Husköpstråden del 3

En person hade bokat in en egen andra visning i vår lägenhet så vi (och vår mäklare) trodde att det kanske skulle bli affär, men sen visar det sig att personen ”älskar lägenheten men vet inte om hen har råd”. Högst oklart hur en andra visning skulle bistå i de funderingarna, men jag hoppas att den spädde på ”vill ha” känslan iaf🤪

Jag har span på ett litet hus som ligger som kommande, men vill vänta tills vår lägenhet är såld innan jag kontaktar mäklaren för mer info om tänkt pris osv.
 
Vi ska titta på ett hus till veckan där det står i protokollet att en mikrobiell lukt känns vid inträde i sutterängplanet... det känns ju sådär. Någon med erfarenhet?

Är vi intresserade efter visning kan vi förstås ringa besiktningsmannen och prata med honom, men kan ju ändå höra om någon har erfarenheter eller tankar?

Har ytterligare ett vi är intresserade av, det ligger dock som kommande, troligen visning i augusti.
 
Vi ska titta på ett hus till veckan där det står i protokollet att en mikrobiell lukt känns vid inträde i sutterängplanet... det känns ju sådär. Någon med erfarenhet?

Är vi intresserade efter visning kan vi förstås ringa besiktningsmannen och prata med honom, men kan ju ändå höra om någon har erfarenheter eller tankar?

Har ytterligare ett vi är intresserade av, det ligger dock som kommande, troligen visning i augusti.
När är huset byggt?
Det behöver väl antagligen dräneras om, och är det organiskt material i källaren behöver det nog tas bort.
 
Vi ska titta på ett hus till veckan där det står i protokollet att en mikrobiell lukt känns vid inträde i sutterängplanet... det känns ju sådär. Någon med erfarenhet?

Är vi intresserade efter visning kan vi förstås ringa besiktningsmannen och prata med honom, men kan ju ändå höra om någon har erfarenheter eller tankar?

Har ytterligare ett vi är intresserade av, det ligger dock som kommande, troligen visning i augusti.
Det brukar innebära hus byggt -60-70-tal, med impregnerade syllar som blivit blöta och börjat lukta samt organiska material i källarplan. Går att åtgärda men kan innebära att hela suterrängplanet behöver rivas ut och bytas ut mot icke organiska material, typ sten.
 
En person hade bokat in en egen andra visning i vår lägenhet så vi (och vår mäklare) trodde att det kanske skulle bli affär, men sen visar det sig att personen ”älskar lägenheten men vet inte om hen har råd”. Högst oklart hur en andra visning skulle bistå i de funderingarna, men jag hoppas att den spädde på ”vill ha” känslan iaf🤪

Jag har span på ett litet hus som ligger som kommande, men vill vänta tills vår lägenhet är såld innan jag kontaktar mäklaren för mer info om tänkt pris osv.
Låter lite som ett sätt att försöka få er att kunna acceptera ett lägre bud... 🤔
 
När är huset byggt?
Det behöver väl antagligen dräneras om, och är det organiskt material i källaren behöver det nog tas bort.

Det brukar innebära hus byggt -60-70-tal, med impregnerade syllar som blivit blöta och börjat lukta samt organiska material i källarplan. Går att åtgärda men kan innebära att hela suterrängplanet behöver rivas ut och bytas ut mot icke organiska material, typ sten.

Tack för era svar. Huset är byggt 1956. Det står i protokollet att utvändig fuktisolering och dränering kan förbättra situationen. Det står också att där finns material som kallas heraklit i isoleringen och att det är det som avger lukten som är svårsanerad. Jag funderar över om det "bara" luktar och inte är farligt liksom?
Fast det känns som sagt sådär. Detta plus lite annat med huset.

Väldigt synd eftersom detta huset är det med typ bäst läge vi varit intresserade av och det är superfint invändigt (på bilder). Men men.
Ska dit o kika imorrn iaf, kan väl lära mig något om inte annat.
 
Tack för era svar. Huset är byggt 1956. Det står i protokollet att utvändig fuktisolering och dränering kan förbättra situationen. Det står också att där finns material som kallas heraklit i isoleringen och att det är det som avger lukten som är svårsanerad. Jag funderar över om det "bara" luktar och inte är farligt liksom?
Fast det känns som sagt sådär. Detta plus lite annat med huset.

Väldigt synd eftersom detta huset är det med typ bäst läge vi varit intresserade av och det är superfint invändigt (på bilder). Men men.
Ska dit o kika imorrn iaf, kan väl lära mig något om inte annat.
Jag fick googla heraklit och det såg ut att vara samma sak som träullit. Träullit har jag också i min källare, både utvändigt som putsbärare och invändigt i tak och på vissa väggar. Träullit tål fukt och ska inte mögla och liknande, men luktar det låter det ju inte riktigt rätt...

Åka och titta är aldrig fel hur som helst 😊. En kunnig besiktningsman kan också svara på väldigt mycket frågor och funderingar, om man kommer så långt.
 
Jag fick googla heraklit och det såg ut att vara samma sak som träullit. Träullit har jag också i min källare, både utvändigt som putsbärare och invändigt i tak och på vissa väggar. Träullit tål fukt och ska inte mögla och liknande, men luktar det låter det ju inte riktigt rätt...

Åka och titta är aldrig fel hur som helst 😊. En kunnig besiktningsman kan också svara på väldigt mycket frågor och funderingar, om man kommer så långt.

Tack för ditt svar :). Okej, nej det stod något om att om man hade borrat utvändigt eller vad det var så kunde det börja lukta...
Nej precis, jag vill absolut titta. Jag känner starkare för detta huset än för det andra som ligger som kommande. Och får man det för under utgångspriset kanske det känns värt att dona med det här... Får se hur det känns imorgon, jag går på känsla på husvisningar, det kanske inte är rätt hus oavsett.
 
Handpenningen inbetalat på mitt "lilla" hus, så kanske dags att visa upp det i tråden?

20230630_173403.jpg



Ja, ni ser vad jag får börja med - riva ner klätterplanter från tak och väggar... 🥲 Hoppas få tillträde om ungefär en månad. 🥰 (Beror på när mitt svenska samordningsnummer kommer)
 
Vi ska bygga ut en enkel ”låda”, enplans. Mäklaren tycker inte riktigt det var estetiskt snyggt till vårt 30-tals hus. Men vi har övervägt massa andra lösningar också, som inte blir bra med planslösning och liknande. Nu får vi två sovrum och ett badrum till, så vi kan bo här några år till!

Hoppas det är okej att jag frågar igen, annars kan du bara ignorera :).
Har ni kommit igång med er utbyggnad? Blir det som ni tänkt er?

Jag frågar eftersom vi är lite intresserade av ett hus som är lite litet och som vi isåfall troligen kommer vilja bygga ut :).

----
@sorbifolia Grattis!🎉🎈
 
Hoppas det är okej att jag frågar igen, annars kan du bara ignorera :).
Har ni kommit igång med er utbyggnad? Blir det som ni tänkt er?

Jag frågar eftersom vi är lite intresserade av ett hus som är lite litet och som vi isåfall troligen kommer vilja bygga ut :).

----
@sorbifolia Grattis!🎉🎈
Självklart går det bra att fråga :) det börjar på att bli klart, i alla fall det yttre! Inne är det tak, väggar och badrum kvar. Tak och väggar ska sambon göra medan snickarfirman ska göra badrummet. Jag tycker det blir som tänkt, medan sambon är ”kräsen”. Alltså, i det stora hela är han nöjd, men lita aldrig på snickare typ! Vårt bygge är så pass ”enkelt” att vi imte behöver kontrollansvarig, men det gör att sambon måste ha koll på allt. Och snickarna ”fuskar”. Eller, killarna som är här gör sitt bästa, men de gör bara som chefen säger. Och det kan ibland bli lite annat mot offerten, lite billigare för dom och lite sämre för oss. Jag hade ju aldrig upptäckt felen/bristerna, för att jag inte kan något om husbygge. Vi har ritat utbygget själva, för att spara pengar. Är man osäker så anlita arkitekt. Tipsar också om att bo in er och känna efter först, hur man vill göra så det inte blir för spontant :)
 
Självklart går det bra att fråga :) det börjar på att bli klart, i alla fall det yttre! Inne är det tak, väggar och badrum kvar. Tak och väggar ska sambon göra medan snickarfirman ska göra badrummet. Jag tycker det blir som tänkt, medan sambon är ”kräsen”. Alltså, i det stora hela är han nöjd, men lita aldrig på snickare typ! Vårt bygge är så pass ”enkelt” att vi imte behöver kontrollansvarig, men det gör att sambon måste ha koll på allt. Och snickarna ”fuskar”. Eller, killarna som är här gör sitt bästa, men de gör bara som chefen säger. Och det kan ibland bli lite annat mot offerten, lite billigare för dom och lite sämre för oss. Jag hade ju aldrig upptäckt felen/bristerna, för att jag inte kan något om husbygge. Vi har ritat utbygget själva, för att spara pengar. Är man osäker så anlita arkitekt. Tipsar också om att bo in er och känna efter först, hur man vill göra så det inte blir för spontant

😊 Vad kul att det snart är klart utvändigt! Låter som om det på det stora hela blir som ni vill ha det då. Vad bra att din sambo är kunnig och kan göra en del själv och ha koll!

Nej, precis där tänker vi lika, vi tänker att en utbyggnad ligger några år framåt I tiden isf.

-----

Jaha, huset igår med lukten då?
Någon lukt kände vi inte, men nog fanns det att göra... Ingen hade gett det kärlek. "Stoppningen" kikade ut under fasaden och fönstren var rätt bedrövliga... fuskrenoverat inne till tusen, men det betyder mindre, lätt fixat...
På ett sätt gilladejag det, men tror inte pv kommer göra det... men visst, får vi det billigt så kanske...

Det här andra som ligger som kommande, där stör jag mig en delmål den befintliga planlösningen... får se var vi hamnar!
 
Just ja, lagfarten...! Jag måste se till att skaffa pengar till den, då det ser ut att dröja med försäljningen av mina aktier... Hur mkt var det igen?
 
Jag har precis skickat ett mejl till en mäklare som har en stuga ute som kommande försäljning där vi letar. Perfekt läge och storlek, men jag vet inget än om planlösning eller skick än. En obebyggd tomt bredvid säljs av samma säljare, så är stugan intressant och har ett vettigt pris så behöver vi även köpa den obebyggda tomten för att inte få ett stort nybygge bredvid oss.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 094
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 532
· Visningar
80 090
Senast: Bexzor
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 517
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp