger 0,5% bonus på inköp, det använde jag t ex att betala en del av kostnaden (har valt 50.000 som gräns) när jag bytte bil sist och betalade "kontant". Det gav 2500 :- tillbaka, inte fy skam. Pengarna för bilköpet hade jag på mitt vanliga bankkonto, så resten av bilens pris betalade jag med bankkortet. Så fort köpet var gjort satte jag in det använda beloppet från kreditkortet så jag kunde fortsätta mina vanliga "småinköp" sedan, jag betalar alltid med kreditkortet och får vanligtvis tillbaka några hundralappar då och då.
250 kronor.... men inte heller fy skam!
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon

Jag använder kort, eller Swish. Skulle nog faktiskt aldrig komma på tanken att använda Google pay (eller liknande), det är inget för mig.
 
Jag har vanligt kort plus ett carpaykort. Det är något slags kreditkort. 😅 Hade volvokort innan enbart för rabatten man får när man tankade, sen bytte dom till carpay. Jag tankar alltid på kortet och betalar alltid all tankning i slutet på månaden så det blir nollat. Slipper då räntan plus att det blir liiiiite billigare bränsle. Nu när jag knappt använder bilen gör det varken till eller från, men förut när jag hade nästan 11 mil tor till jobbet så gjorde det en viss skillnad.

Handlar aldrig något annat på det, och jag vet ärligt talat inte ens hur mycket/lite kredit jag har på det! 🙈😅 Nu brukar jag tanka för 3-400kr i månaden så det kvittar liksom. 🤣
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
Betala med klocka eller mobil var det vissa som gjorde på mitt förra jobb. Gemensamt för dessa var att alla var unga och från ställen där det är viktigt med det senaste. Utanför det jobbet så jag jag sätt folk betala med mobil 1 gång.
 
Betala med klocka eller mobil var det vissa som gjorde på mitt förra jobb. Gemensamt för dessa var att alla var unga och från ställen där det är viktigt med det senaste. Utanför det jobbet så jag jag sätt folk betala med mobil 1 gång.
Tänk så olika. Det känns så otroligt gammaldags och omständligt med kort. Knappa in kod och allt möjligt. Jag har aldrig ens plånbok med mig längre:o
Och jag fyller 37 så så himla ung är jag inte:D
 
Jag har vanligt kort plus ett carpaykort. Det är något slags kreditkort. 😅 Hade volvokort innan enbart för rabatten man får när man tankade, sen bytte dom till carpay. Jag tankar alltid på kortet och betalar alltid all tankning i slutet på månaden så det blir nollat. Slipper då räntan plus att det blir liiiiite billigare bränsle. Nu när jag knappt använder bilen gör det varken till eller från, men förut när jag hade nästan 11 mil tor till jobbet så gjorde det en viss skillnad.

Handlar aldrig något annat på det, och jag vet ärligt talat inte ens hur mycket/lite kredit jag har på det! 🙈😅 Nu brukar jag tanka för 3-400kr i månaden så det kvittar liksom. 🤣
Ja carpay är ett helt vanligt kreditkort😁
Plus att du kan betala med appen istället för att dra kortet om du vill.
 
Tänk så olika. Det känns så otroligt gammaldags och omständligt med kort. Knappa in kod och allt möjligt. Jag har aldrig ens plånbok med mig längre:o
Och jag fyller 37 så så himla ung är jag inte:D
Alla mina kort har contactless-funktion så blippar bara kortet. Om det är över en viss summa (varierar beroende på kort) eller om jag inte knappat in koden på säg 10 gånger, så måste jag knappa in koden.
 
Alla mina kort har contactless-funktion så blippar bara kortet. Om det är över en viss summa (varierar beroende på kort) eller om jag inte knappat in koden på säg 10 gånger, så måste jag knappa in koden.
Jo jag vet. Med telefon finns inge övre gräns och behöver aldrig knappa in.
 
Har ett par privata kreditkort och ett från jobbet.

Använder de fysiska korten. Är lite disträ av mig och vill inte göra det för lätt att betala med telefonen ifall den skulle bli stulen. Plånboken har jag alltid 100 % stenkoll på däremot.

Tycker det är smidigt att köpa flygresor, hotell, hyrbilar och dyra veterinärräkningar med kreditkort. Även vård till mig själv utomlands har det blivit någon gång. (Har reseförsäkring men ibland är man tvungen att lägga ut själv först och få tillbaka sen).

Har inget att göra med Santander men ni som inte kan betala in till dem i förskott: jag tror att det beror på att de väl inte tar emot depositioner. Dvs de finansierar bara men har inte full banklicens och omfattas därför av ett lindrigare regelverk än storbankerna.
 
Det har jag aldrig reflekterat över! :D Måste kolla sen om det är så för mig med.
Hos den bank jag har kreditkort hos, har jag en sida med information för hur man gör extrainbetalningar. Dock brukar jag sällan utnyttja den, utan tar betalningen vid månadsskiftet istället (men där jag betalar nuvarande månad, istället för föregående månad som det normalt är). Bland de få gånger jag gjort det, var när jag hade en (medvetet) låg kreditgräns och köpte bland annat en dyrare resa, och inte hade tillräckligt med kredit för att betala den plus de vanliga utgifterna jag och mitt ex hade.
 
Jag la in mitt kort på mobilen för några veckor sedan, mest bara för att det gick, typ. Ett par dagar senare var det ju användbart eftersom jag hade glömt plånboken när jag skulle handla. Det var ju himla käckt att kunna betala ändå, men det känns ändå inte som något jag kommer att göra jämt. Framförallt inte på de ställen där jag har kopplat kortet till bonussystem, för det blir ingen bonus via kortet på mobilen. Sen var det ju som kassören på systemet sa (det var där jag testade med mobilen först. Och jag känner honom :D) att jag måste ju ändå ha legget med mig om jag skulle bli tillfrågad :D
 
Jag la in mitt kort på mobilen för några veckor sedan, mest bara för att det gick, typ. Ett par dagar senare var det ju användbart eftersom jag hade glömt plånboken när jag skulle handla. Det var ju himla käckt att kunna betala ändå, men det känns ändå inte som något jag kommer att göra jämt. Framförallt inte på de ställen där jag har kopplat kortet till bonussystem, för det blir ingen bonus via kortet på mobilen. Sen var det ju som kassören på systemet sa (det var där jag testade med mobilen först. Och jag känner honom :D) att jag måste ju ändå ha legget med mig om jag skulle bli tillfrågad :D
Jag ser för gammal ut för att bli frågad. Testade nyss:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 041
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 131
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 704
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp