Import: transportera Holland - Sverige sjalv?

EbbaHB

Trådstartare
Hej allihopa,

Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har kollat lite pa flyg osv och det enda stallet de flyger direkt till ar Amsterdam. Sa min fraga ar nu, ar det nagon som har kort strackan Amsterdam - Sverige (Malmo) sjalv nagon gang? Ar det att rekommendera eller ar det vart att anlita ett transportforetag? Rent "logiskt" tycker man att det borde ga, det ar bara 9 timmar och man skulle kunna overnatta nagonstans.
Ar det nagon som vet hur det fungerar nar man kor genom flera lander med en nyimporterad hast? Vad hander nar man kommer fram till Sverige (sjalvklart med vet intyg osv)?

Tacksam for alla svar och tips!
Ebba
 
Eftersom det är fråga om riktig import i det här fallet från ett land utanför EU, så kommer nog både du och hästen att få bäst förutsättningar om då låter en speditör som kan det här.
Det är ju inte bara importen till EU (Amsterdam) utan också fråga om hur du ska betala avgifter som ev tull och moms. Beroende på status hos mottagaren kan vissa alternativ var förmånligare än andra.
Det ska ju också anmälas för export ut ur Australien och ställas säkerheter för avgifterna under transporten.
Allt det och mycket mer kan du hjälp av en speditör med.

Tänk också på att det finns regler för transport av djur inom EU. För hästar krävs t ex hästpass och hälsointyg. Det enda undantaget för vuxna hästar från passkravet är att hästen precis kommit till EU och att man istället använder tullhandlingarna under resan. Är du inte extremt väl på läst så är det bäst att låta en speditör sköta allt. Misstänker också att det är billigaste alternativet.
 
Eftersom det är fråga om riktig import i det här fallet från ett land utanför EU, så kommer nog både du och hästen att få bäst förutsättningar om då låter en speditör som kan det här.
Det är ju inte bara importen till EU (Amsterdam) utan också fråga om hur du ska betala avgifter som ev tull och moms. Beroende på status hos mottagaren kan vissa alternativ var förmånligare än andra.
Det ska ju också anmälas för export ut ur Australien och ställas säkerheter för avgifterna under transporten.
Allt det och mycket mer kan du hjälp av en speditör med.

Tänk också på att det finns regler för transport av djur inom EU. För hästar krävs t ex hästpass och hälsointyg. Det enda undantaget för vuxna hästar från passkravet är att hästen precis kommit till EU och att man istället använder tullhandlingarna under resan. Är du inte extremt väl på läst så är det bäst att låta en speditör sköta allt. Misstänker också att det är billigaste alternativet.

Hej!

Tack för svaret. Jag vet hur exporten fungerar från Australien samt hur import till EU fungerar och det kommer självklart att skötas av ett företag som är experter på att flyga hästar internationellt och sköter tull/skatt/export & import-papper. Det enda jag undrar över är sträckan Amsterdam - Sverige, hur det fungerar att köra en så pass lång sträcka och hur det fungerar när man kommer in i varje nytt land. Jag har fått en prisuppgift på närmare 15 000 för att flytta hästen från Amsterdam därav undrar jag om det är möjligt att göra själv så att man kan spara in på några av kostnaderna.

Tack igen!
 
Hej!

Tack för svaret. Jag vet hur exporten fungerar från Australien samt hur import till EU fungerar och det kommer självklart att skötas av ett företag som är experter på att flyga hästar internationellt och sköter tull/skatt/export & import-papper. Det enda jag undrar över är sträckan Amsterdam - Sverige, hur det fungerar att köra en så pass lång sträcka och hur det fungerar när man kommer in i varje nytt land. Jag har fått en prisuppgift på närmare 15 000 för att flytta hästen från Amsterdam därav undrar jag om det är möjligt att göra själv så att man kan spara in på några av kostnaderna.

Tack igen!
Du kör troligen inte mycket billigare själv. Drivmedel kostar och det färjor, broar och vissa vägar oavsett vem som kör. Det finns också en del EU regler som tolkas lite olika i olika länder. Men som måste följas vid längre transporter. Det kan till och med bli dyrare att köra själv än att samåka med andra hästar.
Exempel travhästar reser mycket även över Atlanten för tävling och avel. I stort sett ingen hämtar själv på kontinenten trots att de flesta ändå har utbildning och utrustning för det.
 
Hann inte med att skriva innan datorn la av.
Men det är enkelt att transportera hästar mellan olika EU länder d v s om man har alla papper i ordning behöver man inte anmäla vid gränspassager. I olika länder kan ändå bli utsatt för kontroll på olika ställen vid gränsen eller inne landet. Då gäller det att man uppfyller EU-kraven på djurtransporter. De är lite olika främst beroende resans längd och orsak. Du kan hitta den svenska tolkningen på Jordbruksverkets hemsida.
Det är en lite gråzon med importerade hästar och pass. För det är ett krav inom EU att alla hästar ska ha pass och att passet ska vara med vid transport. En ny importerad häst har inget pass och inte heller är den registrerad i EU. Den åker då på tullhandlingen. Tyvärr finns det inte helt raka regler för hur länge hästen kan resa på detta och det kan bli problem att få den till Sverige från Amsterdam som privatperson. Speciellt om man väljer att slutföra importen där, vilket man har rätt till som privatperson.
Jag misstänker att det i det priset du har fått finns med avgifter och säkerhet för något som kallas transitering. Vilket innebär att hästen/varan transporteras under tullkontroll och att man ställer säkerhet för de avgifter som ska betalas vid importen. Då finns det inga tveksamheter om att hästen kan resa genom EU, underförutsättning att reglerna för djurtransporter följs förstås.
Det kan vara svårt som privatperson att klara kraven för både transitering och djurtransport. Det kan också bli väldigt dyrt och komplicerat om man fastnar i en kontroll och inte uppfyller kraven. Detta brukar då alltid gå ut över hästen.
 
Rent "logiskt" tycker man att det borde ga, det ar bara 9 timmar och man skulle kunna overnatta nagonstans.
Liten brasklapp.. det är 9 timmar från stadsgräns till stadsgräns enligt Google, med personbil på motorväg. Med släp, och med trafik och tankpauser etc, plus väntetid till färja, ser jag snarare en resa på 12-14 timmar. Sträckan t/r är drygt 200 mil och det går svårligen att köra med släp för under 20 kr/mil ens med önskekalkyl (snarare >25 kr/mil). Inklusive färjebiljetten hamnar man runt 7000-8000 kr plus två personers tid i minst två dagar.
 
Jag betalade ca 7000kr ink. allt för spedition Holland-Stockholm.
Väldigt värt det. Stort och välkänt utländskt företag.
 
Hej,
Forlat for sent svar - verkar som att mina email notifikationer har stangts av sa jag visste helt enkelt inte att folk hade svarat!
Tror precis som ni sager, att det nog ar enklare att lata en professionell hantera detta. VIlle mest kolla upp alternativen i en forhoppning om att spara in pengar!
@nothalfbad: Jag har en 7-arig valack, ett australiensiskt fullblod (foredetta galoppor - inte vart nagonting i prispengar), kopte honom fran slakteriet och har tranat upp honom sjalv sa det kanns omojligt att lamna honom har.
@spinxx: Vem anvande du dig av? Skriv ett PM om det ar lattare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 015
Senast: Corminta
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
2 952
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Bewildered
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp