Bukefalos 28 år!

Hus eller lägenhet?

Som jag skrev så tycker jag det ska vara lika för alla. Annars kan det snabbt gå ganska illa i samhället.

Fast det finns inget som heter "lika för alla" när det gäller någon fördelningspolitik. Det finns olika system och synsätt på vad som menas med "lika för alla", som i all politik.

Om "ha en enda, strikt regel som tillämpas i alla situationer" är det som menas med lika för alla så kommer det leda till en stor orättvisa för de som inte passar in i förutsättningarna man tänkte sig när regeln formulerades. Som i alla diskussioner om samhällsresurser så är det ett system av regler och balanserande av dessa som brukar ge bäst utfall för flest människor.
 
Fast det finns inget som heter "lika för alla" när det gäller någon fördelningspolitik. Det finns olika system och synsätt på vad som menas med "lika för alla", som i all politik.

Om "ha en enda, strikt regel som tillämpas i alla situationer" är det som menas med lika för alla så kommer det leda till en stor orättvisa för de som inte passar in i förutsättningarna man tänkte sig när regeln formulerades. Som i alla diskussioner om samhällsresurser så är det ett system av regler och balanserande av dessa som brukar ge bäst utfall för flest människor.
Lika för alla menar jag att alla ska få ha en lika chans. Det är ingen som inte ska få en chans pga utseendet eller bakgrund eller pga något annat.

Menar inte "lika för alla" att alla per automatik ska få det dom vill ha för så fungerar inte samhället.
 
Lika för alla menar jag att alla ska få ha en lika chans.

Är det "lika chans" när en sån som jag, som stått i massa köer sedan jag var 18 för att jag haft goda förutsättningar för att planera sådant får företräde framför någon som hastigt och utan att själv kunna påverka det behöver en ny bostad? Eller när en familj som kom till Sverige för 5 år sedan inte preppat genom att stå i kö "tillräckligt länge"? Eller tänker du dig att alla bostäder ska lottas ut, oavsett behov?

Att neka bostadskontrakt pga etnicitet eller efternamn är redan olagligt idag, genom diskrimineringslagstiftningen.
 
Att det skulle finnas lediga lägenheter är till stor del en myt. https://fastighetstidningen.se/hitta-bostaderna-som-star-tomma/
Fast jag räknar inte så.
Jag räknar lägenheter som ligger ute som lediga att hyra och inte får någon hyresgäst.
Som Bostad Direkt i olika bostadsköer.
Ofta får man dessutom behålla sin kötid när man tar en sådan.

I Nyköping finns lediga lägenheter att välja mellan.
De är ofta inte dåliga alls.
Men utspridda i olika köer och hittas även lokalt hos hyresvärdarna.
De annonserar på Blocket av alla ställen.
 
Som jag skrev så tycker jag det ska vara lika för alla. Annars kan det snabbt gå ganska illa i samhället.

Jag tycker att det beror på. Är det en liten privat hyresvärd som har ett mindre antal lägenheter att hyra så tycker jag att hen för göra som hen vill.

Stora kommunala allmännyttan ska hyra ut enligt ett rättvist system och ingen anställd (eller anhörig) där ska gynnas vid uthyrning.
 
Det går väldigt illa om det är en hyresvärd som inte vill ha utlänningar boende där, eller som inte vill ha folk som inte lever upp till en viss klass osv. Alla måste få en lika chans sålänge dom sköter sig och betalar.
Men det är ju så idag.
Hyresvärden är fri att välja sin hyresgäst.
Har det gått väldigt illa?
 
Är det "lika chans" när en sån som jag, som stått i massa köer sedan jag var 18 för att jag haft goda förutsättningar för att planera sådant får företräde framför någon som hastigt och utan att själv kunna påverka det behöver en ny bostad? Eller när en familj som kom till Sverige för 5 år sedan inte preppat genom att stå i kö "tillräckligt länge"? Eller tänker du dig att alla bostäder ska lottas ut, oavsett behov?
Som sagt, lika möjligheter. Sen om inte alla tar dom möjligheterna är inte så mycket att göra åt. På det sättet är livet aldrig rättvist.

Och som sagt, ibland får man kanske bosätta sig i områden man inte älskar tills man har möjlighet att hitta en lägenhet i området man vill bo i. Det är få som hamnar där dom vill vara direkt.
 
Senast ändrad:
Jag vågar knappt säga det, men här får man som anställd i kommunen företräde till lägenhet i det kommunala bolaget. Alltså anställd i kommunen, inte av kommunen. Om man vill flytta hit har man företräde. Visst, man får ta det som erbjuds. Men man får en lägenhet.

Så fick vi vår jättefina tvåvånings med egen ingång och uteplats. Visserligen i liten byhåla, men maken hade gångavstånd till jobbet och jag tio minuter med bil. Nu har vi båda bytt jobb men bor kvar i hålan (fast i eget hus).
Men i vissa situationer kan jag se ett värde i ett sådant system. T.ex. i kommuner där man har svårt att ha råd att bo med en vanlig inkomst. Där t.ex fritidsboende dragit upp priserna på hus. Hela kommunen och alla deras medborgare vinner ju på folk som bor på orten, jobbar och betalar skatt
 
Men i vissa situationer kan jag se ett värde i ett sådant system. T.ex. i kommuner där man har svårt att ha råd att bo med en vanlig inkomst. Där t.ex fritidsboende dragit upp priserna på hus. Hela kommunen och alla deras medborgare vinner ju på folk som bor på orten, jobbar och betalar skatt
Ja, och det här är en kommun med stadigt sjunkande invånarantal. Klart vi gör vad vi kan för att få folk att flytta hit. Speciellt om de jobbar i kommunen.
 
För att jag planerade mitt liv och satte mig i kö. Den som planerat sämre får ju nöja sig med en mindre fin lägenhet.

Om en hyresvärd inte har nån kö så tycker jag att det är fritt fram att byta. Alla har inte ett kösystem. Rätta mig om jag har fel men är det inte oftast allmännyttan som har det?
Man kan planera hur mycket man vill men livet kan ta vändningar man aldrig räknat med, jag vet det allt för väl själv.
 
Hur skulle det gå illa om fastighetsägare själva får bestämma över sina hus?

Det är så i dag att en fastighetsägare får bestämma själv vem den vill hyra ut till.
Och jag tror inte att det kommer att ändras någonsin.
Hyresvärdar får ju inte bestämma allt den vill oavsett. Hyresnivån till exempel. Även underhåll. En fastighet kan tvångsförvaltas om ägaren inte sköter den.
 
Fast det säger inte emot min poäng. Man betalar dyra pengar i insats plus har en ofta rätt hög månadsavgift (häromkring nästan lika hög som vår hyra för motsvarande bostad) för rätten att själv betala för invändig renovering och vitvaror. Man betalar alltså dyrt för rätten att betala själv. Vilket är helt ok att trivas med! Jag förstår det bara inte.
Vad är dyr hyra enligt dig?

Jag har en bostadsrätt i Vasastan i Stockholm på 60 kvm. Har en månadsavgift på 2000 kr.

Utifrån statistik från Stockholms stad var den genomsnittliga hyresavgiften 2021 i Stockholms innerstad 8026 kr. Jag utgår från att detta gäller förstahandskontraktet, då privatuthyrda lägenheter har minst dubbelt denna hyra för en lägenhet på 40 kvm. Oavsett det så är det ju tydligt att min avgift på 2000 kr är bara en 1/4 del av den genomsnittliga hyresavgiften enligt rapporten från Stockholms stad från 2021.
 
Ja, alltså, för mig, känns konceptet bostadsrätt som det sämsta
av två världar. Man verkar betala dyrt för att rätten att få betala dyrt utan fördelarna HR och eget hus har.
Och för mig är det just nu det bästa av två världar. Jag bor i ett bostadsrättshus, dvs fristående hus, trädgård runtom, men hör till en bostadsrättsförening så jag är inte ansvarig för fasad, tak och liknande. Så jag får fördelarna med eget hus utan nackdelarna, som jag ser det. Alla bostadsrätter är inte lägenheter. 🙂

Fast klippa gräset och häcken måste jag ju göra. :p
 
:(Hyresvärdar får ju inte bestämma allt den vill oavsett. Hyresnivån till exempel. Även underhåll. En fastighet kan tvångsförvaltas om ägaren inte sköter den.
Jag skulle önska att alla hus som står tomma och övergivna här omkring blev tvångsförvaltade
Där fastigheten köpts för skogen men ingen tar hand om huset
Nyligen såldes åtminstone ett som stått tomt i minst tjugo år och dörren stått på vid gavel med jämna mellanrum
 
Så här ligger hyrorna i lilla Kopparberg
Kyrkvägen är nyrenoverat med diskmaskin tvättmaskin osv
Men ändå

Treorna ligger på runt 8,8
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240203_123415_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240203_123415_Samsung Internet.jpg
    98,5 KB · Visningar: 38
Jag skulle önska att alla hus som står tomma och övergivna här omkring blev tvångsförvaltade
Där fastigheten köpts för skogen men ingen tar hand om huset
Nyligen såldes åtminstone ett som stått tomt i minst tjugo år och dörren stått på vid gavel med jämna mellanrum
Bättre de säljs avstyckade, finns ingen köpare så behöver de inte styckas av.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 670
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 690
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp