Hus eller lägenhet?

Hen ville sätta upp ett insydskydd på sidorna av balkongen typ som spaljé för växter att klättra på. Inget som gjorde åverkan på fasaden eller kunde skada huset på något sätt. Men alla balkongerna måste se lika ut, plexiglas balkonger, hammarbysjöstad. Det handlade enbart om utseende inte att det på något sätt kunde göra skada på huset eller på balkongen, räcket eller plexiglaset.
Är inte det minsta förvånad. Jag har bott en period i Hammarby Sjöstad och jag har aldrig vantrivts så mycket, kände mig typ som en fånge. Till stor del för att, precis som du skriver, exakt allt är helt identiskt och fyrkantigt. Åtråvärt ställe för många, men nej, jag skulle ärligt talat inte bo där igen ens om jag fick betalt för det. Fula, moderna kuber i ett (för mig!) totalt själlöst och bajsnödigt område. URK! :yuck: Men så vill jag också helst bo i en byggnad som har, som absolut minimum, 150 år på nacken. :angel:
 
Jag hade nog kunnat bo i lägenhet och trivas med det. Dock inte för högt upp. Inte våning 17 eller liknande.
Bor i hus på landet och har inte så långt till stan med bil. Finns många fördelar med att bo här. Men det är inget som passar för alla. Man måste tycka om naturen och att allting kanske inte är så lätt fixat hela tiden.
 
Jag bor i hus och älskar det
Oftast :crazy:
När bilar krånglar träd faller över vägen eller snön vräker ner så tja
När man dessutom börjar få ont i knän med mera så funderar man onekligen på en lägenhet med hiss och alla bekvämligheter
 
Jag vill ha friheten.
Dvs hus och det på landet.

Det är mycket jobb och fix och det behöver man ju ha som vardag och inte känna att det är betungande. Såklart är det jobbigt från och till men inte värre än att man bara gör det.

Jag är heller inte låst på något sätt trots djur men vi är inga resande människor heller.

Har bott i lägenhet, trivdes där med men saknade till slut just friheten ett hus innebär.

Har aldrig känt mej så fri som i hus på landet med eget stall utan sällskap.
 
Jag bor i hus och älskar det
Oftast :crazy:
När bilar krånglar träd faller över vägen eller snön vräker ner så tja
När man dessutom börjar få ont i knän med mera så funderar man onekligen på en lägenhet med hiss och alla bekvämligheter
Jo, man har större behov av en motorsåg än inne i stan.
 
Jo, man har större behov av en motorsåg än inne i stan.
Jag har sågat upp det och forslat hem det :up:
Lite assistans av grannen det är egentligen hans mark trädet stod på
Men nu har jag ont i knäna och fötterna :down:
IMG_0290.jpeg
 
Om jag ändå hade kapitalet för att faktiskt köpa bostad hade jag aldrig varl bostadsrätt. Köper jag vill jag ha full bestämmanderätt och frihet - och det känns surt att behöva betala avgift/hyra för någonting jag äger.
Så länge trivs jag med att hyra, men har å andra sidan aldrig haft annat än både trevliga och medgörliga hyresvärdar, både privata och större bolag. :)
Bestämmanderätten är ju en sak, men avgiften betalar man ju med eget hus också, fast på ett annat sätt. Exempelvis större lån (största delen av en avgift är ju oftast lånekostnad, därav att det generellt är låg avgift för äldre hus, för de föreningarna är obelånade). Sen kostnader för underhåll och yttre renovering, som man i hus står för själv. Så man betalar ju inte ”bara för att”. Väljer man att vara med i styrelsen kan man ju dessutom vara med och påverka avgiften.
Många benämner avgiften som hyra, vilket ju blir en skev uppfattning, för det är ju inte vad den är.
 
Får jag fråga hur din vän vill inreda sin balkong? Har inte hört om någon BRF som har haft synpunkter på det frånsett möjligen uppsättning av nätt för katt. Den enda regeln min BRF har gällande balkong är att man inte får ha gasolgrill eller kolgrill, endast elgrill är tillåtet på balkongen. I övrigt har vi inga regler gällande balkongen (utöver allmänt att vissa hyrs mot ens grannar).

Jag har en annan vän som hade ett bostadsrätts radhus hon fick inte bygga pergola över sin uteplats för föreningen. Så det är nog inte så ovanligt att föreningen lägger sig i

I en av de två BRFer jag haft ordentlig insyn har det varit väldigt reglerat hur man får inreda sin balkong, inklusive synpunkter på vilka möbler man får ha på sin uteplats. Det finns även regler för vilken typ av gardin/jalusi man får ha i köket med hel glasvägg (och vilka färger som är okej på den) för att glasväggarna som vetter mot loftgången ska se enhetliga ut utåt.

I den andra BRFen fick man tex inte sätta nät på balkongen eller utvändigt solskydd (även om man gjorde det helt utan åverkan på fasaden), av samma anledning; det ska se enhetligt ut.

Det ena exemplet är från Gbg, det andra från en småstad.
 
Oj, vad märkligt att föreningen har någon åsikt om det. Jag har satt upp ett 180 cm staket på kortsidan av min balkong mot grannen för att slippa insyn. Har absolut inte fått någon åsikt om det och hade absolut inte förväntat mig det. Alla jag känner som har balkong har insynsskyddad av något slag om dom har insyn på balkongen.

Står det i stadgarna för föreningen att man inte får sätta upp något insynsskyddad? Annars kan jag inte se att föreningen kan hindra det, särskilt inte en spaljé med växter.
Det vet jag inte, så mycket har jag inte fördjupat mig i min väns konflikt med sin bostadsrättsförening. Jag vet att det varit uppe två varv i föreningens styrelse eftersom hen först hade fått lov och då byggde ett insynsskydd med hjälp av snickare och sedan några år senare ändrade sig styrelsen och det bestämdes att hen fick riva ned det igen.
 
Bestämmanderätten är ju en sak, men avgiften betalar man ju med eget hus också, fast på ett annat sätt. Exempelvis större lån (största delen av en avgift är ju oftast lånekostnad, därav att det generellt är låg avgift för äldre hus, för de föreningarna är obelånade). Sen kostnader för underhåll och yttre renovering, som man i hus står för själv. Så man betalar ju inte ”bara för att”. Väljer man att vara med i styrelsen kan man ju dessutom vara med och påverka avgiften.
Många benämner avgiften som hyra, vilket ju blir en skev uppfattning, för det är ju inte vad den är.
Det beror nog på vart man bor. Här är husen inte så dyra och bostadsrätterna inte särskilt billiga. Det är svårare att påverka kostnaderna i bostadsrättsföreningen än vad det är i ditt egen ägda hus. Men det du betalar för är ju att slippa ansvaret. I ett hus kan jag påverka mina driftskostnader genom att göra arbetet själv, välja värmesystem själv, sätta upp solceller osv. Man kan förvisso lämna in sådana förslag eller vara del av styrelsen och jobba för att få igenom förändring, men det är ju en inte helt enkelt process och inte alls säkert att de andra i föreningen vill samma sak. Jag tänker också att bostadsrättsföreningar tar lite mer höjd för saker än vad jag som husägare gör. Man byter saker i mycket god tid snarare än när man absolut måste osv.
 
Bestämmanderätten är ju en sak, men avgiften betalar man ju med eget hus också, fast på ett annat sätt. Exempelvis större lån (största delen av en avgift är ju oftast lånekostnad, därav att det generellt är låg avgift för äldre hus, för de föreningarna är obelånade). Sen kostnader för underhåll och yttre renovering, som man i hus står för själv. Så man betalar ju inte ”bara för att”. Väljer man att vara med i styrelsen kan man ju dessutom vara med och påverka avgiften.
Många benämner avgiften som hyra, vilket ju blir en skev uppfattning, för det är ju inte vad den är.
Så är det förstås. Jag är fullt medveten om vad avgiften i en BR avser, jag är bara inte intresserad av att andra människor ska ha bestämmanderätt över en bostad jag äger, i så fall hyr jag hellre. :) Inte är jag intresserad av att vara delaktig i förening heller.
 
Så är det förstås. Jag är fullt medveten om vad avgiften i en BR avser, jag är bara inte intresserad av att andra människor ska ha bestämmanderätt över en bostad jag äger, i så fall hyr jag hellre. :) Inte är jag intresserad av att vara delaktig i förening heller.
Ja, det säger jag inget om. :D Men vet att det är en vanlig missuppfattning att man betalar hyra trots att man köper (jag trodde själv att det var så en gång i tiden) och riktigt så är det ju inte. :)

Det enda jag inte får göra är måla huset i en annan färg (antar jag, eftersom alla närmsta grannar har samma :D) och så måste jag klippa häcken en gång om året. Det är en rätt lagom nivå av krav kan jag tycka.
 
Så är det förstås. Jag är fullt medveten om vad avgiften i en BR avser, jag är bara inte intresserad av att andra människor ska ha bestämmanderätt över en bostad jag äger, i så fall hyr jag hellre. :) Inte är jag intresserad av att vara delaktig i förening heller.
Fast man äger egentligen inte sin bostadsrätt. Man äger rätten att bo i den. Det är lite knepigt.
 
Ja, det säger jag inget om. :D Men vet att det är en vanlig missuppfattning att man betalar hyra trots att man köper (jag trodde själv att det var så en gång i tiden) och riktigt så är det ju inte. :)

Det enda jag inte får göra är måla huset i en annan färg (antar jag, eftersom alla närmsta grannar har samma :D) och så måste jag klippa häcken en gång om året. Det är en rätt lagom nivå av krav kan jag tycka.
Inte riktigt, men nästan. Jag får inte bestämma var investeringarna av den där avgiften ska ske till exempel (om jag inte engagerar mig i föreningen förstås, men även då blir jag bara en röst i mängden.). Äger jag en fastighet kan jag prioritera efter eget behag.

Låter överkomligt. :D
Det är tur det finns olika boendeformer i alla fall.
 
Det beror nog på vart man bor. Här är husen inte så dyra och bostadsrätterna inte särskilt billiga. Det är svårare att påverka kostnaderna i bostadsrättsföreningen än vad det är i ditt egen ägda hus. Men det du betalar för är ju att slippa ansvaret. I ett hus kan jag påverka mina driftskostnader genom att göra arbetet själv, välja värmesystem själv, sätta upp solceller osv. Man kan förvisso lämna in sådana förslag eller vara del av styrelsen och jobba för att få igenom förändring, men det är ju en inte helt enkelt process och inte alls säkert att de andra i föreningen vill samma sak. Jag tänker också att bostadsrättsföreningar tar lite mer höjd för saker än vad jag som husägare gör. Man byter saker i mycket god tid snarare än när man absolut måste osv.
Menar du att bostadsrätterna är dyrare än likvärdiga äganderätter? Eller jämför du hus och lägenheter i olika skick? Den jämförelsen blir ju svårare i så fall.

Personligen hade jag fått lägga minst en miljon till i inköp för ett hus med äganderätt likvärdigt med det jag köpte, något jag inte hade kunnat låna till som ensamstående. Mer kontroll över utgifterna har man kanske, men samtidigt är det stor möjlighet till grupprabatt i en förening. Jag får t.ex rejäl rabatt på internet och TV, och det blir oftast billigare per hus om man tar in målare för att måla 10 hus än ett. Men visst, är man sån som helst gör utvändigt arbete själv är det ju ett annat läge.
Solceller får jag för övrigt sätta upp om jag vill, ingen hindrar mig, så det är inget som är förbjudet automatiskt i en bostadsrätt.
 
Fast jag räknar inte så.
Jag räknar lägenheter som ligger ute som lediga att hyra och inte får någon hyresgäst.
Som Bostad Direkt i olika bostadsköer.
Ofta får man dessutom behålla sin kötid när man tar en sådan.

I Nyköping finns lediga lägenheter att välja mellan.
De är ofta inte dåliga alls.
Men utspridda i olika köer och hittas även lokalt hos hyresvärdarna.
De annonserar på Blocket av alla ställen.
Där hittade jag min, överraskande nog. Och utan kötid, vilket var fullständigt totalt förvånande och helt oväntat, hade räknat med att få stå tillbaka.

Å andra sidan är hyrorna höga och bostadsbidrag och -tillägg är bara till en viss summa så behöver man det får man betala ett överskott själv och det är inte alla som kan det när hyran är hög.
 
Inte riktigt, men nästan. Jag får inte bestämma var investeringarna av den där avgiften ska ske till exempel (om jag inte engagerar mig i föreningen förstås, men även då blir jag bara en röst i mängden.). Äger jag en fastighet kan jag prioritera efter eget behag.

Låter överkomligt. :D
Det är tur det finns olika boendeformer i alla fall.
Ja men verkligen. Allt är inte för alla. :) Jag hade t.ex inte velat äga ett hus själv som ensamstående just pga allt yttre arbete som behövs, jag tycker det är jätteskönt att slippa det ansvaret. Sen kan jag erkänna att jag inte visste att det existerade fristående hus som var bostadsrätter innan jag såg annonsen på det jag köpte, rad- eller kedjehus är nog vanligare (utöver lägenheter då), så det är väl inget som finns överallt heller. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
733
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 920
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp