Bukefalos 28 år!

hur vet man att skacklarna är lagom?

sommarvind

Trådstartare
Hur tar man reda på om skacklarna är lagom till hästen? Finns det någon tumregel att gå efter? Känns som rena djungeln!

För stora skacklar måste väll ändå vara bättre än för små?

Eller hur skall man tänka?
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

Tänker du längdmässigt eller breddmässigt?

Det beror lite på om det är två eller fyra hjul på vagnen.

En tvåhjulig typ rockard har oftast högre infästning av skacklarna villket gör att du har mer utrymme "under" vagnen där kusken har sina ben och då kan skacklarna vara kortare än om du kör en maratonvagn där det är lägre infästning av skaklarna och hästens bakben kommer närmare vagnen.

Det är bättre med för långa än för korta, men har du för långa skacklar blir ekipaget väldigt långt och det kan vara svårt att vända på små utrymmen. Du vill inte ha för korta skacklar heller för då kan hästen slå i bakbenen i vagnen och då kan det sluta illa.
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

ja tänker typ rockard och även släde.

hur långt avstånd brukar man säga minst mellan vagn och hästens bakben? Både när de gäller släde och rockard?

Bredden då? Vi har en äldre modell av rockard med vanlig sittkorg av trä. Det är ju smalare fram till och bredare baktill. Hur mkt får de trycka på hästen fram till och hur brett behöver de minst va vid rumpa och mage?
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

hur långt avstånd brukar man säga minst mellan vagn och hästens bakben? Både när de gäller släde och rockard?


Men det beror ju på vad det är för längd och steg på hästen som ska dra. En shettis med korta ben och vanligen små steg behöver ju mycket mindre mellanrum än ett långbent halvblod tex.

Jag har en rockard till min shire som ska byggas om. Skacklarna är aningen för korta - han travar och galopperar i vagnen utan problem men en gång när vi hade en annan häst före och han tog i extra för att hinna med henne så sparkade han i vagnen en smula. Då fick jag lära mig att mina skacklar var en aning för korta för jag vill förstås att hästen inte ska slå i bakbenen även om han skulle skena eller sticka (det lär ju inte bättra på situationen liksom).

Med en rockard förändras ju också balansen i ekipaget om man förlänger eller kortar av skacklarna.
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

antar att man får känna sig fram ang avstånd mellan bakben och vagn man borde ju se ganska omgående om de är ett lämpligt avstånd.

Men hur mycket får skacklarna trycka framtill vid draglinor och fram?

Det är ett korsningsto nordis/isis 145 i mkh. Relativt kort steg.
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

Om jag förstår din fråga rätt är väl svaret att skaklarna inte ska trycka alls. Sedan beror det ju lite på vad det är för sele du har (hög/låg skackelinfästning). En loksele till exempel medför att du behöver aningens bredare skaklar framtill än en giggsele. Lokselens fäste för skakeln sitter ju lägre och där är hästen bredare.
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

Om du struntar i övriga "finn fem fel" så ser du här ganska bra hur skakeln ligger nära hästen men utan att klämma.

Finkrning.jpg


Lägre skakelinfästning på en loksele:

Nyakameran005-2.jpg



Här ser du min häst i en travsele och med en rockard - där ser man ganska bra vilka proportioner som behövs ungefär. Med den vagnen har Tom tokgalopperat med rejäla språng en gång och det var inga problem.

Nyakameran001-4.jpg
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

*knapplån*

Lånar gammal tråd, då jag också har funderingar angående skakellängd.

Jag har en liten travare, 150 cm i mankhöjd, som jag letar rockard till (en luffa-runt-i-skogen-rockard, ingen tävlingsvagn) och funderar lite på hur långa skaklarna ska vara. Hittade en med skaklar som är 2.65 m, kan det vara lagom eller är det risk att det blir för långt? Är tänkt att köras tillsammans med bröstsele med skakelfästena relativt lågt.
 
Sv: hur vet man att skacklarna är lagom?

TR i körning säger:
"För enbett skall avståndet mellan häst o vagn i dragläge vara minst 50 cm."

"För enbett, par o fyrspann skall svänglarna vara minst 60 cm breda."
"Rekomenderat mått för ponny mellan häst o svängel; avståndet mellan marken o hasen på hästen skall vara minst detsamma som mellan hasen o svängeln. Minsta bredd på svängeln är 50 cm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 616
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
356
Senast: Rie
·
Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Otherside
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 333
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp