Inte bra för hästar att longeras?

M

mysteria

I mitt förra stall longerade dom inte hästarna för dom sa att det inte var bra för hästarna. Nu kan jag inte få det ur huvudet, så jag frågar er, om ni vet någonting om detta? Finns det någon sanning i det? eller är det så att om man longerar på "fel sätt" så bygger hästarna fel muskler om dom böjer sig för mycket åt nåt håll, därmed bör man inte longera om man inte "vet vad man håller på med" dvs vet hur hästen ska gå? Och därmed bestämnde dom sig för att inte longera och sa rakt ut att "longera är inte bra för hästen"?
Eller är det bara en skröna?
 
En häst ska ju aldrig springa på volt flera varv med huvet upp och ryggen ner - det sliter ju tokmycke!!!
Men om man t.ex. känner sig lite låg en dag kan man ju longera hästen lite lätt eller inte alls inspänd (gummisnodd brukar jag använda) och det blir som ett joggingpass för hästen! =) Vet massvis med folk som tycker det är jättedåligt att longera men när man longerar så handlar det kanske om ca. 20 minuter, det klarar dem ju!!! =) Folk tyckte nog att jag var knäpp som alltid longerade min ponny innan tävling men det var det enda sättet att få en pigg O alert ponny inne på banan följande dag!!! =) Min stora häst jag har nu älskar att bli longerad, försöker att lägga in det så han får ett varierande schema vilket jag lyckas ganska bra med tack vare longering!!! =)
En annan sak man kan göra är att sätta på hästen viktboots i bak, då trampar de på jättefint med baken och höjer ryggen! Det brukar jag göra och då har jag bara grimma och longerlina för mina hästar blir jättelydiga så =)
 
Det beror ju helt på hur man longerar. I den vanligaste synen på hur man longerar så ja då sliter det mycket och jag skulle inte göra det mer än om det var absolut nödvändigt. Varför det skulle vara det kan jag inte komma på. :angel:

Men t.ex. så kan man lära en häst mycket genom att longera i alla fall i början av utbildningen, men då ska det göras sakligt och i en form som hästen drar mer nytta än skada av.

Själv kan jag inte longera på det sättet så därför gör jag det inte heller.
 
Mina tycker det är så roligt att bli longerad att dom bara hoppar och bockar och tjuter.... :D Fattar inte helt vad som är så kul?

Jag tycker så här: man longerar inte därför att man inte orkar rida! Men för att lära en unghäst att hitta balansen och lära in kommandon...

Det är påfrestande för hästens ben att löpa runt på en volt. Det sliter på leden.

Själv longerar jag sällan, och oftast bara i grimma. Då för att kolla hur hästen rör sig, att den inte är stel, har nån liiten hälta som inte syns i vanliga fall eller är felmusklad. Om jag hade en paddock med riktigt bra underlag, så skulle jag longera unghästen oftare.
 
jag brukar longera då och då. detta gör jag för att träna röstkommando och longerar därför enbart i grimma.

Men jag låter aldrig ett träningspass bestå av enbart longering utan jag låter longeringen bli en del av dagens träning.
 
Jo... jag har också hört dom sakerna. Och det förstår man ju att det varken är särskilt bra eller kul för hästen att springa varv efter varv på en liten volt med innspänningstygel mm. Men byter man varv ofta och växlar gångarter brukar det nog vara ganska okej att longera ibland tror jag. //esti
 
Har fått order av veterinären om att det ska linlöpas, annars gör jag det inte.

Men det är inte bara rakt upp och ner på backen. Det är massor av tempoväxlingar, öka/minska volt, cavaletti osv.

I bara grimma.
 
Jag longerar numer nästan varje dag innan ridning, på veterinär och tränares inrådan.

Jag gör det för att han skall få hinna bli lite uppvärmd och mjuk innan jag sätter mig på, samt ge honom möjligheten att bocka ur sig spänningar. Longerar över cavaletti ibland osv... :)
 
jag brukar longera nån gång varje vecka oftast med en pessoasele, tycker inte att gummisnoddarna får hästen att arbeta så mycket med bakdelen. longerar allt ifrån 20-30min beroende på vilken häst jag longerar. folk säger att longering sliter men vad gör inte ridning på volt? för handen på hjärtat visst kan det bli mer än 20min på volt sammanlagt om man tränar en timme i paddocken?
själv tycker jag att det är ett bra sätt att motionera hästen och tror inte att det sliter allt för mycket
 
Jag longerar ganska ofta men korta pass (ca 25 min). Använder ofta bommar, tränar mycket övergångar mellan gångarterna och har en häst som lärt sig lyssna perfekt på röstkommando. Använder inga inspänningstyglar utan longerar alltid i kapson. Tömkör även på volt, har då träns, inga inspänningstyglar men ledande innertöm och normalt fäst yttertöm.Då kan du dessutom styra ut rakt längst spåret och undvika att fastna på en volt som vid longering. Min häst har haft lite problem med ryggen och detta är ett perfekt sätt att arbeta upp hans ryggmuskulatur utan belastningen av en ryttare. Tempot är lugnt och fint och hästen självklart i form. Underlaget i ridhuset är bra och hästen har alltid benskydd. Förberedde en av våra treåringar på detta sätt för treårstest i våras eftersom jag var gravid, fungerade mycket bra. Arbetar nu från marken två gånger i veckan. Har gått kurser för att lära mig= rekommenderas.
 
Att longera ofta och felaktigt sliter på ben och rygg, men samtidigt finns det inget som ger så mycket i utbildningssyfte som just longering när det gäller att träna in röstkommandon och muskla upp hästen. Rekommenderar dock korta lektioner (max 20-30 min) och inte mer än en gång / vecka - då gör det absolut ingen skada!
 
Jag longerar bara ibland när jag inte känner för att rida eller vill värma upp hästen med longering. Om jag bara longerar så vet jag ialla fall att hästen har fått röra på sig och jag har pysslat om den lite fast jag inte har ridit.
 
Longering råder det många skilda meningar om.
Jag tror att som med allt annat måste man se till vilken typ av häst man har samt hur man utför det hela.

En skrev ju t.ex. om sin häst som longeras före varje ridpass, det kanske är lämpligt för vissa hästar, medans andra inte ska longeras alls.

Jag håller på med voltige och där är ju longeringen en naturlig del. Dock ska påpekas att i voltigen är longeringen lite annorlunda. Volten är större, man strävar efter att stå still, man har längre pisk m.m.

När jag har haft en voltigehäst i bra kondis har den utan problem kunnat gå 1-2 pass per vecka, varje pass är ca 1-1,5 h. inklusive uppvärmning och långa skrittpass.

Vanlig longering kan ta allt från 15 minuter uppåt beroende på vilket humör hästen är på och viken utbildningsståndpunkt den har.

Longering kan vara skadligt om man gör det fel, precis som allt annat. Små volter i högt tempo frestar på hästens ben och har hästen inte kondis och muskler för sådan träning så kan den få ont.

Jag anser att man i all hantering med hästar måste se till individen, både hästen och sig själv. Känner man att man är osäker på något bör man ta hjälp eller helt enkelt låta bli att göra dessa saker.
 
Jag longerar min lös oftast på fyrkantsspåret men även på volt 3/4 ggr månaden.
När hon kom till mig så hade hon aldrig longerats men nu behöver jag inte ha henne i lina utan jag visar genom att antingen gå ett varv med henne på 4-kant el volt och sedan stannar hon där och vi tränar skritt, trav, galopp & tempoväxlingar och innan vi slutar får hon springa fritt i paddocken och då brukar hon vilja busa sedan går vi ut och går en runda som avvärmning.
Ibland kör jag ett par pass i lina & inspänd..

Men jag tror inte att det är mer skadligt än att rida på volt bara man inte longerar för ofta och för länge!!
 
Jag longerar min lös oftast på fyrkantsspåret men även på volt 3/4 ggr månaden.
När hon kom till mig så hade hon blivit longerad ca 3 ggr men nu behöver jag inte ha henne i lina utan jag visar genom att antingen gå ett varv med henne på 4-kant el volt och sedan stannar hon där och vi tränar skritt, trav, galopp & tempoväxlingar och innan vi slutar får hon springa fritt i paddocken och då brukar hon vilja busa sedan går vi ut och går en runda som avvärmning.
Ibland kör jag ett par pass i lina & inspänd..

Men jag tror inte att det är mer skadligt än att rida på volt bara man inte longerar för ofta och för länge!!
 
Jag tycker inte man ska longera hästen utan inspänning, det sliter på hästen att gå länge ur form på voltspår....
 
Så om man tar på ett par inspännings tyglar betyder det att hästen går i form?
 
Hon arbetar sig ner i form själv på kommando så det är inte att hon springer runt som hon själv vill utan jag skrev att jag longerar henne och när hon blir lite slarvig så longerar jag henne med lina så hon vet vad som gäller...

Varför bildar sig alltid en del sin egna uppfattning :confused:

Och till dig i inlägget ovan här spider84 bra fråga det är inte alls säkert att hästen går i form bara för man inspänningstyglar :D och det är inte alls säkert att hästen inte går i form utan :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 345
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 345
Senast: JohannaB
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 752
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp