Husköpstråden del 3

Nej, varför då? Gå du på visning ändå. Jag går på olika visningar titt som tätt, trots att jag inte har planer alls på att flytta just nu. Måste ju ändå reka marknaden lite :)
Jag är nog påverkad av att jag just nu även är säljare. Idag har man ju ganska ofta visningar där det bara är en person som anmält sig, och det är ganska surt att lägga ner all förberedelsetid inför visning om den där enda personen inte ens tänkt flytta.
I mitt fall ska jag ju flytta och huset är intressant, men kan inte köpa innan nuvarande är sålt.
 
Jag är nog påverkad av att jag just nu även är säljare. Idag har man ju ganska ofta visningar där det bara är en person som anmält sig, och det är ganska surt att lägga ner all förberedelsetid inför visning om den där enda personen inte ens tänkt flytta.
I mitt fall ska jag ju flytta och huset är intressant, men kan inte köpa innan nuvarande är sålt.
Ok! Här är jag aldrig ensam på visning, kanske därför jag inte tänker lika mkt på det. Men tycker fortfarande inte du behöver fixa lånelöfte innan visning, det är ju supersnabbt fixat om det behövs :)
 
Jag är nog påverkad av att jag just nu även är säljare. Idag har man ju ganska ofta visningar där det bara är en person som anmält sig, och det är ganska surt att lägga ner all förberedelsetid inför visning om den där enda personen inte ens tänkt flytta.
I mitt fall ska jag ju flytta och huset är intressant, men kan inte köpa innan nuvarande är sålt.

I dagens marknad så skulle jag säga att det gör ingenting, var på visning för dryga två veckor sedan (på ett hus som legat ute i flera månader), utan att ens ha klart jobb som behövdes för att banken skulle bevilja lånelöfte. Inga sura miner alls från mäklaren. Allting verkar gå långsammare nu så de är nog glada för interesse och mera berädda att vänta på bud/finansiering.
 
Jag sitter och läser lånehandlingar, ska skriva under och skicka in. Jag har tillträde 1 augusti.
Jag kommer att ha två lån, och ska bestämma om/hur jag ska binda dem. Det behöver jag inte bestämma än dock. Men frågan är hur jag ska göra. Å ena sidan spår alla prognoser att räntan börjar gå ner senast 2024. Å andra sidan kan vi stå inför ett inbördeskrig i Ryssland tex, så allt skiter sig ännu mer. Ni som har fixat/lagt om lån nyss, hur resonerade ni?
 
Jag sitter och läser lånehandlingar, ska skriva under och skicka in. Jag har tillträde 1 augusti.
Jag kommer att ha två lån, och ska bestämma om/hur jag ska binda dem. Det behöver jag inte bestämma än dock. Men frågan är hur jag ska göra. Å ena sidan spår alla prognoser att räntan börjar gå ner senast 2024. Å andra sidan kan vi stå inför ett inbördeskrig i Ryssland tex, så allt skiter sig ännu mer. Ni som har fixat/lagt om lån nyss, hur resonerade ni?
Jag ska binda om en stor del i augusti. Jag kommer köra rörligt, men vi har inte en speciellt känslig ekonomi och en tredjedel av lånet är bundet ett år till på en låg ränta.
 
Jag sitter och läser lånehandlingar, ska skriva under och skicka in. Jag har tillträde 1 augusti.
Jag kommer att ha två lån, och ska bestämma om/hur jag ska binda dem. Det behöver jag inte bestämma än dock. Men frågan är hur jag ska göra. Å ena sidan spår alla prognoser att räntan börjar gå ner senast 2024. Å andra sidan kan vi stå inför ett inbördeskrig i Ryssland tex, så allt skiter sig ännu mer. Ni som har fixat/lagt om lån nyss, hur resonerade ni?

Jag band på två år för två år sedan (ångrar att jag inte tog fler år…) men kommer låta det ligga rörligt nu.
 
Jag sitter och läser lånehandlingar, ska skriva under och skicka in. Jag har tillträde 1 augusti.
Jag kommer att ha två lån, och ska bestämma om/hur jag ska binda dem. Det behöver jag inte bestämma än dock. Men frågan är hur jag ska göra. Å ena sidan spår alla prognoser att räntan börjar gå ner senast 2024. Å andra sidan kan vi stå inför ett inbördeskrig i Ryssland tex, så allt skiter sig ännu mer. Ni som har fixat/lagt om lån nyss, hur resonerade ni?
Jag band hälften till ett år och andra till två år. Mest för att jag gillar trygghet, men också för att det är en helt ny situation med det nya boendet där vi inte riktigt vet vad våra övriga kostnader kommer att landa på, så då känns det bra att ha åtminstone en utgift stabil och förutsägbar.
 
Jag sitter och läser lånehandlingar, ska skriva under och skicka in. Jag har tillträde 1 augusti.
Jag kommer att ha två lån, och ska bestämma om/hur jag ska binda dem. Det behöver jag inte bestämma än dock. Men frågan är hur jag ska göra. Å ena sidan spår alla prognoser att räntan börjar gå ner senast 2024. Å andra sidan kan vi stå inför ett inbördeskrig i Ryssland tex, så allt skiter sig ännu mer. Ni som har fixat/lagt om lån nyss, hur resonerade ni?
Jag har chansen att fixa var tredje månad. Nästa chans är precis nu och jag tar inte den heller utan ligger kvar på tremånaders. Gör en liten extraamortering bara. Men det som spelar in, förutom att man historiskt har vunnit på obundet, är att jag har låg belåningsgrad och stora marginaler.
 
Jag var på visningen igår och behövde verkligen inte oroa mig för det där med lånelöfte osv. Det var jättemycket folk där! Lite avis, så många är aldrig på våra visningar 😅
Billiga små hus lockar helt klart fler..

Det var iaf inget för mig. Hade sett på kartan att det låg ganska nära motorväg men tänkte att det var värt att åka dit och se hur mkt man skulle störas av trafikljudet. Var det första jag tänkte på när jag klev ut genom bilen så kände väl redan där att det inte passade. Huset i sig var gulligt men det var alldeles för mycket som behövde fixas, bland annat olagliga eldragningar och allmänt mer slitet än det såg ut på bilderna. Skulle bli för mkt pengar för mig i slutändan.

Har sett ett annat litet hus som legat ute i några månader som "kommande", tror jag ska höra av mig till den mäklaren och fråga vad det tänkta priset är där.

Med vår försäljning går det verkligen upp och ner. En person vill komma på en andra visning senare i veckan. Hon hade sagt på visningen att hon ville köpa, ångrade sig sedan och har nu tydligen kanske ångrat sig igen. Så vi får se ;)
 
Jag var på visningen igår och behövde verkligen inte oroa mig för det där med lånelöfte osv. Det var jättemycket folk där! Lite avis, så många är aldrig på våra visningar 😅
Billiga små hus lockar helt klart fler..

Det var iaf inget för mig. Hade sett på kartan att det låg ganska nära motorväg men tänkte att det var värt att åka dit och se hur mkt man skulle störas av trafikljudet. Var det första jag tänkte på när jag klev ut genom bilen så kände väl redan där att det inte passade. Huset i sig var gulligt men det var alldeles för mycket som behövde fixas, bland annat olagliga eldragningar och allmänt mer slitet än det såg ut på bilderna. Skulle bli för mkt pengar för mig i slutändan.

Har sett ett annat litet hus som legat ute i några månader som "kommande", tror jag ska höra av mig till den mäklaren och fråga vad det tänkta priset är där.

Med vår försäljning går det verkligen upp och ner. En person vill komma på en andra visning senare i veckan. Hon hade sagt på visningen att hon ville köpa, ångrade sig sedan och har nu tydligen kanske ångrat sig igen. Så vi får se ;)
Tycker absolut inte man måste ha lånelöfte klart innan man går på visning, åtminstone inte en första, öppen sådan. Bokar man privat kan det ju vara rimligare att ha, om man inte är i läget att man har marginal och ”vet” att man får lånelöfte på det som krävs.
Jag var själv på en visning för nån månad sen utan lånelöfte, hade dock lånelöftet klart två timmar senare.

Skillnad om man gör som vissa som kom på visning när vi höll på att sälja, bokade in en andra, privat, visning för att mäta och hålla på för att de var såååå intresserade. La sen ett bud mer än en halv miljon under utgångspris (och då pratar vi inget mångmiljonshus) för att de inte fick högre lån. Det var ju inte jätteuppskattat från vår sida, om man säger så… 🙃
 
Tycker absolut inte man måste ha lånelöfte klart innan man går på visning, åtminstone inte en första, öppen sådan. Bokar man privat kan det ju vara rimligare att ha, om man inte är i läget att man har marginal och ”vet” att man får lånelöfte på det som krävs.
Jag var själv på en visning för nån månad sen utan lånelöfte, hade dock lånelöftet klart två timmar senare.

Skillnad om man gör som vissa som kom på visning när vi höll på att sälja, bokade in en andra, privat, visning för att mäta och hålla på för att de var såååå intresserade. La sen ett bud mer än en halv miljon under utgångspris (och då pratar vi inget mångmiljonshus) för att de inte fick högre lån. Det var ju inte jätteuppskattat från vår sida, om man säger så… 🙃
Nej det känns ju rätt respektlöst!
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 137
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
80 592
Senast: Bexzor
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 598
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp