Hushållsmaskiner

ameo

Trådstartare
Moderator
Två frågor.

1. Någon som använder bakmaskin för att få hembakat färskt bröd till frukost? Hur fungerar det? Blir det bra bröd i dem?

2. Airfryer - fungerar det lika bra i praktiken som det sägs i reklamen? Dvs, kan man tillaga en hel påse frysta pommes frites i dem och får ett bra resultat (motsvarande resultatet om man tillagar dem i ugn)? Eller hur använder man en sådan`?
 
Två frågor.

1. Någon som använder bakmaskin för att få hembakat färskt bröd till frukost? Hur fungerar det? Blir det bra bröd i dem?

Jag är uppvuxen med bakmaskinsbröd, kan inte tänka mig att de har blivit sämre sen 80-talet. :)

Det ger ju inte samma möjligheter som när man bakar för hand, men som komplement och för att få nybakt bröd när det behövs istället för när man har tid hade jag gärna haft en.
 
Två frågor.

1. Någon som använder bakmaskin för att få hembakat färskt bröd till frukost? Hur fungerar det? Blir det bra bröd i dem?

2. Airfryer - fungerar det lika bra i praktiken som det sägs i reklamen? Dvs, kan man tillaga en hel påse frysta pommes frites i dem och får ett bra resultat (motsvarande resultatet om man tillagar dem i ugn)? Eller hur använder man en sådan`?
Jag hade en bakmaskin för rätt länge sedan. Visst funkar de, och det blir bröd. Men jag tyckte att formen var konstig och opraktisk. Väldigt höga fyrkantiga bröd.
 
Jag var skeptisk till sambons airfryer först men den är otroligt användbar. Jag bakar pizzabullar i den, langos, "steker" diverse vego-kött osv.
 
Två frågor.

1. Någon som använder bakmaskin för att få hembakat färskt bröd till frukost? Hur fungerar det? Blir det bra bröd i dem?

2. Airfryer - fungerar det lika bra i praktiken som det sägs i reklamen? Dvs, kan man tillaga en hel påse frysta pommes frites i dem och får ett bra resultat (motsvarande resultatet om man tillagar dem i ugn)? Eller hur använder man en sådan`?
Bakmaskinen står oanvänd sedan många år tillbaka. Men den användes flitigt ett par år efter inköp. Franskbrödet blir jättegott men av ngn anledning smakar alla övr varianter så likt att vi tillslut tröttnade.

Aifryern är det bästa som hänt i köket på senare år. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan den. Lite som med micron.
 
Kan tillägga att det inte är alla airfryer som klarar en hel påse med pommes. Råd & Rön har gjort test som jag tyckte var användbart nu när vi ska köpa en ny. Vi har haft en liten från Biltema som har varit otroligt prisvärd men jag vill nu ha en som klarar lite större volymer. Har prövat min systers Philip XL och den klarar tex mkt större mängder pommes än vad min gör. Så jag funderar på en sådan.
 
Bakmaskin va inte min favoritpryl. Men visst, brödet va fullt ätbart och gott.

Airfryern däremot! Min favorit i köket. Används i stort sett varje dag. Och man kan göra så sjukt mkt mer än pommes.
Har Ninja dual (2 lådor)
 
Maken brukar framförallt använda bakmaskinen på stugan. Ställer in med timer på kvällen och så är brödet klart när man vaknar.

Alltså, det blir bröd och det är helt okej. Nån oerhörd succé är det däremot inte.
 
Jag har också använt bakmaskin, fick en enklare av en kompis och ett tag användes väldigt flitigt. Tror inte jag hade lagt dem pengarna på den idag men så bakar jag hellre bröd på kvällen innan.
 
En variant för att baka bröd är att frysa in degbollar och tillaga dom i airfryern.
Hade aldrig velat vara utan min airfryer, den används till allt möjligt 👌. Bakmaskinen sålde jag för den tog mest plats
 
2. I min airfryer går köra ner hel påse pommes frites (600g) . Jag själv tycker bli godare än köra i ugnen. :d
+1 på den. Pommes i Airfryer blir mycket bättre än vanlig varmluftsugn. Tänker att det beror på att cirkulationen runt hela livsmedlet är bättre designad.

Det är som att fritera (fast utan olja) så man slipper helt det där att de blir mjuka och kladdiga men ändå lite brända som de kan bli i ugn utan de blir alltid krispiga.
 
Köper du en tillräckligt stor af, så ska det bli bra. Fyller du korgen, får du kanske skaka om några gånger under tiden dock.
Älskar min af, använt ugnen 1 gång sen jag köpte den 😅
 
Älskar också min AF. Pommes, chili cheese, pizza, värma bröd (blir att smaka nybakt igen, jag har testat att även grädda i den, men det är väldigt begränsat med plats i den så det tar längre tid än att kunna köra en plåt i ugnen. Men gör man en mindre sats funkar det bra). Enda kött jag tillagat i den är kycklingkebab och det blir riktigt gott.
 
Instämmer i hyllningskören till airfryer! Jag är ensamstående och inte intresserad av matlagning, så jag köpte den minsta och billigaste på Jula för ett par månader sedan för att testa om jag överhuvudtaget skulle komma att använda den, och jag funderar redan på att byta upp mig till en större och bättre, som man tex kan ha två våningar i så man kan köra både kött och pommes samtidigt.

Pommes blir mycket bättre i airfryer än i ugn! Bacon blir så fantastiskt gott, så jag har aldrig ätit något godare! Jag använder den också till bröd, brukar köpa bake-off minibaguetter och det är ju perfekt för en eller två stycken, det har alltid känts onödigt att dra igång ugnen för en liten fralla, men nu blir det ofta nybakt bröd till frukost. Churros blir också frasigt och gott! Och croquetas! Bästa köp till köket jag någonsin gjort!
 
Tack för alla svar!

Airfryer får det nog bli en framöver.
Och maken hittade en bakmaskin till bra pris idag, så vi ska i alla fall testa den. Jag tror att det största problemet är att hitta recept på bröd som våra tonårspojkar äter - det är till stor del deras stora brödkonsumtion som gör att vi är beredda att prova... Så, tips om var man hittar bra recept att följa? (jag är USEL på att improvisera!) Och, finns det någonstans man kan hitta recept som liknar de vanliga brödsorter som går att köpa i affären?
 
Kokade ägg i min af idag, blev okej. Ska mixtra lite med tid och grader, tror jag.
20230828_082352.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 522
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 493
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Snart är det slut med bra soppåsar som man kan köpa i affären och använda. Alltså vanliga fina plastpåsar som eldas till energi efter...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 808
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 228
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp