Hyror - vem skall betala?

Det är många föreningar som resonerar så. Att lånen ligger bäst som privata lån hos medlemmarna. Bostadsrättsföreningar men låg belåning eller helt utan lån är betydligt bättre än högt belånade föreningar. Då blir avgifterna låga.

Och inte tar det bort något av poängen alls. Ofta så blir ett köp av en bostadsrätt som att köpa huset två gånger. En gång som förening och sedan en gång till som lägenhet.
Kan du ge exempel på de många föreningarna? I och för sig tror jag säkert de finns- i synnerhet bland äldre och mycket små (där det kan vara svårt att få (fördelaktiga) lån), men många (i förhållande till antalet) tror jag inte på, i synnerhet inte bland de med substantiella lån. Jag har sett ett par med 0 kr i lån, men där kan det lika gärna ha varit en bra planering på avbetalningarna- de hade åldern inne. Det vore idioti att ta över lånet för mig nu, brf har betydligt lägre ränta än jag kan få, åtminstone ett tag till. Och det gäller typ alla i dagsläget.

Och jo det tar bort poängen, åtminstone för mig. I så fall kan man lika gärna skippa gemensamma lån helt från början. Svårare att få lån i och för sig.
 
Dessa borde ju bli hjälpta av byggbaracker.
Om man ställer barackerna så glest att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt för att inte lägenheten bredvid också blir skadad.
byggbaracker är inte så fel men vet inte om det är billigare eller inte.
Screenshot_20221129-130013_Maps.jpg
 
Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.

Jag håller med billiga bostäder åt 4 andra hushåll och har inga problem med vare sig räntan eller elpriset. Jag har varit med förr när det var värre och har med tiden gått marginaler för dåliga tider. Jag höjer nu hyran för första gången på många år för att täcka räntorna på solpanelerna som skall förse fastigheten med el. Dessa räntor blir en bråkdel av vad elpriset skulle landa på och jag kan fortsätta med varmhyra och att elen ingår i hyran.

Nej,

För det första så anser jag att byggena som ska subventioneras ska vara billiga hyreslägenheter, där hyrorna sen är låsta på låg nivå. Miljonprojekt dvs. Vill inte privata aktörer vara med på det så får staten eller kommunen äga bostäderna. Det behövs otroligt många fler, eftersom många av de billigaste hyresrätterna är i dåligt skick nu och ägs av vinstdrivande storbolag som inte vill repa eller renovera utan rejäla hyreshöjningar. När marknaden inte kan lösa problemet, ska staten gå in och göra det. Det är ju sånt vi betalar skatt för.

De med högre inkomster vill oftast själva äga, inte hyra. Så jag ser ingen risk med att man skulle bygga subventionerat åt "de som redan har".
 
Dessa borde ju bli hjälpta av byggbaracker.
Om man ställer barackerna så glest att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt för att inte lägenheten bredvid också blir skadad.
Det är väl rätt ohållbart att slänga ut byggbaracker på några hundra meters avstånd från varandra och bebyggelse. Dessa människor behöver hjälp, inte en bekväm (för omgivningen) förvaring på behörigt avstånd.
 
Dessa borde ju bli hjälpta av byggbaracker.
Om man ställer barackerna så glest att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt för att inte lägenheten bredvid också blir skadad.

Blir lite beklämd av människosynen här - "att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt". :( Det här är människor som inte behöver stigmatiseras ännu mer.
 
Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.
Ser du inget problem med att ha en bostadskö som behandlar folk olika?

Ja jag tycker givetvis att man kan ge förtur till ömmande fall, men inte att man ska ha något generellt " den fattigaste" får förtur. Det blir i så fall en olycklig social segregering.
 
Men hyresvärdarna skall inte sköta den saken, de skall bara specificera sina olika kostnader på hyresavin. Avdraget måste ju sedan göras i varje hyresgästs egen deklaration.

Skatteavdrag hanteras av Skatteverket.
Just det, hyresvärdarna ska göra något, och dessutom så kan belåningen ändras flera gånger om året, i synnerhet om det är rörlig ränta.
 
Kan du ge exempel på de många föreningarna?
Min äldsta son bor i en förening utan lån som dessutom äger sin mark.
Liten förening Centralt Stockholm. Den skapades så från början.
Min yngsta son bor i en extremt lågt belånade förening extremt Centralt i Uppsala.
Medelstor äldre välskött förening som betalat av lån och äger sin mark.
Vår Sommarstuge-Granne bildade en skuldfri förening 2013 extremt Centralt i Nyköping och föreningen äger marken.

Det är de föreningar som jag f.n. har god insyn i.
 
. När marknaden inte kan lösa problemet, ska staten gå in och göra det. Det är ju sånt vi betalar skatt för.
Det är ju precis det som jag försöker få fram.

De med högre inkomster vill oftast själva äga, inte hyra. Så jag ser ingen risk med att man skulle bygga subventionerat åt "de som redan har".
Det verkar ju finnas andra åsikter om det samt undersökningar som visar på det.
Det var nämligen därför som subventionen togs bort.
 
Det är väl rätt ohållbart att slänga ut byggbaracker på några hundra meters avstånd från varandra och bebyggelse. Dessa människor behöver hjälp, inte en bekväm (för omgivningen) förvaring på behörigt avstånd.
Jag tror faktiskt att de skulle trivas utmärkt med en egen lya som en de fick vara ostörda i och för de inte behöver oroa sig för att störa. Hjälp är ju lättare att ge till någon med en fast adress och tak över huvudet.
 
Blir lite beklämd av människosynen här - "att de inte kan störa grannarna och så slår de sönder något billigt". :( Det här är människor som inte behöver stigmatiseras ännu mer.
Det är bra att inte kunna störa sina grannar för då riskerar man inte att bli av med sin bostad.
Det är också bra om bostäderna upp inte är allt för dyra att ersätta.
Dessa människor brukar ha vi svårt att sköta ett boende.
Jag skall fixa några länkar.
 
Ser du inget problem med att ha en bostadskö som behandlar folk olika?

Ja jag tycker givetvis att man kan ge förtur till ömmande fall, men inte att man ska ha något generellt " den fattigaste" får förtur. Det blir i så fall en olycklig social segregering.
Jag tycker att den som behöver ekonomisk hjälp skall få det.
 
Vad vill du säga med det här? Psykisk ohälsa existerar.
Att vissa människor inte klarar av att bo i vanliga flerbostadshus utan blir av med sina bostäder.
Dessa människor skulle må bättre av att ha en bostad som tål problemen och som de får ha kvar än att hamna på gatan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 031
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp