Vitmossa var detLärde vi oss inte det i typ Ronja Rövardotter, eller var det bara vitmossa med där?
Någonstans har jag i alla fall under barndommen lärt mig att tuggad eller krossad rölleka är blodstillande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vitmossa var detLärde vi oss inte det i typ Ronja Rövardotter, eller var det bara vitmossa med där?
Någonstans har jag i alla fall under barndommen lärt mig att tuggad eller krossad rölleka är blodstillande.
Ingen röllika i Ronja Rövardotter!Jag tänkte på filmen. Jag har nog aldrig läst en Astrid Lindgrenbok.![]()
Jag visste att de använde vitmossan men trodde att det kanske var där jag sett/hört om röllikan också. Måste ha snappat upp det någon annanstans, kanske var det i Grottbjörnens folk eller nåt. Den bokserien är överraskande informativ runt växter och bär.Vitmossa var det![]()
Säkert Grottbjörnens folk då. Jag snappade åxå upp väldigt mycket därifrån.Jag visste att de använde vitmossan men trodde att det kanske var där jag sett/hört om röllikan också. Måste ha snappat upp det någon annanstans, kanske var det i Grottbjörnens folk eller nåt. Den bokserien är överraskande informativ runt växter och bär.![]()
Fem timmar med jetflyg till fastlandet, pyttesmå öar. Bodde där som barn, mitt ute i havet.Insåg just att min inre bild för var Hawaii ligger i förhållande till Nord- och Sydamerika är helt fel!?!?
Jag tänker nog skylla på alla kartor jag sett med Hawaii infällt vid USA. Så här ser det ut på riktigt:
Visa bifogad fil 190414
Jag tycker synd om Emil som egentligen är så snäll och så får han bara skäll av sin pappa (fast hans mamma vet iaf att han innerst inne är en from gosse, det skriver hon i sin dagbok)Jag förstod först nu som vuxen att Emil är en jättegullig unge! Som försöker göra alla rätt och bryr sig om alla!
Pippi däremot kan ju vara rätt elak![]()
Jag förstod först nu som vuxen att Emil är en jättegullig unge! Som försöker göra alla rätt och bryr sig om alla!
Karlsson på taket däremot var ju värsta mobbaren, så obehaglig.Jag tycker synd om Emil som egentligen är så snäll och så får han bara skäll av sin pappa (fast hans mamma vet iaf att han innerst inne är en from gosse, det skriver hon i sin dagbok)
Jag förstod först nu som vuxen att Emil är en jättegullig unge! Som försöker göra alla rätt och bryr sig om alla!
Har ni sett "En fiktiv dokumentär"?Karlsson på taket däremot var ju värsta mobbaren, så obehaglig.
Vacker i alla fall!Så här ser en champagnevisp ut
![]()
Den här är gjord i 18 karats guld 1917. Bör finnas i varje hem för att undvika pinsamma situationer för damerna vid nyårsfirandet.![]()
Vi har sett samma inlägg i fb-flödet gissar jagatt champagnevisp hade sin höjdpunt som högstatussymbol 1910-1920-talet. Den användes för att vispa ur bubblorna i champagnen för att damerna inte skulle få gaser i magen.Oftast gjord i guld.
Vi har sett samma inlägg i fb-flödet gissar jaglärde mig också idag att champagne vispar fanns (och varför)
![]()
Vad intressant!inte FB för mig, jag har gjort research för min historiska roman. Ville hitta någon rolig autentisk detalj att lägga in. Läst på Wikipedia blandannat och en del andra ställen.
Ähm... En sån fick jag av mina föräldrar för att vispa ur bubblorna ur cidern när jag var tonåring.att champagnevisp hade sin höjdpunt som högstatussymbol 1910-1920-talet. Den användes för att vispa ur bubblorna i champagnen för att damerna inte skulle få gaser i magen.Oftast gjord i guld.