IPCC:s senaste rapport

Det är inte så att problematiken med klimatförändringar och miljöförstörelse är nytt. Läs Barbara Wards Spaceship Earth (1966). Min plastpappa arbetade på UNEP och senare med Bruntlandkomissionen där man förespråkade sk Sustainable Development (1987). Man trodde då att man kunde fortsätta den ekonomiska utvecklingen på ett miljövänligt sätt. Jag har följt klimatförändringar och miljöförstöringar sedan jag var barn.

Är det någon annan som kommer ihåg när biologer och miljöpartister innan MP fanns bar en kista med förtorkade träd till riksdagen för protestera miljöförstöringen? Det var på den tiden försurningen av jorden stod främst och man just börjat forska om koldioxidens konsekvenser.

Kanske är det vad som gör mig så uppgiven. Det har inte saknats forskning, protester, varningar och de har ignoreras av politiker, länder, industrier och individer till fördel för konsumtion. Jag tror inte längre att det kommer finnas ett så brett politiskt och individuellt stöd att det kommer göra någon skillnad.
 
Jag är skeptisk till Greta just av den anledningen, hon är alldeles för vag. Hade hon utnyttjat sitt inflytande till mera konkreta saker hade jag trott mer på henne.
Och jag är helt tvärtom! Hon säger vad hon kan, lyssna på experterna. Om en tonåring skulle ta till brösttoner och låtsas vara expert som en annan läppstiftsinfluencer skulle jag bli lite mindre positiv om man säger så.

Jag gillar henne eftersom hon till skillnad från så många andra i vår knasiga värld inte tar på sig expertrocken i ämnen hon inte behärskar.
 
Att cyklandet sjunker bland barn och ungdomar är ju för att man har lagstiftning för att minska cyklandet (hjälmtvång)
Ja precis, och skrämmer upp deras föräldrar i reklamkampanjer som säger att det är farligt att cykla tyvärr, många barn och tonåringar får inte cykla för sina föräldrar, inte ens när de vill, inte ens när det skulle spara barnet mycket tid. (artikel med intervjuer i DN)

Det är ju tyvärr så att ju fler föräldrar som skjutsar barn i bil och är stressade desto mer osäkert blir det runt skolan för de barn som åker buss, går och cyklar. Men just det barnet just den stressade föräldern släpper av med risk för andra barns liv är ju så att säga mer säkert än de övriga barnen. Så det måste till kampanjer eller regler runt det. Självklart vill ju alla föräldrar ha det barnet som inte blir överkört, oavsett hur många andra som blir det.

Cykelhjälm är ju självklart bra och något barn ska ha, men cykla är väldigt säkert och det känns just nu väldigt viktigt att fokusera reklaminsatser på att öka lusten att cykla snarare än att skrämma upp föräldrarna än mer. Det stora flertalet har ju trots allt hjälm och kommunen kan istället fixa cykelvägar och flytta betongsuggor och bilar för att göra det säkrare. Bättre trots allt att inte krocka med bil eller betongsugga även med hjälm.
 
Men om du inte läst rapporten utan bara den politiska sammanfattningen varför då skriva att du läst rapporten?

Jag har inte extremvärdesteori som intresse utan inriktning, men min poäng var att man måste förstå att det finns en stor osäkerhet i klimatmodellerna. Det i sig innebär inte att man kan bortse från dem, tvärtom eftersom konsekvensen av utfallet blir så stor.
För att jag skriver i all hast på telefonen och bara är mänsklig trots allt :)

Stor osäkerhet är det ju dock inte längre i de flesta fall, och jag vill säga att din poäng inte var bara det, eftersom du presenterade scenarion som idag är avfärdade.
Det är inte så att problematiken med klimatförändringar och miljöförstörelse är nytt. Läs Barbara Wards Spaceship Earth (1966). Min plastpappa arbetade på UNEP och senare med Bruntlandkomissionen där man förespråkade sk Sustainable Development (1987). Man trodde då att man kunde fortsätta den ekonomiska utvecklingen på ett miljövänligt sätt. Jag har följt klimatförändringar och miljöförstöringar sedan jag var barn.

Är det någon annan som kommer ihåg när biologer och miljöpartister innan MP fanns bar en kista med förtorkade träd till riksdagen för protestera miljöförstöringen? Det var på den tiden försurningen av jorden stod främst och man just börjat forska om koldioxidens konsekvenser.

Kanske är det vad som gör mig så uppgiven. Det har inte saknats forskning, protester, varningar och de har ignoreras av politiker, länder, industrier och individer till fördel för konsumtion. Jag tror inte längre att det kommer finnas ett så brett politiskt och individuellt stöd att det kommer göra någon skillnad.
Ger det dig inte lite hopp också om att vi trots allt tagit itu med ganska många miljöproblem redan?
 
Och jag är helt tvärtom! Hon säger vad hon kan, lyssna på experterna. Om en tonåring skulle ta till brösttoner och låtsas vara expert som en annan läppstiftsinfluencer skulle jag bli lite mindre positiv om man säger så.

Jag gillar henne eftersom hon till skillnad från så många andra i vår knasiga värld inte tar på sig expertrocken i ämnen hon inte behärskar.
Jag kan nog hålla med om även fast lyssna till experterna är dubbelt i dag, många så kallade experter i media är mest där för att de är (eller vill bli) kända och inte för att de är de mest kunniga.

Det jag menade var att genom att hon är så vag, eller på så hög nivå är kanske bättre, i vad hon kräver så betyder det mindre, det finns en anledning till varför makthavare världen över tar emot henne med öppna armar för det förpliktigar liksom inget.
 
Hur gör hjälmtvång att det cyklas mindre?

Mvh Alltid hjälm när jag cyklar
Ingen aning om hur. Statistiken verkar bara visa att.

Sedan verkar kampanjer om hjälm som trycker på det farliga i cykling också ha en effekt mot minskat cyklande. Det verkar som att informationen som går fram är framför allt att det är farligt.
 
Stor osäkerhet är det ju dock inte längre i de flesta fall, och jag vill säga att din poäng inte var bara det, eftersom du presenterade scenarion som idag är avfärdade.

Ger det dig inte lite hopp också om att vi trots allt tagit itu med ganska många miljöproblem redan?
Det första stämmer inte.

Det andra är både och kunskapen har blivit större och inom vissa områden har miljön blivit något bättre men ser man det totalt är miljöförstöringen accelererande och den drivs främst av den globala handeln.
 
Hur gör hjälmtvång att det cyklas mindre?

Mvh Alltid hjälm när jag cyklar
Statistiken gör ju också att det är svårt att se effekterna av hjälmanvändningen.
Till exempel verkade tydligen mängden olyckor i Danmark och Holland väldigt låg jämförelsevis, trots att de inte är superduktiga på hjälm.

Men hjälmanvändandet har minskat skallskador i cykelolyckor bland unga i Sverige, samtidigt har det ju även minskat cyklandet så då finns ju färre barn som kan råka illa ut i trafiken på en cykel, samtidigt som minskat cyklande statistiskt sett gör att risken med att cykla såklart ökar, så det blir svåra siffror att jämföra tydligen, för många parametrar.

Dvs jag svarar på en fråga och håller med en användare om statistik och skriver vad jag läst. Jag vill inte representera någon åsikt i det här.
 
Det första stämmer inte.

Det andra är både och kunskapen har blivit större och inom vissa områden har miljön blivit något bättre men ser man det totalt är miljöförstöringen accelererande och den drivs främst av den globala handeln.
Okej, du går emot IPCC och uppger inte några källor eller argument för det. Och så är det min vetenskaplighet som du vill ifrågasätta :up:

Jag är inte sen på att kritisera kapitalismen men något ensidig analys om du menar att den globala handeln är det enda vi ska ge oss på. Nu var inte frågan du svarar på riktad till dig, men ja, på det stora hela har situationen blivit värre men min poäng var att det finns hoppfulla exempel på att vi kan påverka.
 
Okej, du går emot IPCC och uppger inte några källor eller argument för det. Och så är det min vetenskaplighet som du vill ifrågasätta :up:

Jag är inte sen på att kritisera kapitalismen men något ensidig analys om du menar att den globala handeln är det enda vi ska ge oss på. Nu var inte frågan du svarar på riktad till dig, men ja, på det stora hela har situationen blivit värre men min poäng var att det finns hoppfulla exempel på att vi kan påverka.
Jag går inte alls emot IPCC:s rapport, det har du fått helt om bakfoten :)
 
Jag kan nog hålla med om även fast lyssna till experterna är dubbelt i dag, många så kallade experter i media är mest där för att de är (eller vill bli) kända och inte för att de är de mest kunniga.

Det jag menade var att genom att hon är så vag, eller på så hög nivå är kanske bättre, i vad hon kräver så betyder det mindre, det finns en anledning till varför makthavare världen över tar emot henne med öppna armar för det förpliktigar liksom inget.
De tar emot med öppna armar, vid de få tillfällen de gör det, för att hon är väldigt känd, så känd att de måste. Många gör ju inte det, tex Trump.

Hon menar ju inte så kallade experter utan forskare på de områden frågan gäller. Hon menar politikerna eftersom det är politikerna som har tillgång till forskarnas information och kan genomföra förändringar direkt.
 
De tar emot med öppna armar, vid de få tillfällen de gör det, för att hon är väldigt känd, så känd att de måste. Många gör ju inte det, tex Trump.

Hon menar ju inte så kallade experter utan forskare på de områden frågan gäller. Hon menar politikerna eftersom det är politikerna som har tillgång till forskarnas information och kan genomföra förändringar direkt.
Jag skulle säga att de tar emot henne och utnyttjar henne för att kunna framstå som "klimatförespråkare" (dåligt ord) utan att göra något alls egentligen.
 
Jag skulle säga att de tar emot henne och utnyttjar henne för att kunna framstå som "klimatförespråkare" (dåligt ord) utan att göra något alls egentligen.
Jag skulle inte tro det, utan henne hade saken knappt ens varit på agendan och de hade knappt ens haft någon motivation till att ens verka låtsas.
 
Det gör det krångligare, du får tänka på att du faktiskt inte måste ha på dig hjälm, utan du gör det enbart för din egen skull.

Att det skulle vara krångligt håller jag inte med om. Det är inte krångligare än att ta på sig bältet i bilen.

@Badger Tack för infon. Jag tycker fortfarande det låter konstigt att det skulle vara just hjälmen som är boven i dramat, det känns ju mer som att det skulle vara "skrämselpropaganda" som ligger bakom minskat cyklande.
 
Att det skulle vara krångligt håller jag inte med om. Det är inte krångligare än att ta på sig bältet i bilen.

@Badger Tack för infon. Jag tycker fortfarande det låter konstigt att det skulle vara just hjälmen som är boven i dramat, det känns ju mer som att det skulle vara "skrämselpropaganda" som ligger bakom minskat cyklande.
Jag håller med, hjälm är inte krångligt, däremot tycker jag mig höra att hjälm är 'töntigt'.

Jag bor i en stad som gärna vill bli en stor cykelstad och kallar sig även för det. Men - man bygger i allra första hand för biltrafik, inte säkrade cykelvägar/övergångar. Jag upplever att trafiken man befinner sig mitt i som cyklist numera är oerhört hetsig och man delar trottoarer med fotgängare och elsparkcyklar som har hårresande höga hastigheter ibland och framförallt interaktionen med biltrafiken är smått kaotisk vid övergångar. Det är djungelns lag och störst går först när det inte byggs för att ge trygga cykelfält eller övergångar, när man hellre bygger förenklad framfart för bilar som inte ska behöva stanna. Jag går hellre eller åker kollektivtrafik, har inte ens plockat ut min cykel från förrådet detta år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 697
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 885
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp