Inkompetent personal i förskola/skola...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I nästan varje barngrupp så finns det ett eller flera barn med något slags problem. Ibland är det ett diagnosticerat funktionshinder, ibland så vet man inte vad beteendet kommer ifrån. Många gånger lägger föräldrarna hela "skulden" på personalen, utan att kanske ens "leta" någon annanstans.

Tycker ni att personalen i Sveriges förskolor/skolor är bra? Ska vi bara ha högskoleutbildad personal?

Jag har själv "klagat" på outbildade vikarier både inom förskola/skola, jag tycker det krävs mer för att jobba med barn än att kunna spela fotboll och spela gitarr :o :crazy:
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Eftersom jag för tillfället håller på att utbilda mig till förskolellärare på högskolan så får jag nog säga att jag tycker vi ska ha utbildad personal som jobbar.

När jag är klar har jag en 3½ års utbildnig bakom mig baserad på både fakta och praktik. Vi lär oss väldigt mycket mer än att spela gitarr och läsa sagor. Och så får vi ju även utbildning för att kunna hantera barn med särskilda behov. Så nog är det bättre med utbildad personal.

Sen finns det självklart rötägg som är utbildade med.

Något som jag har funderat mycket på när jag varit ute på praktik är dessa "äldre" förskolelärae som varit på samma ställe i 25 år och tycker att de gör allt rätt pga sin stora erfarenhet. Kanske skulle vi lägga tid och pengar på att fräscha upp dem. Barn och ungdommar är inte på samma sätt nu som de var för 25 år sedan.

Lite tankar bara.
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Det finns ju fortbildning för redan utbildad personal, frågan är väl om man har motivation till det när man kanske är 55+ och bara har några år kvar att jobba? Antagligen inte eftersom det finns damer som jobbat 25 år på samma arbetsplats och ibland i samma arbetslag...

Jag tycker att arbetslagstanken är god, och fungerar ofta bra - iaf på förskolan (det blir sämre ju äldre barnen blir). Men jag tror också att det kan bli slentrian i arbetetet om man aldrig byter arbetskamrater. Man borde ju kunna rotera inom den kommun man arbetar för att få lite variation...

Hela den nya lärarutbildningen är ju uppbygd för att få ut arbetslagstänkandet i verkligheten, frågan är om det är så lätt att omvända alla 40-talister som finns ute i skolvärlden redan?
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Jag skulle behöva en utbildning. Är tydligen inte det minsta pedagogisk och tycker 3åringen är skitknepig.
Tänk o jobba med en hel hög småbarn utan utb. :crazy:
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Det är ibland lättare att ta hand om andras barn än sina egna :crazy:

Ens egna barn utnyttjar ju det faktum att man är deras föräldrar, iaf mina emellanåt.
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Tycker att på de skolor där jag arbetat har lärarna i stort hållt en god kvalitet. Jag tycker astt utbildning är viktigt. Dels för att ge kunskaper rent ämnesmässigt men också grund i pedagogik etc.
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Det är bara med en dagisfröken jag har haft problem, och hon var utbildad riktigt bra. Hon hade "minsann" jobbat inom dagbarnvården i 30 år.....problemet var att hon ansåg att min 3-åring själv skulle känna när han frös, men när jag gång efter annan hittade honom utan vantar i snö och 10 minusgrader så blev jag f-bannad! KÄrringen var för fet och lat för att lyfta arslet, det var problemet! Och med vår remautism i släkten så är det rätt kortat att börja frysa sönder lederna redan så tidigt...Fingrarna var snudd på förfrusna enligt läkaren och fy satan vad nära jag anmälde kärringen! VI bytte dagis istället...usch va mesig man var!
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Jag jobbar på en förskola och började där som outbildad vikarie men har utbildat mig vidare. Problemet att det finns så många outb på fskl är att det är skitsvårt att få tag på vikarier. De med utbildning har i de flesta fall jobb redan.

Jag måste försvara dagbarnvårdaren som "lät" barnet nästan förfrysa fingrarna. Har du varit själv ute på en stor gård med kanske 6-7 barn själv där samtliga plockar av vantarna på olika ställen? Det är inte lätt kan jag säga. Dessutom tycker jag att de flesta barn är iskalla om fingrarna när de haft vantar hela tiden oxå så vantar gör kanske varken till eller från. Jag känner ju inte din dagmamma så du kan ju ha befogenhet att gnälla på just henne.

Tessa
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

LitenIsa skrev:
Barn och ungdommar är inte på samma sätt nu som de var för 25 år sedan.

Framförallt är föräldrar inte som förr. Det är mycket mer stress idag och statistiken säger ju att vi spenderar tio minuter om dagen i snitt på att verkligen prata med våra barn...
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

break_a_leg skrev:
Det finns ju fortbildning för redan utbildad personal, frågan är väl om man har motivation till det när man kanske är 55+ och bara har några år kvar att jobba? Antagligen inte eftersom det finns damer som jobbat 25 år på samma arbetsplats och ibland i samma arbetslag...

Jag tycker att arbetslagstanken är god, och fungerar ofta bra - iaf på förskolan (det blir sämre ju äldre barnen blir). Men jag tror också att det kan bli slentrian i arbetetet om man aldrig byter arbetskamrater. Man borde ju kunna rotera inom den kommun man arbetar för att få lite variation...

Hela den nya lärarutbildningen är ju uppbygd för att få ut arbetslagstänkandet i verkligheten, frågan är om det är så lätt att omvända alla 40-talister som finns ute i skolvärlden redan?

Det är vissa problem med lärarutbildningen har jag förstått från våra lärare i Malmö. Förskolelärare kommer det att bli skriande brist på snart eftersom deras utbildning får lägre löneläge så färre och färre väljer den inriktningen...
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Den nya lärarutbildningen kan man säga hur mycket som helst om, jag ser inte de stora fördelarna med den som de politiker som bestämde att den skulle ändras :smirk:

Det intressanta är att på den gamla förskollärarutbildningen alltid var "fulltecknad" medan det numera är väldigt få som vill läsa de inriktningar som riktar sig till 0-6 år.

Lärarutbildningen har en del väldigt "konstiga" inriktningar som det liksom inte finns behov av i skolan....
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Självklart ska man kräva så långt det går att personalen är utbildad eller under utbildning, en av "mina" favorit fröknar är inte utbildad från början men håller på, och hon känns trygg, lugn och påhittig. Sen har vi en som säkert är jätteduktig men är livrädd för att stöta sig med någon och håller med allt och alla och som det känns för mig när jag kommer inte tar sig tid att lyssna på vad barnen säger. Jag har fått tolka vad andra barn säger till henne. Dvs barn som jag bara träffar när jag lämnar och hämtar, man kan ju tycka att hon som umgås med dem hela dagarna ska veta vad de säger.
Sen har vi våran "nya" fröken, hon kommer från en annan förskola som de la ner och hon känns som en frisk fläkt, nya fråge ställningar, nya funderingar om vad man kan hitta på och hur man kan förbättra miljön på dagis. Men jag är rädd att hon kommer att bli tillbaka tryckt då de andra två känns som om de bara suckar när hon kommer igång.
En väldigt massa svammel... Men jag tror inte att det är så lätt i dag att ta hand om barnen, många har trasiga hem och behöver väldigt mycket stöd. Och andra som kommar från "bra" hem som ändå behöver uppmärksamhet... Jag kan känna ibland när jag hämtar dottern att hon får klara sig själv ganska så mycket just för att hon kan det. En gång kom jag in satt hon och "pärla" i ett rum helt själv och det dröjde 10 min innan någon av fröknarna tittade in och se hur det gick för henne... På den tiden hade hon kunnat stoppa i sig en hel del pärlor då hon bara är två år än...
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

break_a_leg skrev:
I nästan varje barngrupp så finns det ett eller flera barn med något slags problem. Ibland är det ett diagnosticerat funktionshinder, ibland så vet man inte vad beteendet kommer ifrån. Många gånger lägger föräldrarna hela "skulden" på personalen, utan att kanske ens "leta" någon annanstans.

Tycker ni att personalen i Sveriges förskolor/skolor är bra? Ska vi bara ha högskoleutbildad personal?

Jag har själv "klagat" på outbildade vikarier både inom förskola/skola, jag tycker det krävs mer för att jobba med barn än att kunna spela fotboll och spela gitarr :o :crazy:

Jag har ingen högskoleutbilning utan gymnasieutbildning men kan mer än många fk-lärare jag har träffat. Dom men en enorm kunskap är dom med ett riktigt intresse för barn och ofta är engagerad även utanför arbetsplatsen. Jag har lärt mig mängder av dessa människor och har varit som en svamp runt om dom.
Så bra personal eller inte. Min ambivalenta känslor när det gäller förskola till min dotter har legat i att jag har jobbat med allt från otroligt kompetent personal till otroligt okompetent personal. Hos båda lägren har funnits outbildat, barnskötare och fk-lärare.
Hos personal med bra kompetens vet jag att min dotter mår jättebra men med dålig det motsatta. Därför tar jag sällan stäling i för eller mot förskola för det beror på arbetslaget som finns där.
Vissa inlägg på ett annat forum får mig att undra vad för personal som finns ute och om vissa gått korrenspondenskurs för att få sin utbildning för så dåliga är dom. En mycket bra kompetent personal vet vad som triggar barnen att bli destruktiva, man skall kunna observera och hitta en lösning. Denna skall också kunna ha kontakt med föräldrar och på ett bra sätt få fram vad som är fel och vad som är bra för att få bort destruktivt beteedne hos barn men samtidigt hålla fokus på lösning och inte problemet. Att få föräldrarna att samarbeta helt enkelt. Nu vet jag att det inte är väldigt vanligt men att dom finns och dom är en fröjd att arbeta med. Att arbeta med icke kompetent personal är energikrävande då man får dra hela lasset själv om barnen inte skall bli för drabbade av bristen på kompetens.
För att vara ärlig, jag gick barnskötarlinjen och gick ur 1990 (höstterminen). Här förekom utfrysning (totalignorans), skitprat om folk bakom ryggen på dom odyl (inte bara jag var drabbat utan flera andra). Minns att detta är människor som skulle jobba på förskolor sedan. Lärarna som undervisade fattade ingeting fast dom fick det skrivet på näsan heller. Vi pratar om människor som undervisar om barn och ungdom upp till 20 år. Om man inte jobbar på det från grunden så är det svårt att få det bra sedan också.

Att föräldrar lägger skulden på personal kan ha två orsaker
1 Den ligger på personalen
2 Föräldern ser att där är något fel men kan inte se vad. Då får man som "proffs" gå in och hjälpa dom att hitta orsaken och finna en bra lösning för alla.

Tycker också det behövs mer för att jobba med barn är bara spela gitarr, spela fotboll mm. Allra helst ha en "känsla" för barn. Det är något vissa har redan dom utbildar sig men väljer ofta att utbilda sig för att lära sig mer. Jag har dock lärt mig mer på mina praktiker än i själva skolan om just barn (för dålig på att lära ut konflikt, konflikhantering och andra praktiska saker). Jag har alltid fått bra omdöme när det gäller barn (förutom ett ställe men där var dom inte kloka rent ut sagt och omdömet låg inte på själva barnen och hur jag var med dom) och det enda som saknades var vuxenkontakten. Den kom när jag blev äldre för att verka vara den som kan mer när man är 16-17 år och föräldern är 30 år är svårt.
Jag vet inte skillnaden på barnsöktarutbildning, fk-utbildning eller specialpdagogutbildning teoretisk men praktisk märker jag ingen skillnad i dom personer jag har mött. Den skillnaden ligger istället i "känsla för barn"
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Det är ju det vanliga argumentet hos barnskötare "det är ingen skillnad mot att vara fsk". Jag trodde också det tills att jag började läsa på lärarhögskolan, men nu när jag har avverkat halva utbildningen så märker jag att jag har mycket mer kunskap än vad jag hade tidigare.

Nu vill jag inte utrota barnskötarna, dom behövs också, men man kan inte jämföra utbildningen med 7 terminer på högskola.


"Känslan för barn" som du skriver är ju självklart bra, det kan tom de utan någon pedagogisk utbildning alls ha. Jag tycker dock att det inte räcker med bara det.
 
Senast ändrad:
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

terwa skrev:
Jag måste försvara dagbarnvårdaren som "lät" barnet nästan förfrysa fingrarna. Har du varit själv ute på en stor gård med kanske 6-7 barn själv där samtliga plockar av vantarna på olika ställen? Det är inte lätt kan jag säga. Dessutom tycker jag att de flesta barn är iskalla om fingrarna när de haft vantar hela tiden oxå så vantar gör kanske varken till eller från. Jag känner ju inte din dagmamma så du kan ju ha befogenhet att gnälla på just henne.

Tessa
Jag har full förståelse för att tid inte finns att "dadda" med barnen, men när barn gång efter annan har ont i lederna för att ingen haft vett för att sätta på dem vantar är oförsvarligt. En treåring fattar inte sambandet mellan "vantar på - inte ont - vantar av - jätteont". That's it.

Det var samma "fröken" som talade om för mej att de minsann inte satte på ungarna regnkläder när det var lerigt/regnigt för att det var för varmt för dem, sen att jag bor i lägenhet och bara har en tvätt-tid per vecka max, tyckte hon var oväsentligt. Hon var INTE representativ för sin yrkesgrupp, men jag vill bara säga att de FINNS....tyvärr finns sur-kärringar överallt ,det är bara dubbelt så tragiskt när de ska få ha hand om våra barn.... :(
 
Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...

Jag kände mig lite träffad av inlägget då jag fick en utskällning av en pappa för hans barns vantar inte var med in. I den situationen var jag själv med 9 st 2-4 åringar som skulle gå in(personalbrist som vanligt) och alla kom in samtidigt och slängde av sig kläderna. Jag kände ändå att jag hade mer koll om alla barn var inne än några inne o resten ute. Tyvärr blev då ett par vantar kvar ute. Den pojken hade oxå för vana att alltid ta av vantarna.

Men självklart ska vi göra allt för att inte barnen ska frysa eller bli blöta. Men ibland hinne man inte med. Är ofta helt slut när jag kommer hem efter jobbet med alla våra härliga men ack så högljudda barn.
Och som du säger det finns rötägg överallt. Jag har sjäv sett ett flertal av dessa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 443
Senast: alazzi
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 218
Senast: fiaskurken
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 517
Senast: Lupin
·
  • Låst
Övr. Barn Jag är i slutet av min lärarutbildning och arbetar fortfarande då och då i förskolan. Om jag jämför med min egen skoltid så tycker jag...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp