IPCC:s senaste rapport

Det är väl lite pojken som ropade varg?

När artikeln "Jorden har bara 10 år kvar om vi fortsätter som vi gör idag" kommer ut med jämna mellanrum och har gjort så sedan typ 70-talet så blir det ju lite svårt att ta det på allvar..

Det är för lite fakta och för mycket skrämsel, känslor och annat dravel. Det blir också svårt för privatpersoner att bry sig när man får veta att det i princip är kört och det är mycket lite man själv kan göra.
Vi läser nog inte samma nyheter för sådana artiklar har jag inte sett. Enda är väl att förra IPCC-rapporten sa att det var ca 10 år till irreversibla förändringar, och ja, nuvarande rapport säger att många förändringar som nu skett är irreversibla.
 
Det sägs igen och igen, att vi behöver behandla klimatkrisen som den kris den är. Nu är det väl mer sant än någonsin. Vi får dagliga staplar om hur många som dött i covid, men var är staplarna som visar hur många som dött i klimatkrisen? Vi vet att vi är på väg mot 4 grader, och 4 grader beskrivs av forskare som "apokalyptiskt". Varför händer det inget?

Edit: BBC:s artikel på ämnet, för den som missat nya rapporten

Jag blir mer och mer orolig, speciellt efter att ha fått barn. Vad är det för framtid vi lämnar till dem, förutsättningar för deras barn och barnbarn? De tankarna är skrämmande!

Som många andra säger så behöver vi självklart göra avkall på individnivå. Men jag tror inte att man enbart kan lägga ansvaret där (som nu tex genom skattehöjningar etc). Jag tycker att politiker måste ställa högre krav på företag, ta tag i greenwashingfenomenet (så att kraven verkligen efterlevs och inte bara är tomt snack som får folk att tro att tröjan de köper är bra för miljön) samt att se till att satsa på hållbara transporter i större utsträckning så att tåg/buss och dyl faktiskt är ett rimligt alternativ till bil om man bor utanför storstäderna. Men även att utbilda folket om vad hållbarhet är, för jag tror allvarligt att många inte fattar/tänker på att det skadar miljön att konsumera. Dvs snacka mer konkret, inte bara att ”vi går mot domedagen” och ”vi måste göra något nu!!!”.
 
Jag tror att det finns alldeles för många som använder sig av den här strategin, tyvärr. På tal om att stoppa huvudet i sanden alltså:

1628593846987.png

Källa: Ellen Ekman/Lilla Berlin

De huvudsakliga problemen är som jag ser det att det finns alldeles för många som tjänar pengar på div. klimatförstörande saker, samt att privatpersoner inte har förmågan att se längre än näsan räcker. Med det sistnämnda menar jag just det som @Enya är inne på, att väldigt få faktiskt SER effekterna - och även om de gör det så inser/accepterar de inte vad det är de egentligen ser - och därför lätt inbillar sig att "det händer inte mig", "det är inte så farligt som alla säger", "jag kommer ändå att vara död när allt går åt helvete", och liknande. Folk fattar liksom inte. De senaste månadernas extremväder på olika håll i världen kan eventuellt ha en liten positiv effekt på detta, men jag tvivlar tyvärr på att den blir särskilt långvarig.

Ja, och så har vi ju den lilla detaljen att vi vant oss vid en helt sjuk, och sjukt ohållbar, livsstil också.

Jag tror att ett steg som skulle kunna ta oss framåt vore att, som någon var inne på, med jämna mellanrum basunera ut den sortens statistik som IPCC nu publicerat. Då menar jag inte en lång nyhetsartikel var tredje månad, utan dagliga/veckoliga notiser i tidningar, nyhetsprogram och andra kanaler som når ut till många. Lite som med Covid-statistiken som du jämförde med @Nahar - Rapport, Aktuellt mfl. kanske faktiskt borde ha daglig publicering av enkla klimat-relaterade siffror som folk lätt kan ta till sig? Det finns säkert massor av sidor på sociala medier och liknande som redan sysslar med sådant, men där blir det ju gärna lite "preaching to the choir" eftersom de som söker upp sådana kanaler förmodligen redan är ganska medvetna.

Ovan skulle eventuellt vara ett sätt att få enskilda personer att vakna upp lite och minska möjligheterna för dem att värja sig, men egentligen ligger det stora arbetet i att få hela industrier och länder att göra detsamma. Där är jobbet naturligtvis betydligt mer komplext.
 
Jag tror att det finns alldeles för många som använder sig av den här strategin, tyvärr. På tal om att stoppa huvudet i sanden alltså:

Visa bifogad fil 75139
Källa: Ellen Ekman/Lilla Berlin

De huvudsakliga problemen är som jag ser det att det finns alldeles för många som tjänar pengar på div. klimatförstörande saker, samt att privatpersoner inte har förmågan att se längre än näsan räcker. Med det sistnämnda menar jag just det som @Enya är inne på, att väldigt få faktiskt SER effekterna - och även om de gör det så inser/accepterar de inte vad det är de egentligen ser - och därför lätt inbillar sig att "det händer inte mig", "det är inte så farligt som alla säger", "jag kommer ändå att vara död när allt går åt helvete", och liknande. Folk fattar liksom inte. De senaste månadernas extremväder på olika håll i världen kan eventuellt ha en liten positiv effekt på detta, men jag tvivlar tyvärr på att den blir särskilt långvarig.

Ja, och så har vi ju den lilla detaljen att vi vant oss vid en helt sjuk, och sjukt ohållbar, livsstil också.

Jag tror att ett steg som skulle kunna ta oss framåt vore att, som någon var inne på, med jämna mellanrum basunera ut den sortens statistik som IPCC nu publicerat. Då menar jag inte en lång nyhetsartikel var tredje månad, utan dagliga/veckoliga notiser i tidningar, nyhetsprogram och andra kanaler som når ut till många. Lite som med Covid-statistiken som du jämförde med @Nahar - Rapport, Aktuellt mfl. kanske faktiskt borde ha daglig publicering av enkla klimat-relaterade siffror som folk lätt kan ta till sig? Det finns säkert massor av sidor på sociala medier och liknande som redan sysslar med sådant, men där blir det ju gärna lite "preaching to the choir" eftersom de som söker upp sådana kanaler förmodligen redan är ganska medvetna.

Ovan skulle eventuellt vara ett sätt att få enskilda personer att vakna upp lite och minska möjligheterna för dem att värja sig, men egentligen ligger det stora arbetet i att få hela industrier och länder att göra detsamma. Där är jobbet naturligtvis betydligt mer komplext.
Det kanske är där det ligger. Att medierna också måste ta sitt ansvar. Jag menar, jag blev förvånad när jag skulle googla fram nån källa till trådstarten och såg att nyheten låg på BBCs förstasida.

Stör mig till exempel enormt på att SVT håller på och räknar soltoppen och skriver om våra tropiska nätter som något mysigt och fint. Var är artiklarna om effekterna på matproduktionen, ekosystemen, våra liv? Effekterna finns ju och skrivs om i smalare kanaler, men nej, det ska bara vara fina artiklar om hur mysigt det är med sol.
 
Det sägs igen och igen, att vi behöver behandla klimatkrisen som den kris den är. Nu är det väl mer sant än någonsin. Vi får dagliga staplar om hur många som dött i covid, men var är staplarna som visar hur många som dött i klimatkrisen? Vi vet att vi är på väg mot 4 grader, och 4 grader beskrivs av forskare som "apokalyptiskt". Varför händer det inget?

Edit: BBC:s artikel på ämnet, för den som missat nya rapporten
Kan bara svara för mig själv:
Man känner sig väldigt liten. Kina byggde ett kolkraftverk i veckan under 2020. Oavsett hur mycket jag källsorterar så kommer jag inte kunna kompensera det och inte kan jag påverka Kina heller.

Jag tror ärligt talat att det redan är kört 🤷🏻‍♀️ Gör dock det jag kan ändå - för det känns bättre så.
 
Kan bara svara för mig själv:
Man känner sig väldigt liten. Kina byggde ett kolkraftverk i veckan under 2020. Oavsett hur mycket jag källsorterar så kommer jag inte kunna kompensera det och inte kan jag påverka Kina heller.

Jag tror ärligt talat att det redan är kört 🤷🏻‍♀️ Gör dock det jag kan ändå - för det känns bättre så.

Som tur är åligger det inte dig som ensam att kompensera det. Vi är många och dessutom kan vi sätta press på Kina. Men inte om vi själva gett upp och inte kan förmå oss att visa vägen.

Kina är en stor klimatbov, men de satsar också enormt på att få bort fossilberoendet och leda teknologin framåt på området. Ett mångfacetterat land som innehåller det mesta.
 
Kan bara svara för mig själv:
Man känner sig väldigt liten. Kina byggde ett kolkraftverk i veckan under 2020. Oavsett hur mycket jag källsorterar så kommer jag inte kunna kompensera det och inte kan jag påverka Kina heller.

Men du kan påverka genom att sluta köpa saker producerade i Kina. Då behövs inte kolkraftverket för att möta de ökade exportkraven. Men visst idag är det nästan omöjligt eftersom så mycket av produktionen till ffa länder som Sverige och svenska konsumenter ligger i Kina. Eftersom kinesiska varor ligger lägre i pris än de producerade i andra länder. Så det är vi konsumenter som bestämmer om det kinesiska kolkraftverket eftersom vi köper billiga kinesiska varor.

Vad gäller just sopsorteringen så har det blivit något av en symbol för mig, för hela problematiken. Resa utomlands två gånger om året, köra SUV, installera a/c, köpa diverse (onödiga) konsumtionsvaror, inget är något problem så länge man sopsorterar.
 
Detta + corona gör mig så ledsen.. det påverkar mig mer och mer.
SÅKLART är det vi som är boven i detta med klimatet, tycker det är helt sjukt att någon skulle tro nått annat?
Men nu är det visst bevisat efter 7 år av forskning..

Jag skänker en summa varje månad till röda korset och WWF men jag vet inte hur stor skillnad det gör. Resa är inget jag äns funderar på, slösar inte med vatten men kan såklart spara mer. Bodde ute i stugan där vattnet inte gått att dricka så på 5 dagar hade jag endast en dunk att ta av. Diskade i sjövatten så det är ju lyx de man gör här hemma sen.
Att se folk konsumera, resa och bete sig som om allt är bra gör mig ont och har svårt att titta på sociala medier.
Men jag drömmer om häst, kör för mycket bil och har hund..

Suttit o gråtit till nyheterna ikväll då de rapporterar från Grekland 👍🏼
Känner mig uppgiven
 
Ja du, och vi får fler som vill leva vår livsstil. hur ska vi agera då? Kan vi säga till dem vi gjorde det men ni får inte? Vad gör vår industri? jagar vi mygg och släpper elefanter? SSAB med 5,5 miljoner ton koldioxid? det finns en lång lista av utsläpp men media tar ofta enkla saker, det är därför du kan köpa en plastmugg med islatte med plastlock och ett papperssugrör.
SSAB kommer satsa stort på att minska sin CO2-användning vilket kommer att medföra en kraftig minskning av tillgängligt elkraft via vattenkraften i norr. Det elöverskott som finns i SE1 och 2 kommer inte att vara tillgängligt längre och vi har redan brist på el i SE3 och 4. Det förs diskussioner om att Stockholm ska bli ett eget elområde, det saknas el för vidare expansion på västkusten och längre söderut både vad det gäller industri och boenden. Norge har satsat på fler förbindelser till kontinenten så vi kan glömma billig vattenkraft från dem.

Var ska vi få ström till alla satsningar? Inga problem, vi ökar bara importen av flis från Brasilien(!) och kolkraft från kontinenten! Miljövänligt och bra? :banghead:
 
SSAB kommer satsa stort på att minska sin CO2-användning vilket kommer att medföra en kraftig minskning av tillgängligt elkraft via vattenkraften i norr. Det elöverskott som finns i SE1 och 2 kommer inte att vara tillgängligt längre och vi har redan brist på el i SE3 och 4. Det förs diskussioner om att Stockholm ska bli ett eget elområde, det saknas el för vidare expansion på västkusten och längre söderut både vad det gäller industri och boenden. Norge har satsat på fler förbindelser till kontinenten så vi kan glömma billig vattenkraft från dem.

Var ska vi få ström till alla satsningar? Inga problem, vi ökar bara importen av flis från Brasilien(!) och kolkraft från kontinenten! Miljövänligt och bra? :banghead:
Det är ett stort problem, samtidigt som vi säljer billig el till data centra.
 
SSAB kommer satsa stort på att minska sin CO2-användning vilket kommer att medföra en kraftig minskning av tillgängligt elkraft via vattenkraften i norr. Det elöverskott som finns i SE1 och 2 kommer inte att vara tillgängligt längre och vi har redan brist på el i SE3 och 4. Det förs diskussioner om att Stockholm ska bli ett eget elområde, det saknas el för vidare expansion på västkusten och längre söderut både vad det gäller industri och boenden. Norge har satsat på fler förbindelser till kontinenten så vi kan glömma billig vattenkraft från dem.

Var ska vi få ström till alla satsningar? Inga problem, vi ökar bara importen av flis från Brasilien(!) och kolkraft från kontinenten! Miljövänligt och bra? :banghead:
Skulle vara bra om vi kunde starta Ringhals och Barsebäck igen... :(
 
Kan bara svara för mig själv:
Man känner sig väldigt liten. Kina byggde ett kolkraftverk i veckan under 2020. Oavsett hur mycket jag källsorterar så kommer jag inte kunna kompensera det och inte kan jag påverka Kina heller.

Jag tror ärligt talat att det redan är kört 🤷🏻‍♀️ Gör dock det jag kan ändå - för det känns bättre så.

Jag tänker liknande. Samtidigt tänker jag att jag hoppas att jag hinner dö innan det blir helt olidligt här. Och så tänker jag att jag har tagit ansvar för mig själv, planeten och ofödda avkommor genom att inte producera fler människor - de största miljöbovarna.

Jag är även cynisk och har lite svårt att få ihop ojjandet över miljön samtidigt som samma personer utan vidare ynglar av sig. Vad tror de att deras ättlingar kommer att få för värld? För mig är det ändå höjden av "jag tänker minsann leva på som vanligt"-struts-mentaliteten. Betydligt mer beklämmande än att köra runt i en stor SUV :angel:
 
Korkade politiker som skänker bort våra tillgångar utan att få mer än ett par vaktmästartjänster i utbyte, inget fel på vaktmästare, men hallå? Miljarder/år? Sån lön vill jag med ha! :rage:
Jag önskar att politikerna frågade ett gäng elkraftingenjörer först!
 
Detta + corona gör mig så ledsen.. det påverkar mig mer och mer.
SÅKLART är det vi som är boven i detta med klimatet, tycker det är helt sjukt att någon skulle tro nått annat?
Men nu är det visst bevisat efter 7 år av forskning..

Jag skänker en summa varje månad till röda korset och WWF men jag vet inte hur stor skillnad det gör. Resa är inget jag äns funderar på, slösar inte med vatten men kan såklart spara mer. Bodde ute i stugan där vattnet inte gått att dricka så på 5 dagar hade jag endast en dunk att ta av. Diskade i sjövatten så det är ju lyx de man gör här hemma sen.
Att se folk konsumera, resa och bete sig som om allt är bra gör mig ont och har svårt att titta på sociala medier.
Men jag drömmer om häst, kör för mycket bil och har hund..

Suttit o gråtit till nyheterna ikväll då de rapporterar från Grekland 👍🏼
Känner mig uppgiven
Snälla byt ut WWF mot t.ex. Greenpeace eller Extinction Rebellion. WWF gör nästan inget vettigt längre tyvärr, de greenwashar som bara den för att få pengar från företag:(
 
Greta är bra, men jag tvilar på henes kunskaper på eldistribution. Men de kan fråga henne ja.
Det handlar inte om distribution, det finns inget att distribuera, 0 = 0. Det handlar om planering, ekonomi och ekologi. Varför ge till världens rikaste, Bezos, Gates och Zuckerberg m fl utan att få något tillbaka? Vi skänker miljarder, bygger åt dem och får inte ett skit tillbaka. De får billig el, byggnader och skattelättnader för sina datorhallar och lager. De drar mer el än hela Danmark förbrukar!
 
De senaste decennierna har allt gått ut på mer, mer, mer. Vi måste bli fler, vi måste bygga fler bostäder, vi måste jobba mer, vi ska växa, växa, växa. I varenda stad byggs så det knakar. Cementa på Gotland tex ser ut att få undantag i gällande miljöförordningar för annars kommer det uppstå cementbrist i hela Sverige. Jaha, och tänker jag? Måste vi bygga så förbannat mycket, måste vi bli fler, större, mer mer mer? Ska vi offra grundvattenmiljön på Gotland för att det ska byggas fler köpcentrum överallt? När ska vi säga, stopp det räcker nu, vi behöver inte större städer, vi nöjer oss nu och skalar ner istället och anpassar oss efter vad vi har? Varför denna hets, varför slår inte nån på nödbromsen och säger - istället för att öka, varför inte förvalta det vi har och få det att blomstra på ett sätt som gynnar såväl individer, samhälle och - vår miljö?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 906
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp