IPCC:s senaste rapport

Att det skulle vara krångligt håller jag inte med om. Det är inte krångligare än att ta på sig bältet i bilen.
En skillnad är att bilbältet sitter fast i bilen, och inte behöver tas med när man lämnar fordonet, eller riskerar att bli stulet, förstört eller bara genomsurt om man lämnar det i fordonet. Etc, etc. Men absolut att själva "ta på sig hjälmen" är inte besvärligt.

Tillägg: Jag har i stort sett alltid hjälm när jag cyklar.
 
Scenariot du beskrev som började hela vår diskussion är avfärdat av just IPCC, samt flera biologer som undersöker växterna i ekosystemen i fråga. Så jo.
Så är det inte.

Jag vet inte om det ger så mycket att fortsätta diskussionen men kan ta ett exempel ur högen där man tittat på potatis (som du nämnt innan i tråden) och försökt se hur skörden kommer påverkas. Det resultat de kom fram till var:
"Future climate simulations including adaptation to climate change through changing planting windows and crop varieties show that yields are expected to increase in most cases as a result of longer growing seasons and CO2 fertilisation. Average global yield increases range from 9 to 20% when including adaptation. The global average yield benefits of adaptation to climate change range from 10 to 17% across climate models."

Det jag vill är att klimatet inte bryts ut utan ses som en del av människan total negativa miljöpåverkan, det är en absolut nödvändighet.
 
Ja precis, och skrämmer upp deras föräldrar i reklamkampanjer som säger att det är farligt att cykla tyvärr, många barn och tonåringar får inte cykla för sina föräldrar, inte ens när de vill, inte ens när det skulle spara barnet mycket tid. (artikel med intervjuer i DN)

Det är ju tyvärr så att ju fler föräldrar som skjutsar barn i bil och är stressade desto mer osäkert blir det runt skolan för de barn som åker buss, går och cyklar. Men just det barnet just den stressade föräldern släpper av med risk för andra barns liv är ju så att säga mer säkert än de övriga barnen. Så det måste till kampanjer eller regler runt det. Självklart vill ju alla föräldrar ha det barnet som inte blir överkört, oavsett hur många andra som blir det.

Cykelhjälm är ju självklart bra och något barn ska ha, men cykla är väldigt säkert och det känns just nu väldigt viktigt att fokusera reklaminsatser på att öka lusten att cykla snarare än att skrämma upp föräldrarna än mer. Det stora flertalet har ju trots allt hjälm och kommunen kan istället fixa cykelvägar och flytta betongsuggor och bilar för att göra det säkrare. Bättre trots allt att inte krocka med bil eller betongsugga även med hjälm.
Här finns det barn som har 500 m bilfri väg till skolan som blir skjutsade med bil och det gäller barn i mellanstadiet, helt absurt. I ett mindre och lugnt samhälle.
 
Cykelvägarna som byggs har också en dubbel effekt, samtidigt som de förbättrar säkerheten där de finns så gör de också att bilisterna tar mindre hänsyn till cyklister på vägar utan separat cykelväg.
 
Jag har hitintills aldrig använt cykelhjälm och har inga direkta planer på att börja göra det heller men man vet aldrig, kanske tänker jag om.
 
Så är det inte.

Jag vet inte om det ger så mycket att fortsätta diskussionen men kan ta ett exempel ur högen där man tittat på potatis (som du nämnt innan i tråden) och försökt se hur skörden kommer påverkas. Det resultat de kom fram till var:
"Future climate simulations including adaptation to climate change through changing planting windows and crop varieties show that yields are expected to increase in most cases as a result of longer growing seasons and CO2 fertilisation. Average global yield increases range from 9 to 20% when including adaptation. The global average yield benefits of adaptation to climate change range from 10 to 17% across climate models."

Det jag vill är att klimatet inte bryts ut utan ses som en del av människan total negativa miljöpåverkan, det är en absolut nödvändighet.
Fast det där är väl ändå två helt olika saker vi talat om, då? Kan ju vara bra att vara tydlig med att du talat om specifika grödor, och inte påverkan på naturliga ekosystem. För det är det senare jag talat om. Och det du länkar till har ju heller inte med själva klimatmodelleringen att göra, vilket var vad jag uppfattade att kritiken/diskussionen handlade om. Sanningen är ju fortfarande att IPCC med stor säkerhet slår fast att torka och extremväder kommer att bli vanligare, och de aspekterna verkar inte studien du länkar ta med. Det kommer inte gå att odla potatis alls på många ställen eftersom vattnet helt enkelt kommer ta slut. Stor skala versus liten skala i diskussionen, helt enkelt.

Ingen har sagt att vi inte ska tala om andra problem heller. Vad jag inte förstår är hur du kan tänka att det på något sätt är konstruktivt att ta upp äpplen varje gång päron diskuteras, och att i vaga ordalag försöka sprida misstro mot IPCC? För det är det jag uppfattar att du gjort i tråden, vilket du kanske ska tänka dig för innan du gör om du nu vill se förändring i linje med den vetenskap du säger dig vara en del av.
 
Fast det där är väl ändå två helt olika saker vi talat om, då? Kan ju vara bra att vara tydlig med att du talat om specifika grödor, och inte påverkan på naturliga ekosystem. För det är det senare jag talat om. Och det du länkar till har ju heller inte med själva klimatmodelleringen att göra, vilket var vad jag uppfattade att kritiken/diskussionen handlade om. Sanningen är ju fortfarande att IPCC med stor säkerhet slår fast att torka och extremväder kommer att bli vanligare, och de aspekterna verkar inte studien du länkar ta med. Det kommer inte gå att odla potatis alls på många ställen eftersom vattnet helt enkelt kommer ta slut. Stor skala versus liten skala i diskussionen, helt enkelt.

Ingen har sagt att vi inte ska tala om andra problem heller. Vad jag inte förstår är hur du kan tänka att det på något sätt är konstruktivt att ta upp äpplen varje gång päron diskuteras, och att i vaga ordalag försöka sprida misstro mot IPCC? För det är det jag uppfattar att du gjort i tråden, vilket du kanske ska tänka dig för innan du gör om du nu vill se förändring i linje med den vetenskap du säger dig vara en del av.
Det gav som jag trodde inte något att fortsätta diskussionen . Det du skriver nu är rent strunt, jag har inte på något sätt visat misstro mot IPCC:s rapport, däremot är din tolkning som du återger den här inte i överenstämmelse med de delar av rapporten jag läst.
 
Det vet vi inte. Det är väl känt att en högre koldioxidhalt ger ökad växtlighet och högre temperatur ger också mer vattenånga som sedan bildar moln och ger nederbörd, det kan bli så att vi istället får "bättre" livsbetingelser på jorden.

Det är också väl känt att haven tar upp koldioxid och när det blir mättat omvandlas det till kolsyra som sedan i sin tur omvandlas till andra joner som gör haven sura.
Sura hav = massutrotning.
Det är också väl känt att högre koldioxidekvivalenter, som du säger- ger högre temperatur, vilket smälter de stora isarna. När det sker kommer havsströmmarna dämpas, vilket även det ger mindre föda.
Det blir inte bättre livsbetingelser. Inte för någon egentligen, det kommer dra med sig flyktingströmmar och det kommer bli krig, sjukdomar i högre grad och djur, natur som kollapsar för de kommer inte tåla värmeökningen. Läget är MYCKET allvarligt.
 
Det gav som jag trodde inte något att fortsätta diskussionen . Det du skriver nu är rent strunt, jag har inte på något sätt visat misstro mot IPCC:s rapport, däremot är din tolkning som du återger den här inte i överenstämmelse med de delar av rapporten jag läst.
Jag har ju bokstavligen talat citerat rapporten. Och du har fortfarande inte kommit med adekvata källor eller resonemang.
 
Jag tycker att undersökningen https://www.naturvardsverket.se/upl...sokning/rapport-allmanheten-klimatet-2021.pdf som helhet fullt visar på min poäng. Attityderna har varit ungefär de samma sedan första åren undersökningen gjordes men i praktiken är det få som faktiskt röstar fram radikala idéer.

Färre nu än 2002 kan kan absolut tex tänka sig att samåka mer eller vill att staten ska använda skattemedel för att ge bidrag eller sänkta skatter till köp av varor och tjänster som minskar klimatpåverkande utsläpp. Det är också fler som tycker att vård och omsorg och brottslighet är viktigt att göra någonting åt än klimatförändringar. Det har ju inte heller gått sådär superbra.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att undersökningen https://www.naturvardsverket.se/upl...sokning/rapport-allmanheten-klimatet-2021.pdf som helhet fullt visar på min poäng. Attityderna har varit ungefär de samma sedan första åren undersökningen gjordes men i praktiken är det få som faktiskt röstar fram radikala idéer.

Färre nu än 2002 kan kan absolut tex tänka sig att samåka mer eller vill att staten ska använda skattemedel för att ge bidrag eller sänkta skatter till köp av varor och tjänster som minskar klimatpåverkande utsläpp. Det är också fler som tycker att vård och omsorg och brottslighet är viktigt att göra någonting åt än klimatförändringar. Det har ju inte heller gått sådär superbra.
Fast det är ju en majoritet som vill ha de förbud du inte tror på, och en majoritet som tycker att förändringar i linje med klimatmålen ger bättre eller oförändrad livskvalitet, och det var ju främst de sakerna du argumenterade för; att folk inte vill ha förändring och inte accepterar förbud. Att politiken sen inte genomförs så är ju en annan sak, men du är ju ändå ganska extrem i dina åsikter om att inget går att göra i en demokrati för att ingen vill. Folk vill ju, oavsett vilka andra prioriteringar de också har. Felet ligger alltså inte i befolkningen eller deras vilja, vilket du hävdat.

Samåkning är ju ändå inte lösningen på klimatkrisen, andra frågor kan vara viktiga samtidigt, och personligen tror jag att formuleringen "skattemedel" får folk att tänka på höjda skatter för privatpersoner även om de egentligen inte har något emot omfördelade subventioner.
 
Jag är skeptisk till Greta just av den anledningen, hon är alldeles för vag. Hade hon utnyttjat sitt inflytande till mera konkreta saker hade jag trott mer på henne.
Anledningen till att hon är vag är att få skulle vare sig lyssna eller hylla henne om hon sa vad som skulle behöva göras. Greta har inget inflytande, det har jag menar hela tiden, hon är bara en i tiden passande marionettdocka för att människor iom hennes arbete ska få mindre samvetskval. Allt från politiker som tar sig tid till möten och skakar hand till vanligt folk som har en talesman för vad de tycker men inte för vad som behöver göras. Som i Greta- tråden här där hon blev hyllad av så många men sluta flyga nääe .
 
Jag tror att huvuddelen kommer protestera när varor just de vill ha visar sig ha hög klimatpåverkan. Jag tror inte folk förstår vad de måste avvara i livet för att det skulle få effekt. Därför blir undersökningar som detta missvisande, då ingen behöver göra det som undersökningen går ut på utan bara ha en åsikt.
 
Jag tycker att undersökningen https://www.naturvardsverket.se/upl...sokning/rapport-allmanheten-klimatet-2021.pdf som helhet fullt visar på min poäng. Attityderna har varit ungefär de samma sedan första åren undersökningen gjordes men i praktiken är det få som faktiskt röstar fram radikala idéer.

Färre nu än 2002 kan kan absolut tex tänka sig att samåka mer eller vill att staten ska använda skattemedel för att ge bidrag eller sänkta skatter till köp av varor och tjänster som minskar klimatpåverkande utsläpp. Det är också fler som tycker att vård och omsorg och brottslighet är viktigt att göra någonting åt än klimatförändringar. Det har ju inte heller gått sådär superbra.
De bytte metod just där man sker en tydlig skiftning i resultaten (från 15 och framåt) så det kan nog vara svårt att dra slutsatser från år med olika undersökningsmetod.
 
Jag tror att huvuddelen kommer protestera när varor just de vill ha visar sig ha hög klimatpåverkan. Jag tror inte folk förstår vad de måste avvara i livet för att det skulle få effekt. Därför blir undersökningar som detta missvisande, då ingen behöver göra det som undersökningen går ut på utan bara ha en åsikt.
Men det går ju inte riktigt ihop med att de flesta tror på en oförändrad eller förbättrad livsstil till följd av omställningen? Men jag håller med om att det är lite vagt formulerat på den punkten. Själv tror jag inte protesterna blir så stora om adekvata alternativ presenteras - och jag tror också att ett förbud skulle leda till att klimatanpassade alternativ togs fram mycket fortare. I många avseenden finns det redan alternativ, men de är för dyra, och helt plötsligt skulle de då bli lönsamma, och priset sedan snabbt sjunka (på t.ex. varor som transporterats med segelfrakt istället för motorfrakt, eller tågresor istället för flyg). Sen tror jag absolut att det hade varit bra om EU kom överens om förbud tillsammans för att det ska gå ännu fortare, men eftersom EU är som de är så är det upp till individuella länder att ta initiativet. När 2-3 länder gått ihop kan säkert många andra EU-länder hänga med, även om många högerländer kommer skita i det.
 
Cykelvägarna som byggs har också en dubbel effekt, samtidigt som de förbättrar säkerheten där de finns så gör de också att bilisterna tar mindre hänsyn till cyklister på vägar utan separat cykelväg.
Jo mycket av det verkar faktiskt vara att bilister är så hysteriska. De blir arga bara de ser en cyklist och har åsikter som att de borde vara på cykelvägen (som kanske inte finns eller repareras eller är dålig) eller inte följer regler (som bilisten kanske inte ens känner till hur de är) osv. Sedan tar de sig rätten att straffa cyklister genom att köra på dem och snudda dem med backspegeln osv. (som om de inte skulle bli jättechockade om bussen de precis körde om trots att den blinkar ut straffade dem genom att axxa ut och toucha deras bilsida så de förlorade kontrollen över bilen.).

Jag tycker nog det är lite konstigt, jag kör mycket bil i en (ganska trygg och säker) cykelstad (och i ett lite mer storstadsområde med sämre cykelmöjligheter) båda där cyklisterna får mycket kritik, jag cyklar också mycket i den ena. Jag har faktiskt väldigt sällan sett en cyklist bete sig ologiskt jämfört med trafikförhållanden. Bilar däremot ganska ofta och gångtrafikanter nu och då. Så den slutsats jag drar är nog att bilisterna helt enkelt har usel koll på hur cyklisterna leds i staden av vägplanerarna och är ständigt förbannade på några som är ganska oskyldiga i sammanhanget.

(För om jag ser en cyklist cykla mitt i vägen i storstaden jag kör i och jag blir lite förvånad behöver jag ju bara kasta ett getöga till höger och se att kommunen utan förvarning, omledning, möjlighet att byta sida på vägen osv har stängt av cykelvägen med ett högt staketgaller och gräver en grop där. Cyklister kan inte gå upp i rök eller flyga, så då är cyklisten på den stora gatan och ska vara där enligt vägplaneraren.)
 
De bytte metod just där man sker en tydlig skiftning i resultaten (från 15 och framåt) så det kan nog vara svårt att dra slutsatser från år med olika undersökningsmetod.
Skillnaden i metod var telefonintervjuer och nu en övergång till enkäter på internet från 2015. Skillnaden i hur folk svarar mellan intervjuer och anonyma enkäter är generellt att folk är mer benägna att svara det som de tror att intervjuaren "vill" höra i ett direkt samtal. Men det finns å andra sidan också en liknande effekt kring enkäter där organisationen som gör dem är någon form av intresseförening. Är man inte intresserad av området så är man mindre benägen att svara.
Och då frågorna verkar ha varit de samma är det åtminstone hyfsat jämförbart att se hur viktiga folk tycker att saker är i relation till de andra frågorna innevarande år.

Den sista punkten om Övriga tankar och ideer tycker jag är intressant. Många tänker ju uppenbarligen att deras egen möjlighet att påverka är ringa och att andra länder borde ta sitt ansvar.
 
Senast ändrad:
Jo mycket av det verkar faktiskt vara att bilister är så hysteriska. De blir arga bara de ser en cyklist och har åsikter som att de borde vara på cykelvägen (som kanske inte finns eller repareras eller är dålig) eller inte följer regler (som bilisten kanske inte ens känner till hur de är) osv. Sedan tar de sig rätten att straffa cyklister genom att köra på dem och snudda dem med backspegeln osv. (som om de inte skulle bli jättechockade om bussen de precis körde om trots att den blinkar ut straffade dem genom att axxa ut och toucha deras bilsida så de förlorade kontrollen över bilen.).

Jag tycker nog det är lite konstigt, jag kör mycket bil i en (ganska trygg och säker) cykelstad (och i ett lite mer storstadsområde med sämre cykelmöjligheter) båda där cyklisterna får mycket kritik, jag cyklar också mycket i den ena. Jag har faktiskt väldigt sällan sett en cyklist bete sig ologiskt jämfört med trafikförhållanden. Bilar däremot ganska ofta och gångtrafikanter nu och då. Så den slutsats jag drar är nog att bilisterna helt enkelt har usel koll på hur cyklisterna leds i staden av vägplanerarna och är ständigt förbannade på några som är ganska oskyldiga i sammanhanget.

(För om jag ser en cyklist cykla mitt i vägen i storstaden jag kör i och jag blir lite förvånad behöver jag ju bara kasta ett getöga till höger och se att kommunen utan förvarning, omledning, möjlighet att byta sida på vägen osv har stängt av cykelvägen med ett högt staketgaller och gräver en grop där. Cyklister kan inte gå upp i rök eller flyga, så då är cyklisten på den stora gatan och ska vara där enligt vägplaneraren.)
Det är nog för att många numera aldrig själv cyklar. I Lund är det eller åtminstone har varit tvärtom, cyklisterna kör nästan hur som helst och bilisterna får anpassa sig, men sällan klagomål ändå. Skillnaden där är att i princip alla studenter cyklar och de är en stor del av de som bor i Lund.
 
Det vet vi inte. Det är väl känt att en högre koldioxidhalt ger ökad växtlighet och högre temperatur ger också mer vattenånga som sedan bildar moln och ger nederbörd, det kan bli så att vi istället får "bättre" livsbetingelser på jorden.
Om det inte finns vatten kommer det ju inte att växa mer. Om Amazonas kollapsar, vilket den är på väg att göra, kommer det inte växa mer träd där bara för att koldioxidhalten är högre utan det blir ju savann/öken helt enkelt. Så om uppvärmningen gör att vi har torra öknar i betydligt större områden runt mitten av jorden, upp över Grekland och Frankrikes höjd kanske samtidigt som ökad koldioxidhalt ökar risken för skogsbränder i ryska skogsbälten. Samtidigt som översvämningar sveper bort grönskan däremellan. Så får du inte så mycket bang for the bucks med ökad koldioxidhalt. Så ska alla människor på jorden bo på den yta som är kvar och det vet vi ju vad människor gör med växtlighet, de får inte plats på samma yta helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 906
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp