Hyror - vem skall betala?

Jag trodde faktiskt att det var lite mera jämlikt mellan kommunerna, även om jag givetvis förstår att Stockholmsområdet är extremt:(
Ja, det borde ju vara mer likt, speciellt med tanke på att hyrorna ju är högre än min egentligen i den här kommunen. Det är inte alls lätt att hitta en lägenhet med hyra under 7700 kr för fyra personer här.

Diskussionen kom upp på ett möte vi hade där vi hade tagit in personal från försörjningsenheten för information för min ena tonårings skull, och då fick jag på direkt fråga svar på hyran. Jag frågade eftersom det under åren varit ett evigt tjat från mina tonåringar om hur hemskt det varit att bo här och att de också velat bo i nyproducerat och modernt osv. Jag hade försörjningsstöd för några år sedan, och tänkte passa på att få svar på frågan så att tonåringarna verkligen hörde någon annan än mig berätta
1. vad man kostar per månad.
2. vad det kostar att bo
3. vad för hjälp man får/inte får och vad man MÅSTE göra själv

Intressant var ju att boendesumman är ju rätt låg men även summan man får för mat osv per månad faktiskt inte är höjd trots att allt annat är höjt- priser i affärer osv. Summan man får i bostadsbidrag är ju inte heller höjt, så allt har höjts utom inkomsterna, kan man säga.

Ska då hyrorna höjas också kan man fråga sig vad som kommer hända. Jag gissar att om man inte gör något annat än höjer hyrorna kraftigt så kommer vi få fler hemlösa, men också fler tomma lägenheter som fler människor med god ekonomi kan ta över. I alla fall till en början.
 
Här är maxkostnaden för hyra om man har försörjningsstöd 5200kr.
Det får du ingen trea för här.
Jo med kallhyra kanske,men det vägrar soc.
Jag har själv lön så jag behöver inte hjälp, men med löneutmätning så blir det inte många kronor över ändå.

Helt säkert?
Här grundar sig maxkostaden på antal personer i hushållet, om hyran i sig är skälig för storleken av bostad och tillgång till bostäder. Sen en massa andra också förmildrande omständigheter.

Så vitt jag vet så skickar man inte ex.vis nyinvandrade familjer direkt till vandringshem och liknande, så fort de har kommit från migrationsverkets boenden. Men jag kan ju ha fel.
 
Jaså? Hur förmedlas de bostäderna? Jag kollade på Uppsalas bostadsförmedling nu och enligt den förvaltar Uppsala kommun anpassade seniorbostäder med gemensamhetslokal. Alla andra är via Uppsalahem (bolag).
Jag hade dessutom fel.
Det är ett bolag det också.
 
Vad finns det då för incitament för hyresvärden att bry sig om att söka skatteavdraget?

Och om hyresgäster får dra av motsvarande kapitalkostnadsdel då måste bostadsrättsinnehavare också få dra av motsvarande. Nyare bostadsrättsförening har höga lån, äldre nästan inga alls. Det är också orättvist

Sen så behöver bostadsrättsägarna samma garanti att vara skuldfria när det gäller bostadslån när man säljer och flyttar som hyresgäster har, annars är det orättvist.

Alltså, jag säger inte att det är rättvist, det är mycket som inte är rättvist här i välden. Det går inte att kompensera alla för allt, om det är prioriterat med detta eller det går att funka vet jag inte.
Svarar uppifrån och ner.

Det är hyresgästen som skall söka avdraget.
Hyresvärden skall specificera räntor på hyresavin.

Naturligtvis skall det vara lika för bostadsrättsinnehavare, jag tog ju med exemplet med avgiften i mitt inlägg. Men i en bostadsrättsförening så kan medlemmarna välja att ta över föreningens lån privat och på så sätt få dra av räntorna på lånen. Så där finns redan i dag en väg ut.

Varför skulle det vara orättvist att villor och bostadsrätter behandlas lika vad gäller insatt kapital? I båda fallen så äger man ju en fastighet. I bostadsrätten visserligen i föreningsform, men ändå.
 
Svarar uppifrån och ner.

Det är hyresgästen som skall söka avdraget.
Hyresvärden skall specificera räntor på hyresavin.

Naturligtvis skall det vara lika för bostadsrättsinnehavare, jag tog ju med exemplet med avgiften i mitt inlägg. Men i en bostadsrättsförening så kan medlemmarna välja att ta över föreningens lån privat och på så sätt få dra av räntorna på lånen. Så där finns redan i dag en väg ut.

Varför skulle det vara orättvist att villor och bostadsrätter behandlas lika vad gäller insatt kapital? I båda fallen så äger man ju en fastighet. I bostadsrätten visserligen i föreningsform, men ändå.
Tar individerna över föreningens lån är det många som får lämna. Det är som att ta bort stora delar av poängen medbostadsrättsföreningen. Det är inget seriöst förslag, lika lite som att hyresgästerna skulle ta över lånen från hyresvärden. Kanske skulle det funka om föreningen kan få rabatten liksom hyresvärden i så fall.

Fördelen med hyresrätt är bland annat att man kan lämna med bara uppsägning. Ska inte alla ha den fördelen? Om nu ränterabatten är den samma? Och att man inte behöver satsa eget kapital i hyresrätten och bygga om som man vill (nästan)? Du vill ju ha rättvisa?

Sen tvivlar jag på att alla hyresvärdar bryr sig om att hantera ränterabatts utbetalningarna och ansökningarna.

Alltså rättvisa är bra men det funkar inte med milimeterrättvisa.det funkar inte. Om det är en möjligt med den här typen av rabatt och det verkligen kan fungera rättvist behövs utredas, liksom finansieringen. Jag tror mest på att pengarna på ett eller annat vis hamnar i hyresvärdarnas fickor.
 
Rinkeby centrum invigdes 1971 när bostadsområdet var färdigbyggt. Så de flesta du känner som trivdes så väl med att bo där när det var nybyggt är antingen närmare 80 år och döden eller så var de småungar utan koll.

Eh...ja? Det handlar om mina föräldrar och vänner till dem från den tiden, samt tidigare arbetskamrater till mig själv. De är ca 65-85 idag, och bodde där (Tensta och Rinkeby) när de var yngre, ca 25-35-årsåldern.

Jag uppfattar ärligt talat din fråga ifrågasättande, vilket jag tycker är lite märkligt. Tror du inte på att någon någonsin har kunnat trivas i dessa områden, eller är det konstigt att jag känner äldre människor?
 
Rika människor är samma människor som har förmåga att hålla en plats i en bostadskö i 20 år så att de sedan får tillgång till de billiga och attraktiva bostäderna.
Definitivt! eller rika och rika, men rika är de som när de är 70+ säljer sin villa som ligger jättefint ganska stadsnära och utnyttjar sina 40-60 år i bostadskön för att få en sekelskiftesvåning i centrala stan för 5 000 kr i månaden. (ok överdriver kanske lite när det gäller hyrans pris). Finns även i mindre version, våra grannar sålde sin villa och flyttade in i hyreskedjehuset bredvid oss i hopp om att det snart skulle säljas. Finansierade nog sina barns bostäders insats så.

Begriper inte folks fascination med att tro att alla människor som bor i hyresrätt är fattiga och ouppfostrade eller något. Det är verkligen helt vanliga människor, läkare, docenter allt möjligt. Eller att människor i bostadsrätt är så himla eleganta. Min väninna som bostadsrättsbott i många år har haft mycket knäppare grannar (som ens om blev galen av tidningsbudet). Jag som bott i andra hand i bostadsrätter skulle väl kunna säga att folk där möjligen är lite elakare och ouppfostrade mot folk som bor i andra hand än hyresgrannar.
 
Senast ändrad:
Eh...ja? Det handlar om mina föräldrar och vänner till dem från den tiden, samt tidigare arbetskamrater till mig själv. De är ca 65-85 idag, och bodde där (Tensta och Rinkeby) när de var yngre, ca 25-35-årsåldern.

Jag uppfattar ärligt talat din fråga ifrågasättande, vilket jag tycker är lite märkligt. Tror du inte på att någon någonsin har kunnat trivas i dessa områden, eller är det konstigt att jag känner äldre människor?
Nej, det är inte konstigt men det var ju helt andra tider för femtio år sedan. Det är många områden som var ok för 50 år sedan som har dåligt rykte idag och vice versa.

Men i det stora hela så är Rinkeby ju egentligen inte särskilt unikt de vita husen i sluttningen ner mot järnvägen i Helenelund, Sollentuna och Åkerbyvägen i Täby (tvärs över järnvägen från gamla Täby Galopp) ju från samma tidsera och ser ju precis ut som bunkrarna i Rinkeby :cool:
 
Man behöver skilja på strukturell bostadslöshet och de som sover ute.
Bland "uteliggarna" är det sällan så att det är bostadsbristen som är det huvudsakliga problemet.

Intressant.
Kan du förklara mera?
Typ vad de olika grupperna behöver.

Uteliggare.
Bostadslösa strukturellt
Trångbodda
Andra grupper?

Uteliggare - En heterogen grupp, allt från hjälp med sociala fobier, psykiska sjukdomar, drogberoende, antisocialt beteende (utkastad från bostäder pga beteende), skuldsanering, djupa depressioner, misstro mot myndigheter mm. Vissa behöver mest bara en ny chans i och för sig.

Bostadslösa strukturellt - En bostad i en prisklass de kan hantera.
Trångbodda - En större bostad eller helt enkelt acceptera situationen beroende på definitionen av trångbodd. Anser någon att de är trångbodda för att alla barn inte kan få eget rum utan 2 får dela eller för att 10 pers bor i en 2:a?


Strukturellt bostadslösa har nytta av att det byggs nya lägenheter, först när det finns en substantiell mängd lediga lägenheter så är problemet löst. Är det hyfsat lätt att få lägenhet så kommer det mer eller mindre bli en automatisk sanering när det gäller andrahandskontrakt, ockerhyror och misskötta lägenheter. Dessa kommer inte att hitta hyresgäster. Marknaden blir snedvriden när folk tvingas ta vad som helst som det på något vis kan finansiera.
 
Nej, det är inte konstigt men det var ju helt andra tider för femtio år sedan. Det är många områden som var ok för 50 år sedan som har dåligt rykte idag och vice versa.

Men i det stora hela så är Rinkeby ju egentligen inte särskilt unikt de vita husen i sluttningen ner mot järnvägen i Helenelund, Sollentuna och Åkerbyvägen i Täby (tvärs över järnvägen från gamla Täby Galopp) ju från samma tidsera och ser ju precis ut som bunkrarna i Rinkeby :cool:
Det har inget med om det är miljonprogramslägenheter eller inte att områden (även villa/bostadsrätter) skiftar i popularitet.

I Malmö har man exempelvis byggt ett helt nytt centrum med mycket bra tågtrafik, bad, köpcentrum (regionens största, Arena och närhet till ett handelsområde med IKEA, Byggvaruhus mm och inte minst Köpenhamn och Kastrup (flygplats) en kort tågresa bort. Områden som ligger nära har då ökar i popularitet fast husen i sig knappast förändrats.

Nu kanske det är lite extremt men en ny tågstation (eller indragen), ett nytt centrum eller en nyetablerad stor arbetsplats, ett fängelse och popularitetskartan ritas om.
 
Det har inget med om det är miljonprogramslägenheter eller inte att områden (även villa/bostadsrätter) skiftar i popularitet.

I Malmö har man exempelvis byggt ett helt nytt centrum med mycket bra tågtrafik, bad, köpcentrum (regionens största, Arena och närhet till ett handelsområde med IKEA, Byggvaruhus mm och inte minst Köpenhamn och Kastrup (flygplats) en kort tågresa bort. Områden som ligger nära har då ökar i popularitet fast husen i sig knappast förändrats.

Nu kanske det är lite extremt men en ny tågstation (eller indragen), ett nytt centrum eller en nyetablerad stor arbetsplats, ett fängelse och popularitetskartan ritas om.

Malmö är ju också lite speciellt som stad i och med att det är så väldigt kompakt - ofta är det bara en gata som skiljer de områden som ofta benämns som "sämre" från de "bättre". Det blir intressant som du säger när man bygger stort och nytt med bostäder och funktioner i närheten, och skapar nya värden som kanske höjer efterfrågan på de äldre bostäderna.

I Hyllie (som du syftar på) ska staden också testa ett nytt grepp med fokus på att kunna skapa billigare bostäder. Blir spännande att följa det här tycker jag, undrar hur det kommer falla ut.

https://www.byggnyheter.se/20210526/25090/malmo-stad-lanserar-nu-modellen-mallbo
 
Tar individerna över föreningens lån är det många som får lämna. Det är som att ta bort stora delar av poängen medbostadsrättsföreningen. Det är inget seriöst förslag, lika lite som att hyresgästerna skulle ta över lånen från hyresvärden. Kanske skulle det funka om föreningen kan få rabatten liksom hyresvärden i så fall.
Det är många föreningar som resonerar så. Att lånen ligger bäst som privata lån hos medlemmarna. Bostadsrättsföreningar men låg belåning eller helt utan lån är betydligt bättre än högt belånade föreningar. Då blir avgifterna låga.

Och inte tar det bort något av poängen alls. Ofta så blir ett köp av en bostadsrätt som att köpa huset två gånger. En gång som förening och sedan en gång till som lägenhet.
 
Sen tvivlar jag på att alla hyresvärdar bryr sig om att hantera ränterabatts utbetalningarna och ansökningarna.
Men hyresvärdarna skall inte sköta den saken, de skall bara specificera sina olika kostnader på hyresavin. Avdraget måste ju sedan göras i varje hyresgästs egen deklaration.

Skatteavdrag hanteras av Skatteverket.
 
Definitivt! eller rika och rika, men rika är de som när de är 70+ säljer sin villa som ligger jättefint ganska stadsnära och utnyttjar sina 40-60 år i bostadskön för att få en sekelskiftesvåning i centrala stan för 5 000 kr i månaden. (ok överdriver kanske lite när det gäller hyrans pris). Finns även i mindre version, våra grannar sålde sin villa och flyttade in i hyreskedjehuset bredvid oss i hopp om att det snart skulle säljas. Finansierade nog sina barns bostäders insats så.

Begriper inte folks fascination med att tro att alla människor som bor i hyresrätt är fattiga och ouppfostrade eller något. Det är verkligen helt vanliga människor, läkare, docenter allt möjligt. Eller att människor i bostadsrätt är så himla eleganta. Min väninna som bostadsrättsbott i många år har haft mycket knäppare grannar (som ens om blev galen av tidningsbudet). Jag som bott i andra hand i bostadsrätter skulle väl kunna säga att folk där möjligen är lite elakare och ouppfostrade mot folk som bor i andra hand än hyresgrannar.
Jag skulle vilja ge flera gilla på det inlägget.
Jag tar och gillar något annat av dina inlägg kompensatoriskt.
 
Uteliggare - En heterogen grupp, allt från hjälp med sociala fobier, psykiska sjukdomar, drogberoende, antisocialt beteende (utkastad från bostäder pga beteende), skuldsanering, djupa depressioner, misstro mot myndigheter mm. Vissa behöver mest bara en ny chans i och för sig.
Dessa borde ju bli hjälpta av byggbaracker.
Om man ställer barackerna så glest att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt för att inte lägenheten bredvid också blir skadad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 031
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp