Hus eller lägenhet?

Vad är dyr hyra enligt dig?

Jag har en bostadsrätt i Vasastan i Stockholm på 60 kvm. Har en månadsavgift på 2000 kr.

Utifrån statistik från Stockholms stad var den genomsnittliga hyresavgiften 2021 i Stockholms innerstad 8026 kr. Jag utgår från att detta gäller förstahandskontraktet, då privatuthyrda lägenheter har minst dubbelt denna hyra för en lägenhet på 40 kvm. Oavsett det så är det ju tydligt att min avgift på 2000 kr är bara en 1/4 del av den genomsnittliga hyresavgiften enligt rapporten från Stockholms stad från 2021.

Det är dessutom en mycket liten klick som har hyresrätt i innerstan. De som har kortare kötid får oftast hyreskontrakt utanför stan och/eller dyra nyproduktioner. En stor grupp får inte ens detta och är hänvisad till andrahandsmarknaden.
Centrala hyresrätter med låg hyra har ju inte sällan 25 års kötid.
 
Men om ingen vill köpa, vad gör man då?
Underhåller så att åtminstone fönster är hela dörrar låsta och taket inte läcker
Jag vet vem ägaren är och jag tror inte ens det har försökts att sälja dessa fastigheter jag har i tankarna
När den ena väl kom ut på annons så såldes den ganska omgående
Den andra fastigheten frågade en släkting till mig om den var till salu men njae det skulle nog inte säljas
Men ingen tar hand om huset och ägaren lever inte direkt på existensminimum så att huset inte tas om hand är märkligt och nonchalant tycker jag
 
Här i mindre stad tar det några månader. Hyrorna är dock satta på samma nivå oavsett om man bor centralt eller ocentralt. De sätts ju efter en hyresstandard. Just nu är det ju dock lite osäkert på hyresmarknaden eftersom hyresvärdarna höjer hyrorna så mycket varje år. I år vill man tex höja hyran 12 % trots att man höjde med 7 % förra året. Man gör gärna "kvalitetshöjningar" så man kan höja hyran ytterligare. Har vän med bostadsrätt i Hammarbysjöstad som inte får inreda sin balkong hur hen vill pga av att föreningen tycker att alla balkonger ska se lika ut. Så nackdelen med bostadsrätt och hyresrätt är ju att man är mer i knäet på andra än när man äger ett hus. Där är det enbart myndigheter som har rätt att lägga sig i hur jag gör.
Får jag fråga hur din vän vill inreda sin balkong? Har inte hört om någon BRF som har haft synpunkter på det frånsett möjligen uppsättning av nätt för katt. Den enda regeln min BRF har gällande balkong är att man inte får ha gasolgrill eller kolgrill, endast elgrill är tillåtet på balkongen. I övrigt har vi inga regler gällande balkongen (utöver allmänt att vissa hyrs mot ens grannar).
 
Underhåller så att åtminstone fönster är hela dörrar låsta och taket inte läcker
Jag vet vem ägaren är och jag tror inte ens det har försökts att sälja dessa fastigheter jag har i tankarna
När den ena väl kom ut på annons så såldes den ganska omgående
Den andra fastigheten frågade en släkting till mig om den var till salu men njae det skulle nog inte säljas
Men ingen tar hand om huset och ägaren lever inte direkt på existensminimum så att huset inte tas om hand är märkligt och nonchalant tycker jag
Då är det bättre din släkting frågar markägaren om de betalar avstyckningen om de får köpa fastigheten. Vem ska betala för underhåll om ingen vill betala vad det kostar att bo där eller köpa loss det? Någon har köpt fastigheten för skogen, inte för byggnaderna.
 
Underhåller så att åtminstone fönster är hela dörrar låsta och taket inte läcker
Jag vet vem ägaren är och jag tror inte ens det har försökts att sälja dessa fastigheter jag har i tankarna
När den ena väl kom ut på annons så såldes den ganska omgående
Den andra fastigheten frågade en släkting till mig om den var till salu men njae det skulle nog inte säljas
Men ingen tar hand om huset och ägaren lever inte direkt på existensminimum så att huset inte tas om hand är märkligt och nonchalant tycker jag
Men det måste man ju ändå få göra som man vill med.
Ägarens privilegium.

Vad har du med det att göra egentligen?
 
Men det måste man ju ändå få göra som man vill med.
Ägarens privilegium.

Vad har du med det att göra egentligen?
Fast du får väl inte låta varken tomt eller hus se ut precis hur som helst
En fastighets ägare kan få föreläggande om tex rivning om huset är i för dåligt skick
Så nej du får inte göra precis hur du vill
Och det är väl ärligt talat ett väldigt slöseri med resurser att låta ett hus som någon lagt tid pengar och möda på bara ruttna bort
Hur mycket energi går det inte åt att producera hus?
 
Senast ändrad:
Fast du får väl inte låta varken tomt eller hus se ut precis hur som helst
En fastighets ägare kan få föreläggande om tex rivning om huset är i för dåligt skick
Så nej du får inte göra precis hur du vill
Och det är väl ärligt talat ett väldigt slöseri med resurser att låta ett hus som någon lagt tid pengar och möda på bara ruttna bort
Hur mycket energi går det inte åt att producera hus?
Fast om ingen är intresserad av huset så vem ska betala? Jag har väldigt svårt att se att någon öht bryr sig om ifall ett hus på en skogsfastighet rasar ihop, det finns hus som stått tomma i över 50 år utan att någon bryr sig. Sorgligt men sant.
 
Underhåller så att åtminstone fönster är hela dörrar låsta och taket inte läcker
Jag vet vem ägaren är och jag tror inte ens det har försökts att sälja dessa fastigheter jag har i tankarna
När den ena väl kom ut på annons så såldes den ganska omgående
Den andra fastigheten frågade en släkting till mig om den var till salu men njae det skulle nog inte säljas
Men ingen tar hand om huset och ägaren lever inte direkt på existensminimum så att huset inte tas om hand är märkligt och nonchalant tycker jag
Här (typ 5 km från mig) har vi flera hus som förfaller. Så otroligt tragiskt. Och drar med sig mycket råttor osv.
 
Fast om ingen är intresserad av huset så vem ska betala? Jag har väldigt svårt att se att någon öht bryr sig om ifall ett hus på en skogsfastighet rasar ihop, det finns hus som stått tomma i över 50 år utan att någon bryr sig. Sorgligt men sant.
Ja det är sorgligt
Och jag tycker inte det är ok
Det här huset ligger fint har en vacker glasveranda inte helt ute i obygden och jag tror nog det kunde finnas flera som vore intresserade av att bo där

Och hur många vill bo bredvid ett ödehus?
Det verkar anses vara ett problem för många
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vem-vill-bo-granne-med-ett-odehus
I Norge verkar det till och med finnas boplikt
 
Senast ändrad:
Ja det är sorgligt
Och jag tycker inte det är ok
Det här huset ligger fint har en vacker glasveranda inte helt ute i obygden och jag tror nog det kunde finnas flera som vore intresserade av att bo där

Och hur många vill bo bredvid ett ödehus?
Det verkar anses vara ett problem för många
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vem-vill-bo-granne-med-ett-odehus
I Norge verkar det till och med finnas boplikt
Din släkting är inte intresserad då? Här ca 5 km bort köptes ett gammalt ödetorp för något år sedan som håller på rustas upp nu, men här i byn står ett stort gammalt hus tom. Nu bor husägaren i ett annat något yngre, gammal hus bredvid så de är nog helt nöjda med hur det är. Jag hade inte velat ha en granne så nära som de här står. Någon byggde ett nyare hus bredvid det gamla, vet inte om det kan ha varit så att de äldre bodde kvar och de yngre på gården byggde eget, mest troligt, sen har de gamla dött och de som byggde nytt blev gamla och sålde allt.
 
Vad är dyr hyra enligt dig?

Jag har en bostadsrätt i Vasastan i Stockholm på 60 kvm. Har en månadsavgift på 2000 kr.

Utifrån statistik från Stockholms stad var den genomsnittliga hyresavgiften 2021 i Stockholms innerstad 8026 kr. Jag utgår från att detta gäller förstahandskontraktet, då privatuthyrda lägenheter har minst dubbelt denna hyra för en lägenhet på 40 kvm. Oavsett det så är det ju tydligt att min avgift på 2000 kr är bara en 1/4 del av den genomsnittliga hyresavgiften enligt rapporten från Stockholms stad från 2021.
För att tydliggöra, avgiften om 8026 kr per månad var snittet för en 2a i Stockholms innerstad. Och som @tornblomma nämnde så är det yttersta få som lyckats få ett förstahandskontraktet inne i Stockholm.

Det finns ju äldre hyresrätter där hyran är extremt låg. Men resten har ofta en hög hyra eller är studentlägenheter. Har för mig att de nybyggda studentlägenheterna vid utbyggnaden av Stockholms universitet har en hyra på 9000 för en 2a.
 
För att tydliggöra, avgiften om 8026 kr per månad var snittet för en 2a i Stockholms innerstad. Och som @tornblomma nämnde så är det yttersta få som lyckats få ett förstahandskontraktet inne i Stockholm.

Det finns ju äldre hyresrätter där hyran är extremt låg. Men resten har ofta en hög hyra eller är studentlägenheter. Har för mig att de nybyggda studentlägenheterna vid utbyggnaden av Stockholms universitet har en hyra på 9000 för en 2a.
Jag hade en stor, fin lägenhet med förstahandskontrakt med låg hyra vid Rådhuset på Kungsholmen i Stockholm. Sen såldes fastigheten och huset totalrenoverades istället för att bara byta stammar. Det gamla platsbyggda köket slogs sönder, ringledningarna i alla rum revs bort. Jag fick plötsligt två ingångar till vardagsrummet så matplatsen försvann. De till och med rev ut den gamla stången i trä i klädkammaren och satte upp ett rör i plast, som vek sig när jag hängde upp kläderna. Jag sörjde att de slängde ut mitt gamla badkar som jag älskade, det var så stort att jag fick sträcka på tårna för att inte glida under ytan.

Nya köksskåp, inget skafferi längre, mindre bänkyta, ny spis istället för gasspisen och sämre förvaring i hela lägenheten. Sen höjde de hyran med nästan 100% då de kunde kalla renoveringen för nyproduktion. Jag bodde kvar en tid men trivdes aldrig med varesig lägenheten eller min nya värd så jag flyttade ut på landet och köpte hus istället.
 
Din släkting är inte intresserad då? Här ca 5 km bort köptes ett gammalt ödetorp för något år sedan som håller på rustas upp nu, men här i byn står ett stort gammalt hus tom. Nu bor husägaren i ett annat något yngre, gammal hus bredvid så de är nog helt nöjda med hur det är. Jag hade inte velat ha en granne så nära som de här står. Någon byggde ett nyare hus bredvid det gamla, vet inte om det kan ha varit så att de äldre bodde kvar och de yngre på gården byggde eget, mest troligt, sen har de gamla dött och de som byggde nytt blev gamla och sålde allt.
Det var det här huset min släkting var intresserad av för ca tre år sedan men nu har de hittat ett annat

Sen finns det ytterligare ett hus eller det är faktiskt två bostadshus som ligger väldigt tätt på en tomt som stått öde i byn men som nu äntligen är sålt och de har i alla fall bytt taket på ena byggnaden och röjt all sly runt husen
 
Fast du får väl inte låta varken tomt eller hus se ut precis hur som helst
Det beror på var det ligger.
Inom planlagt område så bestämmer kommunen om hur det får se ut.
Där kan en fastighetsägare få föreläggande om att städa tomten eller sköta huset.

Men på en jordbruksfastighet utom planlagt område får det falla ihop som det vill. När det skottas bort så behöver man rivningslov.

Jag kan se flera orsaker till att strunta i hus och låter dem falla ihop.
De kan vara angripna av hussvamp eller röta.
De kan ha sättningar som gör det hopplöst att renovera.
Man vill egentligen ha ett annat hus men låter det gamla huset står kvar och vakta bygglovet.
 
Får jag fråga hur din vän vill inreda sin balkong? Har inte hört om någon BRF som har haft synpunkter på det frånsett möjligen uppsättning av nätt för katt. Den enda regeln min BRF har gällande balkong är att man inte får ha gasolgrill eller kolgrill, endast elgrill är tillåtet på balkongen. I övrigt har vi inga regler gällande balkongen (utöver allmänt att vissa hyrs mot ens grannar).
Hen ville sätta upp ett insydskydd på sidorna av balkongen typ som spaljé för växter att klättra på. Inget som gjorde åverkan på fasaden eller kunde skada huset på något sätt. Men alla balkongerna måste se lika ut, plexiglas balkonger, hammarbysjöstad. Det handlade enbart om utseende inte att det på något sätt kunde göra skada på huset eller på balkongen, räcket eller plexiglaset.
 
Får jag fråga hur din vän vill inreda sin balkong? Har inte hört om någon BRF som har haft synpunkter på det frånsett möjligen uppsättning av nätt för katt. Den enda regeln min BRF har gällande balkong är att man inte får ha gasolgrill eller kolgrill, endast elgrill är tillåtet på balkongen. I övrigt har vi inga regler gällande balkongen (utöver allmänt att vissa hyrs mot ens grannar).
Jag har en annan vän som hade ett bostadsrätts radhus hon fick inte bygga pergola över sin uteplats för föreningen. Så det är nog inte så ovanligt att föreningen lägger sig i
 
Där jag bodde förut hade jag en balkong på närmare 15 kvm, inte inglasad för det tycker jag inte om. Föreningen bestämde att alla balkonger skulle byggas om och byggas ut med typ en halvmeter plus att alla skulle glasas in. Det ville jag verkligen inte, vilket ledde till att jag flyttade. Dessutom skulle vi givetvis få bekosta det själva.
 
Om jag ändå hade kapitalet för att faktiskt köpa bostad hade jag aldrig varl bostadsrätt. Köper jag vill jag ha full bestämmanderätt och frihet - och det känns surt att behöva betala avgift/hyra för någonting jag äger.
Så länge trivs jag med att hyra, men har å andra sidan aldrig haft annat än både trevliga och medgörliga hyresvärdar, både privata och större bolag. :)
 
Hen ville sätta upp ett insydskydd på sidorna av balkongen typ som spaljé för växter att klättra på. Inget som gjorde åverkan på fasaden eller kunde skada huset på något sätt. Men alla balkongerna måste se lika ut, plexiglas balkonger, hammarbysjöstad. Det handlade enbart om utseende inte att det på något sätt kunde göra skada på huset eller på balkongen, räcket eller plexiglaset.
Oj, vad märkligt att föreningen har någon åsikt om det. Jag har satt upp ett 180 cm staket på kortsidan av min balkong mot grannen för att slippa insyn. Har absolut inte fått någon åsikt om det och hade absolut inte förväntat mig det. Alla jag känner som har balkong har insynsskyddad av något slag om dom har insyn på balkongen.

Står det i stadgarna för föreningen att man inte får sätta upp något insynsskyddad? Annars kan jag inte se att föreningen kan hindra det, särskilt inte en spaljé med växter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
733
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 920
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp