Detta kommer jag som boende på landet aldrig göra. Inte heller någon av mina grannar eller ungefär någon jag känner som inte vill bo i en stad.Man behöver ju inte ens bo på landet ”på riktigt” för att det ska bli problem att inte ha bil utan det finns massor med villaområden som ligger lite utanför städer där det inte går stt Vi behöver bil för att bo som vi gör och elbil är inte ett alternativ med tekniken som finns idag. Varken för batterier eller elproduktion. Det finns inga som helst övertygande data på att det skapar några som helst miljövinster på att producera den mängd elebilar som krävs för att ersätta de fossilbilar som finns heller. Vad jag sett så kommer bara brytningen till batterier och solpaneler orsaka enorma miljöproblem om det ens finns tillräckligt mycket av sällsynta metaller att hitta.
Det stadsbor inte förstår är att det är MÖRKT på landet under sådär 7 månader om året så fort man ska ta sig någonstans. Bor man utöver det någonstans där det är snö ibland så är det fullkomligt livsfarligt att cykla i vägrenen. Jag har fyra km till närmaste busshållplats och 7-8 km till jobbet. Fullt rimlig sträcka att cykla utan problem om det inte var för att man då måste cykla halva vägen i vägrenen på en motortrafikled där bilarna kör 100+. Utöver det så skulle jag inte orka jobba så mycket som jag gjorde om jag efter ett 12h-pass behövde försöka cykla hem vid fyra på morgonen (en tid det för övrigt inte brukar gå att åka kollektivt ens i städerna) plus att jag då måste cykla fram och tillbaka en gång extra för att gå ut med hunden och inte ens med den lön jag får ihop idag så skulle jag ha råd att lägga de pengarna som krävs för en elbil med vettig räckvidd.
Utöver det så går alla maskiner hemma, allt ifrån traktorn till motorsågen på fossila bränslen och skulle då också behöva bytas ut. Jag har iof försökt med både motorsåg och gräsklippare med batteri från ett dyrare kvalitetsmärke men de höll inte speciellt länge…
Och det är vi i ett av världens modernaste länder som har de problemen så hur det ser ut i utvecklingsländer är ju enormt mycket värre. Men min poäng är mest att jag och de som tänker i liknande banor pga detta aldrig kommer rösta på något parti som föreslår bil eller bensinförbud.
Så jag har helt enkelt ställt in mig på att anpassning till klimatförändringar är det enda som kommer gå att göra. Förhindra dem tror jag inte finns på kartan så länge det inte blir någon sorts diktatorisk sovjetstat där allt ska delas på ett mycket påtvingat sätt och alla kommer bli tvingade att bo i staden med andra problem som tex svår svält som resultat.
Ja, det är svårt och förmodligen i princip omöjligt för vissa att hitta bra lösningar. Men jag tänker att det är väldigt få som inte kan ändra nåt nästan alls. Färre resor, delade resor med andra, bättre alternativ där miljön får sättas högre på prio än ekonomi, tidsvinst och bekvämlighet.
Det är svårt att hitta system som kan slå hundra års investeringar i fossildrivna små fordon. Men om vi vet att det är ett system som är utdömt som lösning för massorna - så måste vi ju göra det, eller hur?
Sen kommer det finnas en liten rest, ett fåtal procent, som måste fortsätta begagna sig av fossildrivna fordon för vissa resor. Men denna lilla rest får inte vara ett argument för alla att försöka och hjälpa till att hitta lösningar - snarare är de ett argument för att alla måste bidra för att dessa resor ska kunna möjliggöras inom de ramar som finns.
Väldigt många resor med bil företas inom städerna, kortare än en mil. Och en utnyttjandegrad på fordon som kostat miljön massor att tillverka som är på procentnivå. Det kan man snabbt bestämma är ett uselt system. Även för elbilar är det kasst att de står oanvända mest hela tiden. Eftersom det då måste tillverkas 50 gånger fler än det behövs för det verkliga behovet.
Jag hoppas vi får möjlighet att prova många slags lösningar framöver, utan att det direkt belastar individer i form av stora investeringar i experimentella lösningar.