Idag är valparna 2 veckor!

Sv: Idag är valparna 2 veckor!

hm...så en hund som blir jätteglad när matte kommer hem och råkar dänga till svansen mot ngt så illa att den bryts har alltså dålig exteriör??

Hm...då har nog vääääääldigt många hundar kass exteriör men extrem tur med att svansen inte går av.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Har du någon gång haft en hund av storlek större, med en hård och lång svans? Dom slår emot bord, väggar, dörrkarmar, stolar och annat i rätt höjd när dom blir glada. Hård svans, stark hund mot hård vägg = skador händer väldigt lätt.
Har sett en del Rottisar göra det också, och massor av Dobbisar, GD's, fågelhundar (Ej på jakt då) osv osv.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Jag vet inte, det är inget som skulle hända någon av de hundar jag haft. Rent fysiskt känns det inte som ngt som är väldigt lätt hänt. Eller? Rent spontant känns det inte helt normalt. :o Och har man en ras med en sån svaghet kanske det är ngt man borde se över avelsmässigt? *nu blev det ett stort trådkap, ursäkta för detta*

TS:

Glömde ju helt bort vad tråden från början handlade om. Ursöta valpingar. :)
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Jag minns henne när hon var yttepytte på träffen här i Skåne :D Benjamin var också bäbis då, men enorm bredvid henne, haha.

Tack för gratulationerna! Fick vi inte se några nya bilder på dina puppisar? :love:
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Det är ingen svaghet öht. Hård svans möter hårt objekt, helt enkelt. Det är lika enkelt att förstå fysiskt, som att du slår i din hand hårt mot en vägg, det gör ont och du kan slå sönder den.

Hundarna siktar liksom inte med svansarna när dom blir glada, om matte/husse kommer hem exempelvis.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Jag har aldrig hört talas om att en människa slagit i en vägg (med egen fysisk kraft av misstag) så illa att man tvingats amputera. Men ska jag vara ärlig vet jag inte om det kanske beror på att man sällan viftar med sina händer såsom hundar viftar på svansen. Men det känns som sagt som en svaghet att vara utformad på det sättet. Min hund skulle nog aldrig lyckas med en sån bragd (Border-korsning). Fast som sagt, det kanske är jag som saknar erfarenhet helt enkelt.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

ja det är nog du som saknar erfarenhet för jag vet många av de större raser med långa hårda svansar som slår sönder/upp sina svansar flera ggr. Ibland blir det sår och ibland så illa så dom bryter den.

Om du är ute och springer fort och snubblar och ramlar så du bryter något, är du svag då?
en kollega till mig lyckades slå sin tå i dörrkarmen så hon bröt den men hon har inte dålig exteriör för det utan ser ut som en människa..
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Men så illa att amputation är enda utvägen? Det kan inte vara vanligt? Eller är det? Alla kan bryta sig dock.

Uppenbarligen så är det inte lika vanligt hos alla raser. Så det har väl troligtvis att göra med exteriören.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

jag vet inte någon som har behövt att göra det vid första tillfället men ofta så slår dom upp samma sår /bryter igen så det behövs en amputation.
Ja det har med exteriören att göra men inte att uppfödaren föder upp svaga individer.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Haha ja det var lite skillnad :)

Dina små är väl lika stora nu som mina 6veckors kanske :)

Jag la in några bilder på min tråd om valpningen.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Vad jag kan minnas från när Tesora tog hem 2 st dvärgar förra året, så är nog mina större redan, haha. En Tax är förvisso lite längre kanske, om jag tänker efter ;)

Dom här små pluttarna väger alla strax över 2 kg nu :love:
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Man brukar inte kupera för att svansen är så illa skadad, utan oftast sker det för att hunden slår upp samma sår om och om igen, och därför tar man bort den för att förhindra detta. Det är ju inte kul att jämt ha ont i svansen. Sen är det vissa som bryter svansen, och får kuperas direkt.
Man kan även låta en bruten svans bara läka också, med resultatet att den oftast blir krokig med ännu större benägenhet att få fler skador.

Så ja, självklart sitter det i "exteriören". Helt enkelt så har alla raser med en hård och lång svans större risk för att slå sönder den, än vad en ras med mjukare svans har såklart.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Dina är mycket större en vad små maxi taxar är , Inte ens Agnes var i närheten :angel:

Tesora
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Haha, fetglöm den tanken du! Jag fick spänna jackan extra hårt, och hennes huvud stack upp över kanten ändå så hon var minsann större! :D

Men Chica, Mums och Candy måste ju ha varit mindre när dom kom än vad mina är nu typ..
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Men så illa att amputation är enda utvägen? Det kan inte vara vanligt? Eller är det?

Det är ganska vanligt. Speciellt hos jakthundar. Är hunden intensiv, korthårig, har en normallång svans och dunkar denna i bordsben, dörrkarmar, träd och annat tillhygge så är det vanligt att de får sår och skador. Om alternativet är att sluta jaga med sin stövare eller hålla sin staffe borta från möblerade rum bara pga det så är amputering det humanaste alternativet.

Uppenbarligen så är det inte lika vanligt hos alla raser. Så det har väl troligtvis att göra med exteriören.

Beror troligen på att alla raser inte är lika intesiva i sitt svansviftande, har längre päls som skyddar och helt enkelt håller sig lugnare.
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Ang det citatet tänkte jag på det som TS skrev, att man kan slå i tån och bryta den. Jag menade på att folk som slår i tår, armar eller ben gör det sällan så illa att den behöver amputeras. Men då fick jag svar på den biten.

Jag är inte här för att kritisera specifika raser, vilket jag tror att detta kommer leda till, därför lämnar jag gärna diskussionen. :)
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Men du !! Då var Agnes 4 månader ;)
Dom andra var ju bara 9 veckor när vi hämtade dom ! Kommer du i håg :angel::angel:

Tesora
 
Sv: Idag är valparna 2 veckor!

Ja, men hon var säkert monsterstor som yngre också, så det så! :angel:

Idag blev puppisarna avmaskade första gången, och dom hatar mig fortfarande för det äckliga dom blev itvingade :D Deras föräldrar är ungefär lika glada dom också, och katterna ska vi inte tala om, haha. Lika bra att ta alla på en gång kändes det som..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 134
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Paniken när man inte hinner med, och ens älskade valp satt något i halsen. Jag har en 10 veckors valp, en chihuahuablandning. Hon åt...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Kilauea
·
D
Övr. Hund Jag fick för 1 ½ vecka sedan hem min nya valp, en border collie-tik. Sedan tidigare har jag haft en sheltie men då hon saknar gnistan...
2 3
Svar
51
· Visningar
14 987
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Som nu börjar bli stora känns det som :D Lite över 4 veckor gamla, och bedårande söta som vanligt. Såklart! Dom är ute korta stunder nu...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp