Ifor Williams

Jag pluggade be-teorin inför b96 faktiskt 😅
hade brÄttom att fÄ mer utrymme nÀr vi hastigt köpte ny bil, lyckades knipa en uppkörningstid för b96 och valde det istÀllet för BE just dÄ.
Planen Ă€r fortfarande BE men Ă€n sĂ„ lĂ€nge oss jag inte ta tag i det bara, nu nĂ€r jag klarar mej 😆
Nu har du en ny morot om du vill byta slĂ€p👍😁
 
Jag Àr inte sÀker pÄ att det fÄr plats ett framför bommen i min HB403. Hade jag haft en 506 hade jag definitivt valt löst skÄp! TÀnker att det kanske blir vÀldigt trÄngt i mitt slÀp..
JÀmför man innerlÀngden pÄ 403:an och 506:an sÄ skiljer det bara 3 cm. Med tanke pÄ att det Àr rÀtt gott om plats i 506:an sÄ bör inte det vara nÄt problem.
 
Jag Ă€lskar mitt hb506 sĂ„ bra och rejĂ€lt. Men jag mĂ„ste sĂ€ga att ett minus Ă€r att de inte har en separat sadelkammare. Jag har dörrhĂ€ngt sadelskĂ„p och det Ă€r vĂ€ldigt trĂ„ngt för sadlarna. Älskar att ha fronturlastning. SĂ„ smidigt.
 
JÀmför man innerlÀngden pÄ 403:an och 506:an sÄ skiljer det bara 3 cm. Med tanke pÄ att det Àr rÀtt gott om plats i 506:an sÄ bör inte det vara nÄt problem.
Är mer att 403 Ă€r mkt mer spetsigt i fronten. I 506 kan man stĂ€lla sadelskĂ„pet intill fönstret men 403 Ă€r mkt smalare sĂ„ skĂ„pet kommer behöva stĂ„ nĂ€rmare bommen.
 
Är mer att 403 Ă€r mkt mer spetsigt i fronten. I 506 kan man stĂ€lla sadelskĂ„pet intill fönstret men 403 Ă€r mkt smalare sĂ„ skĂ„pet kommer behöva stĂ„ nĂ€rmare bommen.
Ja, det Àr sant. Dock sÀljer Ifor ett fristÄende sadelskÄp som Àr lite spetsigare baktill som jag tror funkar bra ÀndÄ. SjÀlv tyckte jag det inte var sÄ snyggt, men det Àr ju en smaksak. :)
 
Jag köpte en begagnad tidigare i vintras. Är vĂ€ldigt nöjd!

Man kan inte fÄ bÄde fronturlastning och sadelkammare men sadelskÄp pÄ dörren och fronturlastning gÄr.

Edit. SĂ„g nu att du skrev HBX, jag har en HB403.
En frÄga till- hur stor hÀst har du? Jag luslÀste de tekniska specifikationerna nu och sÄg att HB403 hade en takhöjd pÄ 220 jÀmfört med 228 hos 506. SjÀlv har jag en hÀst pÄ 169-170 cm.
 
Tycker ocksÄ ifor Àr vÀldigt intressanta!
SÄ jag följer trÄden.

Verkar rejÀla stabila och vÀrd sin peng, men de Àr ju ganska tunga(pansarvagn som nÄgon skrev) och jag har hittills inte hittat nÄgon som funkar till mitt körkort (b96), dÄ jag inte vill ha en/enkommafem-hÀstars.
De jag vet som har ifor har varit nöjda, sÀrskilt med Äkkomforten och stabiliteten.
HBX-serien Àr nÄgot lÀttare Àn HB dÄ HBX Àr helaluminium och HB aluminiumkomposit med hÄrt pressad spÄnskiva som fyllning. I övrigt samma grundkonstruktion, mest design och detaljer som skiljer.
LĂ€ttviktsserien HBE Ă€r ju oxĂ„ helaluminium men som jag förstod pĂ„ den ÅF jag pratade med sĂ„ hade man för att göra ett lĂ€ttviktsslĂ€p fĂ„tt kompromissa bort en del av den hĂ„llfastheten som man annars förknippar med Ifor, sĂ„ hen rekommenderade den inte den fullt ut om man inte verkligen behövde det för vikten.
 
Nu stĂ„r det en nyare begagnad HB 403-a hĂ€r. Inget sadelskĂ„p Ă€n, men har bestĂ€llt ett sĂ„ snart kan jag rapportera 😊. Jag saknar dock vettig uppbindningsring. Den i taket sitter ju vĂ€ldigt högt upp. Är ju om man kan flytta bommen ett hack bakĂ„t och binda i den frĂ€mre bomhĂ„llaren dĂ„. Hur gör ni övriga som har Ifor?
 
Nu stĂ„r det en nyare begagnad HB 403-a hĂ€r. Inget sadelskĂ„p Ă€n, men har bestĂ€llt ett sĂ„ snart kan jag rapportera 😊. Jag saknar dock vettig uppbindningsring. Den i taket sitter ju vĂ€ldigt högt upp. Är ju om man kan flytta bommen ett hack bakĂ„t och binda i den frĂ€mre bomhĂ„llaren dĂ„. Hur gör ni övriga som har Ifor?
Jag har precis köpt en hb511 och jag binder i den uppe vid taket. 😊
 
  • Gilla
Reactions: ako
KÀnns sÄ högt upp tÀnker jag? Visserligen har jag en 170-cm- hÀst men mÄnga hÀstar vill ju kunna sÀnka hals och huvud.
Ja, det Àr lite högt. Men jag har ett rÀtt lÄngt transportgrimskaft sÄ det funkar bra.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Nu stĂ„r det en nyare begagnad HB 403-a hĂ€r. Inget sadelskĂ„p Ă€n, men har bestĂ€llt ett sĂ„ snart kan jag rapportera 😊. Jag saknar dock vettig uppbindningsring. Den i taket sitter ju vĂ€ldigt högt upp. Är ju om man kan flytta bommen ett hack bakĂ„t och binda i den frĂ€mre bomhĂ„llaren dĂ„. Hur gör ni övriga som har Ifor?
Jag binder i en av bomringarna nedanför!
C77AF623-4DBF-4729-B54C-FB6BCC449965.jpeg
 

Liknande trÄdar

Utrustning AnvÀnde min hÀsttransport för att flytta möbler i helgen och upptÀckte dÄ att trÀet pÄ nedre delen av rampen har murknat:cry: Det Àr...
2
Svar
31
· Visningar
1 842
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara Àldre trÄdar sÄ jag provar att posta en ny. Jag tÀnker mig att jag ska köpa ett enhÀstars slÀp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 533
Senast: MiniLi
·
L
Relationer Jag har en frÄga som jag vÀldigt gÀrna skulle vilja veta hur andra tÀnker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & SjÀl Jag tÀnkte att det kunde vara bra med en trÄd dÀr vi postar smÄsaker i livet som ger oss glÀdje, smÄ guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 634

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp