Bukefalos 28 år!

Huvudbry! Nu får ni hjälpa mig klura igen!

Alexandra_W

Trådstartare
Kort bakgrund: Hästen har en defekt i hasen som sitter på icke viktbärande del, som påverkar när benet lyfts. Gammalt elände (medfött?) men upptäcktes i augusti - 03. Hästen gick utmärkt våren -03, introducerades för böjda spår och gick som en klocka. Halt juni -03, armbågsledsinflammation h.f., muskulärt överansträngd knäet v.b. Armbågsledsinfl troligen pga en tidigare översträckning i hagen. Sprutades i armb.leden med DMSO och under huden kring bakknäet också med DMSO. Vid igångsättning är hästen bättre än NÅGONSIN och galopproblemen vi haft var som bortblåsta. Där började jag undra.. Iaf, han tuffade på och det var som att ha upptäckt en ny häst istället för den jag under alla år trott jag hade =)

I augusti -03 var det klippt igen. Galoppen krånglade, fungerade inte alls att galoppera på böjt spår, han var allmänt ovillig och stum. In på klinik, 1 grad halt på böjdprov hasen vb, sparade vb vid longering i båda varven. Röntgen visade nämnda defekt. Sprutad i leden med kortison och tuppkam. Bättre men inte bravid igångsättning, på åb ½ grad halt vid böjprov. Sprutas igen. Vid igångsättning efter det fräsch. Skrittas 2 månader innan lite trav smygs in. Vilar 2 v vid jul, fortsätter skritta med liiite trav, ökar försiktigt på traven. Rids bara rakt fram.

Skum frambenshälta dyker upp, och han känns allmänt stum och ovillig och KAN INTE galoppera. Det blir korsgalopp, omslag bak, omslag fram etc. Equiatriker konstaterar att han slagit upp sin sträckning i bogen h.f. igen och åtgärdar det. Skumma frambenshältan försvinner. Beslutar mig för att ge det någon vecka för att se åt vilket håll resten går. Hästen känns inledningsvis fortsatt stum, trippig och ovillig. Lossnar lite efter några dagar, och nu senaste dagarna har han känts HYFSAD.

Jag vet inte riktigt VAD jag ska tro nu, men nyss varit ute på en lite längre tur (1½ timme) med Vision. Han har ätit Flexijoint i fyra dagar, haft magnettskydden (som jag dock inte ens märker att de ger skillnad i värme) i en vecka. Det är en vecka sen equiatrikerbesöket.

Och idag var han så mjuk och elastisk att jag höll på att ramla av (helt ärligt, jag höll på att bli skjuten ur sadeln första travsteget *harkel*). Svävtraven var där igen, den jag inte sett skymten av sen i somras. Inte minsta motstånd någonstans, mjuk överallt och som sagt elastiskt och 'gummibolligt'. Gick att samla, korta, länga, flytta etc. Bara flöööt. (Dock ackompanjerat av ett evigt "klank, klonk, klank" när han tog med sig bakbenen in så mycket att han slog i sko ideligen.) Studerade när jag skrittade av avsuttet att han har ett betydligt bättre övertramp nu. Det har aldrig varit dåligt i skritten, men det är markant bättre.

Galoppen däremot.. först var jag överlycklig, jag fick flera stycken fina fattningar och hyfsat ren galopp. Ffa fattningarna gladde mig. MEN..han går på så många spår att det är pinsamt. Lägger baken KRAFTIGT åt vänster i båda galopperna =/ Om jag trycker tillbaka den så blir det omslag och byten och korsande hejvilt. Så jag undrar om förbättringen inte bara är så att han hittat ett sätt att göra som jag vill, men ändå slippa obehaget. (Vi ska inte glömma att det är en arbetsnarkoman och att han vill, vill, vill vara till lags och göra rätt)

Och då är ju den eviga frågan - klinik eller jobba med den ett tag till och se om det är styrka? Det valet blev ju inte lättare iom att han känns så oförskämt fräsch i övrigt nu. Dock kom hasledsgallan tillbaka direkt efter ridturen idag.

Faan, jag får magsår, det enda tecknet på att han inte skulla vara fräsch är galoppen. Samtidigt är det såpass stora alarmtecken där. Och å tredje sidan så uppvisar han inget av de andra symptom som *alla* gånger funnits när han varit ofräsch förr. Och kändes värt ungefär en miljon i traven idag. Men som sagt, han har kunnat galoppera förr..

Hjääälp?
 
Ta det bara lugnt nu :rofl: :rofl: :rofl:
Förmodligen så känner han sig kanske så fräsh att det finns risk att han "förtar" sig, bygg upp honom lugnt o metodiskt så han orkar med sig ordentligt innan ni ger er på några vidlyftigheter som galoppombyten å sånt :D
Flexijointen ÄR bra, magneterna oxå.....
 
*skrattar* Det handlar inte om några byten, det handlar om att galoppera helt kravlöst rakt fram. Och det BORDE han orka. Men sen trasslet med hasen upptäcktes så är han inte galopperad uppsuttet, utan saaakta igångsatt (vet hade en betydligt tuffare igångsättning, men jag byggde min egen lugna fiiina), han har musklat sig väldigt, väldigt fint under den, och han har både flåset och musklerna nu för att kunna galoppera en kort sträcka utan krav. Men han får inte till galoppen. Innan var det ju kaos i fattningarna, omslag bak hela tiden, krabbgång, omslag fram och korsgalopp. Skillnaden mot nu är att han fattar lugnt och fint och odramatiskt, men lägger baken åt vänster, så han går på fyra spår. Och om jag bara petar in den lite så han ska gå rak så kommer de gamla problemen med korsande och omslag etc tillbaka. Och de har aldrig funnits där innan hastrasslet, och det är bevisat att hasen stör mest i galopp. Men om han inte har en inflammation där nu så ska det inte ge DE HÄR reaktionerna.

Så vad jag klurar är på om han HAR en inflammation i den där hasen igen (men varför märker jag inget av de andra tecknen då?) och det är anledningen att galoppen inte gick alls innan, och så har skydden/flexijointen LINDRAT detta, så att han nu kan galoppera om han får göra det på fyra spår, men fortfarande inte kan om han ska använda den där hasen ordentligt. Eller så är det ett steg i rätt riktning, men han är väldigt förtjust i att kompensera, kompensera ännu mer och kompensera mest och säger inte till förrän det verkligen är slut på saker att avlasta med. Och den här utslängningen av bakdelen har *aldrig* funnits förr, hur otränad han än varit etc, och han har både styrka och kondition för att kunna galoppera 10 språng rakt fram utan krusiduller. Man han gör det inte/kan det inte. Om det är för att det verkligen tar emot, eller om det är för han TROR det tar emot är ju knivigare..
 
fast jag tycker du skall ge honom lite mer tid för att magneterna och flexen skall hinna verka ordentligt...jag TROR att du kan ha lite, lite problem med knästräckaren på vänter sida...lyft på svansen, palpera "muskeln" ung 10 i 2 runt bajan :D :D...du känner en liten hålighet och vill han skjuta rygg eller känna obehag så har han problem med bakknäna......hoppas du fattar hur jag menar....
eliminerar man ett problem så brukar problemet "under" komma fram, det är normalt...även vid massage, det kommer "nya" grejer fram hela tiden, men det är som att bläddra tillbaka till primärskadan....
 
Han är svagare i vänster bak, om det är pga hasen eller plus hasen är ju svårt att veta. Men vänter bak är svagare, och ffa runt knäet märks det i musklingen. Nån mer muskel med, men den satt upp på korset, rätt långt fram. Och i juni när vi var till vet som sprutade med DMSO så påpekade ju hon också det (och min equiatriker har påpekat det innan det). Och det blev en markant skillnad när han sprutades med DMSO subkuntanr runt bakknäet. Men där blev det ju 'skala av' effekten och det tog ju inte lång tid innan hasen gav sig till känna. DÅ var dock knäet helt ua och jättefint.

Men det är ju möjligt vi är tillbaka till knäet nu då..kanske... (Han reagerade inte i knästräckarmuskeln för en vecka sen btw, men det var då)

Jag undrar jag om man ska spruta DMSO subkutant en gång till kanske... (Kan någon ge mig min transport igen, jag BEHÖVER den damnit..*sucka*).
 
men vänta ett tag till ...för flexen kanske kan ta det med.....ett par veckor kan du nog avvakta iallafall tycker jag...
 
Okej, mest rädd han bygger fel muskler genom att gå på fyra spår jag. Kan ju iofs trunta i galoppen ett tag, men sk jag vara riktigt ärlig så är det både hästen och min stora glädje :smirk:

Men, jag ger det iaf EN vecka har jag bestämt nu. Är det ingen skillnad då så ska jag nog se till att få honom sprutad med DMSO (vad klinikvet än tycker om det :devil:) och är han överlag sämre 8dvs traven blir sämre med) så blir det klinik. Och är han bättre får han en vecka till..
 
Jo förresten, ÄR det flexen (och inte bara en slump etc. Jag har svårt att se vad det skulle vara dock men tycker 4 dagar är lite väl snabbt för flexen med, men vad vet jag) så får du banne mig fortsätta med den där lösningen som vi körde nu elelr så får du tvinga dem att skaffa en återförsäljare här =)
 
Jadå, det tar ett tag att ta sig igenom den hinken ja. Men om det har den här effekten så får han käka det livet ut, och med en idiots envishet så siktar jag ju FORTFARANDE på att han ska bli 30 år gammal? ;)
 
Det är Flexijoint jag och martha pratar om jag. Om det är det som är anledningen till den extrema förbättringen och förändringen hos hästen ska jag låta vara osagt. Han har stått med magnetskydd på bägge haserna i en vecka, och ätit Flexijoint i fyra dagar. Så om det är magneterna, flexijointen eller kombinationen - eller bara slumpen, ska jag låta vara osagd.

Dock måste jag erkänna att han inte ens är minsta lilla varmare än utan med magnetskydden *skeptikern har talat*
 
:rofl: ingen aning...
kan det vara för muskeln semimembranosus trigger punkt 20..i axelssons...se där....fick jag lära mig lite latin oxå ;)
 
Tack, tack både Majja och Anna-Karin... Behövde det lite extra nu efter att ha lyssnat på pappas låånga utläggning om för exakt hur längesedan jag borde gjort en hel massa korv av Vision (jag var tvungen att låna pappas bil, konstigt nog fick jag det, undrar om det är ett bra eller dåligt tecken? ;) Normalt vaktar han den där bilen med sitt liv..)
 
Javisst är det kul att höra att folk anser att hästen ska till korvfabriken :devil:
Har ju själv fått höra det X antal gånger senaste året.
Fast min har ju blivit iproppad så mycket att hon aldrig någonsin får bli hamburgare :D

Jag hoppas verkligen VERKLIGEN att det går bra för er, ni har haft nog för läääääängsen!
Massa Lycka Till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 906
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 915
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 219
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 039
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp