Bukefalos 28 år!

Inlåst på psyk utan behandling

Om du ändå skulle vilja nå patientnämnden för hjälp i din kontakt med vårdgivaren så kan du ringa här:

”Under perioden 24 juni - 26 juli når du oss måndag till torsdag kl 09:00 till 11:00 på telefonnummer 010-441 20 00.” (VG-regionen)

(Man kan även göra en anmälan via 1177.se men detta låter väl inte som en anmälan, snarare som en hjälp att få ett samtal eller åtminstone en tid för ett)
Tack!
Fy, vilken tuff sits @parellikusken

Har du kunnat prata med din kontaktperson (är det fast vårdkontakt?)? Kan hen hjälpa dig och ge dig stöttning?

Även om det är svårt att få tag på en läkare kanske din kontaktperson åtminstone kan förmedla någon slags information om läget?
Jag får stöttning av min kontaktperson, och hon vidarebefordrar mitt mående och behov av samtal till läkaren under ronden.
Men det ger inget resultat.

Pratade nyss med min kontaktperson och hon tyckte det var konstigt att jag inte blir arg, utan istället ledsen och inåtvänd. Enligt henne är det de patienter som ligger på mest och blir arg när de blir orättvist behandlade som får det de vill ha och är i behov av.
Men jag blir inte arg, vet inte vart jag ska rikta min ilska. Blir så sällan arg fast jag kanske är arg inombords.
 
Pratade nyss med min kontaktperson och hon tyckte det var konstigt att jag inte blir arg, utan istället ledsen och inåtvänd. Enligt henne är det de patienter som ligger på mest och blir arg när de blir orättvist behandlade som får det de vill ha och är i behov av.
Men jag blir inte arg, vet inte vart jag ska rikta min ilska. Blir så sällan arg fast jag kanske är arg inombords.
Det där är så olika, dom som var där när jag var där och blev arga och så ifrån ansågs snabbt friska och skrevs ut utan någon vidare kontakt med öppenvården sedan. Där resonerades det tvärtom att dom som orkade slåss för sin rätt inte är sjuka nog att prioriteras. Det bästa är nog att ha anhöriga som blir arga åt en, som kan säga ifrån åt en och slåss för en.

Det mesta handlar nog tyvärr om tur, att hitta en läkare som ser en och som faktiskt bryr sig. Tog mig många år innan jag hittade en läkare som faktiskt brydde sig.
 
Tack!

Jag får stöttning av min kontaktperson, och hon vidarebefordrar mitt mående och behov av samtal till läkaren under ronden.
Men det ger inget resultat.

Pratade nyss med min kontaktperson och hon tyckte det var konstigt att jag inte blir arg, utan istället ledsen och inåtvänd. Enligt henne är det de patienter som ligger på mest och blir arg när de blir orättvist behandlade som får det de vill ha och är i behov av.
Men jag blir inte arg, vet inte vart jag ska rikta min ilska. Blir så sällan arg fast jag kanske är arg inombords.

Men så skönt att du har en person du kan prata med i alla fall, även om jag förstår att det inte ger några konkreta svar om din situation. Men bra att du kan få fram hur du känner! Du ska ju inte behöva vara på något särskilt sätt för att få den information och vård du behöver.

Jag hoppas att du får tid att träffa läkaren väldigt snart!
 
Det där är så olika, dom som var där när jag var där och blev arga och så ifrån ansågs snabbt friska och skrevs ut utan någon vidare kontakt med öppenvården sedan. Där resonerades det tvärtom att dom som orkade slåss för sin rätt inte är sjuka nog att prioriteras. Det bästa är nog att ha anhöriga som blir arga åt en, som kan säga ifrån åt en och slåss för en.

Det mesta handlar nog tyvärr om tur, att hitta en läkare som ser en och som faktiskt bryr sig. Tog mig många år innan jag hittade en läkare som faktiskt brydde sig.
Jag har en fantastisk läkare i öppenvården, men här i slutenvården är det värre.
Men så skönt att du har en person du kan prata med i alla fall, även om jag förstår att det inte ger några konkreta svar om din situation. Men bra att du kan få fram hur du känner! Du ska ju inte behöva vara på något särskilt sätt för att få den information och vård du behöver.

Jag hoppas att du får tid att träffa läkaren väldigt snart!
Tack, hoppas att det sker imorgon.
 
Idag blev jag arg, eller i alla fall så uttryckte jag min frustration. Jag blir så sällan arg så det gav en panikattack. Men det gav också ett läkarsamtal!

Läkaren ville inte ta bort min LPT, men jag får frigång hela dagarna. Behöver bara komma hit och sova. På torsdag blir jag antagligen utskriven om jag som läkaren så fint uttryckte det "skötte mig". Antar att det betyder att jag inte borde ta ännu en överdos så får jag bli utskriven.

Så idag har jag varit hemma och fixat och donat. Imorgon ska jag luncha med två vänner jag träffat på psyk och sedan ta en promenad med en annan vän. Helt enkelt njuta av friheten.

Måste förresten berätta hur fina mina med patienter är. Efter att ha hört mitt långa frustrerade utbrott och sett min panikattack så var de på pressbyrån och hade köpt choklad och böcker till mig. Patienter jag knappt pratat med då jag senaste veckorna hållit mig för mig själv. Det avbröt mig i mitt gråtande och lugnade mig.
Fick återigen en påminnelse över hur fina människor kan vara.

En bra dag till sist alltså. Nu ska jag bara bli utskriven så jag kan börja leva som vanligt igen.
 
Det handlar om att man inte får valet om man vill ha vården eller inte. Sen kan vårdbehoven se olika ut och vården ges olika former. LPT ger rätten att använda tvång. Det kan vara inlåsning, men behöver inte vara det.
Jo jag förstår det men låter rätt knäppt.
 
Du kan också se det som en trygghet. Om nu @parellikusken skulle få nya svåra symtom, tex självdestruktiva eller suicidala handlingar, så är hen redan i tvångsvård och frigång på dagarna kan begränsas. Det blir ju ett sätt att lite mer successivt prova att överta ansvaret för sig själv igen.
Jag ska poängtera att jag är glad för TS skull.
MEN om man åker på LPT för att man försökt dö och sen bara varit i förvar utan behandling så undrar jag hur man kan vara trygg i att inget händer under så lång tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 317
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 966
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp