Bukefalos 28 år!

Inför tävling?

kicki71

Trådstartare
Hur mycket och hur ofta rider ni dressyr veckorna innan tävling. :confused:
En del lägger upp sin träning benhårt och visst, deras hästar går naturligtvis bra.
Jag är mer "okonsekvent" i mitt upplägg och rider 1-2 ggr/vecka rejäla dressyrpass oftast för tränare.
Däremellan gör vi annat typ kör, markarbete, uteritter. :banana:
Visserligen gör vi det med dressyren i baktanke, men ibland funderar jag om man är lite för slapp och skulle träna mer och framförallt oftare(får ofta höra den kommentaren...). :crazy:
Faktum är att både jag och hästen stormtrivs med omväxlingen i arbetet, men visst dressyren blir ju bättre med mera träning men tappar man(jag å hästen)gnistan, eller??
Hittills har det gått hyfsat bara på tävling, men vi rider så låga klasser än, men jag vet inte om jag kommer att bli mer konsekvent om vi kommer upp oss lite.
Är det nån fler som tävlar dressyr, och känner sig som jag lite slapp??? :bow:
 
Jag försöker att växla min träning, även inför tävling. Nu tävlar jag oxå
så lågt, men hästen jag rider på tappar sin glöd annars. Även om jag i
allt jag gör oftast har tävlingen i bakhuvudet. Tränar jag honom för hårt
eller för mycket innan tävling så tröttnar han och känner då inte för att göra sitt bästa.
 
För att komma upp i dom högre klasserna kan det nog behövas lite mer träning än så? Självklart fortfarande varierande arbete, ingen mår bra av att harva på en dressyrbana varje dag. Men att exempelvis rida ut en sväng, sen gå på bana/ridhus för att checka av att allting känns bra har funkat bra för mig. Som sagt inte på banan varje dag, men iaf 4-5 dagar i veckan, inte stenhård träning varje gång....
 
Det beror väldigt mycket på vilken häst, min förra fick jag rida dressyr på varje dag en hel vecka på innan start (kanske ska tillägga att jag rider fälttävlansdressyr så varierande arbete är lixom svårt att undvika ;) ) en av de jag har nu och som ska starta i helgen har gått tornerspel en hel vecka nu och har aldrig varit finare (lite korrigeringar är det väl men han är lösgjord och fin i kroppen) så de variera kan man nog säga :crazy:
I mitt "vanliga" träningaschema, som jag sällan lyckas hålla till punkt och pricka, har jag dressyr/markarbete 2 dagar/vecka och de verkar trivas bra med det :)
 
Jag rider inte så höga klasser jag heller, och jag rider väl dressyr 4 gånger i veckan kanske. Ungefär varannan dag. Däremellan galoppar jag på nån äng, skrittar runt barbacka, lite bomjobb, gymnastikhoppning osv. När jag rider ut smyger jag nästan alltid in några minuters dressyr på nån åker eller så, men miljöombyte iallafall.
 
Tillägg:

Inför tävling ändrar jag inte så mycket.

Och alltid när jag rider dressyr rider jag fram o skrittar av ute (inget val eftersom banorna ligger en bit bort ;)) eller rider på nån äng. :)
 
Jag tränar dressyr 6 dagar iveckan. Ibland så lägger jag fram cavalletti eller tar uppvärmningen "runt ängarna", men jag går alltid in på banan och ser till att min häst blir genomriden. Han har ledigt en dag i veckan. Jag skrittar ut före/efter varje pass. Vi trivs bra med det båda två. Men ni tror väl inte vi är kloka... ;)
Jag tävlar medelsvår/St. George, men tränar upp tom. Int.1
Gör ingen skillnad inför tävling, möjligtvis att jag är ännumer noggran med träningen dagarna innan.
 
Jag försöker rida omväxlande och ändrar inte så mkt inför tävling, mer att jag är extra noga med formen, lydnaden veckan före tävling.

Häst 1 går LB-LA dressyr och rids 6 dgr/v varav två pass dressyr, fyra pass i skogen. Rider henne dock alltid i form även utomhus. Ibland byter vi ut ett utepass mot hoppning oxå.

Häst 2 går Msv dressyr och rids 6 dgr/v varav tre dressyr, tre uteritter. Byter ibland ut ett utepass mot hoppning.

Häst 3 går LA-Msv dressyr (men mammaledig nu). Då hon är i full kondition rids hon 6 dgr/v varav två dressyrpass, ett tömmkörning, ett hopp och två utepass en vanlig vecka.

Försöker lägga upp det hela så det passar just den hästen. Smabons 5-åring som tränas för en start i LA nu i höst går t.ex. 5 dgr/v varav oftast två dressyrpass, tre utepass.

Jag satsar verkligen och vill utveckla mina hästar så mkt det går. Men dressyr kan man ju rida både ute i skog och mark, på en äng osv. Det behöver inte vara i ridhus. Sen får man ju se till att göra träningen rolig för sig själv och hästen. Då tappar den inte gnistan/motivationen, även om det blir lite mer träning en period.
 
Ja, jag känner att jag nog bara behöver ha ett mer konkret upplägg, vilket jag har satt NU!! :D
Tänker nog inte "träna ihjäl" oss, utan bara som sagt var lägga upp det ordentligare. Det känns som att det blir lättare att ha en väg mot målet med sin ridning då. :rofl:
Ska och tävla om en vecka, och tycker jag har haft ett ganska bra upplägg fram tills dess.
Det gäller bara för mig, att vara konsekvent, ta vara på det positiva, planera och se framåt till nästa tävling, visst!!! :banana:
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 091
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 737
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp