Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag kan hantera en proffskamera och tar fina bilder. Däremot är jag inte lika vass på bildredigering.

Vad är det som blivit svårt med hemsidor? Jag tänker väl att folk vill fortfarande ha hjälpsam information från hemsidor. Det är den grunden jag står på.

Konkurrensen med visuella sociala medier är det som blivit svårt, och även konkurrensen med AI-genererade sidor och de som betalar för sökmotoroptimering. Du behöver ruskigt många klick för att få reklamintäkter från en hemsida, och att få tag på de klicken är det som blivit mycket svårare.
 
Det var inte meningen att göra dig ledsen. Jag ville bara ge en reality check på hur oerhört mycket jobb det ligger bakom de konton som faktiskt drar in pengar.

Om du känner dig passionerad inför att skapa, redigera och publicera bra visuellt material, då är sociala medier som insta och TikTok och YouTube något för dig.

Om det känns som för mycket jobb och inte något du går igång på, så är det ju inte för dig. Och det är helt ok. Alla jobb passar inte alla människor.

Använd dina konton för att publicera sånt du blir glad av istället. Det är roligt att ha ett fotoalbum online, man behöver inte se det som sitt jobb.
Alltså det är ju kul, men precis exakt allt kostar en massa energi jag inte har. Även roliga saker. Jag är konstant aptrött.

Instagram.jpg

Vet inte om jag tycker det här är så jävla skitdåligt. Bilden uppe till vänster är en video och jag ser att den är något felexponerad. Huset nere till höger är tagen sent på dagen när solen är på väg ner. Men det här är liksom det som pågår i mitt liv just nu. Typiskt januari.
 
Ja, jag kan hantera en proffskamera och tar fina bilder. Däremot är jag inte lika vass på bildredigering.

Vad är det som blivit svårt med hemsidor? Jag tänker väl att folk vill fortfarande ha hjälpsam information från hemsidor. Det är den grunden jag står på.
Det jag menar är att kunskapen finns hos så många fler än förr. Marknaden är mättad på ett helt annat sätt. Kanske dålig jämförelse mellan bloggar och hemsidor; men det är ju få som är kända "bloggare" nu för tiden jämfört med tio år sedan.
 
Konkurrensen med visuella sociala medier är det som blivit svårt, och även konkurrensen med AI-genererade sidor och de som betalar för sökmotoroptimering. Du behöver ruskigt många klick för att få reklamintäkter från en hemsida, och att få tag på de klicken är det som blivit mycket svårare.
Betald sökmotoroptimering ger jag inget för. De är som åsnor med en morot framför sig hela tiden. Algoritmer ändras hela tiden och så får de börja på ny kula. Jag jobbar inte så.
 
@Wille om du tycker något är jättekul och det får dig på gott humör gör det, kanske något av det någongång i framtiden kan leda till någon form av inkomst och du har haft det trevligt under tiden.

Men om du hela tiden är aptrött och vill tjäna pengar tror jag att det är absolut enklast genom någon form av lönearbete så många timmar av dagen du orkar med.
 
Alltså det är ju kul, men precis exakt allt kostar en massa energi jag inte har. Även roliga saker. Jag är konstant aptrött.

Visa bifogad fil 136872
Vet inte om jag tycker det här är så jävla skitdåligt. Bilden uppe till vänster är en video och jag ser att den är något felexponerad. Huset nere till höger är tagen sent på dagen när solen är på väg ner. Men det här är liksom det som pågår i mitt liv just nu. Typiskt januari.

Ser ut som ett mysigt privatkonto :)! Men det är ju något helt annat än de som väljer det som sitt yrke, det är ju liksom...

Att försöka bli influencer är att försöka bli kändis. Som skillnaden mellan att göra musik för sin egen skull och att satsa på att bli popstjärna. Det är en glammig yta med extremt hårt jobb bakom.
 
Alltså det är ju kul, men precis exakt allt kostar en massa energi jag inte har. Även roliga saker. Jag är konstant aptrött.

Visa bifogad fil 136872
Vet inte om jag tycker det här är så jävla skitdåligt. Bilden uppe till vänster är en video och jag ser att den är något felexponerad. Huset nere till höger är tagen sent på dagen när solen är på väg ner. Men det här är liksom det som pågår i mitt liv just nu. Typiskt januari.

Har inte läst hela tråden men måste få kommentera - vilket magiskt fint hus du har @Wille! 😍
 
@Wille om du tycker något är jättekul och det får dig på gott humör gör det, kanske något av det någongång i framtiden kan leda till någon form av inkomst och du har haft det trevligt under tiden.

Men om du hela tiden är aptrött och vill tjäna pengar tror jag att det är absolut enklast genom någon form av lönearbete så många timmar av dagen du orkar med.
Helst skulle jag inte vilja jobba alls faktiskt. För jag är trött dygnet runt. Men lite då och då så kan jag orka göra något. Ibland tvingar jag mig att göra något. Men hela tillvaron går ut på att sucka och stöna över hur jävla satans trött jag är hela tiden. Ska jag lönearbeta något så har jag inget liv utanför jobbet. Laga mat, städa, äta, duscha och allt sånt får läggas åt sidan.
 
Alltså det är ju kul, men precis exakt allt kostar en massa energi jag inte har. Även roliga saker. Jag är konstant aptrött.

Visa bifogad fil 136872
Vet inte om jag tycker det här är så jävla skitdåligt. Bilden uppe till vänster är en video och jag ser att den är något felexponerad. Huset nere till höger är tagen sent på dagen när solen är på väg ner. Men det här är liksom det som pågår i mitt liv just nu. Typiskt januari.
Som tidigare nämnt, känns som ett privat-konto som lockar de närmaste vännerna och eventuellt någon till. Inget jag skulle följa spontant som trädgårdsinspiration. De jag följer nu lägger upp genomtänkta sommarbilder, kanske på chilin när de skördar med en text om att de sår chilin nu? Inte en bild på jord i krukor, för hur spännande är det? Eventuellt en planteringsbild med fröpåsen med, fina trädgårdsverktyg, vackert ljus och fin redigering kan fungera.
 
Jag tycker mina bilder är bra med något enstaka undantag.

Men jag ser tyvärr inte så mycket från dem jag följer för instagram lägger upp en massa annat (förslag för dig) som jag ser i stället.
Man kan väja längst upp till vänster där det står "för dig" att se bara dom man följer och inga andra.
 
Som tidigare nämnt, känns som ett privat-konto som lockar de närmaste vännerna och eventuellt någon till. Inget jag skulle följa spontant som trädgårdsinspiration. De jag följer nu lägger upp genomtänkta sommarbilder, kanske på chilin när de skördar med en text om att de sår chilin nu? Inte en bild på jord i krukor, för hur spännande är det? Eventuellt en planteringsbild med fröpåsen med, fina trädgårdsverktyg, vackert ljus och fin redigering kan fungera.
Screenshot_2024-01-14-21-09-52-74_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg


Exempel på en roligare "planteringsbild"! 😊
 
Som tidigare nämnt, känns som ett privat-konto som lockar de närmaste vännerna och eventuellt någon till. Inget jag skulle följa spontant som trädgårdsinspiration. De jag följer nu lägger upp genomtänkta sommarbilder, kanske på chilin när de skördar med en text om att de sår chilin nu? Inte en bild på jord i krukor, för hur spännande är det? Eventuellt en planteringsbild med fröpåsen med, fina trädgårdsverktyg, vackert ljus och fin redigering kan fungera.
Men det är ju VINTER nu. Då kan man ju inte lägga upp sommarbilder.

Visa bifogad fil 136878

Exempel på en roligare "planteringsbild"! 😊
Fast där är ju inte jag. Det är januari,
 
Jag tycker ärligt talat att det är lite skönt att veta att det ligger oerhört mycket jobb bakom att få SoMe att generera pengar. Då kan jag sitta i mitt lilla hörn av "närmast sörjande" och känna att det inte är för att det är fel på mig utan för att de som når ut lägger massa ansträngning, på ett sätt som jag inte är intresserad av. Och mina konton kan jag tillåta vara "på mitt sätt" istället för på ett sätt som drar följare.

Jag postar saker jag tycker om helt enkelt. Och har det som en bilddagbok som är enkel för mig att följa.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240114_210535_Instagram.jpg
    Screenshot_20240114_210535_Instagram.jpg
    329,1 KB · Visningar: 118
Senast ändrad:
Fast det gör alla trädgårdskonton som jag gillar och följer. De har några tusen följare, minst. Så det verkar ju fungera.

Och då är "du" kanske ingen influencer heller? Utan bara en vanlig person med ett vanligt konto.
Hur menar du att man skulle lägga upp sommarbilder nu på vintern?
 
Odjuren verkar lite mer intressanta för utomstående, vilket är väldigt intressant eftersom jag startade det kontot för att inte helt lusa ner mitt eget flöde med 90% katter... :angel: :D

Om jag hade velat nu ut med det här kontot skulle jag ha skippat många bilder som är av lägre kvalitet, och sett till att ha variation inom temat när jag postar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240114_210932_Instagram.jpg
    Screenshot_20240114_210932_Instagram.jpg
    234,4 KB · Visningar: 109
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp