Hur vill man få hjälp?

Sv: Hur vill man få hjälp?

Här skriver inte VC ut ångestdämp utan uppföljning.
Och jag har träffat flertalet kuratorer, psykiatrer, psykologer och två överläkare.

Usch, du får semestra på någon annan ort och passa på att besöka VC där för att få lite uppmuntrande råd, hjälp och lite ångestdämpande. Semestra i Uppsala!

Sen är ett tips från mitt håll att försöka få tag på en AT-läkare eller ST-läkare som gått vidare direkt med specialtjänstgöringen efter grundutbildningen. Det finns nackdelar med att få en erfaren läkare som redan diagnostiserat tiotusentals patienter. En del av dem "vet" precis vad felet är utan att behöva lyssna så mycket eftersom de hört problembeskrivningen så många gånger förut, och när man sedan inte passar mallen vid behandling så är det man själv som patient som är den felande länken i första hand, inte diagnosen. En oerfaren läkare behöver generellt lyssna mycket mer för att komma till rätt svar, så känner man att man inte blir lyssnad på eller åter och återigen blir missuppfattad så kan det vara skönt att komma till en sådan. Jag har haft en överläkare (psykiater) som jag trivts bra med, men annars har de två andra medaljplatserna tagits av bra AT- respektive ST-läkare (blivande psykiater och överläkare alltså). Man får försöka dra nytta av de fördelar de olika kategorierna har, så gott det går.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Nej, det är inget missförstånd. Det går att läsa - rakt av. Det är inte inbillning eller smicker, det är kalla, hårda fakta. Du behöver inte se det själv, men du behöver nog överväga att lita på att VI tycker så.

Och eftersom du uppenbarligen lyssnar på oss, så är vi nog värda att i alla fall höra en smula på. Och då kan du ju också överväga att vi har rätt. Vi ser så mycket som du inte ser.

Lite som de som bara ser de stora brösten, och inte de blå ögonen... Typ.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Kl.

Jag känner att jag måste berätta vad det var som lyfte mig trots att jag ibland känner att jag tjatar för mycket om det. Kanske kan det hjälpa fler. Vändningen för mig kom när jag började meditera med en speciell cd-skiva (sen kunde jag börja arbetsträna) och efter det började jag med medicinsk yoga. Det har varit en stor hjälp för mig. Idag jobbar jag på ett yogacenter med medicinsk yoga som specialité och om det är någon som vill veta vart man kan vända sig för att börja med det så är det bara att skicka ett PM. Det finns på över 60 landstingsanknutna enheter i landet och man kan få remiss till det. Om det inte finns någon där du bor så finns det alternativ.

I mitt jobb ser jag forskningsrapport på forskningsrapport om hur yogan påverkar både det fysiska och det psykiska vid en rad olika åkommor. Det lindrar och läker. Jag upplever skillnaden själv.

Med yoga finns det en god nyhet och en dålig nyhet. Den goda nyheten är att yoga fungerar, den dåliga nyheten är att man måste yoga för att det ska fungera.

Tack för ditt tips! Yoga har jag inte provat på ännu. Jag vet att det finns på orten och jag vet att den medicinska yogan är vetenskapligt bekräftat effektiv men jag vet också att det kommer vara väldigt viktigt att jag hamnar hos rätt terapeut. Tyvärr finns det ju yoga i så många olika smaker och de förklaringsmetoder och ordval som används på vissa stället får mig att dra in alla tentakler istället för att vara vuxen och sätta mig över de bitarna och försöka dra nytta av de bitarna som är användbara. Ibland är det tydligt till min nackdel att jag är vetenskapligt knastertorr. Riktiga vetenskapsmän går in i allt med öppet sinne!
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Nej, det är inget missförstånd. Det går att läsa - rakt av. Det är inte inbillning eller smicker, det är kalla, hårda fakta. Du behöver inte se det själv, men du behöver nog överväga att lita på att VI tycker så.

Och eftersom du uppenbarligen lyssnar på oss, så är vi nog värda att i alla fall höra en smula på. Och då kan du ju också överväga att vi har rätt. Vi ser så mycket som du inte ser.

Lite som de som bara ser de stora brösten, och inte de blå ögonen... Typ.

Jag vet inte varför det är så svårt att ta till mig att någon annan ser positiva egenskaper hos mig själv som jag själv aldrig ens reflekterat över. Jag överväger att överväga om din bedömning kan ha viss sanningshalt. ;)
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Din läxa blir att faktiskt lita på andra människors omdöme. Och acceptera att du JUST NU inte delar uppfattningen, men att den är lika sann ändå.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Ja, det finns en del förklaringsmodeller inom yogan men man behöver inte tro på det ett endaste smack. Yogan funkar oavsett om man tror på den eller inte. All yoga är bra, men den medicinska yogan integrerar en del andra bitar i det.

Kravet för att bli instruktör inom den medicinska yogan är att man har medicinsk kompetens. En instruktörsutbildning går över en termin och då lär man sig de grundläggande startpaketen. När man är diplomerad instruktör kan man gå vidare och bli lärare och terapeut. Den utbildningen löper över 3 terminer. Utöver detta finns det ytterligare några vidareutbildningar för specifika områden, t.ex. cancer och depression. Jag har kontakter och kan kolla om någon i din närhet har en vidareutbildning.

Jag förstår fullständigt det där med att dra in tentaklerna. Själv får jag frispel över att Viktväktarna använder ordet "points" när all annan information är på svenska. Så när jag behövde dem gick jag ändå aldrig med, utan löste det på annat sätt. Lite svårare kanske.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Ja, det finns en del förklaringsmodeller inom yogan men man behöver inte tro på det ett endaste smack. Yogan funkar oavsett om man tror på den eller inte. All yoga är bra, men den medicinska yogan integrerar en del andra bitar i det.

Kravet för att bli instruktör inom den medicinska yogan är att man har medicinsk kompetens. En instruktörsutbildning går över en termin och då lär man sig de grundläggande startpaketen. När man är diplomerad instruktör kan man gå vidare och bli lärare och terapeut. Den utbildningen löper över 3 terminer. Utöver detta finns det ytterligare några vidareutbildningar för specifika områden, t.ex. cancer och depression. Jag har kontakter och kan kolla om någon i din närhet har en vidareutbildning.

Jag förstår fullständigt det där med att dra in tentaklerna. Själv får jag frispel över att Viktväktarna använder ordet "points" när all annan information är på svenska. Så när jag behövde dem gick jag ändå aldrig med, utan löste det på annat sätt. Lite svårare kanske.

Här finns personer med som är lärare och terapeuter inom medicinsk yoga med psykvård som specialintresse och bakgrund, så kompetensen finns! Jag är mest rädd att jag ska bli avtänd på en massa blaj i informationsskedet... De flesta verkar ju förutom sin utbildning inom medicinsk yoga ha gått kurser i en massa andra yogasmaker. Det kan ju vara både positivt och negativt.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Här finns personer med som är lärare och terapeuter inom medicinsk yoga med psykvård som specialintresse och bakgrund, så kompetensen finns! Jag är mest rädd att jag ska bli avtänd på en massa blaj i informationsskedet... De flesta verkar ju förutom sin utbildning inom medicinsk yoga ha gått kurser i en massa andra yogasmaker. Det kan ju vara både positivt och negativt.

Förklara det för yogaläraren om du väljer att börja med medicinsk yoga. Förklara att du är vetenskapligt knastertorr och att du inte är mottaglig för förklaringsmodeller om chakran och att dra energi från jordens kärna.

Jag vill dock rekommendera att du inte slår ifrån dig allt på en gång. Vissa förklaringsmodeller kan behövas för att man ska kunna förklara en känsla eller för att man ska förstå hur en viss rörelse ska utföras. Därmed inte sagt att du inte kan be om mer vetenskapliga förklaringar, men du kan också välja att lyssna efter pudelns (vetenskapens, om du så vill) kärna istället för att haka upp dig på ordvalen.

T.ex. är det vanligt att man pratar om att andningen rör sig upp längs ryggraden när man andas in och ner mot bäckenet när man andas ut fast det rent fysiologiskt är precis tvärtom. Att man ändå säger så handlar om man genom inandningen ska växa uppåt, ryggraden ska sträcka och bröstkorgen verkligen expandera, när man andas ut ska man hitta balansen i mitten av kroppen och stabilisera med hjälp av olika muskler.

En annan sak är kroppslås, där man använder olika muskler för att just stabilisera upp olika delar av kroppen. Man talar om att hålla inne energi eller stimulera chakran, men för en knastertorr vetenskapsmänniska duger förklaringen att man jobbar med bäckenbotten och magmusklerna för att stabilisera och skydda ryggen.

För att knyta ihop och knyta an till ämnet så har yogan hjälpt mig väldigt mycket när det gäller mitt psykiska välmående. Jag började med yoga samtidigt som jag gick i terapi för att bearbeta min mammas död och det gjorde en enorm skillnad. Huvudet och kroppen fick en anledning att samarbeta, med tiden så blev jag mer och mer fokuserad och till slut blev det lite av ett andningshål; jag visste att när jag stod på mattan så kommer hjärnan få vila från allt ståhej. Sådana andningshål ger energi, energi man kan lägga på att läka.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Fast att jag bara nyligen börjat med yoga och meditation håller jag med. Redan första gången började det hända grejer med mig. Jag tyckte i början att det kändes töntigt att rabbla mantran och sådant, men ganska snart märkte jag att det faktiskt hjälpte en att hålla fokus. Ett sätt att inte låta tankarna fladdra iväg och att få andningen rätt. Tror att mumbojumbot således har en funktion om än med annorlunda namn som (för mig) ger lite newage-vibbar.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Hm, ibland är lösningen för nära för att se. Jag kan ju faktiskt "säga ifrån" på förhand. :D Men är det inte gruppsessioner?

Allt behöver inte vara anatomiskt och vetenskapligt korrekt uttryckt för att jag ska känna mig trygg. Det är när det närmar sig att jag förväntas att mentalt köpa något jag inte tror det minsta på för att terapin ska kunna fungera som jag blir avig. Det finns en och annan "flummig" terapi som säkert skulle kunna passa mig om det inte var för att de säljs/presenteras så flummigt. Ibland är det synd att jag är så flumallergisk.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Fast att jag bara nyligen börjat med yoga och meditation håller jag med. Redan första gången började det hända grejer med mig. Jag tyckte i början att det kändes töntigt att rabbla mantran och sådant, men ganska snart märkte jag att det faktiskt hjälpte en att hålla fokus. Ett sätt att inte låta tankarna fladdra iväg och att få andningen rätt. Tror att mumbojumbot således har en funktion om än med annorlunda namn som (för mig) ger lite newage-vibbar.

Mitt problem är ju att jag har så svårt att blunda med öronen eller flygande översätta mumbojumbot med ord/förklaringar som för mig känns mer adekvata. Det går bra om jag känner att den som pratar mumbojumbo inte menar det på mumbojumbovis, utan använder det som i det här fallet yoga-termer på specifika känslor eller fysiska/psykiska reaktioner. Man kan inte vara helt korrekt om man inte samtidigt ska hålla en anatomisk/psykologisk föreläsning. Allt har inte ens entydig vetenskaplig förklaring. Men när det känns som att jag hamnat mitt i gudstjänstpredikningen vill jag helst pysa.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Vad tycker du är roligt? Finns det något som du bara njuter av utan att tänka eller teoretisera? Något som lyfter? Som ger dig positiva känslor (ej tankar)? Tänk inte när du svarar, bara svara inför dig själv.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Vad tycker du är roligt? Finns det något som du bara njuter av utan att tänka eller teoretisera? Något som lyfter? Som ger dig positiva känslor (ej tankar)? Tänk inte när du svarar, bara svara inför dig själv.

Ärligt talat så har jag få sköna saker som jag inte förstört med ångest och psykisk smärta. Det kladdar av sig på allt jag tar i. Det enda min hjärna kan förknippa med "ro" är sysselsättning med full fokus på annat än mig själv.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Men när det känns som att jag hamnat mitt i gudstjänstpredikningen vill jag helst pysa.

Jag har aldrig upplevt att ett yogapass ens liknat en gudstjänstpredikan. Sådant är jag nämligen höggradigt allergisk mot.

Jag vet inte riktigt vad du menar med mumbojumbo. T.ex. chakran vars existens ifrågasätts av en del, lär man kunna mäta. Att de finns är väl inte märkligare än att kiropraktik fungerar, så det kan man väl vara öppen för. Ibland talar man om att pressa upp energi längs med ryggraden. Det kan man ju se som ett bildspråk typiskt för yogan men kan säkert formuleras annorlunda. Viss visualisering förekommer också (i kundaliniyoga) då man ska tänka i bilder om något. Dessa kan man välja att se som övningar i fantasi om man tycker det passar.

Den medicinska yogan påminner mer om sjukgymnastik där man också inkluderat andning, fokus och meditation. Meditationen Kirtan Kriya (i startpaket 1) har det f.ö. forskats på en hel del.

Men jag har som sagt aldrig blivit predikad om att tro på något. Det finns inga gudar, inga tempel eller inga heliga skrifter att läsa. Yogan handlar mycket om att uppleva själv och bli närvarande i sig själv. Det är du som har din sanning.

Sen påverkar det ju även kroppen positivt på många sätt och det finns ett flertal exempel då häpnadsväckande läkning har ägt rum. En jag känner råkade ut för en svår ridolycka och läkarna sa att hon skulle gå med rollator i 6-8 veckor. Hon ställde undan den efter några dagar.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Inte tro på som i troende, utan tro som i tro att något är sant, såklart!

Jag har aldrig varit på en yogalektion. Någonsin. En ganska begränsad erfarenhet alltså. Min enda erfarenhet, så när som korta inslag i amerikanska filmer, är när vi fick vänta en kvart i en bortre ända av en lokal medan yogaklassen klarade av det sista av sitt överdragna pass (visade sig vara ett missförstånd med bokningarna). Där upplevde jag personligen att de instruerades att känna att alla möjliga saker skulle transporteras genom kroppen och uppfylla själen på bästa pingstkyrkovis. Det är på bara detta min skeptiska grundinställning grundar sig. Jag inser själv att 15 minuters passavslutning på ett enda pass inte är sammanfattar vad yoga är, men på samma sätt som en dålig trailer kan förstöra en hel film så...

Jag ska prova yoga och försöka hålla öppet sinne. Jag ska se om jag kan få det på remiss/recept(?) av min läkare.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Det enda du ska tro på är vad du själv känner och upplever. Inget annat. Visualisering handlar inte om att du ska tro på det. Det är ungefär som att jag skulle visualisera att jag vinner en miljon i morgon men kommer det att vara sant? Nä, skulle väl inte tro det. För mig är visualisering att tänka i bilder. Ungefär som att se en film. Allt är uppdiktat, även känslorna i filmen är uppdiktade.

Men i den medicinska yogan är det i ingen visualisering. Där är det rörelse, fokus, mantra, andning och meditation.
 
Sv: Hur vill man få hjälp?

Det enda du ska tro på är vad du själv känner och upplever. Inget annat. Visualisering handlar inte om att du ska tro på det. Det är ungefär som att jag skulle visualisera att jag vinner en miljon i morgon men kommer det att vara sant? Nä, skulle väl inte tro det. För mig är visualisering att tänka i bilder. Ungefär som att se en film. Allt är uppdiktat, även känslorna i filmen är uppdiktade.

Ur min synvinkel kommer inte gud(arna), himmel och helvete och sagorna runt kring allting vara sant heller bara för att man tror innerligt på det, inte ens om man ser syner och talar i tungor. Så jag ser ingen större skillnad rent utförelsemässigt, om jag ska vara kinkig. Men nu är det väl medicinsk yoga som gäller i första hand. Kanske, när jag fått egen personlig erfarenhet, är jag mogen att tänka om om de andra bitarna, som visualiseringen. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 455
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 660
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 278
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 668
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp