IPCC:s senaste rapport

De senaste decennierna har allt gått ut på mer, mer, mer. Vi måste bli fler, vi måste bygga fler bostäder, vi måste jobba mer, vi ska växa, växa, växa. I varenda stad byggs så det knakar. Cementa på Gotland tex ser ut att få undantag i gällande miljöförordningar för annars kommer det uppstå cementbrist i hela Sverige. Jaha, och tänker jag? Måste vi bygga så förbannat mycket, måste vi bli fler, större, mer mer mer? Ska vi offra grundvattenmiljön på Gotland för att det ska byggas fler köpcentrum överallt? När ska vi säga, stopp det räcker nu, vi behöver inte större städer, vi nöjer oss nu och skalar ner istället och anpassar oss efter vad vi har? Varför denna hets, varför slår inte nån på nödbromsen och säger - istället för att öka, varför inte förvalta det vi har och få det att blomstra på ett sätt som gynnar såväl individer, samhälle och - vår miljö?
Det ligger inbyggt i människans gener.
Att bygga imperium av olika slag.
 
Det första man måste inse är att utan politisk (folklig, demokratisk) kontroll över marknadskrafterna kommer inget ske. Det är ingen slump att många miljarder läggs av företag och organisationer på att påverka människor, såväl allmänheten genom olika former av reklam och politiker och andra beslutsfattare genom mer eller mindre dold lobbying. Det är vad som styr och driver konsumtionen.
 
Demokrati är förödande för miljökrisen. Alla skriker på att politiker inte gör något. Men vilka politiker kommer att vinna val på att höja skatterna för att dra ner på konsumtionen (för att det ska konsumeras mindre måste det kosta mer) och allmänt försämra livskvaliteten.

Det är val nästa år. Kommer svenskarna att rösta på partier som gör att individen får det bättre ställt nu och bidrar till miljöförändringar eller på politiker som lovar en sänkt levnadsstandard för att motverka något som kommer hända om en generation eller så.

Jag tror nog alla vet vad som kommer att hända. Vi får den värld och de politiker vi förtjänar som medborgare i en av världens rikaste demokratier. Det jag kan göra som individ är att rösta fram en politik som aktivt arbetar mot miljöförändringar även om det slår mot mig privat ekonomiskt. Vilket inte många kommer göra. Utan svenskar kommer fortsätta sopsortera i evighet, amen.
 
Eftersom att människor inte kommer att acceptera uppoffringar så måste det lösas med teknologi.
Det är den enda utvägen.
Teknologi som också äter ändliga resurser, och inte på långa vägar är redo att lösa problemen inom angiven tidsfrist.
Det ligger inbyggt i människans gener.
Att bygga imperium av olika slag.
Bullshit. Människan har endast byggt imperium under en droppe av all tid vi existerat på jorden, och av den tid vi byggt imperium endast en droppe som totalt förändrat förutsättningarna för livet på jorden. Det är inte genetiskt. Det är ett val.
 
Demokrati är förödande för miljökrisen. Alla skriker på att politiker inte gör något. Men vilka politiker kommer att vinna val på att höja skatterna för att dra ner på konsumtionen (för att det ska konsumeras mindre måste det kosta mer) och allmänt försämra livskvaliteten.

Det är val nästa år. Kommer svenskarna att rösta på partier som gör att individen får det bättre ställt nu och bidrar till miljöförändringar eller på politiker som lovar en sänkt levnadsstandard för att motverka något som kommer hända om en generation eller så.

Jag tror nog alla vet vad som kommer att hända. Vi får den värld och de politiker vi förtjänar som medborgare i en av världens rikaste demokratier. Det jag kan göra som individ är att rösta fram en politik som aktivt arbetar mot miljöförändringar även om det slår mot mig privat ekonomiskt. Vilket inte många kommer göra. Utan svenskar kommer fortsätta sopsortera i evighet, amen.
Det kommer inte hända om en generation. Det händer NU. Det är väl det som är kruxet, att få den stora massan att inse att det är deras egna liv/livsglädje som står på spel.
 
Det kommer inte hända om en generation. Det händer NU. Det är väl det som är kruxet, att få den stora massan att inse att det är deras egna liv/livsglädje som står på spel.

Ja det händer men inte tillräckligt allvarligt eller i tillräcklig utsträckning för att personer i allmänhet ska se det som ett skäl till att rösta mot sin privata profit. Det är bara att titta på något som Cementa. Politiker skriker om förlust av jobb och industrier och Cementa kräver 2 miljarder för att bygga en pipeline så man kan bidra ännu mer till miljöförändringar. Men Gotland är fullt av turister som steker på stränderna och i Visby så egentligen är det väl bara positivt med klimatförändringar/s
 
Ja det händer men inte tillräckligt allvarligt eller i tillräcklig utsträckning för att personer i allmänhet ska se det som ett skäl till att rösta mot sin privata profit. Det är bara att titta på något som Cementa. Politiker skriker om förlust av jobb och industrier och Cementa kräver 2 miljarder för att bygga en pipeline så man kan bidra ännu mer till miljöförändringar. Men Gotland är fullt av turister som steker på stränderna och i Visby så egentligen är det väl bara positivt med klimatförändringar/s
Det är väl just det jag menar, att det som faktiskt sker måste kopplas till det liv människor lever. Jag tror inte att någon vill se ökade matpriser (kakao har stigit med 40% redan, kaffe som svenskar älskar kommer härnäst, våra inhemska grödor likaså), fler skadedjur (hej kackerlackor, mal, vägglöss), ökade flyktingströmmar, översvämmade/nedbrunna hem, elavbrott, pandemier... men när inte media visar att dessa saker är sammanlänkade så kommer vi ju ingenstans. Jag är uppriktigt helt jävla paff på att SVT som ju ska vara public service inte ens nämner klimatkrisen i samband med sina artiklar om extremvädret. Det ÄR bevisad koppling. Vi VET konsekvenserna, för vi ser allt jag nämnt ovan redan nu.




KL:

Jag är så jävla förbannad på generationerna innan mig. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig om växthuseffekten och att det bara skulle bli värre. Samtidigt matades jag med att allt bara blir bättre hela tiden, jag skulle få det såååå mycket bättre än mina föräldrar, vara fri, rik, frisk, leva länge och bli precis vad jag ville! WOW! Men, redan då tänkte jag att det var något lurt. Och det är det ju. För min framtid kommer bli sämre än det liv mina föräldrar och deras generation hade. Det gäller för alla. Och alla mina drömmar får ersättas med en idiotisk, onödig kamp för att försöka stoppa det här, medan mina föräldrar reser jorden runt på golfresor och låtsas som att det inte är deras fel att min framtid är förstörd. Jag är så arg. Så ledsen. Så fruktansvärt besviken på alla som skaffat barn och sedan äter på sina barns framtid.
 
Teknologi som också äter ändliga resurser, och inte på långa vägar är redo att lösa problemen inom angiven tidsfrist.
Det är det enda som kommer att accepteras av mänskligheten.
De flesta människor vill ha det så bra och lyxigt som möjligt här och nu.
I den mån de kan tänka framåt så är det för att få det lyxigare i morgon.

Att välja ett enklare liv för egen del för att det blir bättre för alla är det oerhört få som förstår sig på.
Alldeles för få.

Bridreaktorer skulle kunna lösa en stor del av problemet.
 
Bullshit. Människan har endast byggt imperium under en droppe av all tid vi existerat på jorden, och av den tid vi byggt imperium endast en droppe som totalt förändrat förutsättningarna för livet på jorden. Det är inte genetiskt. Det är ett val.
Det kommer ur kampen om makt över resurserna.
Även djur skaffar sig revir.
Det är inbyggt i generna.
Tävla, vinna, vara bäst, ha mest o.s.v.
Drömmen om att ha en fin bil kommer att ta död på oss om inte vattentoaletterna gör det.
F.ö. så kommer vi alla att gå under när de pollinerande insekterna dör ut.
 
Jag tror inte att det finns tillräckligt incitament för att lösa miljöproblemen förrän de drabbar personer med pengar och makt och blir riktigt dyra. Så gör vi med alla problem i princip, väntar tills det träffat fläkten ordentligt innan vi agerar.
Den som lever får se ifall det är försent att vända på skutan eller inte. Jag är ju optimist, så jag hoppas att med de ekonomiska resurser och den potential i teknikutveckling som finns idag ska vi kunna få ordning på det inom några generationer. Men det kan förstås vara fel och allt kan gå åt pipsvängen också.
 
Det kommer inte hända om en generation. Det händer NU. Det är väl det som är kruxet, att få den stora massan att inse att det är deras egna liv/livsglädje som står på spel.
Det handlar om psykologi att få ordning på miljön.
Det måste bli hippt och åtråvärt.
 
... klimatkrisen i samband med sina artiklar om extremvädret. Det ÄR bevisad koppling. Vi VET konsekvenserna, för vi ser allt jag nämnt ovan redan nu.
Det stämmer inte, osäkerheten är alldeles för stor för att kunna göra dra den slutsatsen.

Däremot måste man ta med hur allvarliga konsekvenserna blir i en riskbedömning så även en liten sannolikhet för att det stämmer måste beaktas.
 
Det som måste minska är den globala handeln, det är grundläggande för om det skall finnas någon möjlighet till förändring i positiv riktning.
 
Det kommer ur kampen om makt över resurserna.
Även djur skaffar sig revir.
Det är inbyggt i generna.
Tävla, vinna, vara bäst, ha mest o.s.v.
Drömmen om att ha en fin bil kommer att ta död på oss om inte vattentoaletterna gör det.
F.ö. så kommer vi alla att gå under när de pollinerande insekterna dör ut.
Vår kultur är extremt noggrann med att göra oss alla övertygade att det är inbyggt i generna, för då kommer vi fortsätta drömma och visualisera på det sätt du beskriver.

Delvis knapplån: Många av de problem vi har med hur vi behandlar planeten vi bor på ser jag stammar från hur vi lär våra barn att de inte har rätt att bestämma över sina egna kroppar (under hela uppväxten får alla krama, nypa kind, hissa i vädret, sätta i knät oavsett om barnet vill eller inte, för att sedan när barnet blivit 13 eller 15 tala om för dem att de inte får låta personer göra saker de inte vill med dem.) När vi redan lärt in ett beteende där ungdomen inte längre ens vet skillnad på sina egna behov och omvärldens förväntningar, ber vi den skydda sina behov. Det finns otaliga paralleller i utbildning, uppfostran, slaveri, kolonialism.

Grundproblemet kan uttryckas som att vi genom vår kultur totalt blandat samman behov och begär samt förmågan att identifiera och särskilja de två. Det gör att väldigt många lever i olika typer av ekorrhjul/misär (med eller utan stora resurser, för även om vi materiellt SKULLE kunna tillgodose våra behov är de så förväxlade med begär/ambition att vi alltid tror vi behöver mer) och heller inte kan se en annan verklighet, eftersom all energi, initiativkraft och uppfinningsrikedom går till att reproducera vår nuvarande uppfattning om verkligheten.

Jag tror det finns sätt för hela världens nuvarande befolkning att leva gott i ett samhälle som är tekniskt enklare än västvärlden men mänskligt mer utvecklat än världen som helhet är i nuläget.

Att vi har en sådan konstant uppsjö av intryck, att vi är konsumenter i så otroligt mycket högre grad än producenter gör också att vi inte har vanan att producera egna visioner, utan mest är lärda att konsumera existerande visioner/syner på utfall. Det är en viktig förändring att skapa i sitt eget liv och i samhället.


Något som varit obehagligt för mig att uppleva senaste 1,5 året som sjuk är att min frihet att leva icke-normativt på de sätt som jag vill och som gör att jag maxar mitt bidrag till omställning till en (inte bara hållbar utan) regenerativ kultur, är otroligt beroende av fysisk förmåga. Jag kan inte välja enbart lokalproducerad mat. Jag kan inte producera min egen mat. Jag kan inte leva utan inne-(vatten)toa. Jag kan inte välja enbart förpackningsfri mat. Det suger. Det krävs resurser som ork/styrka/uthållighet/mental kapacitet/pengar för att orka ställa om, framför allt när det är utanför normen.

Det finns flera intressanta tänkare/böcker som visar att vi inte alls är genetiskt programmerade för (enbart) konkurrens och vikten av att kunna tänka sig något annat än det rådande narrativet. Jag vill verkligen rekommendera tex Climate - a new story av Charles Eisenstein och From what is to what if av Rob Hopkins.
 
Men du kan påverka genom att sluta köpa saker producerade i Kina. Då behövs inte kolkraftverket för att möta de ökade exportkraven. Men visst idag är det nästan omöjligt eftersom så mycket av produktionen till ffa länder som Sverige och svenska konsumenter ligger i Kina. Eftersom kinesiska varor ligger lägre i pris än de producerade i andra länder. Så det är vi konsumenter som bestämmer om det kinesiska kolkraftverket eftersom vi köper billiga kinesiska varor.

Vad gäller just sopsorteringen så har det blivit något av en symbol för mig, för hela problematiken. Resa utomlands två gånger om året, köra SUV, installera a/c, köpa diverse (onödiga) konsumtionsvaror, inget är något problem så länge man sopsorterar.

Det är en lite förenklad bild. Nästan all bas tilll elektronikprodukter produceras i Kina, så det spelar nästan ingen roll vilken leverantör man köper av - kolkraftverket i Kina ”behövdes” ändå.

Om du inkluderar företag i medveten konsument blir det lite bättre. Men samma år går de i konkurs, för det är få produkter som tål dubblade produktionskostnader mot sina exakt likvärdiga konkurrenter => ca 4 gånger dyrare till konsument.
 
Det som måste minska är den globala handeln, det är grundläggande för om det skall finnas någon möjlighet till förändring i positiv riktning.
En annan sak som måste upphöra är att kasta ut problemen utanför gränsen.
Sopor t.ex. de slängs utanför tomtgränsen eller nationsgränsen men påverkar oss ändå.
Likadant med utvisning av problematiska människor. De fortsätter att vara ett problem för Tellus även utanför en nationsgräns.
Problem som man kastar ut förlorar man kontrollen över och det kan bli sämre.
 
De senaste decennierna har allt gått ut på mer, mer, mer. Vi måste bli fler, vi måste bygga fler bostäder, vi måste jobba mer, vi ska växa, växa, växa. I varenda stad byggs så det knakar. Cementa på Gotland tex ser ut att få undantag i gällande miljöförordningar för annars kommer det uppstå cementbrist i hela Sverige. Jaha, och tänker jag? Måste vi bygga så förbannat mycket, måste vi bli fler, större, mer mer mer? Ska vi offra grundvattenmiljön på Gotland för att det ska byggas fler köpcentrum överallt? När ska vi säga, stopp det räcker nu, vi behöver inte större städer, vi nöjer oss nu och skalar ner istället och anpassar oss efter vad vi har? Varför denna hets, varför slår inte nån på nödbromsen och säger - istället för att öka, varför inte förvalta det vi har och få det att blomstra på ett sätt som gynnar såväl individer, samhälle och - vår miljö?

Ingen vill ta de första smällarna, och förtroendet för näringslivets anpassningsförmåga är skrämmande lågt. Både bland politiker och hos näringarna själva. Cementa står för 1,5 procent av EU:s cementproduktion, det är mycket, men det är inte den avgörande dystopiska andel som byggföretagen lobbat in hos regeringen. När jag lyssnade igår blev jag förbluffad över den dystopi som målades upp som oundviklig om domstolen fick bestämma enligt beslutade lagar av minister Baylan.

Såna här ”undantag” fördröjer och försvårar bara det som kommer att bli nödvändigt.

Jag hyser istället ett ganska högt förtroende för att näringarna kommer, med lite tid, lösa problemen utifrån de förutsättningar som ges, även om några gamla svårrörliga kolosser får ge upp och nya innovativa dyka upp istället.
 
Jag är så jävla förbannad på generationerna innan mig. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig om växthuseffekten och att det bara skulle bli värre. Samtidigt matades jag med att allt bara blir bättre hela tiden, jag skulle få det såååå mycket bättre än mina föräldrar, vara fri, rik, frisk, leva länge och bli precis vad jag ville! WOW! Men, redan då tänkte jag att det var något lurt. Och det är det ju. För min framtid kommer bli sämre än det liv mina föräldrar och deras generation hade. Det gäller för alla. Och alla mina drömmar får ersättas med en idiotisk, onödig kamp för att försöka stoppa det här, medan mina föräldrar reser jorden runt på golfresor och låtsas som att det inte är deras fel att min framtid är förstörd. Jag är så arg. Så ledsen. Så fruktansvärt besviken på alla som skaffat barn och sedan äter på sina barns framtid.
Detta! Vår föräldrageneration (om det nu är någorlunda samma, mina är 50-talister) PEAKADE verkligen på alla sätt möjliga och nu går det bara utför. Och så får vi försöka lappa och laga i motvind och kämpa mot de förstörande normer som de fostrat in oss i.

Delvis KL så begriper jag inte hur man kan skaffa barn när det faktiskt föreligger en reell risk att jorden inte kommer vara beboelig under hela deras livstid. Det fullkomligt övergår mitt förstånd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 175
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 809
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 041
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp