hyra för hyresrätt-

Sv: hyra för hyresrätt-

300-400 kr/kvartal?

Jag betalar ungefär 900 kr/kvartal för min hushållsel. Och då bor jag ändå inte i lägenheten mer än några dagar/vecka (d.v.s. under flera dagar varje vecka är det överhuvudtaget ingen lampa, dator, TV etc. på) och jag använder väldigt sällan spis och ugn, har bara några fönsterlampor tända, har relativt nya vitvaror, stänger av datorn när jag inte använder den, har väldigt sällan TV:n på överhuvudtaget och aldrig på stand-by, o.s.v.

Hur kan det vara sådan skillnad?
 
Senast ändrad:
Sv: hyra för hyresrätt-

Jag vet faktiskt inte.
Jag var inte hemma hela tiden heller och jag använde rätt lite el öht. Värmen ingick i hyran, kanske det som skillnad?
Prisavtalen med leverantören borde väl inte ge sååå stor skillnad...eller?
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Usch, din hyra verkar ju vara rena rånet. Jättedyr kallhyra och sen direktverkande el på det...

Jag och min sambo betalar ungefär 4600 (har precis varit hyreshöjning) för vår 3a på 57 m2 i en av Sveriges största städer. Då ingår värme, hushållselen brukar landa på cirka 100-200 per månad.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Men det måste vara något fel! Betalar du hela husets uppvärmning eller? Hur mycket kan det kosta att värma upp en lägenhet? Eller kör du diskmaskin/torktumlare/tvättmaksin dygnet runt, alltid lampor tända osv?

Min sambo och jag bor i en villa på totalt 160 kvm och vi har nu under vintern haft en elräkning på ca 3000/månad pga att vi har elpanna som värmer vattenburna element (byter till luftvärmesystem innan nästa vinter!). Men att betala ung. lika mycket för en lägenhet på vad var det 60 kvm det låter helt galet!

Räkna av elmätaren och se så att det stämmer!
 
Sv: hyra för hyresrätt-

idag hade tydligen el räkningen för tre månader kommit också. 6559 riksdaler. UNDERBART.

Vad har ni för elräkningar?

(har beställt nu så att jag får räkning varje månad istället )

Men jösses amalia vilka utgifter du har! :eek: Betalar du elen för hela hyreshuset eller?
 
Sv: hyra för hyresrätt-

idag hade tydligen el räkningen för tre månader kommit också. 6559 riksdaler. UNDERBART.

Vad har ni för elräkningar?

(har beställt nu så att jag får räkning varje månad istället )

Du måste ha fel på något i din lägenhet! Eller betalar du med tillsvidare pris? Det är ju i princip lika mkt som jag betalar för en ruggigt dåligt isolerad gammal kåk med fönster från stenåldern!
 
Sv: hyra för hyresrätt-

usch. nu mår jag lite dåligt.

det drar kanske lite från fönstrena, antar att elementen tickar på hela tiden. men nu är de minsann avstängda allihopa!

ska nog ta och höra med grannen vad han betalar!
 
Sv: hyra för hyresrätt-

2558 kr få en etta på 36 kvadrat, ca 20 minuters promenad till centrum i Borås, med både badkar och balkong. Jag stormtrivs :love:
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Vi betalar ca 4990 för våran två på 61kvm.Då ingår värme,tvätt- och diskmaskin och carport.

Vi bor i Östhammar som är en liten håla vid upplands kusten.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

De har räknat ut att vår elkostnad inkl alla avgifter är 17.100:- om året, alltså i snitt 1.425:- i månaden.

Och då är vårt hus så dåligt isolerat att det aldrig ligger snö på taket och vi har 2 st JÄTTE stora gamla VV-beredare, tvättar, duschar, badar och diskar mycket.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

idag hade tydligen el räkningen för tre månader kommit också. 6559 riksdaler. UNDERBART.

Vad har ni för elräkningar?

(har beställt nu så att jag får räkning varje månad istället )
hur länge har du bott i lägenheten? Om det inte har varit avläsning under tiden så räknas det ju efter vad förra hyresgästen gjorde av med...

Jag betalar 350 kr/ månad i el (i den summan ingår en del av bredbandet) för en tvåa med varmhyra. Hyran för min tvåa på 58 kvm är 3600 kr i ett samhälle...
 
Sv: hyra för hyresrätt-

idag hade tydligen el räkningen för tre månader kommit också. 6559 riksdaler.

Det blir 2186:40 i uppvärmning och hushållsel/månad vintertid.
Man kan gissa att vintertid är runt 7 månader = 15 304 i värme/år.
Och så litet hushållsel på det 250*5=1250:-
Totalt 16554:-/år

Om man slår ut det över året så blir det 1379:50/månad vilket inte ser lika hemskt ut.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Har en 2:a på 65 kvm på Norr i centrala Örebro. Betalar 4200 kr. Elen vet jag inte ännu vad den kommer ligga på, nyinflyttad.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Bor i, vad som anses vara, en lite sämre stadsel. Bor längst upp på tredje våningen i en 2a på 62,5kvm. Betalar 3630kr i månaden, då ingår vatten och värme.
 
Sv: hyra för hyresrätt-

:eek: hur lyckas du med det? har du inget element människa?! ;)

Jo! Det är ju just det som är så konstigt! :eek: Sitter alltid med datorn, har alltid elementen på, kollar alltid på tv, använder ugnen nästan varje dag. Jag stor förbrukar el! Sen har jag världens minsta el räkning. Men jag ska inte klaga :D Tycker om Vattenfall :)
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Det blir 2186:40 i uppvärmning och hushållsel/månad vintertid.
Man kan gissa att vintertid är runt 7 månader = 15 304 i värme/år.
Och så litet hushållsel på det 250*5=1250:-
Totalt 16554:-/år

Om man slår ut det över året så blir det 1379:50/månad vilket inte ser lika hemskt ut.

tack! :)

känns genast mycket bättre!
 
Sv: hyra för hyresrätt-

*kl*
etta på 43m2 i malmö,ca 15 min cyckeltur in till centrum betalar 3200/mån då ingår värme
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Jag vet faktiskt inte.
Jag var inte hemma hela tiden heller och jag använde rätt lite el öht. Värmen ingick i hyran, kanske det som skillnad?
Prisavtalen med leverantören borde väl inte ge sååå stor skillnad...eller?

Fast värmen ingår i min hyra också. Konstigt. :confused:
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Jag betalar 4592:-/månad för en 2:a på 64,5 kvm som ligger relativt centralt i en mindre stad. Sedan tillkommer elkostnaderna (ca. 250-300/månad).
 
Sv: hyra för hyresrätt-

Jag bor i en trea på 78 kvm.
Jag betalar ganska precis 5000 kr för den då ingår tv, värme och vatten.
Jag bor i utkanten av Gävle i ett "mindre fint" område. ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 215
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 102
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp