Inredningstråden, del 2

Det vill man! :D Tyvärr är det svårt att hitta färg, men jag såg att Ikea har en kollektion nu med 70-talsprylar som "kommer tillbaka på besök" typ. Kanske något därifrån kan vara ett alternativ. Just nu har vi gråvita filtar och gråa soffkuddar... Filtarna har vi fått av sambons mor, kuddarna valdes baserat på form och material och fanns bara i grått eller vitt.

Jag FÖRSTÅR INTE varför precis allt ska vara grått, vitt, svart överallt hela tiden. Hela vår lägenhet är ofrivilligt sådan (förutom vår jättefina bröstpanel i köket som är blå). Jag har aldrig velat ha så, men det finns ju inget annat att köpa. De enda gardiner jag hittade som var i något som liknade färg var vinröda. Annars är det ju "Vilken grå nyans gillar du mest på den här kudden? Vilken nyans av beige är bäst på matta?" :grin:

Du får måla, håller precis på att måla mina köksstolar och soffa gröna 💚

Annars beställer jag saker med färg på nätet, på Amazon finns hur mycket fint dom helst.
Beige är min hatfärg så den är totalt portad här 🤣
 
@Red_Chili: För roligare plädar och kuddar är det värt att kolla online, Rusta, IKEA, Mio osv har ofta väldigt neutrala och blekare färger på sådant (även om en kan hitta de med mer färg där också, beroende på säsong och vad som är trendigt). Jag hittade den här online när jag letade en guldfärgad pläd till min gröna soffa och den finns i massor av färger: https://sovtex.se/pladar-filtar/baloo-fleeceplad-lejon?keyword=baloo
 
Jag brukar handla på Rusta, Lagerhaus, Ellos, HM, Hemtex Jotex, Ikea bland annat.
Och så såklart tradera, samt lite olika grupper på Facebook.
Vi har en matta från Ellos, en vit :rofl: Handlar så sällan online så jag har dålig koll på vilka butiker som finns, men ska kolla runt lite mer.
 
Du får måla, håller precis på att måla mina köksstolar och soffa gröna 💚

Annars beställer jag saker med färg på nätet, på Amazon finns hur mycket fint dom helst.
Beige är min hatfärg så den är totalt portad här 🤣
Det har vi haft som plan, vårt köksbord skulle behöva slipas ner och målas om, men det är typiskt ett sånt där projekt som nog aldrig blir av. Sambon har väldigt begränsat med energi och jag jobbar på så oregelbundet schema att det är väldigt sällsynt att vi är lediga samtidigt, och jag lyckas aldrig sätta igång med sådana där projekt själv :( Älskar tanken på att göra om saker så att de passar, men det får bli i framtiden när jag har ett mer "normalt" jobb och vi bor lite större med en bra arbetsyta.
 
Det har vi haft som plan, vårt köksbord skulle behöva slipas ner och målas om, men det är typiskt ett sånt där projekt som nog aldrig blir av. Sambon har väldigt begränsat med energi och jag jobbar på så oregelbundet schema att det är väldigt sällsynt att vi är lediga samtidigt, och jag lyckas aldrig sätta igång med sådana där projekt själv :( Älskar tanken på att göra om saker så att de passar, men det får bli i framtiden när jag har ett mer "normalt" jobb och vi bor lite större med en bra arbetsyta.
Du har ingen kompis som kan hjälpa till? Jag har också svårt för att komma igång men har jag en kompis som får mig att starta så blir det mycket lättare.
 
Om en dryg vecka flyttar jag till ett 70-talshus med något som känns som gipsväggar. Jag vill sätta upp stringhyllor på väggarna, någon som vet vad jag ska använda för skruv och plugg?
 
Vi har en matta från Ellos, en vit :rofl: Handlar så sällan online så jag har dålig koll på vilka butiker som finns, men ska kolla runt lite mer.

Mio och Rusta har fina mattor (tom en del med färg! :D) men annars säger jag Mattadirekt: https://mattadirekt.se/

Tänk bara på att viskosmattor är känsliga och är knöliga att tvätta.

Edit:

Det här är en av mina favoriter: https://mattadirekt.se/produkt/meshed-rod-klassisk-wiltonmatta/

Och den här har jag som gångmatta i hallen: https://www.mio.se/p/canberra-vavd-matta/464917?id=M2196436 Den har ingen lugg så den är galet lätt att sköta så den är perfekt i hallen.

Edit 2: Ja, jag KAN ha spenderat lite väl mycket tid på att leta mattor :o
 
Mio och Rusta har fina mattor (tom en del med färg! :D) men annars säger jag Mattadirekt: https://mattadirekt.se/

Tänk bara på att viskosmattor är känsliga och är knöliga att tvätta.

Edit:

Det här är en av mina favoriter: https://mattadirekt.se/produkt/meshed-rod-klassisk-wiltonmatta/

Och den här har jag som gångmatta i hallen: https://www.mio.se/p/canberra-vavd-matta/464917?id=M2196436 Den har ingen lugg så den är galet lätt att sköta så den är perfekt i hallen.

Edit 2: Ja, jag KAN ha spenderat lite väl mycket tid på att leta mattor :o
Vad tjusig den röda mattan var :) !
 
Mitt senaste secondhand fynd. :love:

Ena dörren hade hängt sig så fick låna en tving av exet så jag kunde bända isär lite o får ner piggen som hoppat ur i "gånggärnet".

Första tanken var att ha det på en hylla i köket och ställa kryddburkar i men var liiite för högt för hyllan o lite för smalt så det blev vingligt, så satte upp det i hallen istället. Får se vad jag ska ha i det sen bara.
1000008615.jpg
 
Tack för alla tankar om soffa! Jag får nog försöka vänja mig vid tanken på den grå ändå... Egentligen hade jag velat ha något helt annat, typ en blå eller grön eller något, men de här två klädslarna var de enda som inte var beställningsvara (med lååång leveranstid), inte behövde kemtvättas och som hade bäst hållbarhet, så då fick valet bli mellan just de två.

Det är den grå. Vet inte Martindale, men på hemsidan står det hur många cykler den ska hålla. Över 15000 räknas som bra för daglig användning. Den svarta ska klara 30000, den gråa ska klara 50000.

------

Min främsta anledning till att inte vilja ha en grå är för att nuvarande soffa är det, och den är så lik den nya att sambon först trodde att bilden på den nya visade soffan vi har :rofl:
Såhär lika är de:
Nya i grått, med de breda armstöd vi ska ha:
vimle-3-sitssoffa-med-schaeslong-med-breda-armstoed-gunnared-mellangra__0952018_pe801509_s5.jpg


Nuvarande soffan:
kivik-3-sitssoffa-med-schaeslong-lejde-gra-svart__0703414_pe724695_s5.jpg

Jag "bäddar" min grå soffa med färgglada filtar när jag tycker den känns trist. En större filt kan man fästa ganska ordentligt genom att vika in den bakom sitt- och ryggkuddarna.
 

Bifogade filer

  • 20240414_123751.jpg
    20240414_123751.jpg
    230,5 KB · Visningar: 79
Det vill man! :D Tyvärr är det svårt att hitta färg, men jag såg att Ikea har en kollektion nu med 70-talsprylar som "kommer tillbaka på besök" typ. Kanske något därifrån kan vara ett alternativ. Just nu har vi gråvita filtar och gråa soffkuddar... Filtarna har vi fått av sambons mor, kuddarna valdes baserat på form och material och fanns bara i grått eller vitt.

Jag FÖRSTÅR INTE varför precis allt ska vara grått, vitt, svart överallt hela tiden. Hela vår lägenhet är ofrivilligt sådan (förutom vår jättefina bröstpanel i köket som är blå). Jag har aldrig velat ha så, men det finns ju inget annat att köpa. De enda gardiner jag hittade som var i något som liknade färg var vinröda. Annars är det ju "Vilken grå nyans gillar du mest på den här kudden? Vilken nyans av beige är bäst på matta?" :grin:
Ett annat tips för kuddar är faktiskt att sy egna fodral. Välsorterade tygbutiker har otroligt mycket fint att välja på och man kan få precis vad man vill.

Jag är ingen vidare sömmerska det ska gudarna veta men det är verkligen jättelätt att sy ett kuddfodral, det är liksom bara att sy ihop två fyrkanter (maskin). Den öppna sidan kan man sy ihop för hand om man tycker det är krångligt med dragkedja, men som jag fattat det är inte det så svårt heller. :)
 
Ett annat tips för kuddar är faktiskt att sy egna fodral. Välsorterade tygbutiker har otroligt mycket fint att välja på och man kan få precis vad man vill.

Jag är ingen vidare sömmerska det ska gudarna veta men det är verkligen jättelätt att sy ett kuddfodral, det är liksom bara att sy ihop två fyrkanter (maskin). Den öppna sidan kan man sy ihop för hand om man tycker det är krångligt med dragkedja, men som jag fattat det är inte det så svårt heller. :)
Jag sydde faktiskt ett kuddfodral förut en gång! Då i samma stil som vanliga örngott, med kant som viks in för att hålla allt på plats och så att man ändå kan ta av och tvätta det. Tyget hittade jag på Myrorna, tror det var en gammal duk eller gardin. Det blev iaf riktigt lyckat, så något sådant borde jag göra igen. Däremot har vi ingen second hand-butik här nu, men det ska inte vara ett hinder tycker jag.
 

Liknande trådar

Svar
839
· Visningar
44 857
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
508
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
455
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp