Jag tycker att du har ett väldigt tråkigt svartvitt tänkande. Låt mig ta upp några möjliga lösningar, varav flera aktivt genomförs för tillfället:
1; Cykellampor finns nu i klass med helljus på bil. Jag har sådan lampa och cyklar alltså året runt.
2; Det börjar nu produceras elcyklar med tak och lastkapacitet upp till 150 kg. Batteriet håller laddning för 5 mil, och kräver mycket mindre resurser än bilbatteri. Rimligt för många på landet med rimligt avstånd till mindre ort/infrastruktur (vilket vi ändå är många som har).
3; Ingen ska cykla i vägrenen. Det finns vinterdäck till cykel och med tanke på att hastigheterna är mindre är det oftast säkrare med cykel.
4; Svårare att lösa det när det inte finns cykelvänliga vägar, det kräver ju lite infrastrukturomställning, men långt ifrån omöjligt. Lättare omställning än att få in infrastruktur för elbilar överallt.
5; Har du cyklat med elcykel med tak nån gång? Det är ganska bekvämt. Tyst och mysigt och inte ansträngande

6; Maskiner måste såklart bli bättre. Samtidigt tycker jag att vi måste inse att vi inte kan ha maskiner i den mängd/till så många onödiga saker som vi har dem till idag. En förändrad livsstil krävs, men om en inte sätter sig på tvären och surar blir det inte nödvändigtvis en sämre livsstil. (Men för att vi inte ska peta i detaljer så ja, jag förstår att vissa maskiner krävs. Jag har för närvarande en fossildriven motorsåg själv, men den används mycket sparsamt och med hopp om att kunna bytas snarast till fossilfritt alternativ.)
Utvecklingsländerna har egentligen allt upplagt för att inte göra de misstag vi har gjort, och sätta in smarta lösningar som de ovan från början. Och det gör de faktiskt också. Eldrivna tuktuks med solpaneler direkt på har börjat byggas i Indien, till exempel.
Det krävs inte någon diktatorisk stat. Det krävs en stat som öppnar möjligheter och stöttar en snabb omställning, både infrastrukturmässigt, ekonomiskt, och socialt. Synd bara att sådana som du ger upp och inte ens ger det en chans, för att ni hellre klamrar er fast vid era små bekvämligheter ett litet tag till.