Ifor Williams

Nu står det en nyare begagnad HB 403-a här. Inget sadelskåp än, men har beställt ett så snart kan jag rapportera 😊. Jag saknar dock vettig uppbindningsring. Den i taket sitter ju väldigt högt upp. Är ju om man kan flytta bommen ett hack bakåt och binda i den främre bomhållaren då. Hur gör ni övriga som har Ifor?
Är det ett dörrhängt du har beställt?
 
Vad är det för höpåse du har? Når hästen den bra?
Det är någon från hööks. Min häst har lång hals så hon når den, men den snurrar runt ibland och har bara hål på ena sidan så är väl inte jättesmidigt. Överväger att köpa ett segel istället, alternativt att spänna fast påsen i sidorna så den inte kan snurra och få baksidan mot henne.
 
Det är någon från hööks. Min häst har lång hals så hon når den, men den snurrar runt ibland och har bara hål på ena sidan så är väl inte jättesmidigt. Överväger att köpa ett segel istället, alternativt att spänna fast påsen i sidorna så den inte kan snurra och få baksidan mot henne.
Hur spänner man fast ett segel i en sådan? Just ringar och fästen känns ju inte som det de har satsat på 😅. Men jag är dock nöjd med mitt köp! Nästa gång hästen börjar banka på hemvägen ska jag bara luta mig tillbaka i förvissning om att han är instängd i ett kassaskåp 🤣
 
Hur spänner man fast ett segel i en sådan? Just ringar och fästen känns ju inte som det de har satsat på 😅. Men jag är dock nöjd med mitt köp! Nästa gång hästen börjar banka på hemvägen ska jag bara luta mig tillbaka i förvissning om att han är instängd i ett kassaskåp 🤣
Det finns små hål i metallgrejen i fronten som man kan fästa i, och sen tänker jag att man får fästa i bommen alt bomhållarna 😊
 
...som jag förstod på den ÅF jag pratade med så hade man för att göra ett lättviktssläp fått kompromissa bort en del av den hållfastheten som man annars förknippar med Ifor, så hen rekommenderade den inte den fullt ut om man inte verkligen behövde det för vikten.
Tack för den påminnelsen. Jag har Ifor bland annat för att det är så rackarns stabilt (har varit ute och halkat på motorvägen utan att hästen fick mer än ett par femkronas-stora skrapsår) och vill nog inte kompromissa där, så jag ska sluta drömma om hel-aluminium. :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för den påminnelsen. Jag har Ifor bland annat för att det är så rackarns stabilt (har varit ute och halkat på motorvägen utan att hästen fick mer än ett par femkronas-stora skrapsår) och vill nog inte kompromissa där, så jag ska sluta drömma om hel-aluminium. :)
Det är ju HBX- modellen i så fall du ska titta på. Den är ju hel-alu men i övrigt samma stabilitet etc som de vanliga HB- modellerna 😊
 
@MiniLi och @ylvalill De där lösa sadelskåpen ni pratade om tidigare i tråden, kommer man ut genom fronturlastningen med hästen när det står där eller måste man rulla ut skåpet först?
 
@MiniLi och @ylvalill De där lösa sadelskåpen ni pratade om tidigare i tråden, kommer man ut genom fronturlastningen med hästen när det står där eller måste man rulla ut skåpet först?
Jag vet faktiskt inte, jag köpte ju aldrig nåt sånt. Men jag skulle tro att man behöver rulla ut skåpet för att kunna ta ut hästen vis fronturlastningen.
 
Man måste rulla ut det om man ska använda fronturlastningen. Därför tänker jag satsa på ett dörrhängt, känns enklare att ställa upp skötardörren än att rulla ut skåpet.
Ja, det känns ju lite omständigt. Du får gärna återkomma med vad du tyckte om det dörrhängda!
 
Jag har köpt ett dörrhängt sadelskåp nu. Rymmer inte massor men funkar och är smidigare än jag trodde. Fick in dressyrsadel, padd, träns, hjälm och spö och hade kunnat få med borstar, skydd och något täcke också.
Är mkt nöjd med transporten överlag, men tycker att det är konstigt att de har gjort den konstruktionen de har med bakbommen så att den inte går att fälla plant eller vinkla så den hänger utanför vid lastning. Man behöver ju ta bort den helt känns det som.
 

Bifogade filer

  • 0816FD14-10EE-4213-9EAD-138A1DDE9896.jpeg
    0816FD14-10EE-4213-9EAD-138A1DDE9896.jpeg
    272,3 KB · Visningar: 42
Jag har köpt ett dörrhängt sadelskåp nu. Rymmer inte massor men funkar och är smidigare än jag trodde. Fick in dressyrsadel, padd, träns, hjälm och spö och hade kunnat få med borstar, skydd och något täcke också.
Är mkt nöjd med transporten överlag, men tycker att det är konstigt att de har gjort den konstruktionen de har med bakbommen så att den inte går att fälla plant eller vinkla så den hänger utanför vid lastning. Man behöver ju ta bort den helt känns det som.
Kul att se bild på skåpet!
Ang bakbomnen så brukar jag bara ställa den så långt åt sidan det går, har aldrig tyckt att det stör. Gör likadant med frambommen när jag lastar ut 😊
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har köpt ett dörrhängt sadelskåp nu. Rymmer inte massor men funkar och är smidigare än jag trodde. Fick in dressyrsadel, padd, träns, hjälm och spö och hade kunnat få med borstar, skydd och något täcke också.
Är mkt nöjd med transporten överlag, men tycker att det är konstigt att de har gjort den konstruktionen de har med bakbommen så att den inte går att fälla plant eller vinkla så den hänger utanför vid lastning. Man behöver ju ta bort den helt känns det som.
Kul med bild, tack! Det ser ju absolut tillräckligt rymligt ut. Jag såg ett begagnat på hästnet och hade det funnits närmare hade jag ringt. 😊 Jag tycker också att bommarna är dumma men börjar vänja mig. 😄 När jag lastar hemma fäller jag mellanväggen helt åt sidan och när jag lastar borta tar jag loss bommen och har den i handen. (Skickar på).
Jag har satt in en krubbhållare i mitt släp, det blev jättebra! Jag köpte fästet från Klippansläp, borrade två hål i listen ovanför skötardörren och satte fast fästet med bult och mutter.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Kul med bild, tack! Det ser ju absolut tillräckligt rymligt ut. Jag såg ett begagnat på hästnet och hade det funnits närmare hade jag ringt. 😊 Jag tycker också att bommarna är dumma men börjar vänja mig. 😄 När jag lastar hemma fäller jag mellanväggen helt åt sidan och när jag lastar borta tar jag loss bommen och har den i handen. (Skickar på).
Jag har satt in en krubbhållare i mitt släp, det blev jättebra! Jag köpte fästet från Klippansläp, borrade två hål i listen ovanför skötardörren och satte fast fästet med bult och mutter.
Men om man har mellanvägg och korta bommar är det ju inget problem att fälla bommarna rakt ner?
Jag fick för mig att @ako hade en 403a, men kanske minns galet..
 
Men om man har mellanvägg och korta bommar är det ju inget problem att fälla bommarna rakt ner?
Jag fick för mig att @ako hade en 403a, men kanske minns galet..
De hänger ju rakt ned inuti spiltan så att säga. Men jag som är van vid thule och star skulle önska att de gick att hänga som på dem, rakt ned utan för spiltan om du förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 467
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp