Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Jo jag ser ju att du menar att det är detsamma, men jag förstår inte riktigt hur. (Jag försöker inte vara dryg här! Det går verkligen inte ihop för mig.) Jag har ju ingen aning om vem som "är i rummet", dvs läser i tråden. Och det blir ju kvar i rummet sen jag har gått, typ. I det ögonblick jag skriver något här så är det ju precis lika öppet för alla/vem som helst? Hur jag än gör det.

Jag kan förstå att de inte vill behöva gå in och bryta ut, det verkar jobbigt. Men jag menar att om det görs så är det ju inte en smäll på fingrarna på något sätt utan det blev en diskussion som man inte väntat sig bara? Sånt händer ju - andra tycker något är jätteintressant som man själv tycker är tråkigt, eller något var inte alls så självklart som man själv tänkte sig utan behöver förklaras och fördjupas. Så länge man inte avsiktligt försökt gömma ämnet någonstans så har man ju inte gjort något fel?

Problemet är ffa att jag som användare ska avgöra om något är intressant nog eller inte för att bli en egen tråd, vilket är vad Gunnar/mods vill. Men jag som användare ser inte/tycker inte att det är tillräckligt intressant. Så då måste det vara så att enskilda användare går inte och bryter ut, så då gör mods/Gunnar det.Vilket gör att många plötsligt finner sig själv som TS mot sin vilja, vilket inte alls är meningen antar jag, vare sig man skriver på ett offentligt forum eller inte.

Ta ett av de exempel som startade debatten. @Ninnurur skrev så där lite i förbifarten om sitt barn. Hens kommentar bröts ut mot hens vilja och plötsligt blev hen ifrågasatt på ett otroligt otrevligt sätt och tråden tog dessutom en helt annan vändning med diskussion om rättigheter och skyldigheter som ensamstående förälder. Om något borde det ha brutits direkt eftersom det gick från det otroligt personliga till en politisk debatt. Vilket alltså inte gjordes av vare sig mods eller Gunnar vilket tyder på, om jag ska tolka det välvilligt, glömska eller att de inte hann läsa så många trådar. Hade hens enda inlägg fortsatt i VGV tråden hade den inte blivit mer än någon lika i förbifarten kommentar och sedan hade någon istället pratat om något helt annat som väder, skavsår efter ridbyxor, semester etc. Vi hade då sluppit en, IMO, uppslitande och negativ diskussion. De som skrev inlägg där skulle aldrig ha skrivit liknande inlägg i VGV tråden.
 
Problemet är ffa att jag som användare ska avgöra om något är intressant nog eller inte för att bli en egen tråd, vilket är vad Gunnar/mods vill. Men jag som användare ser inte/tycker inte att det är tillräckligt intressant. Så då måste det vara så att enskilda användare går inte och bryter ut, så då gör mods/Gunnar det.Vilket gör att många plötsligt finner sig själv som TS mot sin vilja, vilket inte alls är meningen antar jag, vare sig man skriver på ett offentligt forum eller inte.

Ta ett av de exempel som startade debatten. @Ninnurur skrev så där lite i förbifarten om sitt barn. Hens kommentar bröts ut mot hens vilja och plötsligt blev hen ifrågasatt på ett otroligt otrevligt sätt och tråden tog dessutom en helt annan vändning med diskussion om rättigheter och skyldigheter som ensamstående förälder. Om något borde det ha brutits direkt eftersom det gick från det otroligt personliga till en politisk debatt. Vilket alltså inte gjordes av vare sig mods eller Gunnar vilket tyder på, om jag ska tolka det välvilligt, glömska eller att de inte hann läsa så många trådar. Hade hens enda inlägg fortsatt i VGV tråden hade den inte blivit mer än någon lika i förbifarten kommentar och sedan hade någon istället pratat om något helt annat som väder, skavsår efter ridbyxor, semester etc. Vi hade då sluppit en, IMO, uppslitande och negativ diskussion. De som skrev inlägg där skulle aldrig ha skrivit liknande inlägg i VGV tråden.
Ehh, du tror väl ändå inte att moderatorerna läser alla trådar?
Och diskussionen började ju i vgvtråden och blev sjaskig redan där om jag förstått det rätt? Någon i tråden har ju anmält den som Off topic när det blev en diskussion tror jag det skrevs - inte någon moderator som aktivt letat upp utbrytningsämne?
 
Rent krasst så har ju de allra flesta utbrytningar inte lett till speciellt mycket "liv". Det blir i de allra flesta fall nån enstaka sida (som fanns redan vid utbrytningen) nått enstaka nytt inlägg kommer när det är utbrutet och sen dör de och försvinner. Varför? Jo för att inget allmänintresse finns för det sk "ämnet", även om några entusiaster verkar hoppa in i utbrutna trådar just nu bara för att visa på att det är såå positivt och intressant.

Fast för mig som läser betydligt mer än jag skriver har flera av dessa varit kul och intressanta att läsa även om jag inte kommit med någon kommentar. Jag hade aldrig ens sett diskussionerna om de varit i en evighetstråd då jag endast till vardags hinner följa ett fåtal sådana. Tittar aldrig i trådar där rubriken inte fångar mitt intresse så jag gillar utbrytningar av den anledningen.
 
Ehh, du tror väl ändå inte att moderatorerna läser alla trådar?
Och diskussionen började ju i vgvtråden och blev sjaskig redan där om jag förstått det rätt? Någon i tråden har ju anmält den som Off topic när det blev en diskussion tror jag det skrevs - inte någon moderator som aktivt letat upp utbrytningsämne?

Men om de som anser att en tråd ska brytas ut, gör det själv, precis som mods/Gunnar vill. Anmäl den inte bara som OT. Stå för att du tycker att den är OT och skapa en ny tråd, skulle underlätta för både mods och Gunnar och användare.
 
Men om de som anser att en tråd ska brytas ut, gör det själv, precis som mods/Gunnar vill. Anmäl den inte bara som OT. Stå för att du tycker att den är OT och skapa en ny tråd, skulle underlätta för både mods och Gunnar och användare.
Men jag har inte sett någon Off topic i VGV tråden att anmäla för jag har inte läst i den tidigare.
Det måste varit någon av de som brukar hänga där som anmält Ninnururs ämne.

Nu har jag gått in och skrivit lite då och då i VGV men läser inte de sjuttio inläggen mellan mina inlägg.

Däremot har jag anmält inlägg i andra trådar som verkligen spårat ur vad gäller diskussioner. Trådar som jag läst i för det ursprungliga ämnet intresserar mig från början.
 
Rent krasst så har ju de allra flesta utbrytningar inte lett till speciellt mycket "liv". Det blir i de allra flesta fall nån enstaka sida (som fanns redan vid utbrytningen) nått enstaka nytt inlägg kommer när det är utbrutet och sen dör de och försvinner.

Jag gick igenom utbrytningarna på 10 sidor Allmänt nu. De har genererat följande antal inlägg:

183
88
52
10
72
8
51
42
52
 
Som trådskapare hamnar man väldigt mycket i fokus.
Jag fick ett inlägg ubrutet till en tråd rätt nyligen; där såg det ut om man inte läste noga som att jag ville diskutera hur vi definierar sexuella läggningar. Det ville jag inte. Men jag gick inte in i tråden och skrev och ingen verkade haka upp sig på mig. Kanske för att jag inte var aktiv i diskussionen överhuvudtaget; jag läste inte ens tråden. Jag var heller inte aktiv innan tråden bröts ut. Hade någon citerat mig eller taggat mig hade jag helt enkelt bara svarat att tråden är utbruten och att jag inte är intresserad av att diskutera. Eller nåt.
 
Men om de som anser att en tråd ska brytas ut, gör det själv, precis som mods/Gunnar vill. Anmäl den inte bara som OT. Stå för att du tycker att den är OT och skapa en ny tråd, skulle underlätta för både mods och Gunnar och användare.
papegojan upprepar sig:
OM det finns en påbörjad befintlig diskussion om ett OT-ämne i en tråd och man enbart väljer att skapa en ny tråd om ämnet, så missar många (de flesta?) ämnesstarten och den inledande diskussionen.
Så att enbart skapa en ny tråd är nog i de flesta fall en ganska dålig idé.
 
Fast om allt diskuteras i ett fåtal evighetstrådar så kommer det inte finnas något forum kvar. Jag kan inte se att du flytt forumet. Det är pest eller kolera. Och jag har sett många som hotat med att sluta skriva på Buke som fortfarande är aktiva. Du är fortfarande kvar.

Manga ar fortfarande kvar ... men mycket mer inaktiva. De skriver nagra fa inlagg har och dar, men ar absolut inte lika aktiva som forut. Forut hade VGV traden 10+ sidor nar jag kom upp pa morgonen (9 timmars tidskillnad) nu ar det 2-4 sidor. Max.

Det ar dessutom en hel massa manniskor som inte postar langre alls eller mycket fa inlagg efter att den har soppan startade. Forhoppningsvis kommer manga tillbaka och andra kanner sig tryggare med att posta igen, eller sa hittar de andra "hem" pa internet for att de ledsnat pa Buke. Det var sa jag kom hit. Mitt gamla internet forum "hem" gick igenom en liknande saga som det har och vi var manga som bara flot ut i rymden for att vi inte gillade hur det gick till och hur resultatet blev. Jag tittade runt lite utan att egentligen soka efter forum och Buke kom upp ... och har har jag varit sedan dess.
Tyvarr kanner jag mig "detached" nu och har ingen lust just nu att lagga ner tid, men det kan andra sig nar den har perioden lagt sig och Buke har lite mindre arga, vassa, roster som mest pekar pa vad andra gor fel och hur mycket battre det ar pa deras satt ... sjalv ar jag gammal nog att inte bry mig sa mycket langre och utsatter mig inte for negativiteter om jag inte maste.

Återigen (antagligen drunknade mitt inlägg och borde brytas ut). Skillnaden mellan att sitta runt ett fikabord och småprata informellt med kolleger är offentligt, men det är inte samma sak som att ställa sig upp inför samma kolleger och hålla ett anförande/seminarium om samma ämne. Båda tillfällena är offentliga, i båda situationer är det kolleger som hör och kommer ihåg vad man sagt. Är det inte någon som ser skillnaden på de två situationerna och parallellen till trådstartare och småpratare på buke?

För att tillägga, är det ett ämne i VGV som jag tycker är tillräckligt intressant, då skriver jag en egen tråd av det - precis som Gunnar/LenaH vill. Skillnaden är att vad jag tycker är tillräckligt intressant uppenbarligen diffar från deras och de har tolkningsföreträde men anser att jag borde vara smart nog att kunna gissa mig till deras åsikter.

Exact!


Rent krasst så har ju de allra flesta utbrytningar inte lett till speciellt mycket "liv". Det blir i de allra flesta fall nån enstaka sida (som fanns redan vid utbrytningen) nått enstaka nytt inlägg kommer när det är utbrutet och sen dör de och försvinner. Varför? Jo för att inget allmänintresse finns för det sk "ämnet", även om några entusiaster verkar hoppa in i utbrutna trådar just nu bara för att visa på att det är såå positivt och intressant.

Att göra någon annan till ts på eget bevåg är ett litet otyg, för även om jag inte bryr mig om den fåniga utbrytningen som blev av mitt pincettplockande av fjun så finns det ju de som kräker ur sig lite i stundens hetta s a s och inte har någon som helst intention eller vilja att dra det i långbänk och till er som menar på att man som ts Inte har något "ansvar" för sin tråd så kan jag ju upplysa om att det många gånger när en ts inte svarar, gnälls och klagas på att ts minsann inte svarar. Det beteendet har jag sett så sent som idag.

Finns en del nya trådar som hade passat mer som dagboksinlägg kan jag tycka, då inget diskussionsunderlag finns öht. Om det är vad som tänks ska göra forumet mer "levande" så har det i af totalt motsatt effekt för mig. Tråkigt är vad det är.

Det mest interessanta skulle vara att se om ett par manader hur manga inlagg per forum det finns och jamfora med innan den har soppan startade.
 
Samtidigt har det blivit mycket mindre inlagg i VGV traden och andra, det vore mer interessant att jamfora hur manga inlagg per dag varje forum har nu i forhallande till innan det har borjade och jamfora med om nagra manader for att se hur det ser ut.
Det jag svarade på var att utbrytningarna bara genererat någon enstaka sida eller enstaka inlägg efter utbrytningen. Jag kollade om det stämde och i varje fall på Allmänt gjorde det inte det.
 
Samtidigt har det blivit mycket mindre inlagg i VGV traden och andra, det vore mer interessant att jamfora hur manga inlagg per dag varje forum har nu i forhallande till innan det har borjade och jamfora med om nagra manader for att se hur det ser ut.
Och samtidigt - om det skrivs säg 100 inlägg av samma tio personer men ändras till att bli 80 inlägg av 20 användare, är det verkligen så hemskt? Framförallt om så många inlägg är trams? Eller är kvantitet från några medlemmar viktigare än kvalitet från fler?
Det är såklart alltid tråkigt när folk inte känner sig välkomna, men att säga att det äe hemskt att en trams-tråd minskar i inlägg kan inte vara världens undergång? 2-4 sidor är ju fortfarande mycket liksom, det är ju inte så att tråden tvärdött. Plus att det blir jättemärkligt när ni som mest skriver i tråden surar för att inget händer, skriv mer då? Det är ju ingen som hindrar någon från att skriva på något sätt utan allt handlar ju om att diskussioner ska föras i diskussionstrådar, inte tramstrådar.

Jag tycker det är så tråkigt att gång på gång läsa om hur hemskt det är med utbrytningar av trådar i flera trådar (med hänvisning till VGV-tråden) och det är mycket ”men det får en väl inte skriva”-inlägg. Kan vi liksom inte bara släppa detta och gå vidare? Gilla läget och göra det bästa av situationen? Dom som vill chatta, ja men fortsatt gör det men sluta diskutera? Det kan inte vara omöjligt?
 
Nej inte omöjligt, men ganska svårt eftersom gränsdragningen mellan chatt och diskussion är en gråzon.
Det bestäms ganska subjektivt mellan såväl olika mod, olika ämnen som olika användare. Trist men sant.
Samtidigt tänker iaf jag att det varken blir roligare eller bättre om en bara skriver ”slappar. Skriver inte mer för att slippa få det utbrutet :grin:”? Är det inte bättre att försöka småchatta då istället för att vara passivt aggressiv? En kan ju liksom försöka göra det bästa av situationen istället? :)
 
Manga ar fortfarande kvar ... men mycket mer inaktiva. De skriver nagra fa inlagg har och dar, men ar absolut inte lika aktiva som forut. Forut hade VGV traden 10+ sidor nar jag kom upp pa morgonen (9 timmars tidskillnad) nu ar det 2-4 sidor. Max.

Det ar dessutom en hel massa manniskor som inte postar langre alls eller mycket fa inlagg efter att den har soppan startade. Forhoppningsvis kommer manga tillbaka och andra kanner sig tryggare med att posta igen, eller sa hittar de andra "hem" pa internet for att de ledsnat pa Buke. Det var sa jag kom hit. Mitt gamla internet forum "hem" gick igenom en liknande saga som det har och vi var manga som bara flot ut i rymden for att vi inte gillade hur det gick till och hur resultatet blev. Jag tittade runt lite utan att egentligen soka efter forum och Buke kom upp ... och har har jag varit sedan dess.
Tyvarr kanner jag mig "detached" nu och har ingen lust just nu att lagga ner tid, men det kan andra sig nar den har perioden lagt sig och Buke har lite mindre arga, vassa, roster som mest pekar pa vad andra gor fel och hur mycket battre det ar pa deras satt ... sjalv ar jag gammal nog att inte bry mig sa mycket langre och utsatter mig inte for negativiteter om jag inte maste.

Och jag upplever det som att forumet blivit mycket aktivare med flera trevliga trådar trots att det är högsommar och semestrar då aktiviteten normalt brukar gå ned. Att det blir färre inlägg i en tråd kan bero på att folk skriver i andra trådar. Rent krasst, postas det bara i evighetstrådarna kommer forumet att dö, även evighetstrådarna. Nyrekryteringen sker sällan i dem utan i forumet i stort.

Det är rent generellt att många forum dött ut till förmån för FB.
 
Senast ändrad:
Skulle det bli bättre om det skapades ett speciellt utbrytarkonto som fick ta det utbrutna inlägget till en ny trådstart, så att ursprungsförfattaren slapp ståta med nåt man inte begärt?

Förslag på kontonamn:
Houdini - Utbrytarkungen.
 
Och samtidigt - om det skrivs säg 100 inlägg av samma tio personer men ändras till att bli 80 inlägg av 20 användare, är det verkligen så hemskt? Framförallt om så många inlägg är trams? Eller är kvantitet från några medlemmar viktigare än kvalitet från fler?
Det är såklart alltid tråkigt när folk inte känner sig välkomna, men att säga att det äe hemskt att en trams-tråd minskar i inlägg kan inte vara världens undergång? 2-4 sidor är ju fortfarande mycket liksom, det är ju inte så att tråden tvärdött. Plus att det blir jättemärkligt när ni som mest skriver i tråden surar för att inget händer, skriv mer då? Det är ju ingen som hindrar någon från att skriva på något sätt utan allt handlar ju om att diskussioner ska föras i diskussionstrådar, inte tramstrådar.

Jag tycker det är så tråkigt att gång på gång läsa om hur hemskt det är med utbrytningar av trådar i flera trådar (med hänvisning till VGV-tråden) och det är mycket ”men det får en väl inte skriva”-inlägg. Kan vi liksom inte bara släppa detta och gå vidare? Gilla läget och göra det bästa av situationen? Dom som vill chatta, ja men fortsatt gör det men sluta diskutera? Det kan inte vara omöjligt?

Vad ar det som sager att inlagg ar trams? Raknar vi inlagg eller kvalitets inlagg? Vad, eller vem, sager vad som ar vad? Ar det nummer av inlagg som raknas eller ar det "kvalitets" inlagg for att @Gunnar ska bli glad?

Sjalv surar jag inte for att "inget hander" i VGV traden, men haller pa att tappa intresset da sa manga inte ar dar langre och de interessanta inlaggen ar sa mycket farre. Det ar inte nagot jag kan gora nagot at sa jag gar vidare i internet land nar jag ar klar med Buke nar jag sitter vid datorn for "entertainment".

Yes! jag tycker absolut att det ar dags att "slappa detta och ga vidare" men VEM ska slappa? De som kanner sig pahoppade och att de forlorat nagot pa den nya ordningen eller de som "gillar laget"? Ar det verkligen sa svart att forsta, och ha empati med, de som kanner att deras 'internet hem' har blivit ommoblerat och forandrat mot deras vilja och visa forstaelse istallet for att sla sig for brostet och tala om att det ju faktiskt AR battre med hogre rost och yvigare gester?

Om inte ni som "gillar laget" fortsatter att tala om hur och varfor det ar battre och slutar bemota de som kanner sig forfordelade sa skulle hela diskussionen do snabbt ... och resultatet bli att amnet ar "slappt".
 
Samtidigt tänker iaf jag att det varken blir roligare eller bättre om en bara skriver ”slappar. Skriver inte mer för att slippa få det utbrutet :grin:”? Är det inte bättre att försöka småchatta då istället för att vara passivt aggressiv? En kan ju liksom försöka göra det bästa av situationen istället? :)
Jag vågar inte mer än så oftast, vill inte råka ut för nåt igen. Känner mig otrygg här numera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 282
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 408
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp