Inredning.. helt öppen planlösning?

N

NiraK

Har funderat lite över att go crazy.. :p

Bor i en lägenhet. Det är en tvåa med två små rum, en rätt smal trång hall och ett relativt rymligt badrum.
Det är ingång från hallen till bägge rummen. Rummen är alltså helt åtskilda.
Hallen består i stort sett av garderober = väldigt praktiskt men det blir pga. alla garderober rätt trångt. Hallen i sig utan garderoberna är egentligen inte så tokig.

Satt och tänkte idag att det hade varit rätt coolt att slå bort alla väggar :banana: Tänk vad luftigt det skulle bli! Det är två stora fönster med superläcker utsikt. De borde ge mkt ljus om det bara var ett stooort rum!? Förvarning skulle kunna ordnas med en garderobsvägg med tex. speglar osv mot en vägg istället.

Vad tror ni spontant? Nån som har en lägenhet med helt öppen planlösning?? Visa gärna bilder!!!

Nirak
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Jag har inte det men det låter helt underbart! Jag älskar yta, luft och ljus!:love:
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Jag tänkte bara idag: "Varför har man väggar"? :D
Jävligt dumt egentligen på ett sätt!
Man borde ju kunna inreda mysigt ändå, typ en läshörna i ett hörn med två fåtöljer och en fin lampa... och skilja av lite med olika mattor etc?

Jag har bra takhöjd, skitfin utsikt över taknockarna och små mysiga takterasser (bor högst upp i huset). Tänk vad coolt att bara måla väggarna vita och slå bort alla väggar! :love:

Eller är jag lite galen nu?? :p

Nirak
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Ah, lovely! Jag har bara vita väggar, det gör också att rummen ser större ut, sen kan man ju alltid inreda med möbler/mattor i andra färger. Och inte så mycket prylar. Sparsamt men inte minimalistiskt. *drömma*:D
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Kolla vilka väggar som är bärande innan du börjar planera. :p
Öppen planlösning kan vara hur snyggt som helst och ofta har man möjlighet att utnyttja utrymmet mer. Men personligen skulle jag kanske inte trivas att ha en stor etta istället för en lagom tvåa. Det kan vara skönt att kunna stänga dörren till sovrummet om man har främmande, så behöver man inte bekymra sig om obäddad säng och allmänt kaos.
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Du äger lägenheten va? :D

Det kan nog bli tufft, behåll en slags kant som delar av i allafall till hallen och så du kan stänga till sovrummet - brukar vara skönt!

När det gäller spegelväggar så kommer rummet kännas längre.
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Jag gillar kontraster. Tex en stram soffa med divan, ett enkelt bord i 60-tals stil, ett svartvitt porträtt på Greta Garbo och sen en gigantisk kristallkrona i taket

:D

Jag var btw in i en lägenhet igår som var i två etage. Helt öppen planlösning. Det var matsalsbord högst upp, sen en trappa ner till en typ relaxavdelning med soffa och sånt. Takhöjden längst ner var säkert 6 meter eftersom det var etage. Längst ner var hela "väggen" utåt ett panoramafönster golv till tak!
Woooow!
Helt otroligt!!

Nirak
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Låter läckert, jag föredrar dock att ha ett avskiljt sovrum. Men, kolla först upp vilka väggar som är bärande och vad som kan tänkas döljas i väggarna. En kompis slog ut en vägg, var bara det att väggen innehöll en vattenledning och det hela slutade med en rejäl vattenskada... oooppss.. :D
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Ooooops.. Hur gick det då?? Vattenskada i hela huset?
Ja ska kolla vad som finns i väggarna först :p Pappa var här nyss och knackade lite och han verkade rätt nöjd iaf :p

Nirak
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Varför inte. Bara de inte är bärande eller har rör i sig, som nån annan skrev.
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Låter som en jättebra idé! Jag själv älskar ljus och öppna ytor.

Fast sovrum vill man väl ha i ett eget rum? Med lugn och ro och inga störningsobjekt..
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Ja hennes fina gamla parkettgolv, bjälklaget och grannens tak blev vad man kan kalla totalförstört. Men man lär förhoppningvis av sina, och andras, misstag. :D
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Ehhh lät ju kul! :angel:
Ska kolla detta jäkligt noga haha :D

Nirak
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Då blir det ju en etta... förlorar du inte på det då du säljer den? Annars låter det ju himla skönt!
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Våran våning i vasastan hade jätte öppen planlösning och jag gillade det tyvärr inte speciellt mycket. Nu är ju du iof ensam och då kanske det är skillnad. Men man kunde lixom aldrig vara ifréd och Olle som JÄMT pratar i telefon kunde ju inte gärna sitta inne på bland toaekot och prata i telefon. Sen föredrar jag också att kunna stänga in mig i sovrummet.
Annars är det jätte skönt med öppen planlösning, så länge man har persienner på fönstrena, annars lyser solen 24h om dygnet rakt in i TVn/datan så man inte ser ett jota.
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

hehe alla är oroliga över bärande väggar men inte du, du hade mest problem att du inte såg TV/data bilden :D
 
Sv: Inredning.. helt öppen planlösning?

Men om hon fortfarande har ett rum utan stängt så är det ju fortfarande en 2a och då är det väl lugnt, I guess...
 

Liknande trådar

Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
574
Senast: Ramona
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 247
Senast: Septicemia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: cherie
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp