Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grejen är att man får hitta sin publik helt enkelt, folk gillar olika saker. Jag älskar att följa konton som representerar årstiden vi är i och se hur livet förändras allt eftersom liksom. Det ger mig idéer och motivation att komma ut och fota. Det finns liksom inget att "dom här fotona fungerar bäst", folk tittar på det som motiverar dom och det som dom gillar.
 
Min poäng är att det uppenbarligen är såna här bilder folk med trädgårdsrelaterade konton postar just nu, ifall jag uttryckte mig oklart.
Nja, sanning med modifikation det där, tittar man in på dom kontona som har lagt ut dom bilderna så lägger dom inte ut bara sommarfoton utan det är mest aktuella vinterfoton.
 
Men det är ju VINTER nu. Då kan man ju inte lägga upp sommarbilder.


Fast där är ju inte jag. Det är januari,
Som influencer så gäller det att hitta och ge det följarna vill ha för annars så letar dom sig vidare, så är mycket följare viktigt så kan en inte vara för mycket inriktad på hur influencern vill ha det utan mer inriktad på vad följarna vill ha.

Är ju ingen brist på influenser inom trädgård/odling (oavsett vilken inriktning) nu mer.
 
Gjorde samma sak med akvariet. Skulle svämma över ( 🥳 ) med fisk annars. Sen bara råkade det kontot bli mitt mest framgångsrika XD
Men granskar jag varför så är det också det mest organiserade, med tydlig stil och färgsättning etc. Hjälper att det är en nichehobby också.

Sånt tycker jag är det bästa med Instagram. :)
Vill jag kolla upp hur en blomma eller en fisk ser ut så är det där jag börjar leta, eftersom bildträffar på Google ofta har väldigt dålig säkerhet.
 
@Grazing men när jag söker på hashtagen trädgård och sorterar de två miljoner inläggen på de populäraste, nyaste inläggen, ser toppen trots allt ut så här, dvs en hel del sommar:

Söker man på vinterträdgård blir det annat.

Screenshot_20240114_222312_Instagram.jpg
 
För mig gör det skillnad när jag lägger upp, får fler som tittar på kvällen, troligen ligger de och slökollar. Det försvinner i mängden annars.

Sen det med hashtagg, där kan det vara smart att nischa sig, att inte alltid välja (eller bara välja) den "bredaste" då försvinner du bland alla andra miljoner som har samma tagg.

Sen ska jag säga att några av mina reels som är kollade flest gånger har jag ingen aning om varför.
Nu har jag bara ett litet privatkonto, men har reels som har fått några tusen views och de har genererat noll nya följare.
Det är rätt mycket man behöver nå upp till i views och det kontinuerligt för att det ska bli något av det.
 
Jag följer alla möjliga konton och många började jag följa av en slump och fastnade sen. Men något som har helt avgörande skillnad för hur mycket jag kollar ett konto är händelser. Jag kollar alltid de första och många dagar enbart stories. Flödet scrollar jag betydligt mer sällan.

Så om du inte lägger ut händelser så att prova det kanske gör skillnad?

Något som ofta får mig att fastna för ett konto som handlar om något jag inte är så intresserad av generellt är humor. Alltså inte att personen är en stand up komiker, men kunna bjuda på sig själv, och gärna roligt formulerat. Jag följer tex krygegårds hönshus och jag är sjukt ointresserad av höns egentligen. Och jag har t ex följt @tornblomma löjromsjakt mer än en sväng fast jag inte ens tycker om löjrom, inte bor i samma stad så alltså är ganska ointresserad av var i hennes stad man kan köpa löjrom.

På mitt eget konto så det är helt obegripligt för mig varför vissa inlägg får mycket mer intresse än andra. Dock ger händelser mer tittare och nån ny följare - och mer bot-följare (som jag raderar)
 
Men då blir det ju inget som visar vad som pågår här och nu. Känns inte ok.
Det är självklart okej att lägga upp bilder från andra årstider, det finns ingen regel som säger att du måste hålla dig till det som händer just nu?

Jag, och de flesta privatpersoner jag följer, använder i princip enbart stories och jag känner själv att jag är betydligt mer benägen att interagera på någons story än ett inlägg eller en reel.

Tänker att den trötthet du känner, inte blir bättre av den lite negativa inställning du verkar ha. Kanske blir du rentav mindre trött om du lägger den energin på en kurs i hur man skapar innehåll som är populärt hos följarna. Även om du känner att det är energi du inte har så tror jag det kostar mer av dig att hamna i den negativa spiralen som sen kan smitta av sig på resten av livet☺️.

Den kärlek du känner till ditt hus och din trädgård tex tror jag många skulle bli inspirerade av och det tycker jag du ska vara noga med att försöka förmedla i dina inlägg🥰.
 
Senast ändrad av en moderator:
Tyvärr är nog kraven på vad som räkas som en bra bild väldigt höga i dag.
Bilderna av krukorna med något man sått som precis har grott är väl något jag kunnat skicka til mamma då hon frågar vad jag gjort idag. Ordinära vardagsbilder som man tagit lite i farten.

Men för att de ska räknas som fina bilder som får folk att klicka, gilla följa, behövs nog något helt annat. Mycket mer zoomat in, så de små spirande plantorna tar upp till och med hälften av bildens höjd. Kameran i samma höjd som krukan. Klart dagsljus från ena sidan, så man ser att det är vinter och solen står lågt. En snöig trädgård ur fokus i bakgrunden. Fina färggranna eller ljusa krukor, trots att det inte är sådana man vanligtvis brukar driva upp plator i. Sådana saker. Som får folk att längta efter att så. Man säljer en känsla och en stämning. 🙂
 
Jag kollade nyss på filmen med hur du sår chili. Eller jag började titta men tittade inte klart. Det började bra tycker jag, som inte hade en aning om att man måste så chili så himla tidigt. Men sen var det strax därefter flera saker som påverkade det var dels ljuset, det var ganska mörkt och inte helt lätt se vad du gjorde. Det förstärktes av kamerans vinkel snett bakifrån. Sen blev det en lång tystnad medan du hade jord i krukorna t ex.

Mer belysning, filmat framifrån så man ser i alla fall vad händerna gör (men gärna även se personen som pratar är en fördel) och att "snabbspola transportsträckorna" hade fått mig att titta längre tid på den och kanske kommentera. Jag är dock dålig överlag på att kommentera.

Ovan är inte sagt för att klaga, utan utifrån att du önskar få fler views, fler följare och vara mer "kommersiellt gångbar". Och då är ju själva presentationen just det avgörande

Sen kan du utnyttja hashtags mycket mer, men vad du ska tagga med låter jag de kunniga i ditt ämnesområde tipsa om
 
Jag kollade nyss på filmen med hur du sår chili. Eller jag började titta men tittade inte klart. Det började bra tycker jag, som inte hade en aning om att man måste så chili så himla tidigt. Men sen var det strax därefter flera saker som påverkade det var dels ljuset, det var ganska mörkt och inte helt lätt se vad du gjorde. Det förstärktes av kamerans vinkel snett bakifrån. Sen blev det en lång tystnad medan du hade jord i krukorna t ex.

Mer belysning, filmat framifrån så man ser i alla fall vad händerna gör (men gärna även se personen som pratar är en fördel) och att "snabbspola transportsträckorna" hade fått mig att titta längre tid på den och kanske kommentera. Jag är dock dålig överlag på att kommentera.

Ovan är inte sagt för att klaga, utan utifrån att du önskar få fler views, fler följare och vara mer "kommersiellt gångbar". Och då är ju själva presentationen just det avgörande

Sen kan du utnyttja hashtags mycket mer, men vad du ska tagga med låter jag de kunniga i ditt ämnesområde tipsa om
Håller med, en längre filmsnutt av hela processen då man gör något blir snabbt ointressant, videor behöver klippas för att få bort transportsträckor och för att få in olika vinklar osv.
 
Tack för tips. Just nu finns inte mycket att göra i trädgården. Jag har visat mina fröer, min sådd och att fröna har grott. Det är väl det.

Jag utgår liksom hela tiden att jag inte ska orka med trädgården mer än absolut minimalt. Så jag kan inte planera framåt särskilt väl. Men jag dokumenterar det jag gör. Och i år vill jag renovera min friggebod så lyckas jag få till det så kommer det bilder på det.

Tänkte på det här, jag kanske är galen men jag skulle verkligen uppskatta fler ”lägre tempo”-konton i sociala medier. Jag har mycket begränsningar med ork (mental och fysisk) iom olika sjukdomar, och hade jag haft hus hade jag nog tilltalats av någon med den synen på trädgård.
Det där vilsamma i att skapa en trädgård som i mycket framförallt ska sköta sig själv, vilken dröm? En trädgård där man mest bara kan vara, om man inte vill eller orkar göra mer. Tips och tankar till vad man kan odla/plantera utifrån det vore ju toppen, och hur man kan tänka på sin trädgård kort och långsiktigt så. Varför inte knyta det hållbara odlandet till mental och fysisk hållbarhet och återhämtning också i vissa inlägg. Kanske kan det ge ytterligare ett lager till ditt konto, om du tycker det känns intressant förstås.

I en värld av maximalistiska konton tror jag att minimalism inte behöver vara så dumt.

Bäst nästan att sätta sig ner och skissa på papper tycker jag, så man får framför sig hur man skulle vilja ha det och laborera lite med vad man tänker sig för innehåll (enkla utkast med ämne och typ av bild). Kanske göra ett årshjul så man på förhand kan portionera ut innehåll lämpligt för att få lite hjälp i processen om man känner sig oinspirerad någon gång.
 
Men det är ju VINTER nu. Då kan man ju inte lägga upp sommarbilder.
På instagram kan man lägga upp precis vilka bilder som helst, och berätta om precis vad som helst. När som helst. Om kontot också handlar om ditt hus så kan du t.ex. visa något projekt som du gör inomhus. På renovering t.ex. Det behöver ju inte alltid vara snöbilder tagna i trädgården eller på utsidan av ditt hus, tänker jag. Men att lägga upp bra bilder tar TID. Det krävs oftast att man gör något i flera timmar som sedan genererar en bild. Om jag t.ex. lägger upp en bild på en bok så betyder det att jag har läst den och vill berätta om den. Läsningen har tagit flera timmar. Om jag t.e.x. lägger upp en bild på en person från min släktforskning och en text om personen så ligger det många, många, många timmar bakom denna bild i forskning och skrivande. Men jag gör ju detta för att det är kul och för att det är min hobby...
 
Men att lägga upp bra bilder tar TID. Det krävs oftast att man gör något i flera timmar som sedan genererar en bild. Om jag t.ex. lägger upp en bild på en bok så betyder det att jag har läst den och vill berätta om den. Läsningen har tagit flera timmar. Om jag t.e.x. lägger upp en bild på en person från min släktforskning och en text om personen så ligger det många, många, många timmar bakom denna bild i forskning och skrivande.
Å andra sidan finns det människor som tjänar pengar och har massor med följare, trots att de bara delar vad andra lagt upp.
 
Men lägg upp annat då? Lägg upp throw backs. Lägg upp planer. Lägg upp tankar. Dela vad andra lagt upp. Interagera med andra. Skriv, gilla, svara.
Det blir så konstigt. För mig är instagram en dagbok.

Jag kollade nyss på filmen med hur du sår chili. Eller jag började titta men tittade inte klart. Det började bra tycker jag, som inte hade en aning om att man måste så chili så himla tidigt. Men sen var det strax därefter flera saker som påverkade det var dels ljuset, det var ganska mörkt och inte helt lätt se vad du gjorde. Det förstärktes av kamerans vinkel snett bakifrån. Sen blev det en lång tystnad medan du hade jord i krukorna t ex.

Mer belysning, filmat framifrån så man ser i alla fall vad händerna gör (men gärna även se personen som pratar är en fördel) och att "snabbspola transportsträckorna" hade fått mig att titta längre tid på den och kanske kommentera. Jag är dock dålig överlag på att kommentera.

Ovan är inte sagt för att klaga, utan utifrån att du önskar få fler views, fler följare och vara mer "kommersiellt gångbar". Och då är ju själva presentationen just det avgörande

Sen kan du utnyttja hashtags mycket mer, men vad du ska tagga med låter jag de kunniga i ditt ämnesområde tipsa om
Jaha. Ok. Jag har ingen studio. Jag får hålla till där det finns plats helt enkelt. (Finns knappt det ens för det är kaos överallt. Och det är ett problem jag inte kan lösa då jag jobbat ett helt liv med det utan att lyckas.) Och jag får hålla mig till det ljus som finns. Kan inte få fram annat ljus. Och jag måste ställa kameran där jag kan ställa den. I det här fallet fastsatt på en sopskyffel uppkastad på en stol.

Det känns inte som om jag har några förutsättningar alls för sånt här :cry:

#beekeeping och #bees är faktiskt en rätt populär grej just nu.

Filma kupan och dina bin! Skaffa en duglig kamera du kan zooma in lite med, och ett stativ.

Och sök på hashtagsen och se vad andra lagt upp.
Hur ska jag kunna zooma om jag står och jobbar med bina och har handskar på mig? Jag har heller inte fler än två händer. Jag har heller ingen som kan hjälpa mig att filma.

Sen har jag inte råd att köpa en kamera.

Alltså. Jag verkar inte alls ha förutsättningar för det här. Jag måste liksom jobba med det jag har. Något annat kan jag inte ordna med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vill man bli så stor på instagram att man kan tjäna pengar på det gäller det att man antingen är känd pga uppväxt eller att man jobbat sig fram till att bli känd.
Eller att man lär sig algoritmerna, lär sig skapa innehåll som andra vill se, och lär sig att ha tålamod för det är supermycket jobb som ska göras för ingenting - tills något inlägg slår.
Kanske även inköp av till exempel stativ, bättre kamera eller mobil. Sen att man lär sig att redigera innehåll, där finns det ju faktiskt gratisprogram.

Så mitt tips är väl att om du nu vill att detta ska funka, börja med att läsa på om hur instagrams algoritmer funkar, och vad som är "bra innehåll".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp