IPCC:s senaste rapport

I övrigt har jag fullkomligen gett upp hoppet. Det betyder inte att jag står och vaskar bensin vid pumparna och rallykör hela nätterna just for fun, men absolut ingenting tyder väl ändå på att vi som "kollektiv enhet" kommer kunna vända skutan? Eller är jag offer för en biased domedagsrapportering?
 
Jag tror att inget händer för att det är så oerhört omfattande att det svårt att greppa. "Inget" är väl visserligen en överdrift, jag själv tänker mer och mer på miljön för varje år som går och människor runtom mig har börjat flyga mindre och äta vegetariskt. Det är lätt att tänka att ingenting händer eftersom situationen fortsätter att förvärras, men medvetenheten är ändå på väg anser jag, om än i för låg hastighet mot vad som behövs.

Det är enkelt att säga att man ska sopsortera, köpa begagnat, sluta åka bil och flyga, äta vegetariskt. Men det vi pratar om är ju att släppa en stor del av de värden och livsstil som vi växte upp med. Att jobba hårt för att kunna köpa ett fint hus och åka på spännande semestrar. I min mening måste vi ändra roten till problemet, inte bara plocka bort saker på toppen. I ett kapitalistiskt konsumtionssamhälle där vi har lärt oss att konsumtion är lycka så måste vi liksom montera ner det inom oss, i grunden. Det är JÄTTESVÅRT, men jag tror att det är den enda hållbara lösningen. Så länge saker känns som en stor uppoffring så kommer vi göra begränsat av dem och mer eller mindre "drabbas" av det. När motivationen, lyckan och vardagen ser annorlunda ut på ett naturligt sätt så kanske vi börjar komma någonstans.

Ett annat problem jag ser är vårt hektiska leverne. Jag har bestämt mig tusen gånger om att aldrig köpa take-away igen. Men mellan jobb, träning, hund och vardagsbestyr upplever jag ibland att jag inte hinner med att laga mat. Jag hinner inte stanna upp och lägga upp en miljöplan för mitt liv. Jag hinner inte ens ta in läget med klimatkrisen. Vi, och jag, springer bara. Hur ska vi kunna göra hållbara och smarta val när livet bara rusar och alla dåliga val sträcker ut sina händer från varenda butik man går förbi?

Sen kan jag också förstå uppgivenheten hur liten man är som människa att påverka. Jag vet, såklart, att någon måste ta ledningen och jag vet att "alla andra" inte är ett legitimt argument för något alls. Men vetskapen att jag skulle kunna ge upp flyg för resten av livet, odla och laga egen mat och enbart köpa begagnat, cykla fler mil om dagen... men rubrikerna kommer vara desamma. Läget kommer vara detsamma. Den tanken äter upp mig ibland.

Jag skriver såklart inte där här för att hitta ursäkter, utan för att identifiera vad det är som är så svårt hos mig själv - så att jag kan ändra det.
 
Att välja ett enklare liv för egen del för att det blir bättre för alla är det oerhört få som förstår sig på.
Alldeles för få.
Det handlar om att välja ett enklare liv för att det blir bättre för en själv. Det är det som människor måste inse. Det är inte imorgon, det är inte någon annan. Det är du, här och nu.
Jag tror inte att det finns tillräckligt incitament för att lösa miljöproblemen förrän de drabbar personer med pengar och makt och blir riktigt dyra. Så gör vi med alla problem i princip, väntar tills det träffat fläkten ordentligt innan vi agerar.
Den som lever får se ifall det är försent att vända på skutan eller inte. Jag är ju optimist, så jag hoppas att med de ekonomiska resurser och den potential i teknikutveckling som finns idag ska vi kunna få ordning på det inom några generationer. Men det kan förstås vara fel och allt kan gå åt pipsvängen också.
Fast vi kan inte med någon teknologi trolla fram arter, ekosystem, och miljöer som redan gått förlorade. Vi har redan irreversibla förändringar som påverkar människor idag.
Det handlar om psykologi att få ordning på miljön.
Det måste bli hippt och åtråvärt.
Hippt vet jag inte, det banar mest väg för greenwashing imo, men folk måste inse att det är deras egna liv det handlar om.
Det stämmer inte, osäkerheten är alldeles för stor för att kunna göra dra den slutsatsen.

Däremot måste man ta med hur allvarliga konsekvenserna blir i en riskbedömning så även en liten sannolikhet för att det stämmer måste beaktas.
Inte längre. IPCCs nya rapport fastslår att extremväder är här för att stanna på grund av klimatförändringarna och vetenskapare fastslog att värmeböljan i Canada var omöjlig utan klimatförändringarna med i beräkningarna.
 
I övrigt har jag fullkomligen gett upp hoppet. Det betyder inte att jag står och vaskar bensin vid pumparna och rallykör hela nätterna just for fun, men absolut ingenting tyder väl ändå på att vi som "kollektiv enhet" kommer kunna vända skutan? Eller är jag offer för en biased domedagsrapportering?
Jag är med dig. Tänker såklart fortfarande jättemycket på hur jag lever, precis som du skriver. Men har landat i att ju fortare mänskligheten dör ut desto bättre för planeten... Sorgligt sätt att se på det absolut, men 🤷
 
Jag är med dig. Tänker såklart fortfarande jättemycket på hur jag lever, precis som du skriver. Men har landat i att ju fortare mänskligheten dör ut desto bättre för planeten... Sorgligt sätt att se på det absolut, men 🤷

Så tänker jag med.
Ser det snarare som något positivt att vi är på väg bort 😒
 
Detta! Vår föräldrageneration (om det nu är någorlunda samma, mina är 50-talister) PEAKADE verkligen på alla sätt möjliga och nu går det bara utför. Och så får vi försöka lappa och laga i motvind och kämpa mot de förstörande normer som de fostrat in oss i.

Delvis KL så begriper jag inte hur man kan skaffa barn när det faktiskt föreligger en reell risk att jorden inte kommer vara beboelig under hela deras livstid. Det fullkomligt övergår mitt förstånd.

Det föreligger till och med en reell risk att de kommer att avlida så småningom.

Jag tycker nog att det blir lite ”det var bättre förr” över såna resonemang och att påstå att livsvillkoren för en generation som var unga vuxna på 1950-60-70-talen skulle vara en peak för mänskligt liv är att välja bort att se att vi idag lever mycket längre, mycket friskare och med en bättre välfärd, i ett alltmer jämställt samhälle. Och hundra andra faktorer som de flesta skulle hålla med om är objektivt bättre.

Jag ser istället den enorma kraft som finns hos vissa i den yngre generationen, som verkligen vill förändra och som faktiskt inte placerar snyggare Audi, större hus, mer Thailand och mer kapital på banken högt på priolistan.

Jag hyser mer hopp om unga människor och ännu ofödda människors kapacitet att lösa kriserna än om min egen generations bidrag. Jag hyser till och med hopp om att vi kan få grundläggande förändringar i vårt etablerade ekonomiska system som kräver tillväxt varje år.
 
Det handlar om att välja ett enklare liv för att det blir bättre för en själv. Det är det som människor måste inse. Det är inte imorgon, det är inte någon annan. Det är du, här och nu.
Människor fungerar inte så.
De lever oftast i sina egna små bubblor.

Hippt vet jag inte, det banar mest väg för greenwashing imo, men folk måste inse att det är deras egna liv det handlar om.
Det är kanske vad som behövs.
Inse kommer bara några få att göra.
 
https://sverigesradio.se/artikel/ce...m att,framöver, i väntan på domstolsprocessen.

Det här om något visar på vad som händer när industri och miljö krockar. Och det sker över partigränser. Regeringen beslutar om undantag, Kristersson hyllar beslutet. Cementa tycker inte det går tillräckligt långt fast det innebär ett undantag från Miljölagstiftningen, som dessutom gått genom det juridiska systemet och konsekvent fått avslag. Så enligt Cementa trots att de just fått förlängt med åtta månader så vill man ha en förlängning med ytterligare tre år för att HD eventuellt ska ta upp beslut om förbud. En process Cementa drivit till HD eftersom de konsekvent fått avslag i lägre instanser.

Det var det här med svenska politiker som allvarligt varnar för de fasanfulla konsekvenserna av klimatförändringar och hur världen (!) måste ta krafttag.
 
Men har landat i att ju fortare mänskligheten dör ut desto bättre för planeten... Sorgligt sätt att se på det absolut, men 🤷

Problemet är väl just att mänskligheten tar med sig allt annat i fallet. Naturkatastrofer såsom bränder och plasten i haven drabbar främst djurlivet, tjuvskytte och arter som trängs bort från sina boendemiljöer. Vi kommer inte utrota oss själva utan att ta med oss allt annat i fallet, så att låta oss leva loppan och ha ihjäl oss själva kommer drabba precis allt annat innan vi tillslut låter det drabba oss. Vi är trots allt planetens mest intelligenta varelser så jag är ganska säker på att vi kommer se till att vara last standing. Så för djurlivet är det kritiskt att mänskligheten ändrar sig. Växtligheten har ju en imponerande förmåga att återhämta sig (förutsatt pollinering vilket vi kanske också sabbar), men djuren har ju dessvärre inte det.
 
Senast ändrad:
Problemet är väl just att mänskligheten tar med sig allt annat i fallet. Naturkatastrofer såsom bränder och plasten i haven drabbar främst djurlivet, tjuvskytte och arter som trängs bort från sina boendemiljöer. Vi kommer inte utrota oss själva utan att ta med oss allt annat i fallet, så att låta oss leva loppan och ha ihjäl oss själva kommer drabba precis allt annat innan vi tillslut låter det drabba oss. Vi är trots allt planetens mest intelligenta varelser så jag är ganska säker på att vi kommer se till att vara last standing. Så för djurlivet är det kritiskt att mänskligheten ändrar sig. Växtligheten har ju en imponerande förmåga att återhämta sig, men djuren har ju dessvärre inte det.

Jorden klarar sig. Diverse djurarter och växter har alltid utrotats genom årens lopp, om än inte i den takt homo sapiens lyckats med under de senaste hundrade åren. Men om säg 50,000-100,000 år så kommer jorden att blomstra med en otrolig mängd djur och växter, även om vi detonerade alla kärnvapen vi har idag. Moder Jord överlevde dinosauriernas välde och undergång och kommer fortsätta leva i några miljarder år till, tills det att solen slocknar.
 
Jorden klarar sig. Diverse djurarter och växter har alltid utrotats genom årens lopp, om än inte i den takt homo sapiens lyckats med under de senaste hundrade åren. Men om säg 50,000-100,000 år så kommer jorden att blomstra med en otrolig mängd djur och växter, även om vi detonerade alla kärnvapen vi har idag. Moder Jord överlevde dinosauriernas välde och undergång och kommer fortsätta leva i några miljarder år till, tills det att solen slocknar.

Det betvivlar jag inte. Det jag menar är att om man vill värna om djur och natur, så som det ser ut idag, så är mänsklig apokalyps en dålig idé. Vi tar med oss det i fallet, och de djur som vi älskar så högt idag kommer inte att finnas. Att det finns en ny jord, med nya arter, om många tusen år betvivlar jag inte. Men den natur och de djur som vi känner för idag kommer bli lidande på fruktansvärda sätt om mänskligheten går mot sin undergång.
 
Jorden klarar sig. Diverse djurarter och växter har alltid utrotats genom årens lopp, om än inte i den takt homo sapiens lyckats med under de senaste hundrade åren. Men om säg 50,000-100,000 år så kommer jorden att blomstra med en otrolig mängd djur och växter, även om vi detonerade alla kärnvapen vi har idag. Moder Jord överlevde dinosauriernas välde och undergång och kommer fortsätta leva i några miljarder år till, tills det att solen slocknar.
De tror att även Mars har haft liv. Om vi fortsätter sätta världen i brand som vi gör nu är det nog frågan om det öht kommer finnas något liv kvar, men det är ju som sagt inte vårt problem längre när allt är utbränt och förgiftat. :meh:
 
Jorden klarar sig. Diverse djurarter och växter har alltid utrotats genom årens lopp, om än inte i den takt homo sapiens lyckats med under de senaste hundrade åren. Men om säg 50,000-100,000 år så kommer jorden att blomstra med en otrolig mängd djur och växter, även om vi detonerade alla kärnvapen vi har idag. Moder Jord överlevde dinosauriernas välde och undergång och kommer fortsätta leva i några miljarder år till, tills det att solen slocknar.
Saken är väl den att det inte gör det hela mindre tragiskt. Vi bryr oss ju, till syvende och sist, för att vi förlorar den värld vi växt upp i, den värld vi känner och älskar.
 
Problemet är väl just att mänskligheten tar med sig allt annat i fallet. Naturkatastrofer såsom bränder och plasten i haven drabbar främst djurlivet, tjuvskytte och arter som trängs bort från sina boendemiljöer. Vi kommer inte utrota oss själva utan att ta med oss allt annat i fallet, så att låta oss leva loppan och ha ihjäl oss själva kommer drabba precis allt annat innan vi tillslut låter det drabba oss. Vi är trots allt planetens mest intelligenta varelser så jag är ganska säker på att vi kommer se till att vara last standing. Så för djurlivet är det kritiskt att mänskligheten ändrar sig. Växtligheten har ju en imponerande förmåga att återhämta sig (förutsatt pollinering vilket vi kanske också sabbar), men djuren har ju dessvärre inte det.
Nej så är det ju, och det är fruktansvärt. Och det är ju något mänskligheten får ta på sig. Men om jag ser på hur "vanligt folk" runt om i världen lever så känner jag noll hopp. Saker ska göras, men alldeles för få vill på riktigt göra något. "Det ska någon annan göra men inte jag." Konsumtionssamhället fortsätter, flygande fortsätter, överbefolkningen fortsätter. Djuren som finns idag kommer inte överleva mänskligheten men förhoppningsvis kan jorden repa sig på något sätt med nytt liv... Det är mitt sista lilla hopp liksom.
 
När man känner att allt är åt helvete så brukar jag kika lite här. Det är inte enbart miljö, men mycket, och andra bra saker som händer. Om inte annat så är det en skön kontrast till kvällspressen och allt hemskt som rapporteras, och det kan vara bra att känna att man inte är helt ensam i världen i att vilja driva positiv förändring:
https://www.goodnewsmagazine.se/
 
Det föreligger till och med en reell risk att de kommer att avlida så småningom.

Jag tycker nog att det blir lite ”det var bättre förr” över såna resonemang och att påstå att livsvillkoren för en generation som var unga vuxna på 1950-60-70-talen skulle vara en peak för mänskligt liv är att välja bort att se att vi idag lever mycket längre, mycket friskare och med en bättre välfärd, i ett alltmer jämställt samhälle. Och hundra andra faktorer som de flesta skulle hålla med om är objektivt bättre.

Jag ser istället den enorma kraft som finns hos vissa i den yngre generationen, som verkligen vill förändra och som faktiskt inte placerar snyggare Audi, större hus, mer Thailand och mer kapital på banken högt på priolistan.

Jag hyser mer hopp om unga människor och ännu ofödda människors kapacitet att lösa kriserna än om min egen generations bidrag. Jag hyser till och med hopp om att vi kan få grundläggande förändringar i vårt etablerade ekonomiska system som kräver tillväxt varje år.
Jag har mycket större tilltro till de yngre - och ännu ofödda - generationerna. Det märks ju tydligt redan nu vilka som är mest beredda att kämpa för klimatet, och inte är det vi vuxna. Så är det några som kan bromsa det här är det barnen, och jag ska göra vad jag kan för att inte vänja min kommande avkomma vid ett liv i konsumtionslyx, för har man levt så tror jag det är extremt mycket svårare att skala ned (det kan jag ju se bara på mig själv…) än om man vant sig vid en mer miljömedveten livsstil från början.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 173
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 770
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 011
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp