igår brann det i alla län utom tre

Peter Hultqvist om skogsbränderna:

"Hultqvist vill se över hur skogsbränder hanteras

Regeringen informeras fortlöpande om de pågående terrängbränderna runt om i landet av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) – som haft ett samverkansmöte med länsstyrelserna, Försvarsmakten, Sjöfartsverket och Skogsstyrelsen.
Peter Hultqvist är själv på plats i Malung där han har träffat den lokala räddningstjänsten och fått information om branden i Lima.
– Den personal som bekämpar de här eldhärdarna sliter och gör ett utomordentligt jobb i en svår miljö. De har all heder, säger försvarsministern och fortsätter:
– Jag tror också att det finns anledning att titta på erfarenheterna nu för att se hur vi ska hantera den här typen av situationer i framtiden efter att det här är över. Det är naturligtvis en uppgift som även MSB har.
”Vill ge den signalen”
I Älvdalen, Ragunda och Ljusdal går räddningsmanskapet på knäna. Sex norska räddningshelikoptrar har flugits in för att vattenbomba och containrar med material från MSB:s skogsbrandsdepåer har levererats till brandplatserna.
Hultqvist lämnar till de berörda myndigheterna att kommentera det pågående arbetet och resursfördelningen, men vill se över hur skogsbränderna ska hanteras i framtiden.
– Utifrån de svåra utmaningarna som är måste man naturligtvis dra slutsatser. Det är inget jag kan föregå – men jag vill i alla fall ge den signalen.
TT: Hemvärnet hjälper till på flera håll, kan Försvarsmakten bistå ytterligare?
– Försvarsmakten deltar regelmässigt vid sådana här situationer. Min uppfattning är att Försvarsmakten försöker efter den förmåga man har att leva upp till den typen av krav och önskningar.
”Svårhanterliga situationer”
TT: Skulle MSB kunna ta ett större ansvar för att avlasta räddningstjänsterna i framtiden?
– Det är för tidigt för mig att gå in och kommentera. Det viktiga nu är att kraftsamla och bekämpa bränderna.
Peter Hultqvist tillägger:
– Skogsbränderna som varit nu ett tag har blivit svårhanterliga situationer med stora utmaningar, och då måste vi fundera på hur vi ska göra i framtiden. Men jag vill inte föregå den typen av utvecklingsarbete."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hultqvist-vill-se-over-hur-skogsbrander-hanteras
 
Varför kan de inte växlas av då? Ingen jag känner som är med i hemvärnet är utkallade, ska fråga lite mer om det nästa gång vi ses.
Försvarsmakten och hemvärnet är engagerade:

"Försvarsmakten har kallats in för att hjälpa räddningstjänsten med flera av bränderna runt om i Sverige, bland annat i Ljusdals kommun.
Det handlar om totalt 160 personer som hjälper till i släckningsarbetet runt om i landet. Bland annat hjälper de till att släcka bränder och ser till att folk inte rör sig in i eldhärjade områden.
– Vi har hemvärnspersonal som ställer upp frivilligt och avbrutit sina semestrar eller lämnat sina familjer för att kunna jobba, säger Rickard Wissman, kommunikatör på Försvarsmakten."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7000940

Karta:

https://www.metro.se/artikel/här-kallas-försvaret-in-för-att-bekämpa-bränderna-se-kartan
 
Testa dig själv här:

1. Jag har anledning att tro att jag är bättre än de flesta människor på att bedöma brandrisk när jag gör upp eld. Förbudet gäller ju folk som inte har koll.
2. Jag har bara fem veckors semester, vintern är så lång, jag betalar en jävla massa skatt, fuck you jag tänker grilla!
3. PK-jävlarna passar på att trycka till oss rökare ännu mer, så fan heller! Jag fimpar extra noncharlant för att visa dem.

Resultat:
2-3 ja-svar: Betrakta ditt samhällskontrakt som uppsagt, bäst du börjar bunkra vatten tills det börjar brinna hos dig.
1 ja-svar: Du lider av kronisk entitlement, gå om dagis och be din mamma ta dig i örat.
0 ja-svar: Du är okej.
 
Varför kan de inte växlas av då? Ingen jag känner som är med i hemvärnet är utkallade, ska fråga lite mer om det nästa gång vi ses.

Vi ska komma ihåg att hemvärnet som sagt inte bara är till för sådana här händelser utan ingår i vårt militära försvar. Jag gissar att vi kan inte slänga in alla dem på några få ställen utan det måste alltid finnas en reserv i händelse av väpnad konflikt. Men det är heller inget de ska tala om, flera har garanterat hemliga skyddsobjekt på sin lott om det blir skarpt läge.
 
Testa dig själv här:

1. Jag har anledning att tro att jag är bättre än de flesta människor på att bedöma brandrisk när jag gör upp eld. Förbudet gäller ju folk som inte har koll.
2. Jag har bara fem veckors semester, vintern är så lång, jag betalar en jävla massa skatt, fuck you jag tänker grilla!
3. PK-jävlarna passar på att trycka till oss rökare ännu mer, så fan heller! Jag fimpar extra noncharlant för att visa dem.

Resultat:
2-3 ja-svar: Betrakta ditt samhällskontrakt som uppsagt, bäst du börjar bunkra vatten tills det börjar brinna hos dig.
1 ja-svar: Du lider av kronisk entitlement, gå om dagis och be din mamma ta dig i örat.
0 ja-svar: Du är okej.
Den stjäl jag om det är ok.
 
Flera av mina vanner blev av med hus och allt de agde under brander i Florida pa sent 80-tal. En sak sa de allesammans som jag nogsamt lagt pa minnet.

Packa ihop "flykt vaskan" mycket tidigt ... det blir alltid aldeles for kort om tid och man blir for stressad av situationen om man vantar.
Glom inte varde papper, certificat, pass och annat som ar viktigt.
Ta med fotografier och viktiga minnessaker.

En vaninna saknade mest av allt jul prydnader efter branden. En annan forlorade alla sina fotografier pa sitt barn som dott nagra ar tidigare. (Hon fick ju bilder av familj och vanner sedan, men saknar alltid just "den" bilden som var sa bra ... och teckningen han gjort som hon satt pa vaggen.
 
Förstår inte varför militären inte kan göra undantag i semestern och kalla in folk! Hörde på radion att hemvärn mm inte kallas in just pga semester. Dags för Putin att överta denna vecka då!
Det finns många skäl, kanske sådana du inte vet om. Dessutom ska man aldrig tömma en resurs helt, det är mycket sårbart. I olika kriser planeras det alltid för resurser på kort och lång sikt.
 
Förstår inte varför militären inte kan göra undantag i semestern och kalla in folk! Hörde på radion att hemvärn mm inte kallas in just pga semester. Dags för Putin att överta denna vecka då!

Hemvärnet är engagerat (mitt ex är där bla). Men de kanske nöjer sig med att plocka in de som säger ja frivilligt. Kan vara bra att komma ihåg att de som är med i hemvärnet har andra jobb. Så avbryter de sin semester är det inte säkert att deras ordinarie jobb ger möjlighet att ha semester i ett senare läge, dvs de blir isf utan semester...
 
Jag kanske är lite snarstucken men jag är så trött på att alla helt plötsligt vet allt om brandflyg, krisberedskap, räddningstjänst och det blir kortslutning i min hjärna när politiker vill samla billliga poäng genom att skylla på allt o alla. Fokusera på insatserna, på de som arbetar dygnet runt!

Brandmän, stabspersonal, försvarsmakten, majoriteten av hemvärnsbataljoner, folk från andra länder osv gör allt de kan för att rädda det som räddas kan.
 
Jag kanske är lite snarstucken men jag är så trött på att alla helt plötsligt vet allt om brandflyg, krisberedskap, räddningstjänst och det blir kortslutning i min hjärna när politiker vill samla billliga poäng genom att skylla på allt o alla. Fokusera på insatserna, på de som arbetar dygnet runt!

Brandmän, stabspersonal, försvarsmakten, majoriteten av hemvärnsbataljoner, folk från andra länder osv gör allt de kan för att rädda det som räddas kan.
Wisti.
0355A57F-F037-42B9-8E7B-658CD091B80D.png
 
Inga bränder i vår närhet. Den närmaste var 6 mil bort och pågick under några dagar i helgen men jag tror den är släckt nu.

@bumpo , är branden vid Ellenesjön avslutad?
 
Information från NÄRF om branden i Åntorp
Insatsen för att släcka skogsbranden i Färgelanda pågår alltjämt.

Skogsbranden i Åntorp söder om Färgelanda startade vid 15-tiden fredagen den 13 juli och har sedan dess bekämpats av ca 20 brandpersonal dagtid och ca 10 nattetid.

Under eftermiddagen och kvällen fredagen den 13 juli pågick inte mindre än sex skogsbränder samtidigt i NÄRF:s ansvarsområde (tre i Färgelanda kommun, två i Trollhättans kommun och en i Melleruds kommun). Vid den största av dem, i Åntorp söder om Färgelanda, pågår släckningsarbetet fortfarande (torsdagen den 19 juli) och beräknas så göra i ytterligare några dagar. Det är extremt torrt i skog och mark, vilket gör att branden går ner på djupet och gör den extra svårsläckt. Dessutom försvåras släckningsarbetet av att omkullfallna träd utgör en stor risk för brandpersonalen. Det branddrabbade området i Åntorp uppskattas till ca 13 hektar.

Förutom NÄRF:s egna resurser, så har ett stort antal andra räddningstjänster från Västra Götaland hjälpt till vid släckningsinsatsen och gör så fram till fredag kväll den 20 juli. Dessutom har vi god hjälp från markägarna och just nu bistår även Försvarsmakten oss med en mindre grupp personal. Färgelanda kommun hjälper oss sedan i måndags (16 juli) med mathållningen, vilket avlastar vår ledningspersonal på ett bra sätt.

Från kommunes fb för en timme sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 614
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 162
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 662
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp